۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶

چین، بزرگترین بازار و همچنین مصرف کنندۀ مواد غذایی و خواربار در دنیاست.

به گفتۀ یک مرکز مطالعاتی، چین در حال حاضر بزرگترین بازار غذا و خواربار در جهان را دارد و در سال 2011 با پیشی گرفتن از ایالات متحدۀ آمریکا بزرگترین بازار فروش مواد غذایی را نیز به نام خود ثبت کرد. کارشناسان صنعت مواد غذایی بریتانیا در موسسۀ مطالعات بین المللی (IGD) همچنین اعلام کردند که کشورهای عضو بریکس(اقتصادهای نوظهور متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) نیز تا سال 2015 چهار بازار اول از پنج بازار مواد غذایی و خواربار جهان را تشکیل خواهند داد.
گفتنی است بخش سوپرمارکت های چین با پیشی گرفتن از آمریکا در پایان سال 2011 سودی برابر با 970 میلیارد دلار داشتند. این در حالی است که این سود در آمریکا عدد 913.5 میلیارد دلار را نشان می دهد. موسسۀ مذکور یکی از دلایل گسترش این مسئله، رشد اقتصادی چین، افزایش تولید و همچنین افزایش تورم در بخش مواد غذایی عنوان کرده است.
به نوشتۀ روزنامۀ چاینا دیلی پیش بینی می شود تا پایان سال 2014 بازار مواد غذایی و خواربار چین به سودی معادل 1.46 تریلیون دلار برسد که این سه برابر سودِ سال 2006 است. موسسه IGD می افزاید: هم اکنون صنعت تولید مواد غذایی در چین در حال ایجاد تغییر از تولیداتی همچون برنج و گوشت به سمت تولیدات لبنی، گندم، حبوبات و گوشت قرمز و سفید است که می تواند بدون شک بر روی قیمت بازارهای جهانی نیز تأثیر داشته باشد. یکی از کارشناسان موسسه آی جی دی می گوید: به رغم رکود حاکم؛ تمهیدات قابل توجهی برای افزایش مصرف در میان چینی ها در نظر گرفته شده که می تواند البته فرصتی برای خرده فروشی در این کشور ایجاد کند.
 

خلیج تایمز/ 9 آوریل 2012
ترجمه: زهرا خدایی

31263


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شراره IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    22 0
    البته چینی ها غذایی که قابل خوردن باشه تولید نمی کنند