پنجشنبه 28 فروردین 1393 - 20:44
+ A - چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 22:31:00 چاپ
امتیاز به مطلب 4 نفر

تیتراژ سریال «پس از باران» با صدای فریدون پوررضا / فایل صوتی

فرهنگ > تلویزیون - استاد فریدون پوررضا که روز چهارشنبه 23 فروردین درگذشت، حدود یک دهه پیش آواز تیتراژ پایانی مجموعه تلویزیونی «پس از باران» را خواند.

به گزارش خبرآنلاین، این سریال به کارگردانی سعید سلطانی سال 1379 از شبکه سه روی آنتن رفت.
 

محمود پاک نیت، کتایون ریاحی، مرجان محتشم، جهانگیر الماسی، بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، جمیله شیخی و ... از بازیگران سریال «پس از باران» هستند که در گیلان مقابل دوربین رفت و نگاهی به تاریخ ایران در دوران رضاه‌شاه دارد.
 

مرحوم فریدون پوررضا که روز چهارشنبه از دنیا رفت (اینجا)، با تیتراژ پایانی این سریال نام خود را بیش از پیش سر زبان‌ها انداخت.
 

او بعدها در یک گفت‌و‌گو (اینجا) درباره همکاری در این سریال گفت: «آن زمانی که من «پس از باران» را خواندم، این صدا فریاد جوامع شهرزده هم بود. این فریاد علیه کسانی بود که بر سر ما خراب شدند و موسیقی محلی ما را از بین بردند. من گیلانی هستم و افتخار می‌کنم که گیلانی هم هستم. مثل کسی هستم که از بوی ریحان مست می‌شود و از شنیدن صدای گیلک، دنیا را دریافت می‌کند. شعری که آن‌را می‌فهمم و بعد آن را می‌خوانم. اینگونه بود که این شعر را از دروازه‌ دل‌ها عبور دادم و توانستم شهری و غیر شهری را جذب این شعر کنم. البته کلمات این شعر را کمتر کسی متوجه می‌شد، حتی گیلانی از خود اهالی دشت هم برخی از این کلمات را متوجه نمی‌شدند، اما با اینکه کمتر کسی معنای شعر را متوجه می‌شد اما این سوز و آه ترانه خیلی از مردم را در شهرها و روستاها پای تلویزیون کشانید.»
 

پوررضا در بخش دیگر این مصاحبه گفت: «من برای سریال پس از باران کلاً چهار دقیقه آواز خواندم. با بزرگان که در این باره صحبت می‌کنی می‌گویند باید از هفت خوان عبور کنند تا بودجه بگیرند و کار فرهنگی کنند. خوب شما بزرگ موسیقی سنتی که از خیابان گذر می‌کنی هزار نفر می‌میرند برای تو آیا تو نمی توانی 10 میلیون پول برای سرمایه‌‌‌‌‌گذاری روی این موسیقی جمع آوری کنی! باید حتماً منتظر دولت بنشینی؟ خوب بنشین! اما تو که بقال نیستی مردم تو را می‌شناسند و به تو احترام می‌گذارند مردم در راه تو جان می‌دهند.»

5858
 

کلید واژه ها: موسیقی سنتی - موسیقی -
نظرات 22
  • نیما آرین چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 23:13:49
    83 0 پاسخ به این نظر
    دوباره آسمانِ دیل پورا بو سیا ابرانِ جی مهتاب کورا بو ستاره دانه دانه رو بیگیفته عجب ایمشب بساطِ غم جورا بو روحش شاد
  • hadi چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 23:17:51
    65 1 پاسخ به این نظر
    ایشان از مفاخر استان گیلان بودند روحش شاد
  • آریا پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 01:05:59
    34 2 پاسخ به این نظر
    واقعا دوستش داشتم
  • سامان پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 02:24:21
    31 1 پاسخ به این نظر
    خدا رحمتش کنه..من گیلانی نیستم..اما صدای مرحوم پوررضا منو یاد عشقی میندازه که سالهای دور داشتم و دیگه پیشم نیست..به یاد همه گیلانی های عزیز.
  • شفیعا پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 02:47:20
    31 1 پاسخ به این نظر
    درود بر گیلان و گیلانی های عزیز سلام به روح هنرمند فقید فریدون پوررضا (از طرف هنردوستان مازندران)
  • ع- خ بندرعباس پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 04:06:52
    22 2 پاسخ به این نظر
    زندگي صحنه يكتاي هنرمندي ماست . هركسي نغمه خود خواند و ازصحنه رود. اي خوش آن نغمه كه مردم بسپارند به ياد اين مصيبت بزرگ ضايعه اسفناك را به همه گيلاني ها و دوستدارات نغمه هاي زيباي پور رضا عميقاٌ تسليت ميگم. نواهاي جانسوز اين هنرمند بزرگ در پس از باران در شبكه سيماي بندرعباس در حال پخش است.پيشنهاد ميكنم به ياد سراينده اين نغمه هاي ماندگار از اين شبكه كه معمولاٌ پس از ساعت 5/12 شب پخش ميشوددو باره آن را ببينيم. براي شادي روح اين استاد فرزانه فاتحه اي را قرائت كنيم
  • شهروزی پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 04:08:46
    20 1 پاسخ به این نظر
    خداوندفریدون خوش خلق وبا منش را غریق رحمت بگرداند .اما در این دوران وانفسا ی دلزدگی بیاییم یادی از معاصران هنر گیلان بکنیم.از جمله استاذ والا تیمور چولابی موسوم به گورگین . سراینده صذ ها ترانه زیبای گیلکی برای خوانندگان از جمله ناصر مسعودی . استاد این روز ها درشهر زیبای خمام رشت در اوج تنهایی و بیخبری روزگار می گذ راند . گنجینه های شعر وادب گیلکی را مشتاقانه پاس بداریم ودر هنگام حیات از انان تحلیل کنیم .
  • بدون نام پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 04:37:45
    20 1 پاسخ به این نظر
    منهم گیلانی نیستم ولی با صدای ایشان ازاواخر دهه چهل آشنایی دارم تنها صداست که میماند روحشان شاد
  • علیرضا شمسایی-کاشان پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 11:55:04
    16 1 پاسخ به این نظر
    روحش شادوهمیشه یادش در دلها باد-باشد که گیلانیان محترم قدر هنرمندان خودرا بدانند
  • حسین غلامحسینی پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 19:14:58
    15 0 پاسخ به این نظر
    خدایش بیامرزاد! درود برتمام گیلانیهای عزیز وغیور. ازمیرزاکوچک خان جنگلی گرفته تامرحوم پوررضا و تمامی شهدای گرانقدر خطه گیلان.
  • هاله پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 06:57:51
    14 1 پاسخ به این نظر
    صدایش ترنمی بهشت گونه از روح سرزمین کودکی من است ، روح گیلان ....روح شالیزارها وآن زمین نمناک ، روح گیله مرد و گیله زن . روح خانه های پوشیده از کولش و روح هرآنچه متعلق به آن دیار است. ای صدای آشنا شگفتا که در آفرینش " ....تنها تو هستی که می مانی " و گرنه چگونه تاب از دست رفتن صاحبت را میاوردم .... ؟ همیشه زنده خواهی ماند فریدون پوررضا
  • حسن کاشف زمانه پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 11:29:58
    13 0 پاسخ به این نظر
    در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود . استاد پور رضا حتم دارم صدایت که فریاد مظلومیت زنان و مردان زحمتکش شمال ایران بود تا ابد در دل جنگلهای شمال باقی خواهد ماند . روحش شاد
  • دختر ایران پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 12:50:38
    13 1 پاسخ به این نظر
    چه فایده...!! باز باید یکی از بین ما بره تا یادش بیفتیم....؟! این سالهایی که ازش بیخبر بودیم و به خاطر بیماری دیگه فعالیتِ خاصی نداشت کسی یادش نبود این آدم وجود داره. حالا با مرگش... چرا اخه ماها انقدر مُرده پرستیم؟؟ در تکریم رفتگان و مراسم یادبود و این چیزا هیچ ایرادی وجود نداره. اما چرا تا وقتی زنده هستند براشون مراسمِ بزرگداشت و تجلیل برگزار نمیشه...؟!
  • نسیم پنجشنبه 24 فروردین 1391 - 20:09:38
    12 0 پاسخ به این نظر
    من یه رشتیه دور از وطنم ولی واقعا صدای این استادو هر وقت می شنیدم تا مغز استخوان می سوختم ناله و سوزی که این صدا داشت هرگز تکرار نمی شه روحش شاد
  • گیله مرد شنبه 26 فروردین 1391 - 09:13:00
    6 0 پاسخ به این نظر
    الحق که انسانی بزرگ را از دست داده ایم. حق است اگر ملک گیل و دیلم امروز زار زار خون گریه کند. درگذشت جان سوز ایشان، ضایعه بسیار بزرگی برای زبان زیبای گیلکی و کلاً فرهنگ سترگ گیل و دیلم رقم زده است. سرتاسر گیلان و البته سرتاسر سرزمین لشت نشاء که دیار مادری اوست غرق عزا و ماتم است. روحش شاد. روحش شاد. روحش شاد
  • الهام جمعه 25 فروردین 1391 - 15:50:28
    5 0 پاسخ به این نظر
    خدایش بیامرزاد!
  • معصومه جمعه 25 فروردین 1391 - 19:32:17
    5 0 پاسخ به این نظر
    من گیلانی هستم و این خبر را تازه تو سایت دیدم واقعا متاثر شدم...... خیلی قشنگ میخوند!!!!
  • علی شنبه 13 خرداد 1391 - 02:01:10
    5 0 پاسخ به این نظر
    من تهران بدنیا اومدم ولی هیچوقت اصلیتم که گیلانه فراموش نمیکنم فریدون پوررضا هم جزعی از اصالتمه روحش شاد شیمی روح شاد ببه
  • صادق آستانه دوشنبه 22 خرداد 1391 - 04:25:50
    5 0 پاسخ به این نظر
    فریدون پور رضا نرفته...چون من هنوز آهنگا هاشو گوش میدم....و گوش خواهم داد...حس زیباییه وقتی تو غربت آهنگ اصیل سرزمینت رو گوش میدی... درود بر خالق این حس و درود بر خالق این صدا..
  • رضا جمعه 25 فروردین 1391 - 21:57:48
    4 0 پاسخ به این نظر
    خدایا قسمت کن من هم بتونم تو شهر خودم بمیرم وبه خاک سپرده بشم سادگی وبی آلایشی از بزرگترین خصلتهای گیلانی هاست که بر گرفته از آب وخاک این منطقه است به همین علت است که به خاک سپرده شدن در گیلان قسمت هر کسی نمیشه تا دوباره گوشه ای از این سرزمین باشه
  • بدون نام جمعه 25 فروردین 1391 - 22:58:18
    4 0 پاسخ به این نظر
    خدا رحمتشان کند صدای بسیار دلنشینی داشتند
  • احسان کمالی ازخور استان اصفهان جمعه 24 آبان 1392 - 23:45:03
    2 0 پاسخ به این نظر
    واقعا همین صداهاست که ماندگارمیمونه برای همه...
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.