شرق نوشت:

طلب داروخانه‌داران از سازمان‌های بیمه‌گر، آنها را به ستوه آورده است و رییس انجمن داروسازان ایران از محاسبه نسخه‌های تامین اجتماعی به صورت نقدی از آینده نزدیک خبر داده است. این یعنی از این پس، مردم تمام پول دارو را باید نقدا در داروخانه پرداخت کنند.
شکستن سکوت داروخانه‌داران پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر اساس اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، افزایش مقطعی قیمت دارو و نبود حمایت‌های دولتی با توجه به وجود رقبای مطرح خارجی در عرصه داروسازی کار را به جایی رسانده که رهبر مژدهی‌آذر رییس اتحادیه داروخانه‌داران ایران روز گذشته عنوان کرده است: تاخیر سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها باعث شده نسخه‌های تامین اجتماعی را به صورت نقدی محاسبه کنیم.
سیاسی‌کاری دولت در عرصه اجتماعی و سلامت مردم در حالی منجر به تحمیل هزینه‌هایی به نظام سلامت کشور شده که طلب کهنه داروخانه‌های کشور از صندوق تامین اجتماعی کشوری نیز با عزل‌ونصب‌های سیاسی در این سازمان همراه شده است.
همچنین از داروخانه‌های سطح شهر تهران خبر می‌رسد، با شروع سال جدید، قیمت برخی داروهای بیماری خاص نیز با افزایشی 50درصدی مواجه شده است.
وضعیتی که بیش از پیش، منجر به تحمیل هزینه‌های گزاف به مصرف‌کنندگان مواد دارویی و بیمه‌شدگان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر کشور می‌شود.
این در حالی است که پیش از این نیز سعید مرتضوی مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی کشور اعلام کرده بود: کل بدهی‌های تامین اجتماعی به طرف‌های قرارداد با تدارک 11هزار میلیارد ریال و ظرف 15 روز آینده به تمامی بیمارستان‌ها، پزشکان، دندانپزشکان، داروخانه‌ها، مراکز تصویربرداری و سایر مراکز طرف قرارداد با تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.
اظهارنظری که بیش از آنکه راهگشا باشد اقدام و تبلیغاتی در جهت رفع موانع انتصاب او از سوی مجلس شورای اسلامی تحلیل شده است.
با این حال رهبر مژدهی‌آذر با اشاره به اینکه استان گیلان به عنوان اولین استان کشور قرار است از دوم اردیبهشت ماه نسخه‌های بیمه تامین اجتماعی را نقدی محاسبه کند، می‌گوید: قرار است نامه‌ای به رییس‌جمهور و همچنین سایر دستگاه‌های مربوطه در این خصوص بنویسیم و مشکلات داروخانه‌ها را بازگو کنیم.
او با تاکید بر اینکه مطالبات معوق داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر، یکی از مشکلاتی است که باعث شده داروخانه‌ها دچار مشکلات مالی شوند و در این بین سازمان تامین اجتماعی روسیاه است، می‌افزاید: صندوق تامین اجتماعی نزدیک به شش‌ماه است که مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نکرده و هر استانی که بخواهد نسخه‌های بیمه تامین اجتماعی را نقدی محاسبه کند از نظر انجمن هیچ مشکلی ندارد.
رییس اتحادیه داروسازان ایران اضافه می‌کند: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هزینه‌های داروخانه‌ها چند برابر شده اما قیمت داروهای ساخت داخل ثابت مانده که همین مساله باعث شده تا داروخانه‌ها گرفتار بحران مالی شوند.


داروخانه‌داران در منگنه دولت و تامین اجتماعی
طلب شش‌ماهه داروخانه‌داران از سازمان‌های بیمه‌گر تنها محدود به جیب پر تامین اجتماعی و تسویه حساب کردن با داروخانه‌داران نمی‌شود. بلکه سازمان تامین اجتماعی با موکول کردن بدهی خود به داروخانه‌داران درصدد دریافت مطالبات خود از دولت و وزارت بهداشت است.
سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر 20هزار میلیارد تومان از دولت طلب داشته و وزارت بهداشت هم از سازمان‌های بیمه‌گر طلب دارند، در این میان نه تنها گامی برای دریافت و پرداخت بدهی‌ها برداشته نمی‌شود، بلکه انتصابات سیاسی در سازمان‌هایی که ماموریت آنها با سلامت و رفاه مردم گره خورده، مشکلات را دوچندان کرده است.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی DE ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    26 0
    من واقعا نمی دونم چرا تامین اجتماعی به فکر مردم نیست. بابا این داروساز بدبخت هم از جیبش پول می ذاره و دارو می خره اونوقت باید نسیه این داروها رو به مردم بده. آخه انصاف هم چیز خوبیه!
    • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
      0 0
      نترس . داروسازان و داروخانه داران خیلی هم بدبخت و بی دست و پا نیستند . چون هم در سوء استفاده از یرگه های دفترچه های بیمه ید طولایی دارند و هم با پزشکان زد و بند می کنند تا فروش دارو خصوصا داروهای گرانقیمت را بالا ببرند . از طرف دیگر با وجود منع دریافت حق فنی داروخانه از سال 88 طبق رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری الان 3 سال است که پول غیر قانونی از مردم می گیرند حدود هزار تومان به ازای هر نسخه. همچنین قسمتی از وظیفه شان را که ارائه نحوه مصرف دارو است به صورت کامل انجام نمی دهند و بعضی روزها هم نسخه خوانی و نسخه پیچی را به جاب دکتر داروساز به کارکنان دیپلمه و غیر متخصص واگذار می کنند تا دستمزد کمتری بپردازند .
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    13 0
    البته الان هم که ما بیشترشو از جیب خودمون میدیم. داروهای داخلی که بی کیفیت هستند و اکثر پزشکان در اغلب بیماریها داروهایی تجویز میکنن که تحت پوشش بیمه نیستند. خیلی بیمه همت بکنه داروهای داخلی رو 30-40 درصدشو بده!