براساس آمارهای گمرک ایران قیمت هر تن کالای وارداتی طی سال 90 بالغ بر 20 درصد افزایش پیدا کرده است.

علی پاکزاد: آمار اسفندماه گمرک ایران از وضعیت تراز تجاری کشور نشان می دهد،متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی به کشور از طی سال 90 به 1614 دلار یا 1.756 هزار تومان رسیده است. این درحالی است که متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی به کشور طی سال 89 معادل 1421 دلار یا 1.466 میلیون تومان بوده است.
مقایسه این دو رقم نشان می دهد ارزش ریالی کالاهای وارداتی به کشور در سال 90 در مقایسه با سال 89 به طور متوسط در حدود 20 درصد افزایش پیدا کرده است در حالی که ارزش دلاری این واردات در حدود 13.5 درصد بوده است.
این مابه التفاوت نشان از تاثیر کاهش ارزش ریال در قیمت کالاهای وارداتی دارد. از سوی دیگر پایه ریالی قیمت کالاهای وارداتی نمایانگر تورم وارداتی به کشور نیز محسوب می شود.
به این ترتیب می توان گفت تورم وارداتی به کشور در سال 90 بالغ بر 20 درصد بوده است، نکته قابل تامل دیگر آنکه بر اساس اعلام بانک مرکزی تورم سال 90 معادل 21.5 درصد بوده است.  همچنین می توان این برداشت را داشت که بر اساس ارزیابی بانک مرکزی سهم تورم داخلی در رشد شاخص بهای کالاهای مصرفی کشور در سال 90 تنها 1.5 درصد بوده است، البته از نظر محاسباتی این برداشت دقیق نیست زیرا ترکیب کالاهایی که در بخش واردات وجود دارد با کالاهای مورد محاسبه در شاخص تورم متفاوت است ولی به هر صورت نزدیکی این دو عدد نیز باید به صورت دقیق مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.
در این وضعیت یا باید در ارزیابی نرخ تورم اعلام بانک مرکزی تجدید نظر شود و یا آنکه باید پذیرفت بخش های مختلف اقتصاد ایران در سالی که هدفمندسازی یارانه ها بخش های مولد اقتصاد ایران به خصوص تولید کنندگان و فعالان بخش حمل و نقل توانسته اند به راحتی هزینه های فزاینده ناشی از رشد قیمت حاملهای انرژی را مهار کنند بدون آنکه مجبور به تغییر قیمت عرضه کالاها شوند.
یا در نهایت شایعه ای را بپذیریم که در سال گذشته دهان به دهان می شد و حکایت از فشار بیش از اندازه دستگاههای نظارتی بر تولید کنندگان برای مهار قیمت ها داشت؛ مهار قیمت ها به هر قیمت، حتی کم فروشی؛ که البته هیچ منبع رسمی این موضوع را تائید نکرد و در حد شایعه باقی ماند.
به هر شکل باید دید در شرایطی که در سال 90 بالغ بر 61 میلیارد دلار کالا با تورم ارزشی معادل 20 درصد به اقتصاد کشور تزریق شده چگونه تورم کل کشور تنها 21.5 درصد رشد داشته است.
/22231
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    9 1
    اصلا بياين تورم امسال را با تورم سال 87 مقايسه كنيم هر كالايي هم كه ميخواين در سبد خانوار بذاريد خدايي تورم امسال بيشتر بود يا سال 87 كه 26 درصد اعلام شده بود دولت بايد در مورد آمار شفاف تر و دقيقتر عمل كنه چرا كه آمار اهميت زيادي دارد نه اينكه فرمول محاسبات را مدام تغيير بدهد از اين آمارها در زمينه مسافرتهاي نوروزي و نرخ بيكاري هم شاهد بوديم
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    9 0
    در پانزده ماه گذشته فقط دو كالاي مهم مثل نان و سوخت افزايش در حدود 4 برابري در قيمت داشته اند و بسياري از كالاها و خدمات هم شرايط مشابهي دارند اينكه بخشي از هزينه ها توسط يارانه ها به مردم برگشت داده شده بحثي جدا دارد اما چه طور ممكن است كه شاخص قيمتها در اين 15 ماه طبق آمار در حدود 26-25 درصد رشد داشته جز اينكه فرمول محاسبه را به نوعي ديگر درنظر گرفته باشد كه....
  • بدون نام IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    5 0
    آقای محترم چه وارداتی صفحه دیسک ایرانی که قیمتش در اوایل سال 90- 60 هزار تومن بود در اواخر سال به 160 هزار تومن رسیده بهانه هم افزایش نرخ دلار و تورم و هدفمندی و ...... بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و اگر از واردات باشد بانک مرکزی دلار 1226 تومنی را به چه کسی میدهد تا قیمتها بالا نرود ؟؟
  • حساس IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    7 0
    ما که تورم 121.5 درصدی را احساس و مشاهده کردیم . شماچطور؟