علیرغم باقی بودن اختلاف نظرها بر سر فواید و مضرات انتقال آب خزر به کویر و اثرات زیست محیطی آن دولت امروز دوشنبه همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در ساری گام اول طرح را بر داشت.

محمود احمدی نژاد که صبح امروز (دوشنبه ) به منظور شرکت در مراسم کلنگ زنی طرح عظیم انتقال آب از دریای خزر به دشت مرکزی ایران به استان مازندران سفر کرده است، فرمان آغاز اجرای این پروژه بزرگ را با رمز یا مهدی (عج) صادر کرد.
 رئیس جمهور در این مراسم اظهار داشت: این پروژه عظیم به دست متخصصان، کارگران، مهندسان و مجموعه ای از شرکت های توانمند ایرانی و جوانان برومند انقلاب اسلامی آغاز می شود که مایه افتخار کشور است.

محمدرضا عطارزاده  معاون وزیر نیرو ،تامین آب شرب و صنعت، توسعه صنایع و معادن موجود، رشد اشتغال در نواحی هدف، رشد و توسعه شهرهای حاشیه کویر، توسعه کشاورزی صنعتی با افزایش پساب حاصل از طرح و تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی را از اهداف مهم این طرح بزرگ خواند.

وی افزود: طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی از دو سال پیش در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و با پیگیری های رییس جمهوری این کار سرعت بیشتری یافت.
وی سیمای کلی طرح را شامل سه مسیر دانست و گفت: مسیر الف از ساری آغاز شده و با گذر از سمنان، قم و کاشان به اصفهان خواهد رسید.

وی مسیر "ب" را از خلیج گرگان یک شاخه به سبزوار و یک شاخه به بیرجند و دیگری را به یزد اعلام کرد و گفت: مسیر "ج" مسیر جنوبی است که از غرب بندرعباس به گلگهر می رسد.
عطارزاده درباره دلیل دولت برای اجرای چنین پروژه ای گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که به جای انتقال صنعت به نزدیک آب، آب را به صنعت برسانیم. در زمان کنونی مراحل مطالعه طرح به پایان رسیده است و اکنون زمان آغاز عملیات اجرایی است.

به گفته او پیش بینی شده است که 500 میلیون مترمکعب آب در سال از دریای خزر و یک میلیون مترمکعب آب از دریای عمان و خلیج فارس از طریق این طرح منتقل شود: روش کار با شیرین سازی در لب دریا است. همچنین انتقال با خطوط لوله های آبرسانی به مناطق هدف انجام می شود. 

معاون وزیر نیرو قرارگاه خاتم الانبیاء را پیمانکار این طرح اعلام کرد و گفت: آبرسانی به سمنان نخستین هدف طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مرکزی ایران است.

او درباره تاریخچه مطالعه این طرح گفت: برای انتخاب مکان اجرای طرح 9 گزینه مورد بررسی قرار گرفته که بهترین گزینه مسیر خط هفت بوده است. معیار انتخاب این خط، آسانی اجرا، آماده بودن زیرساخت ها، انجام مطالعه های گسترده پیشین، حداقل زمان اجرا، استفاده از تجربه های پیشین مسیر خط لوله نفت و آب، حجم آب مورد نیاز، هزینه های بهینه اجرای طرح و حداقل مشکلات زیست محیطی - اجتماعی و استملاک است. گزینه هفت هیچ تداخلی با مناطق حفاظت شده محیط زیست ندارد و آسیبی به محیط زیست نمی زند.
به گفته عطارزاده، این طرح تنها برای آب شرب، صنعت و کشاورزی صنعتی استفاده می شود و برای کشاورزی صرف کاربردی ندارد. هزینه آب استحصالی بین 15 هزار تا 25 هزار ریال در هر مترمکعب است. پیش بینی می شود که بخش نخست طرح در مدت 24 ماه به بهره برداری برسد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا برآورد هزینه در مرحله نخست اجرای طرح شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر به حوضه فلات مرکزی ایران را 30 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان حدود 20 هزار میلیارد ریال توسط تهاتر با سهام صنایع پتروشیمی به پیمانکار واگذار شده است و مابقی آن از منابع دیگر تامین می شود.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 79
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    91 7
    طي 24 ماه طرح 10 درصد هم رشد نخواهد كرد. حاضرم شرط ببندم
    • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      61 5
      بگو یک هزارم درصد. بزرگراه تهران-شمال ،نشان دهنده مشتی از یک خروار است.
    • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
      2 0
      سال 1396 شد خبری نشد
  • بدون نام US ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    45 2
    خبرآنلاين طرح را بررسي و معايب و محاسن آن را به اشتراك بگذارد - آيا اصلا امكان پذير هست ؟
    • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      44 14
      آب ایران رود نرسیده به یزد تبخیر میشه میره هوا!
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    91 9
    پس اجرای موفقیت آمیز طرح خشک سازی دریاجه ارومیه ، دولت به توانمندیهای نهفته خودش پی برده و در تلاش برای انجام عمیات مشابه در مورد دریاچه خزر هستش تا افتخاری دیگه رو رقم بزنه همت دولت واقعا قابل تحسینه .
  • کیان IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    45 10
    کاش مسئولین برای نجات دریاچه ارومیه هم همین کار رو می کردند تازه نیازی به شیرین کردن آب هم نداشتند.
  • ایرانی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    61 10
    ببینم میتونین دریای کاسپین مون رو هم مثل ارومیه خشک کنید! این یکی انصافا خیلی سخته اگه بتونید جایزه داره. راستی تو مسیر این رود اگه جنگلی، حیوانی یا چیز به درد نخور دیگه ای هم دیدید از بین ببرید تا ایرانمون از این زباله ها پاک بشه.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    41 6
    خدا به داد این دو دریاچه و دریا برسد و هم خدا به داد طبیعت و مردمانش
  • كرماني IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    34 4
    با لوله أب را منتقل ميكنن !!!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    40 3
    انتقال اب از سرزمینی با ارتفاع منفی از سطح اب های ازاد دنیا به شهری با 1130 متر ارتفاع از سطح دریا ؟! خوب حتما محاسبات دقیق فایده و هزینه را هم انجام داده اند فقط خدا کند مجبور نشویم چند سال دیگر دوباره هزینه کنیم تا این کانال را پر کنیم
  • امین IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    23 4
    اینم از اون سنگ بزرگ ها ست ها سنگ بزرگ نشانه نزدن است . البته ما که دوست داریم این کار شدنی بشه . ولی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    32 9
    دست بردارید دریاچه ی ارومیه کافی نبود؟
  • سیاوش IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    29 4
    خب اینهم یک پروژه دیگر همانند آزاد راه تهران، یک پروژه دست نیافتنی و پر هزینه این آقایون آیا حساب کرده اندکه جمقدار آب شیرین و با چه هزینه ای باید از دریا خزر تولید کنند و به کویر منتقل کنند؟ هزینه این شیرین سازی چقدر است؟ آیا خاک شور منطقه این آب شیرین را دوباره شور نخواهد کرد؟ میزان جذب آب توسط خاک کویر چقدر است ؟ چند سال طول خواهد کشید که تا به میزان مورد نظر برسد؟ میزان آبد تبخیر از سطح چقدر خواهد بود؟ همه اینها نشان میدهد که آب دریای خزر را هم میخواهند خشک کنند تا بتوانند زمینهای حاصله از عقب نشینی را میلیارد ها تومان بفروشند. حالا اگر آب دریای عمان یا خلیج فارس را منتقل کنند و آنرا هم شیرین نکنند بصرفه خواهد بود.
  • بدون نام US ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    33 6
    خب به سلامتی و میمنت دریای کاسپین هم پَـــــــــــــــــــــــــــــــــر!!!
  • عباس سلیمی آنگیل IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    26 4
    ای کاش آب را فقط از خیج فارس و دریای عمان انتال می دادند. دریای مازندران در حقیقت دریاچه است و با این انتقال ممکن است به سرنوشت دریاچه ی ارومیه دچار شود. نکته ی مهم دیگر این است که ما رودهای ورودی به دریای مازندران را هم محدود کرده ایم و برآن ها سدهای زیادی ساخته ایم. همین حالا اگر از جاده های هراز و چالوس به شما سفر کنید می بینید که در حال سد سازی بر هر دو رودخانه ی این مسیر هستند. با این حساب مقدار آبی که به دریاچه می رود کمتر از آبی خواهد بود که از آن دریافت میشود و این یعنی فاجعه ی خشکیدن!
    • ایرانی A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      2 0
      قبول دارم
  • هادی US ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    14 34
    با سلام و تبریک به آقای دکتر احمدی نژاد برای اقدام به این پروژه جسورانه و زیبا و امیدوارم هر چه سریعتر عملیات اجرایی دریای خلیج فارس و عمان نیز آغاز گردد.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    35 6
    خبر بود یا مقاله طنز بود؟
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    33 8
    اجرای این پروژه غیرکارشناسی و اشتباه محض و برباددادن سرمایه ملی است
  • ساغر IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    30 5
    خیلی خوب شد آخه پروژه اتوبان تهران - شمال افتتاح شده حالا نوبت پروژه ایران - رود هستش! مبارک باشه!!!!!!!! زمان آغاز عملیات اجرایی: 91.01.28 زمان پایان طرح و تحویل قطعی: خدا میدونه!!!!!!!!!!!!!!!!
  • علي IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    35 5
    چقدر باحاله كويرها گلستان خواهيم كرد با زدن سدهاي فراوان گلستانها را تبديل به كوير.
    • محسن IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      5 1
      خیـــــــــــــــــــــــــلی با حاله! خدا به داد نسل های بعد ما برسه! ما که ســـــــــــــوختیم
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    34 3
    يه درياچه داره آخرين نفساشو ميزنه ....... كوير واجب تره اصلا ماهيت كوير اينه كه بايد آب داشته باشه!! چاپ كن خبر انلاين
  • دهاتی IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    24 3
    بدهی بازنشستگان واجب است اول دولت بدهی خود را به بازنشستگان رابپردازد بعد دنیال طرحهایی برود که نیمه کاره بعدها رها نشود و هزینه هایش بر دوش مردم سنگینی نکند
  • امیر IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    15 4
    500 میلیون مترمکعب آب در سال از دریای خزر و یک میلیون مترمکعب آب از دریای عمان و خلیج فارس از طریق این طرح منتقل شود؟ آخه سطح آب دریای خزر که 28 متر پائین تر از دریای عمان است. مطمئنید ارقام را درست زده اید؟
  • ابوذر IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    9 42
    بعد از پروژه انرژي هسته اي افتخاري ديگر بر چهر ايران عزيزمان حال بگذار شب پرستان كور شوند كه ايران پر از افتخار را تحمل نميكنند و تاب آن را ندارند ايران با تمدن چند هزار با جوانان و زنان و پيران در جهت عظمت آن گام خواهند برداشت
    • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      32 7
      كوير اروميه يادت نره!! ما واقعا به اينها افتخار مي كنيم!!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    13 3
    هنوز نقطه نظرات كارشناسي و ارزيابي اقتصادي طرح مطرح نشده و معلوم نيست كه چه انتظاراتي از اين پروژه مي رود. اميدوارم مشابه پروژه منوريل نشود
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    15 10
    دقت کنید انتقال آب با لوله است نه حفر کانال
  • ابوالحسن IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    16 33
    سلام از شنيدن آغاز اين پروژه عظيم لذت بردم و بعنوان يك ايراني وطن پرست بسيار شادمان شدم انشاالله بتوانيم پروژه عظيم رودخانه خليج فارس تا خزر نيز آغاز كنيم تا ديگر جاي هيچ نگراني نداشته باشيم . يا علي مدد
  • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    28 2
    مسير هايي براي عبور آب درياي مازندران به كوير بايد درنظر گرفته شود كه به جنگلهاي منحصر به فرد شمال ايران صدمه نرسد. اين موضوع حياتي است.
    • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      15 16
      دریای خزر درسته عزیزم
    • مصطفی A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
      3 1
      نه خیرعمو دریای مازندران یا کاسپین درسته خزر کجاست دیگه
  • محمد IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    29 6
    10 سال بعد : اجرای پروژه انتقال آب درياي مركزي (واقع در كوير فعلي) به كوير خزر شروع شد. چي با خودشون فكر كردن اينا !!! اين همه مشكل . اين همه بيكاري . اين همه معضل . اين همه نياز مالي . اين همه گروني . اين همه زيبايي كوير . و اين همه آدم بيكار و اين همه آدم بيكارتر كه ميان چنين طرحي رو اجرا ميكنن.
  • كارمند نمونه IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    14 22
    اگر درست اجرا شود طرح بسيارى خوبى جهت عمران و ابادى خواهد بود
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    11 7
    با توجه به کارهایی که از پیش انجام داده اند امکان ندارد هدررفتن سرمایه ملی است (مگر اینکه برای دولت آب نباشد برای ملت نان باشد)
  • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    8 7
    ولی اگه بشه چه میشه.
  • محسن GB ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    35 4
    "به پيمانکار واگذار شد" يعني چه؟ چرا هميشه بايد از خبرگزاري هاي خارجي بشنويم که پروژه ها به سپاه پاسداران واگذار شده؟ مگه ترس داره؟ چرا خودتون مثل آدمي زاد نمي گيد؟
  • علی IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    13 2
    چه خوب میشه .این چندتا مزیت داره: 1)افزایش سفرهای نوروزی و تابستانه (راحت از بندرعباس به شمال میرویم) 2)برگزاری مسابقات جهانی رودخانه خروشان 3)تقسیم کشورمان به دو قسمت شرقی و غربی محض خنده 4)امکان تولید قایق موتوری در شهرهای کویری و مقابله با بیکاری و تولید شغل 5)تحقق آرزوی دیرینه روس ها در دستیابی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس
  • بدون نام US ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    5 2
    این طرح واسه روس ها خوب میشه که به دریای آزاد(دریای عمان)راه پیدا میکنند،تازه بدون این که هزینه ای پرداخت کرده باشند!
  • سیاوش IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    3 9
    اتفاقن خیلی طرح خوووبی هست. بهتر هست بدونید. این طرح توسط هخامنشیان قرار بوده اجرا بشه، کتاب های تاریخ رو بخونید اطلاعات زیادی دااره در موردش. فقط امیدوارم اصولی و خیلی خوب اجرا بشه و با کمترین هزینه های زیست محیطی باشه
  • سیاوش IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    7 0
    خودشون اعلام کردن که پروژه قراره توسط قرارگاه خاتم الانبیا باشه. چند ماه قبل اعلام شد. اما چرا سپاه؟؟؟
  • امین IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    6 2
    برای دریای خزر مشکلی ایجاد نخواهد کرد زیرا این دریاچه همینطوری هم مشکل پیشروی آب دارد زیرا رود ولگا در روسیه که مسیر کشتی رانی است آب زیادی را از دریای سیاه به آن وارد میکند مشکل برای همان کویر ایجاد میشود که با تبخیر آب شور این دریاچه به نمکزارش افزوده میشود.البته از این طرحها زیاد کلید میخورد و کنسل میشود این هم از همان طرحاست.
  • دلقک IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    3 4
    انتقال آب به طرف دریاچه ارومیه امکان پذیر نیست چون مسیر آب سربالایی است ولی انتقال آب بسمت سمنان - اصفهان - یزد و این مسیر براحتی صورت خواهد گرفت چون سرپایینی است . اگر باور ندارید از روی نقشه ببینید.
    • بدون نام US ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      2 0
      نقشه را ديديم بهتر است شما ارتفاع جغرافيائی را ببينيد
  • دانشجو IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    8 0
    کسی به فکر دریاچه ارومیه نیست
  • بدون نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    0 5
    ایده کاربردی خوبی است. انشا الله بتوان از قابلیت اراضی لم یزرع به دلیل کمبود آب استفاده نمود.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    0 7
    مطمئن باشید تولید و درامد ناشی از ابزی پروری و کشاورزی و گلخانه به تنهایی معادل کل درامد نفت و کل صادرات خواهد شد. متعجبم از اینکه این ایده چرا تاکنون به فکر کسی نرسیده بود؟ انشااله اگر توانستید سال جاری و اگر نشد تصویب کنید تا در دول اتی این فرایند ادامه و به نتایج کامل خود برسد. حتی اگر 20 کیلومتر اب را جابجا کنید چند صد هزار هکتار اراضی زیر کشت خواهند رفت. دنیا متعجب خواهد شد.
  • علی IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    4 0
    شما که ابش رو میارید لطف کنید ببرش رو هم بیارید تا بزم ما کامل بشه فقط مواظب الاغاش باشیدکه مریض نباشن
  • MAJID US ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    8 1
    آقاي احمدي نژاد متولد گرمسار ميباشد اين شهر نزديكترين شهر كويري به استان مازندران ميباشد(حدود20KM توپوگرافی) و اين كار را انجام خواهند داد و سپس پروژه تعطیل ميشود!
  • محسن IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    2 4
    چند سال پیش طرحی در نظر داشتند مبنی بر احداث کانال کشتی رو از خلیج فارس تا دریای خزر هزینه این کارا ژاپنی ها به عهده گرفتندبا تمام هزینه هاش ولی به مدت 10 سال حق بهره برداری از آن راداشتند بعد از اون مال ایرانی ها میشدکه به دلیل دخالت رییس جمهوروقت هاشمی منتفی شد به این بهانه که ایران به دوقسمت شرقی وغربی تقسیم میشد اگر باور نمی کنید serchکنید میدونیدچقدر درآمد فقط ناشی از عوارضی تردد کشتی ها نصیب ما میشد چقدرفرصت شغلی ,چقدر منطقه گردشگری و الا ماشالله منفعت کویر آباد میشد
  • قاسم IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    2 4
    اقدام مفیدتر این بود که دریای عمان یا خلیج فارس از طریق کویر به خزر وصل می شد. اتفاقی که سرانجام واقع خواهد شد. تصور بفرمایید رودخانه ای که قابل کشتیرانی بوده و در چند نقطه دریاچه های مدور با امکاناتی برای جلب توریست احداث شود و کویر و دریا نزدیک هم واقع گردند چه حجمی از گردشگران را بخود جلب خواهد کرد و چه میزان نیروی انسانی را بکار خواهد گرفت برای فعالیت هایی که در امتداد ایرانرود بزرگ بوجود خواهد آمد. شکی نیست که هر اقدام فیزیکی تعارضاتی با محیط زیست خواهد داشت مهم آن است که میزان خسارات محیط زیستی به حداقل کاهش یابد. و گرنه نمی توان به بهانه حفظ محیط زیست از نفس کشیدن خودداری کرد.
  • نوید IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    6 0
    این دیگه آخر خنده ست از راه ایرانرود با پدالو از بابل میرم کیش!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمد صادق بنائی US ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    10 1
    با سلام و احترام به عنوان يک بازنشسته شرکت آبفا و به عنوان مهندس مکانيک که ساليان متمادی در زمينه انرژی و ساير زمينه های مرتبط با پمپاژ فعاليت های علمی و عملی داشتم اين سوال مطرح ميشود که برای پمپاژ500 ميليون متر مکعب آب در سال (بطور ميانگين معادل 16000 ليتر در ثانيه )به ارتفاع حدود 2000 متر ، با استفاده از چندين مرحله ايستگاه پمپاژ با در نظر گرفتن راندمان سيستم در حدود 60% ،نياز به مجموعه الکتروپمپهائی با توان 525000کيلووات در مجموع است . اين رقم در مقايسه با کل توان توليد برق در کشور رقم قابل ملاحظه ای است که چگونگی تامين آن جای تامل دارد.
  • سروش بهرامی IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    5 2
    من دانش اموز سال دوم دبیرستان هستم و طرحی مشابه با این طرح را در جشنواره شاهد ارائه کردم با نام طرح استخر های خورشیدی که تفاوتهایی با این طرح دارد و میخواستم سال بعد طرحم رو در جشنواره خوارزمی شرکت بدهم البته طرح من به نظر خودم جالب تر بود چون میخواستم اب را با صفحات خورشیدی و استخر هاییاز این قبیل تصفیه کنم به هر حال اگر طرح درست انجام شود هم به کشاورزی کمک خواهد کرد و هم بیابان زدایی و هم توسعه شهری اشتغال زایی و ... . در ضمن لطفا نگویید دریای خزر دریای کاسپین نام ایرانی خزر است.
  • افشين IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    5 0
    اي كاش به جاي اين همه هزينه كه نتيجه اش معلوم نيست بهتر نبود جلوي هدر رفتن اين همه آب دربخش كشاورزي در فلات مركزي را مي گرفتند. خدا وكيلي رو راست باشيد هدف واگذاري پروژه به قرارگاه .... بود مگه نه ؟
  • و همه جا دکار IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 1
    به نام خدا لطف کنید اگر از گناباد رد میشه یک شیر آب هم اینجا بگزارید از آبش چیزی کم نمیشه
  • عباس IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 0
    با این کار حتی با پایین رفتن یک متری سطح آب ، محیط زیست خزر به شدت به خطر می افتد بعلاوه با انجام آن به کشور های دیگر حاشیه خزر نیز اجازه برداشت داده ایم ، هر کدام اندکی هم آب برداشت کنند ، فاجعه به معنای واقعی
  • حامد IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    15 0
    اينكه علم و جسارت داشته باشيم كه يه پروژه عظيم در اين حد رو اجرا كيم خيلي خوبه. ولي آيا واقعاً اثرات زيست محيطي ناشي از اين پروژه چه در مبدا و چه در مقصد ديده شده؟ واقعاً ما به جايي رسيديم كه حدود 180 كيلومتر خط لوله با اين ظرفيت انتقال رو در 2 سال اجرا كنيم؟ مشاور اين طرح كدوم شركت بوده؟ آيا اينقدر آورد سالانه به خزر داريم كه ازش اينقدر خارج كنيم؟ من خبر موثق دارم كه در بسياري از شهرهاي ساحلي شمال ! مشكل تامين آب شرب داريم. بعد انتقال آب از شمال به كوير مركزي درسته؟ آيا بهتر نيست بجاي اين همه سرمايه گذاري كه معلوم نيست به كجا ميرسه بيايم و شبكه آبياري قطره اي با راندمان زياد در باغات و مزارع سمنان ايجاد كنيم؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    7 0
    ببينم مگه چند درصد از درياي خزر مال ايرانه؟يعني اينجوري بگم، چند درصدش رو گذاشتن بمونه؟! اصلا فرض كن كه بشه.پس فردا صداي اين كشورهاي حاشيه درياي خزر در نمي ياد؟
  • اسی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    8 0
    چه خوب شد . حالا یعنی بعد از دو سال تو دشت کویر یزد میتونیم بریم ماهی گیری ؟ احتمالا ماهی سفید ارزون شه.
  • naser IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    1 1
    عالیه هاشمی هم زمانی که رئیس جمهور بود یک بار این طرح رو مطرح کرد
  • سید رضوی IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    4 2
    سلام برادر محترم به مطالب زیر توجه بفرمایید 1- خزر دارای مساحتی حدود 420ملیارد متر مربع با عمق متوسط 184 متر و ورودی 10000متر مکعب که فقط از ولگا 8060متر مکعب در ثانیه وارد میشه لطفا این مطالب را سرچ کنید و شاخه از ولگا در مسکو ببینید حوزه ابریز ولگا 4/3 خاک ایران می باشدر 2- مقدار اب برداشتی 15 متر مکعب در ثانیه وبرار 1.25میلی متر از سطح خزر اب شور 3- درین دو مشکلی نیست برداشت اب هم زیاد نیست نا محسوس است برابر یک میلی بارندگی در سال که اگر تو تهرون بیاد کف کفش شما خیس هم نمیشه 4- انتقال اب هم به اصفهان با ارتفاع 1500 متر از سطح دریا وفاصله 699کیلومتر از ساری با حساب راندمان 60در صد ماشینهای مکانیکی وبرق کیلو وات صد تومانی تقریبا 2500 میشه چون هم باید افت طول مسیر حساب کرد وب
  • سیدمحمد هادی رضوی IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    2 2
    انتقال اب تا اصفهان برابر 2500تومان هم هزینه ببره مشکل نیست توجیه اقتصادی داره میشه قیمت یک کیلو انار ساوه نیاز ابی یک درخت انار خوب 10 متر مکعب در سال میشه 25هزار برداشت 50کیلو میشه 100هزار کیلویی2000 خیلی نیست این اب حد اکثر جهت کشت قطره ای6 3424هکتار باغ در منطقه بادرود میشه چون در اون منطقه تو خرداد وتیر ومرداد انار بالغ روزی 100لیتر اب میخواد تا محصول مطلوب کیلو دوسه دلاری بده و هر هکتار 400تا 500 درخت داره ببینید طرح نه بزرگ است نه هیا هو داره نه مشکل مسئله رو از دید ریاضیات حل کنید نه با این اب کل کویر احیا میشه تنها 15*20 کیلومتر مربع کار میشه بکنی من خودم یکی از پیشنهاد دهندگان انتقال اب به بوشهر وکنارک هستم 5ساله رو این طرح کار میکنم همین طرح بردم خدمت اقای فت
  • سید محمد هادی رضوی IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    1 1
    در دفتر ریاست جمهوری هم ثبت شده به شمار ه ...... سال 88 انتقال 138 متر مکعب اب در ثانیه تا نا محدود با عمر بالای 1000سال بود کسی تحویل نگرفت موند این سه هزار ملیارد هم نمی خواست اب به قیمت ثلث این هم در نمیاد
  • سید رضوی IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    5 3
    این طرح در مقابل قناتی که ایرانیان قدیم با اپزار انزمان بعمق سیصد متر وطول هفتاد کیلومتر احداث کردن کاری بزرگی نیست الان هم داره ثانیه ای 150 متر مکعب اب میده یکی باید این قدم رو بر میداشت واب شور یا شیرین میاورد این طرف حالا میخاد دکتر احمدی نژاد کلیدش بزنه میخواد کس دیگه اینها فرزندان این اب و خاک هستن هر چی باشه بهتر از این هست که یک ژاپنی یا چینی یا اجنبی بخواد این کارو برا ما انجام بده شما ناراحت محیط زیست دریا و کویر نباشید حتما همه مسائل در نظر گرفته شده یکی از کارهای عاقلانه واحتیاطی طرح هم مسیر بودن با یکی از طرحهای صنعتی قبلا اجرا شده هست که در صورت بروز مشکل مسئله رو میشه باسانی حل کرد بستر حرکت موجود هست به نظر من هر جای کار مشکلی بود قرارگاه میتونه اطلاعیه گ
  • سید رضوی IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    4 3
    قرارگاه اطلاعیه بده واز نظر افراد مجرب استفاده کنه ما در زمان جنگ برا پنچر گیر از رادیو اعلام نیاز میکردیم حالا این کار به نام امام مهدی (ع) شروع شده من که خودم هرگونه کمکی بخوان دریغ نمیکنم دیگه این راه برگشت نا پذیر هست کمک فکری کنید خراب نشه دودش تو چیش همه میره
    • میثم IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      3 0
      چرا میگی برگشت ناپذیره؟ مگه در اینمورد هم دولت ترمز بریده؟! اینکار تا وقتی به طور دقیق بررسی نشده کسی حق شروع کردنش رو نداره..
  • بدون نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    2 4
    گلین گداخ آغلیاخ اورمو گولون دولدوراخ
  • مهندس بیکار IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    5 0
    واقعا مسخره است .ایا این طرح واقعا کارشناسانه است؟هزینه این طرح بر دوش کیست؟اقای احمدی نژاد میخواهید در این کویر چه بکارید ؟ من کشاورزی میخونم میخوام بدونم ،میخوای کهور و کهورک اونجا بکاری؟ اخه تو اون خاک شور چه میشه کشت کرد ؟هزینه شیرین کردن اب از کجا میاد ؟میشه یه سر به خوزستان و زمیناش بزنی ؟واقعا ما زمین کم اوردیم یا پولمون زیاده ؟ کدوم؟واقعا باید تاسف خورد ..............................
  • احمد IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    1 5
    مردم مناطق کویری سال ها انتظار برون رفت از بی آبی و بدبختی های هوای گرم خشک داشتند که با این طرح به آنها زندگی بخشیدید این مهمترین خبر بعد از پیروزی انقلاب تا کنون برای ما می باشد
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    7 1
    خوبه ! فقط مواظب باشيد جريان انحرافي تو مسير آب درست نشه بره افغانستان
  • رضا IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    5 1
    متاسفم برای کسایی که فقط به فکر خودشون هستند و فکر هموطنانمون تو کویر رو نمیکنن که دارن چطور زندگی می کنند.
  • محسن بندرعباس A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    4 1
    آرزوی تمام جهانیان احیای کویراست.امیدوارم این پروژه عملی شودومشکلی ایجادنکند
  • ali A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
    1 1
    من نیدانم چه پیش میاد ازاین طرح ولی فکر میکنم با این کار شاید نزولام در مناطق کویری یکم بهبود بیابد وباعث رونق صنعت فراموشده کشاورزی ودامداری در مناطق کویری بشه
  • pooyan A1 ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
    1 0
    سال 93 شد چرا خبری نیست؟ پیش بینی نفر اول که کامنت داده مثله اینکه درست از آب درومده؟
  • تورج A1 ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    انتقال اب دریای عمان به کویرمرکزی طرح مفیدی است
  • امیر IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    به اواخر سال 94 رسیدیم اما خبری نشد