فارس نوشت:

پس از انتشار اخباری مبنی بر گلایه پرستو صالحی از فساد موجود در سینمای ایران، این بازیگر محتوای مطالب نوشته ‌شده را تایید کرد. برای جویا شدن از ابعاد گوناگون این اتفاق، به سراغ امین تارخ بازیگر پیشکسوت و کسی که مدیریت یکی از معتبرترین آموزشگاه‌های بازیگری را برعهده دارد، رفتیم تا نظر وی را در این باره جویا شویم. متن کامل این گفت‌وگو در ذیل می‌آید:

آقای تارخ با توجه به صحبت‌های خانم پرستو صالحی در مورد فساد در سینمای ایران به ویژه در عرصه بازیگری و البته اظهارات پیشین شخص شما در برنامه پارک ملت نظرتان را در مورد این موضوع بفرمایید.
من زیاد نمی‌خواهم در‌این‌باره صحبت کنم، چون به قدر کفایت در مصاحبه‌های مطبوعاتی و تلویزیونی سخن گفته‌ام ولی به هر حال امیدوارم  یک نظارتی راجع‌به این قضیه صورت بگیرد. چه هنرپیشه‌هایی که دارند کار می‌کنند و چه آن‌هایی که دوره‌ای گذرانده‌ و تحصیلی کرده‌اند، صاحب استعداد و توان هستند، اما صاحب پول فراوان نیستند که به اصلاح رشوه دهند یا لابی کنند و به این شکل حق این‌ها است که در واقع تضییع می‌شود. من امیدوارم اگر نظارتی روی این قضیه به‌وجود بیاید، باور کنید به سرعت این مسئله می‌تواند اصلاح شود.

یعنی از چه طریقی، وزارت ارشاد، سازمان سینمایی یا...؟
همه با هم. همه باید واقعاً دست به دست هم دهند. ببینید این معضل اول باید شناسایی شود، و بعد موقعی که شناسایی شد برای رفع این نقیصه، می‌بایستی یک برنامه‌ریزی کرد. در این حد نیست که آدم تلفنی بگوید این کار را بکن و آن کار را نکن. یک مقداری فرهنگ‌سازی می‌خواهد. یک مقداری آگاهی دادن و اطلاعات دادن می‌خواهد. من خاطرم هست که چند سال پیش بخش سینمایی وزارت ارشاد یک شماره تلفنی را اعلام کرد که در آن از افرادی که از این نوع اتفاقات برای آن‌ها می‌افتاد و یا کسانی که اطلاعاتی داشتند، درخواست شده بود از طریق آن تلفن به اطلاع وزرات ارشاد برسانند. همان موقع من در خاطرم هست که به این واسطه یک مقداری این قضیه فروکش کرد.

این ماجرا مربوط به چند سال پیش است؟
زمانی که آقای جعفری جلوه بودند و آن موقع واقعاً این ماجرا فروکش کرد. چون به هر حال آن کسی که سوءاستفاده کننده است احتیاط می‌کند و فکر می‌کند بهتر است که این کار را نکند چون خودش گیر می‌افتد، بنابراین موضوع حل می‌شود.

باور کنید من کسانی را سراغ دارم، مشخصاً شخصی را سراغ دارم بعد از اینکه به اصطلاح به برخی از این خواسته‌ها جواب مثبت نداد او را با قرارداد بسته شده کنارش گذاشتند. او یک دختر خانمی است که بعد از این ماجرا موهایش را از ته تراشید و چند دفعه زمزمه خودکشی سر داد.

یعنی این خانم بازیگر به این میزان از افسردگی و ناراحتی رسیده بود اما نمی‌خواست به خواسته‌های غیراخلاقی افراد تن دهد، درست است؟
بله، این طبیعی است، برای اینکه طرف می‌بیند شرافتش برایش اهمیت بیشتری دارد تا اینکه مثلاً نقشی بگیرد و بیاید و مثلاً سوپراستار شود. یعنی واقعاً همه این طوری نیستند، بهتر است که همه را با یک چوب نرانیم، هم همه کارگردانان این طور نیستند، هم همه تهیه‌کنندگان این طور نیستند و هم همه علاقه‌مندان به بازیگری این طور نیستند.

اما آقای تارخ، این واقعیتی است که در سینمای ما وجود دارد...
بله واقعیتی است که وجود دارد. این موضوع درصدی هست و درصد آن روز به روز بیشتر می‌شود و این تأثیر بسیار بدی روی آبروی این صنف می‌گذارد. یعنی بعد از مدتی که صنف بی آبرو شد، آن وقت دیگر جمع و جور کردنش خیلی سخت است. یعنی این بدنامی علاوه بر اینکه نباید آن را برای خودمان بخواهیم ، می‌بایست تلاش کنیم که به آن دامن نزنیم و آن را از سینما دور کنیم.
فکر می‌کنم راهی را که عرض کردم راه خوبی است که به سرعت هم جواب داد. حالا می‌شود نشست و جلساتی گذاشت و به طراحی دیگری هم رسید. من احساس می‌کنم سازمان سینمایی هم، به هر حال مایل است این قضیه وجود نداشته باشد، بنابراین می‌بایست یک مقداری برخورد جدی‌تری صورت بگیرد تا اتفاق بیافتد.
585819

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    سالهاست همه میدونیم این مسائل تو سینمای ایران وجود داره ولی مثل خیلی موارد مشابه چون میخوایم مملکت رو اسلامی نشون بدیم یا تکذیب میکنیم یا جلوی این قبیل صحبت هارو میگیریم (مدام در چاهو گل مییریم تا بوش در نیاد)
    • امیررضا IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      97 2
      دوست عزیز سینما ی ایران هم بخشی از جامعه ی ایران است بنابراین اگر در جامعه فساد وجود داشته باشد در سینما هم هست اما بعضی آقایان می خواهند این طور وانمود کنند که فساد فقط در سینما است و در دیگر قسمت های جامعه ی ما چنین چیزی وجود ندارد.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    100 8
    تعدادی که به این خواسته ها تن دادند زیادترندیا کسانی که تن ندادند
  • حمید IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    با سلام به نظر من اکثر بازیگرا اینطورین چون واقعا خودشونو گم کردن و سعی میکنن ادای بازیگرای اونور آبو در بیارن خلاصه اینکه اگه آب باشه همشون شناگرای ماهری هستن از ریختو و قیافشون کراهتو و نحسی میباره
    • امین IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      15 0
      دوست عزیز ما در جایگاه قضاوت نیستیم... ظاهر بیان گر باطن نیست...
    • حقیقت IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      4 0
      فساد واقعی تهمت زدن به افراده بدون هیچ دلیل و مدرکی . آقای عزیز ، حداقل به دستورات دینی خودت پایبند باش !
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    94 2
    خیلی جالبه. فساد در فوتبال ما که کاملا عیانه ودر برنامه نود هم اندکی (چرا که نگذاشتند کامل بهش بپردازند)به نمایش در آمد. این هم که از حال و روز سینمای ما!! نمی دانم چرا به زور می خواهیم همه چی را آروم وبه به چه چه نمایش دهیم!!؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    26 34
    حس بدی به بازیگرا دارم بعد این خبر !! چون میشناسم ایران رو هیچ جا ارزش سالاری نیست از جمله فوتبال و سینما ... خدا عاقبتشون رو بخیر کنه .
  • بدون نام A1 ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    81 11
    همه جاي ايران اين مسايل وجود دارد. فقط سينما نيست. و مشكل هم به هيچ وجه ناشي از رفتار بانوان ايراني نيست. بخش خاصي از مردان نالايق،‌باعث اين بي شرمي ها هستند.
    • احسان IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      45 1
      بحثو جنسیتیش نکنید لطفا : "مردان نالایق" یا "مشکل از بانوان نیست به هیچ وجه" مشکل اخلاقی از هر دو سمته و با این حرفا فقط صورت مساله رو پاک می کنید... مساله کاملا واضحه : کارگردان/تهیه کننده بی اخلاق و ... به یه خانم پیشنهاد بیشرمانه میده و خانم اگه شرافتش واسش بیشتر از شهرت و پول مهم نباشه این پیشنهاد رو قبول می کنه...
  • حمید IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    5 49
    محیط های سنمائی و در کل هنری کشور ما از ابتدا تاکنون مملو از انواع فساد ها و سوء استفاده بوده است و خواهد بود . البته پیشنهاد جناب تارخ هم ممکن است در مقطعی جوابگو باشد ولی استمرار نخواهد داشت پرا مفسدین این صنف بدنبال راهکارهای دیگری برای گسترش فساد ها خواهند بود و بطور کلی به لحاظ اختلاطی که در عرصه های پیدا و پنهان هنر و بخصوص سینما و تاتر بین زنان و مردان وجود دارد به نظر می رسد در ذات این ارتباط ها به نوعی گرایش به فساد هم نهفته است چرا که این قبیل ارتباط ها در سایر عرصه های جامعه ما از طرق مختلف تحت نظارت و کنترل هستند و امکان و فرصت ظهور و بروز افکار فساد انگیز یا بطور کلی وجود ندارد و یا در حدی است که تمایلات نفسده دار برخی افراد در زمان کوتاهی برملا و مستمر نمی شود .
    • باهم IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      3 0
      مطمئنی جاهای دیگر تحت کنترله و از این حرفها نیست ؟؟!! یا سرتون رو زیر برف کردید ؟؟!!
  • بی نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    20 14
    به نظر من موضوع زیاد مهم و جالبی نیست . چون جاهای دیگه و درجامعه مسائل خیلی مهمتری است که میشه به اون پرداخت
  • کسری IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    51 1
    داستان فقط در حوزه سینما نیست من دختری را می شناسم که در درمانگاه کار می کرد و به خاطر اینکه به خواسته دکتر مدیر درمانگاه جواب رد داد اخراج شد
  • امیر IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    7 33
    با این اوصاف آیا می توان گفت که: آقای سلحشور راست می گفتند؟! یا حداقل تا حد زیادی راست می گفتند؟
  • محمد IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    8 0
    مشكلات سينما و مشابه آن كه از اصناف جامعه و برتري و اختيار اصناف شكل ميگيره بدون شك به خاطر عدم باور مسئولين از وجود انحراف هاي اخلاقي و از همه مهمتر عدم برنامه ريزي و ساخت پل هاي پيشرفت استاندارد هست. اگر يك بازيگر زير نظر قانون و آزمون خاصي وارد سينما ميشد هرگز يك تهيه كننده و ... به خودش جرئت نميداد چنين افكار انحرافي اي به سرش بزنه. ولي وقتي كليد در رو دادن دست يك نفر ، تهيه كننده و طرف هرطور كه خواست ميتونه بازيگر بياره مطمئناً دستش واسه هرگونه تخطي از اخلاق باز ميمونه. بهتر بود نهادي مثل سازمان مديريت سينمايي ايران (در همه اصناف ديگر) كه البته دربخش خصوصي صورت بگيره و جذب بازيگر و مجوز اكران فيلم ها و مديريت سينما ها از طريق اون انجام بشه تا افراد نتونن از موقعيتشون سوء استفاده كنند.
  • امیر IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    19 2
    از اقای امین تارخ به خاطر صراحتش ممنونم
  • دانا IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    2 0
    به نظر من اگر واقعا یک ناهنجاری حاد بود باید به رسانه ها کشیده می شد والا نتیجه ای جز لکه دار سوابق بازیگران پاکدامن نداره.
  • علی IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    0 0
    تهنا سینما نیست من در حوزه موسیقی کارمیکنم تو یه آموزشگاه موسیقی اینقدر فساد زیاد بود اومدند تو کلاسها دوربین مدار بسته گذاشتند
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    2 0
    دوستان گرامی . یک نگاهی به صفحه حوادث بندازید و آمار وحشتناک فساد : انواع و اقسام رابطه های پنهانی ، قتلهای ناموسی ، تجاوزهای مکرر ، آدم ربایی ، دزدی و کلاهبرداری ، شکنجه و بدرفتاری با کودکان ، همین یک ماه نمیشه خبر تجاوز به دختر 9 ساله تیتر شده بود و پدرخوانده ای که دخترش رو به خاطر تن ندادن به خواسته های بیشترش کشته بود . اگر خیلی نگران هستیم ، اگر خیلی بهمون بر خورده ، اگر احساس ناراحتی میکنیم ، به جای تهمت زدن به این و ان ، به جای متهم کردن همسایه ، بدونیم راه مبارزه با پلیدی خود پلیدی نیست . یک نگاهی به خود بندازیم که کجاییم و چه میکنیم ؟ چقدر در راه حق هستیم و چقدر ادای اون رو در میاریم ؟ تمام این جامعه مثل زنجیر به هم متصل هستن . شما چیزی از قرعه سیاه شنیدید ؟؟!!
  • نادر IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    0 0
    به نظر من اگر صدا وسیما سفارش ساخت فیلم به تهیه کنندگان وکارگردانهای فاسد ندهد ریشه فساد از بین میرود.