شرق نوشت:

65درصد كاربران ايراني در صورت امكان دسترسي به شبكه اينترنت، اي‌دي‌اس‌ال را به ساير راه‌هاي دسترسي ترجيح مي‌دهند. اين در حالي است كه همچنان استفاده از شيوه دايل آپ نسبت به ساير راه‌هاي دسترسي پيشتاز است كه نشان‌دهنده عقب‌ماندگي شديد ايران در زمينه توسعه اينترنت و اختلاف ميان تمايل به استفاده از فناوري و امكانات موجود براي بهره‌برداري از فناوري است.

در همين حال بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوي مركز آمار ايران، تعداد كاربران اينترنت پرسرعت ای‌دی‌اس‌ال تنها 11 درصد است كه اين در مقايسه با ديگر كشورهاي همسايه زير خط استاندارد قرار دارد.در همين حال نيز مسوولان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات توسعه دولت الكترونيكي را به عنوان مهم‌ترين هدف برنامه پنجم توسعه دانسته و تاكيد دارند كه براي دستيابي به اين مهم بايد ميزان ضريب نفوذ اينترنت در كشور را توسعه داد.
آنها راه‌حل اين مساله را در ايجاد شبكه ملي اطلاعات _‌ اينترنت ملي _ دانسته و معتقدند با پهناي باندي كه اين شبكه در اختيار كاربران قرار مي‌دهد، دولت الكترونيكي نيز محقق خواهد شد؛ حال آنكه نهادهاي بين‌المللي از جمله اتحاديه ارتباطات راه دور سازمان ملل، توسعه كشورهاي در حوزه فناوري اطلاعات را دسترسي كاربران به اينترنت بين‌الملل با سرعت حداقل 512 كيلو بيت مي‌دانند. بر اساس گزارش سايت تلنا نظرسنجي با موضوع «در صورت تمايل به دسترسي به شبكه اينترنت ترجيح مي‌دهيد از GPRS، دايل آپ، اي‌دي‌اس‌ال و وايمكس استفاده كنيد؟» صورت گرفته كه براساس اين نظرسنجي، 65درصد افراد شركت‌كننده در اين تحقيق اظهار داشته‌اند در صورت امكان دسترسي به اينترنت ترجيح مي‌دهند از اي‌دي‌اس‌ال استفاده كنند.
اين در حالي است كه با ورود فناوري‌هاي اينترنت بي‌سيم در كشور اما به دليل عدم دسترسي گسترده همچنين عدم اطمينان از امنيت اين شبكه، استفاده از اينترنت بي‌سيم در كشور با استقبال چنداني روبه‌رو نشده است.
14 پله تا آخر جدول فاصله است
آمار به‌دست‌آمده از نظرسنجي نشان مي‌دهد 23 درصد يعني كمتر از يك‌چهارم افراد شركت‌كننده استفاده از وايمكس را بهترين راه دسترسي به شبكه اينترنت مي‌دانند. همچنين طبق آمار به‌دست‌آمده از اين نظرسنجي 9 درصد افراد GPRS را در مقايسه با ساير راه‌هاي دسترسي بهترين شيوه براي خود دانسته‌اند. بنابر آمار به‌دست‌آمده چهاردرصد افراد شركت‌كننده در اين نظرسنجي نيز دايل آپ را بهترين شيوه دسترسي به شبكه اينترنت مي‌دانند. به نظر مي‌رسد با وجود حجم روزافزون اطلاعات روي شبكه جهاني اينترنت و فناوري‌ها و روش‌هاي پيشرفته‌اي كه براي دسترسي به آنها با سرعت بالا به‌وجود آمده همچنان سليقه كاربران ايراني بالاجبار به سمت استفاده از ابتدايي‌ترين امكانات در اين فضا متمايل است تا آنجا كه بر اساس آمار اعلام‌شده از سوي مركز آمار ايران در حال حاضر 85 درصد كاربران اينترنت در ايران از طريق DIAL UP به اينترنت وصل مي‌شوند.

نكته قابل توجه در آخرين گزارش‌هاي بين‌المللي درخصوص جايگاه ايران در دسترسي به اينترنت پرسرعت به نحوي است كه گرچه بيشترين تعداد كاربران اينترنت در خاورميانه را داراست اما تنها 14 پله تا آخرين كشور از ميان 172كشور اينترنت پرسرعت فاصله دارد. امروزه و در جهان مدرن، يكي از شاخص‌هاي توسعه و پيشرفت كشورهاي دنيا ميزان دسترسي آنها به اينترنت پرسرعت است و نسبت مستقيمي بين توسعه‌يافتگي كشورهاي دنيا با ميزان سرعت اينترنت وجود دارد. با اين همه ايران به عنوان كشوري در حال توسعه كه در سال‌هاي اخير توانسته در زمينه‌هاي علمي و تكنولوژيك پيشرفت‌هاي خوبي داشته باشد، از سرعت اينترنت متناسب با ميزان توسعه كشور برخوردار نيست و دغدغه‌اي جدي براي افزايش و بهبود كارايي سرعت اينترنت در كشور وجود ندارد. اين ميزان لاك‌پشت‌وار سرعت اينترنت را بايد در كنار هزينه نسبتا بالاي دريافت خدمات اينترنت در نظر گرفت كه عملا راه دستيابي به شبكه جهاني وب را مشكل‌تر كرده است. همان گونه كه در جداول نيز ديده مي‌شود، ايرانيان در بين كشورهاي خاورميانه پرتعدادترين كاربران اينترنت را تشكيل مي‌دهند. اما در مقابل كشور ايران در بين 172 كشور دارنده اينترنت، در رده 158 كشورهاي جهان هستند، يعني تنها 14 پله با كندترين كشور فاصله دارند و 158 پله با دارنده پرسرعت‌ترين كشور دنيا.
اين در حالي است كه سرعت متوسط اينترنت در جهان در حدود 10 مگابايت در ثانيه است. در ميان كشورهاي خاورميانه نيز امارات در رده 40، عربستان در رده 70، قطر 83، بحرين 122، سوريه 151، اردن 113، كويت 100، عمان 89، لبنان 161 و عراق 149 است كه با احتساب اين جدول در منطقه خاورميانه كه ايران از لحاظ كاربر مقام اول را دارد در رده يكي مانده به آخر سرعت اينترنت در كشورهاي خاورميانه و قبل از لبنان است.
2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    115 0
    افتخاری دیگر برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و ...
    • بدون نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      70 0
      واقعا هم افتخار داره گرانترین تعرفه های دنیا در کنار سرعت صفر
    • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      47 0
      واقعا اون دنیا نمیبخشمشون . حتی با اینترنت پرسرعت!!!! ساعت ها از وقت آدمای این مملکتو هدر دادن. وقتی که میشد به کارای زیادی اختصاص داد.
    • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      20 0
      بدبختی این است که باید 300 برابر کره و ژاپن برای یک اتصالی پول بدهی که 200 برابر سرعت واقعی ان پایین تر از حد استاندار دست یابی مردم در کره جنوبی است ( حداقل سرعت اتصال به اینترنت 512 مگابایت در ثانیه است) و با هزار تا محدودیت حجمی و ساعات اوج ترافیک روبرو بشی و ان وقت ان خدمات دهنده های محترم فقط 2gig در ماه به شما حجم مصرفی بدهند و کلی هم منت بار شما بکنند!!!!! واقعا مسخره و احمقانه نیست که تا این حد دارند به ما لطف زیادی می کنند و ما قدر نشناس و بی انصاف هستیم !!!!!!!!! :-)
    • بدون نام IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      6 0
      افتخاره دیگه ، اسلامی ترین و حلال ترین نرخ هزینه و سرعت اینترنت رو داریم تو جهان ، نوش جونشون !
  • بدون نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    73 1
    جالب است ديگر كشورها كه رتبه هاي بالا را گرفته اند مگر اينترنت ملي داشته اند كه چنين راه حلهايي ارائه مي دهيد هر كسي كه به اينتر نت در حالت معمولي وصل مي شود براي دانلود يك فايل كوچك ساعت ها بايد وقت بگذارد
  • گلي IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    81 3
    شما قضاوت كنيد بااين قيمت بالاي اي دي اس ال و وايمكس و... راهي جز استفاده از ديال اپ وجودداره؟
    • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      39 2
      نمره منفی دیگه چیه که دادی یعنی ایقد راضی از قیمتا
    • بدون نام US ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      31 2
      منفی به خاطر این است که اصل انتقاد به عدم ارائه سرویس پرسرعت حتی با همان قیمت بالا بر می گردد. ضمن اینکه وزیر مخابرات گفته قرار است دسترسی به اینترنت با همین شدت فیلترینگ از شهریور قطع شود و جای آن اینترانت قرار بگیرد و از این نظر بشویم کره شمالی
    • بدون نام US ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      22 1
      نهضت نرم افزاری که میگفتن این بود؟
    • محمد IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
      1 0
      به قول یکی از مسئولان : بچه های من که فقط کار تحقیقی می کنند همین اینترنت دیال آپ هم زیاده . پس چرا مردم بی جهت به این سرعت اعتراض می کنند
  • رضا IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    40 0
    آیا چاره ای جز این هست؟
    • م.ج US ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      33 0
      پیک موتوری جایگزین مناسبی میباشد.
    • یه رضای دیگه IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      25 0
      آره... پیک موتوری از دایل اپ سریع تره
    • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      15 1
      كبوتر نامه بر
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    68 1
    روزی که ایران اینترنت پرسرعت بده دست ملت بقیه کشورا اینترنت رو کنار گذاشتن
  • حسیــــــــــن IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    24 2
    من که دیگه با GPRS به اینترنت وصل میشم. هرچند سرعتش تو بابل در حد 15 10 کیلوبایته ولی از دیال آپ خیلی بهتره.
    • اخوان US ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      24 0
      قطعا از GPRS همزاه اول نیست، چون اگر از اون استفاده کنید، مجبور هستید ار 1 ساعت گوشی موبایل یا کامپیوتر را ری استارت کنید. آخر ماه هم قبض 300 هزار تومانی رو باید پرداخت کنید.
    • حسیــــــــــن IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      20 4
      نه، همراه اول نیس، ایرانسله. کیفیتشم بدک نیس. من که راضیم.
    • امیرحسین IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      7 2
      اخوان ، می تونی از بسته های GPRS استفاده کنی ، ماهانه 10/000 تومان
    • اخوان US ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      6 1
      آمیرحسین، من متخصص و کارشناس ارشد ICT هستم. بسته 10 هزار تومنی فقط قیمت ثابت داره، سرعت و کیفیت یکسان داره. البته در همراه اول. همونجور که حسین گفت.
  • اخوان US ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    36 12
    اینترنت ADSL یا WiMAX فرقی با Dialup ندارند، فقط قیمتشون گرتن تر است.
  • جکم IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    17 8
    در ایتالیا N نفر بیکار وجود دارد ...
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    46 3
    باید قبول کنیم که خود دولت نمیخواد اینترنت پر سرعت تو ایران گسترده بشه
    • بدون نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      41 2
      فقط دولت نیست جاهای دیگه ای هم هستن ...
    • گلي IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      37 0
      دقيقا به مشكل اصلي اشاره كرديد . بعضي ها باكلمه اينترنت پرسرعت در ايران مشكل دارند
    • بدون نام IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۱
      4 0
      دولت چیکارس بابا !!
  • غضنفر IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    52 0
    به کوری چشم دشمنان تا 2 ماه آینده چیزی به نام اینترنت نخواهیم داشت تا مشمول رتبه بندی کشورهای استکباری شویم!!!
  • وحيد IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    15 1
    خداااااااااااااااااااااااااااااايا ديگه.
  • سعید IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    36 0
    حالا مثلا ما که اینترنت پر سرعت داریم خیلی خوش به حالمونه ؟؟؟؟؟؟ دانلودش که آدمو سکته میندازه .... آپلودش هم که اصلا حرفشو نزنم بهتره ! و در آخر اینکه از اینترنت پر سرعت فقط داریم ماه به ماه به سرعت پولشو میدیم ..اما کو سرعت ؟؟؟
  • بدون نام RU ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    22 0
    ADSL‌هم به مرور در حال كند شدن است . در حالي كه پهناي باند ثابت است روز به روز به تعداد مشتريان اضافه مي شود اگر سرعت ADSL هاي ايران را چك كنيد مي بينند كه مثلا سرعت 512 در بهترين حالت از 300 بيشتر نمي شود . به خاطر اشتراك بين تعداد زيادي از كاربران و همچنين عدم وجود زير ساخت ها اينترنت پر سرعت در ايران عملا بي معني است
  • شکتا IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    30 0
    تقصیر این کشتی های بیگانست که تو اقیانوس ها هی میان رو کابلای ما . کابلای ماهم تا میان بصورت خودجوش درست بشن بازم یه کشتی بیگانه دیگه هی میاد رو کابلای ما.
  • کیان US ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    27 0
    حالا کاری به سرعت کم و یا فیلترینگ همه جانبه نداریم، گران ترین اینترنت دنیا را دریابید!
  • شکتا2 IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    27 0
    با همین سرعتی که الان هست زودتر نظراتتون رو بدید که هرلحظه ممکنه یا دیس بشید یا سرعتتون اینقدر بیاد پایین که نظراتتون ارسال نشه. والا . . .
  • بدون نام US ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    26 0
    از همینجا به رضا تقی پور، وزیر فهیم مخابرات به خاطر این موفقیت باعث سربلندی من در خارج شده تبریک میگم. دست مریزاد مهندس. خدا قوت
  • سعید IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    11 0
    پول هایی که ISP ها بعنوان تعرفه مصوب از مشترکین میگیرند در مقایسه با کیفیت سرویسهایی که ارایه میکنند مصداق بارز کم فروشی و غش درمعامله است که البته سردسته شون هم شرکت مخابراته
    • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      10 1
      مصداق دزدی بی شـــــرمانه و کلاشانه بسیار حیرت اور است ... !! قبل از انکه همه نظرهای راستین مردم را ســــــــــانسور بفرمایید لطف کنید کمی به انها فکــــــــر کنید که یک دقیقه فـــکر کردند به هـــــــــــــــــــــــزاران سال عبادت بدون فکر می ارزد !!
  • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    10 0
    حالا مثلا GPRS و wifi و ADSL اینجا باعث افتخاره که این 85 درصد باعث عدم افتخار شه؟؟؟؟
  • مسعود IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    7 0
    من زمانی با اینترنت دیال آپ شش تا وبلاگ رو می چرخوندم اما حالا که خیر سرم اینترنتم پرسرعته یه وبلاگ هم محض دلخوشی ندارم .. هرچقدر محروم باشی شکوفاییت بیشتره
  • حسن IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    8 0
    من مثلا الان اینترنت یه مگ دارم میرم تو سایتای تعیین سرعت بهم میگن دیال آپی
    • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      7 1
      خیلی با حال بود !!! پس ما که 128 داریم یعنی خیلی از مرحله پرتیم که ان طرفش ناپیداست !!!!! هه هه ههه
  • من IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    7 0
    باورتون مي شه كه من اينترنتم 512 هست و لي باسرعت 10 يا 15 كيلوبايت بر ثانيه دانلود مي كنه؟ سر ماه هم كه مي رسه بايد 70 هزار تومن فقط براي 20 گيگ بدم خيلي مسخرست
  • ممد IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    10 0
    اینترانت اگه به شبکه جهانی اینترنت وصل باشه خوبه و گرنه احتمالآ صفحه خونگیمون باید سایت پیوندها باشه:))))
  • علی US ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    5 0
    هنوز اندر کف سرعت شب و روز این ای اس پی ها ارایه دهنده دی اس ال و اینا هستم سرعت ساعت 1 شب 5 کیلوبایت بر ثانیه روز که سرعت 300 کیلوبایت بر ثانیست ولی سیاست ببر لب اب و تشنه برگردونه 5 گیگ در ماه میدن 38 تومن بعد هر گیگی حداقل 4/5 5 تومنه دلشون خوشه سرعت بالا. میدونید چرا سرعت روز بالا چون هیچکسی اصلا دانلود نمیکنه روزها پهنای باند همون پهنای باند 4-5 سال پیشه فقط محدودیت باعث شده کسی روز دانلود نکنه و ان کسی هم که قصد داره دان کنه چون بیشترین سهم از پهنای باند رو داره با سرعت نسبتا خوبی ربرو میشه تمام سایتهای تحت پروتوکول HTTPS سرعتها و پینگها افتضاحه گوگل اکثرا شما رو جز دایال اپی ها حساب میکنه حقه های جالبی هست خوبه دیگه دور همیم همه چی هم که آرومه ماهم خوشحالیم
  • بابک IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    4 0
    حالا غیر سرعت کم اینترنت وقتی که یک فایل رو دانلود میکنم بعد که می رم نگاه کنم ببینم چقدر از حجم دانلود کم شده میبینم اگه مثلا حجم فایل دانلود شده 50 مگ بوده 85 مگ از حجم دانلودم کم شده این 35مگ این وسط کجا پر کشیده نمیدونم
  • محمد IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    2 1
    از تمام کسایی که نظر دادند می خواهم تا وقتی که قدرت حرف زدن ندارید ، حرف نزنید .و به همین سرعت اکتفا کنید . و گرنه همین رو هم ازتون می گیرند و ......
  • tiktak A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
    0 0
    65درصد كاربران ايراني ..... 85درصد کاربران اینترنت در ایران