آخرین گزارش مرکز آمار ایران خبر از افزایش قیمت مسکن در نیمه اول سال گذشته دارد.

علی پاکزاد: به این طرز تفکر که عدم انتشار اخبار می تواند به اصلاح وضعیت کمک کند، معتقدید؟ شما فکر می کنید اگر اتفاقی افتاده را بیان نکنیم یا تکذیب کنیم ،می توانیم با عدم توجه افکار عمومی به اصلاح وضعیت پیش آمده در شرایطی آرام تر بپردازیم؟
هر کسی می تواند به این سئوال پاسخی بدهد، ولی به نظر بنده حتما پاسخ مدیران وزارت راه و شهرسازی به این سئوالات مثبت است؛ تکذیب افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ امروز غیر ممکن است، البته مسئولان وزارت راه و شهر سازی با این توجیه به تکذیب موضوع می پردازند که اگر مسئولان هم بر این امر صحه بگذارند بازار مسکن آشفته خواهد شد و مردم زیان این مسئله را خواهند داد.
البته این مسئله نیز از جمله مباحث نظری است که هم می توان اثباتش کرد و هم برای رد آن مصداق پیدا کرد؛ واقعیت این است که فضای آشفته اقتصاد ایران با حجم بالای نقدینگی که در سالهای اخیر درون آن انباشته شده وضعیت اقتصاد کشور را به فردی شبیه کرده که با شکمی برآمده  از خوردن غذا سنگین سوار بر خودرویی در مسیری سنگلاخ به سمت خانه می رود.
هر پیچ جاده و هر دست اندازی به تشدید تهوع راننده منجر می شود، در چنین شرایطی منطقی به نظر می رسد به دنبال مسیری هموار بگردد، اما مسئله این است که نگفتن علت مشکل  کمکی به بهبود حالت تهوع راننده می کند.
در یکی دو سال اخیر هم مدیران بخش مسکن و البته جمع زیادی از مدیران اقتصادی کشور دچار این معضل بوده اند، نتیجه چه خواهد شد؟
تب قیمت و دماسنج های نامیزان
قیمت در بازار یک نشانگر محسوب می شود، تب تند قیمت و یا لرز شدید خبر از بی تعادلی است، بازار مسکن نیز در حال رفتن به سوی تب تند قیمت هاست، البته این تب بعد از لرزی حاصل شده که رکود دو ساله قیمت های مسکن را به دنبال داشت. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این رشد قیمت ها ناشی از آغاز جراحی اقتصادی کشور است (اجرای قانون هدفمندسازی) و برخی با اشاره به رکود و رونق دوره ای در بازار مسکن این مسئله را در نوسان عرضه دوره ای در بازار مسکن نسبت می دهند.
دلیل هرچه باشد در حال حاضر شاهد رشد قیمت ها هستیم، موضوعی که انکار کردنش نه تنها نمی تواند به کاهش تب قیمت ها کمک کند بلکه باعث بی اعتمادی مردم نسبت به دماسنج هایی می شود که متولیان بخش مسکن براساس آن برنامه ریزی می کنند.
بی اعتمادی مردم به مسئولان باعث عکس العمل وارونه مردم نسبت به دستورالعمل های مدیران می شود، یعنی  درست وقتی که مدیران بخش مسکن عنوان می کنند مردم نباید وارد بازار مسکن شوند مردم بنابر تجربه قبلی به بازار هجوم می آورند و مدیران در توجیه وضعیت پیش آمده به تئوری توطئه روی می آورند که «عده ای دلال، بازار را آشفته می کنند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند»، اما هیچ وقت حاضر نمی شوند به دستی اشاره کنند که راه آب گل آلود را نشان داده.
رشد قیمت هایی که تکذیب می شود
مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از وضعیت قیمت مسکن در شهر تهران مربوط به تابستان سال 90 خبرداده ، متوسط قیمت هر متر مربع زمین و ملک کلنگی در شهر تهران به 1.9 میلیون تومان رسیده، قیمتی که حاصل نوسان قیمت در مناطق مختلف بین حداقل متری 300 هزار تومان با حداکثر متری 7.9 میلیون تومان است.
در این گزارش متوسط قیمت 1.9 میلون تومانی در مقایسه با تابستان سال 89 رشدی معادل 24 درصد داشته است. در مورد قیمت آپارتمان هم در این گزارش به متوسط قیمتی معادل 2.1 میلیون تومان برای هر متر مربع اشاره شده که محصول نوسان قیمتی بین حداقل 300 تا حداکثر 8.2 میلیون تومان بوده است، در این بخش هم متوسط قیمت در مقایسه با تابستان سال 89 بالغ بر19.5 درصد رشد کرده است.
البته این نرخ ها همانطور که اشاره شد مربوط است به نیمه نخست سال 90 و هنوز تا انتشار آمارهای رسمی از وضعیت قیمت مسکن در پاییز و زمستان سال 90 فاصله داریم ولی حتی در همین وضعیت هم نمی توانیم انتظار داشته باشیم ارقام مربوط به نیمه دوم سال کمتر از ارقام اشاره شده در بالا باشد چون در شش ماهه دوم سال 90 فضای بازار نشان از هیچ رکودی در قیمت ها نداشته است و گزارش های میدانی منتشر شده در رسانه ها نیز این موضوع را تائید می کند.
مهدی سلطان محمدی یکی از کارشناسان مستقل بازار که که طی شش سال گذشته به صورت مستمر بازار مسکن را رصد کرده است در آخرین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن در مورد آپارتمان های نوساز در محله های مرکزی و شمالی شهر تهران خبر از افزایش قیمت مسکن بین 19 تا 27 درصد می دهد که این ارقام با گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران مطابقت دارد.

 

مقایسه توان خرید وام 25 میلیون تومانی با وام 18 میلیون تومانی مسکن
مناطق مختلف قیمت هر متر آپارتمان نوساز در زمستان90 درصد تغییرات نسبت به زمستان 89
الهیه،دروس،دیباجی شمالی، زعفرانیه، فرشته، فرمانیه، کامرانیه، محمودیه، ولنجک، نیاوران 6,005,000 %19.0
آجودانیه، ونک، اقدسیه، توانیر، جردن، پاسداران، دربند، قیطریه، وزرا، دیباجی جنوبی، شیخ بهایی، ملاصدرا، باغ فردوس، میرداماد 4,675,000 %22.2
دولت، ظفر، قلهک، سعادت اباد، کوی فراز، یوسف آباد 4,279,000 %20.7
ازگل، اوین، امیرآباد، جلفا، بلوار کشاورز ،دارآباد، سهره وردی، گیشا، عباس آباد، فاطمی، فرحزاد، کریم خان، لویزان، مطهری، میرزای شیرازی، هروی 3,526,000 %23.6
آسیا، پونک، رسالت، بنی هاشم، اشرفی اصفهانی، بلوار فردوس، تهران پارس، جمالزاده، جنت آباد، شهران، دریان نو، ستارخان، ستاری، سوهانک، شهر آرا، صادقیه، مجیدیه شمالی، نارمک، مینی سیتی، سردار جنگل 2,864,000 %27.0
متوسط : 4,269,800 %22.5
تهیه و تنظیم: دکتر مهدی سلطان محمدی    واحد: تومان      


این کارشناس اقتصادی معتقد است که روند رشد قیمت مسکن در نیمه دوم سال 90 سرعت بیشتری به خود گرفته است و نزدیک شدن به فصل رونق بازار مسکن که به صورت ادواری پس از هر دوره چند ساله رکود اتفاق می افتد ،دلیل این رشد قیمت است.
در شرایط فعلی بد نیست مدیران محترم وزارت راه و شهرسازی با پذیرش واقعیت ها و با در نظر گرفتن شرایطی که دیگر عوامل مانند هدفمندسازی یارانه ها در بازار مسکن ایجاد کرده، به فکر برنامه ریزی باشند؛ در غیر این صورت در موج اخیر قیمت مسکن فشار وارد بر اقشار آسیب پذیر تشدید خواهد شد.
/31222
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • @ IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    22 1
    پس حرف چه کسی را باور کنیم؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    28 1
    مسکن تخم مرغ نیست که چند برابر هم که بشود باز فقیرترین مردم هم بتوانند بخرند و بخورند! چند درصد کم افزایش مسکن یعنی دستکم چند میلیون. برای همین نمیتواند بالاتر از توان بیشتر خریدرا متقاضی گردد
  • بدون نام IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    26 3
    من پارسال آپارتمان 5 سال ساخت توی شیراز خریدم متری 840 هزار تومان امسال فروختم متری 000/250/1 تومان مگه این افزایش قیمت مسکن نیست آپارتمان نوساز معمولی توی منطقه معمولی شهر هم شده متری 000/600/1 تومان بگذریم که جاهای خوب شده متری 000/500/2 تومان حالا آقای وزیر بگه ما مسکن مهر ساختیم قیمتها بالا نرفته
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    30 0
    وقتی میزان نقدینگی توی کشور در دولت خدمت گذار از 80 هزار میلیارد (دولت قبلی) شده 350 هزار میلیارد یعنی بیش از 4 برابر شده هر روز باید شاهد انفجار قیمت توی یکی از بخشها باشیم یک روز طلا یک روز دلار یک روز هم ملک تولید و سرمایه گذاری صنعتی هم که تعطیل شده جدیدا هم اوراق مشارگت داره توزیع می شه که اون هم فقط باعث مقروض شدن دولت های بعدی می شه که نهایتا باید با چاپ پول و افزایش مجدد نقدینگی جبران بشه
    • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      4 0
      آفرین
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    33 1
    از نظر آقایون که هیچی گرون نشده
  • نعمت IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    26 3
    گزارش خیلی خوبی بود در بلوار فردوس حداقل 40% رشد قیمت داشته ایم و تازه کسی هم فروشنده نیست !
    • بدون نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      6 3
      خریداری هم در بازار نیست، رکود تورمی
  • آرش IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    18 9
    حالا فرض کن رسما اعلام کنن افزایش داشته. مشکل شما که بااین کازشناسیا دنبال گرون کردن املاکتون هستید حل میشه؟؟!!!!! (آقا رسما اعلام میکنیم ملک گرون شده،آقایون دلال برید حالشو ببرید.هاهاها)
  • نیما IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    3 1
    اکثر کسانیکه مسکن مهر ثبت نام کردند خودشون نمیخوان برن توش میگن میدیم اجاره آخه ما کلاسمون بهش نمیخوره حالا این همه پول و سرمایه وهیاهو نتیجه اش شده این افزایش قیمت بی سابقه مسکن تکذیب اقایان هیج دردی نمیخوره خوش باشند مدیرامونو باید صادر کنیم تا دنیا ازاین مخها بی نصیب نمونه والا
  • بدون نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    4 1
    در این ایام اگر کسی موفق شود خانه ای یا ملکی را خریداری نماید , یک روز بعد میگوید زود جبنیدم و دستی بردم . آخر تا کی مسئله خانه دار شدن هموطنان شریفمان موضوع برد و باخت باشد ؟؟ . . .
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    6 4
    با این وضع افزایش قیمت مصالح و افزایش نقدینگی دیر یا زود شاهد افزایش نجومی قیمت مسکن خواهیم بود.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    7 1
    قیمت 1/8/90ر منطقه یافت اباد 900تا1100بود اما الان 1200تا1800شده اگرگران نشده چرا این قیمت ها هست بابا دیگه هر کس بی کار میشه بنگاه میزنه قیمت تو تمتم بنگاها هست پس نمشه سر مردم را شیره مالید
  • سید IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    0 0
    به نظر من این روزنامه ها و دولت مسائل گنده نکنند و دخالت تو کار مردم نکنند همچی حل میشه
  • پوریا IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    0 0
    جناب سلطان محمدی دقیقا درست میفرمایند.بنده هم بصورت حرفه ای بازار مسکن را رصد میکنم و با توجه به نمودار های که خود جناب محمدی تهیه کردند و برسی عوامل موٍثر در بازار ملک(عوامل تکنیکالی=نمودار و عوامل فاندمنتالی= نرخ تورم...نرخ رشد نقدینگی...پایان دوره رکود مسکن... عدم جذلبیت بازار های مالی دیگر مثل طلا و ...بیماری هلندی در اقتصاد...همگرایی حجم و تعداد معاملات...بالا رفتن هزینه مصالح و هزینه بالا سری سازنده گان) پیشبینی بنده سقف قیمتی در اواخر 91 و اواسط 92 همزمان با انتخابات پیش رو میباشد