دعوا بر سر مناسب بودن فیلم‌های اکران نوروز 91 یکی از موضوعات جنجالی اولین برنامه «هفت» در سال جدید بود.

الهام نداف: فریدون جیرانی جمعه شب در برنامه «هفت» تلاش کرد به سخنگوی شورای صنفی نمایش ثابت کند چینش اکران نوروز 91، بد‌ترین حالت ممکن را داشت. اما حبیب کاوش زیربار این مسئله نرفت.

کاوش در ابتدای صحبت‌هایش با یادآوری ریاست جیرانی و همایون اسعدیان در شورای صنفی نمایش گفت: «یادم می‌آید دو دوره شما و آقای اسعدیان رئیس شورای صنفی نمایش بودید و تعامل و همکاری با دولت داشتید. زمان آقای اسعدیان که اصلا شورای صنفی نمایش تعطیل شد. حالا ما در این دوره کمترین تعامل را با دولت داریم و این شورا به صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.»

وی ادامه داد: «از میان 15 فیلمی که اداره نظارت و ارزشیابی به آن‌ها مجوز داده بود، ما پنج فیلم را انتخاب کردیم که این فیلم‌ها بهترین انتخاب‌های ما بودند.»

جیرانی در پاسخ به کاوش عنوان کرد: «این فیلم‌ها را آقای سجادپور انتخاب کردند و از قبل هم معلوم بودند. شما گفتید فیلم‌ها تلخ مناسب اکران در نوروز نیستند، اما فیلم‌های تلخ را انتخاب کردید. ضمن اینکه 15 فیلم بیشتر شبیه سیاهی لشگر بود و من این را به خوبی می‌دانم.»

سخنگوی شورای صنفی نمایش در ادامه، افزود: «آقای جیرانی شما اجازه نمی‌دهید حرفم را تمام کنم. سه فیلم اکران نوروز ملودرام بود. تهران ظرفیت اکران یک فیلم پر فروش را در یک اکران ندارد. تازه ما نوروز دو فیلم پر فروش را اکران کردیم و همینطور که دیدید مثلا آقای امینی نسبت به کم بودن سالن‌های سینما برای فیلمشان گله داشتند.»

جیرانی بعد از این اظهارات به کاوش یادآوری کرد که سه فیلم اکران نوروز اضطراب‌آور بوده و درست نبود این سه فیلم با هم اکران شود.

کاوش در پاسخ به این مطلب گفت: «جامعه ما دوقطبی است و این مسئله دلیل پویایی و فعال بودن آن است. هیچ کدام از فیلم‌های نوروز اضطراب آور نبود. ممکن بود اعتراضات به اکران این فیلم‌ها، هر زمان اتفاق بیفتد. ما هم آرزو داشتیم به جای 15 فیلم 90 فیلم پروانه نمایش داشته باشند، اما این‌ها آرزوست و با واقعیت تفاوت دارد. خیلی‌ها می‌گفتند علاقه‌مند هستند فیلمشان در عید اکران شود، اما پروانه نمایش نداشتند.»
 

در ادامه، امیرحسین علم‌الهدی کار‌شناس سینما روی خط آمد و در خصوص اتفاقات اخیردر حوزه سینما، گفت: «اوایل اسفند ماه یک نشریه سینمایی نام فیلم‌های اکران نوروز را منتشر کرد، اما کمی بعد آقای سید ضیاء هاشمی رئیش شورای صنفی نمایش عنوان کرد این نام‌ها درست نیست و شورای صنفی نمایش فیلم‌های نتش‌زا را کنار هم قرار نمی‌دهد. چند روز بعد از این ماجرا هم علیرضا سجادپور مدیر نظارت و ارزشیابی اعلام کرد شورای صنفی با مشورت اداره نظارت و ارزشیابی فیلم‌های اکران نوروز را انتخاب می‌کند. بعد هم که دیدیم‌‌ همان پنج فیلم اعلام شده، اکران شد. پس فیلم‌ها از قبل معلوم بود و آقای کاوش هم نمی‌تواند بگوید با دولت تعامل نداشته است.»

وی ادامه داد: «شورای صنفی نمایش باید بپذیرد در خصوص چینش فیلم‌های اکران نوروز 91، اشتباه کرده است. «بوسیدن روی ماه» یک ماه مانده به عید تمام امضاهای مربوط به گرفتن پروانه نمایش را گرفت، اما در ‌‌نهایت گفتند چون فیلم تلخی است برای اکران در نوروز مناسب نیست. می‌خواهم از آقای کاوش بپرسم این پنج فیلم کدامشان مناسب اکران در نوروز بودند؟ چطور ممکن است به فیلمی پروانه نمایش داده شود و بعد ارشاد آن پروانه نمایش را کان لم یکن اعلام کند؟ مقصر اصلی در این مسئله وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش است.»

در ادامه کاوش در خصوص اقدام شهرداری و حوزه هنری برای پایین کشیدن دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» از پرده سینما‌هایشان، گفت: «کاری که حوزه هنری و شهرداری کردند غیر قانونی بود و ما هم گفتیم باید جریمه بدهند. آن‌ها هم پذیرفتند و بعد از کار‌شناسی این جریمه از آن‌ها گرفته می‌شود.»

در ادامه این برنامه صادق کوشکی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و نماینده هفته‌نامه «یالثارات» روی خط آمد و با اعتراض نسبت به اکران دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد»، عنوان کرد: «از دوم خرداد سینمای ما به سمت جاذبه‌های جنسی و سکس پنهان رفته است. با آمدن دولت نهم و بعد از آن دهم و با شعارهای آقای احمدی‌نژاد، ما خوشحال بودیم که بازگشتی به ارزش‌های انقلاب خواهیم داشت، اما متاسفانه شاهد اکران این دو فیلم و فیلم‌هایی از این دست در این سال‌ها بودیم. «خصوصی» فیلم پورنوگرافی است و حتما آقای وزیر آن را ندیده که می‌گوید مشکلی ندارد. «گشت ارشاد» به ساحت مقدس سیدالشهداء توهین می‌کند. وزیر ارشاد دکترای فقه و اصول دارد و باید تشخیص دهد این فیلم پورنو است. ما با سازندگان این فیلم‌ها بحثی نداریم و روی صحبت ما با وزارت ارشاد است که به این فیلم‌ها مجوز داده است. به نظرم وزارت ارشاد باید به خودش بیاید.»

در پایان این بحث فراستی روی خط آمد و در پاسخ به حرف‌های کوشکی گفت: «دوستانی که اینگونه در مورد این فیلم‌ها حرف می‌زنند، اصلا فیلم‌ها را ندیده‌اند و خودشان را دیندار تصور می‌کنند. حوزه و شهرداری حق نداشتند کار غیرقانونی انجام دهند و فیلم‌ها را روی پرده بردارند.»
 

کوشکی نیز در پایان خاطرنشان کرد: «بهتر است آقای فراستی اجازه دهند مجتهدین در خصوص مباحث فرهنگی فیلم‌ها اظهارنظر کنند.»
58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CH ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    از فراستی خوشم اومد خوب و منطقی جواب حرفهای آقای کارشناس رو داد.
    • محمدمهدی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      44 5
      آقای کارشناس ؟؟؟!!!!!! دمت گرم شادمون کردی.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    80 12
    از آدم های با سواد مثل فراستی جز این انتظار نمی رود. هرچند جیرانی اجازه نمی داد که فراستی حرف بزند.
    • پژمان IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      23 46
      با سواد؟؟؟ بی خیال
  • مانی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    27 32
    یادمه مسعود فراستی به فیلم جدایی نادر از سیمین هم ایراد میگرفتو میگفت.......... . بابا تمجید کردن از فیلم های هیچکاک و ایراد به فیلم وطنی گرفتن که کاری نداره مهم اینه که نقد درست باشه نه حرفهای الکی ...
    • محمد IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      23 5
      در مورد فیلم جدایی نادر از سیمین نظرات مختلقی از نظر کارشناسی وجود داره ولی این نظرات دلیل عدم اقبال عمومی برای فیلم نمیشه . اتفاقا این نظرات متفاوت و مختلف باعث ارتقای سطح سینمای کشور و ساخت یک جدایی نادر از سیمین دیگه میشه .در ضمن اینجا بحث در مورد چیز دیگری است که در این مورد آقای فراستی موضع بسیار درستی اتخاذ کردن
  • غلام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    51 9
    اقای جیرانی اینقدر ان صندلی را دوست دارد که از هر حرف حق یا نا حقی می ترسد .واز حرف های به نرخ روز خوشش می اید .فعلا یکی به نعل می زند یکی به سندان.نه سیخ بسوزه نه کباب
  • بی نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    42 8
    فیلم پورنوگرافی !!!
  • roozbeh US ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    28 3
    اون آقای کارشناس مدرک دکتری رو هم با اینجور حرفا گرفته....
  • حسین سعیدی دوستدار گشت ارشاد خصوصی IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    38 3
    نمردیم معنی فیلم پورنو گرافی رو هم فهمیدیم
  • سعید IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    26 2
    این محمد صادق کوشکی رو که در گوگل جستجو میکنی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، علم و صنعت و خواجه نصیر نشون میده. ماشالا ایشون سه جا هیات علمی هستن....؟
  • حسین IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    14 1
    لطفا لینک دانلود کلیپ صحبت های مهم در برنامه را هم بگذارید ... ما دانشجوها صبح زود باید بریم کلاس نمی تونیم تا 2 بیدار بمونیم ...