انتصاب قاضی مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی، همانقدر شگفت انگیز بود که برای بسیاری از نماینده های مجلس تاسف انگیز.

امید کریمی: در نیمه اسفندماه، وقتی شایعه شد قاضی سعید مرتضوی، به زودی مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی می شود،(اینجــــــا) اعتراض ها هم شروع شد.

10 روز بعد این احتمال تقویت شد و کار به مجلس کشید؛ همان روزی که رییس جمهور برای پاسخ به سوال نماینده ها به مجلس رفت، الیاس نادران اعلام کرد اگر قاضی مرتضوی، به تامین اجتماعی برود، اولین کار مجلس در سال 91، استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی است (اینجـــــــا)؛ عبدالرضا شیخ الاسلامی؛ رییس دفتر محمود احمدی نژاد در دولت نهم، شخصی که خبررسانی برکناری وزرا به آنها را در دولت نهم برعهده داشت. در مواردی با اس ام اس!

اما در فاصله این 10 روز، واکنش ها به این انتصاب بسیار بود؛ 

پدر محمد کامرانی یکی از قربانیان حادثه کهریزک در اعتراض به احتمال این انتصاب گفت: "حداقل دولت تا اعلام نتیجه دادگاه صبر می کرد و بعد به مرتضوی پست و مدال می داد." (اینجــــــا)

و همچنین گفته شد مرتضوی به دلیل تعلیق شدن از قضاوت، صلاحیت پست دولتی هم ندارد (اینجـــــا و اینجــــــا)

نماینده های مجلس هم در تذکری به رییس جمهور از او خواستند تا به دلیل عدم تجربه و تخصص مرتضوی در این زمینه، او را به عنوان مدیر عامل سازمان تامین انتخاب نکند.(اینجــــــا)

در همان زمان گفته شد قاضی مرتضوی در پرونده کهریزک تبرئه شده است. اما عبد الحسین روح الامینی پدر مرحوم محسن روح الامینی خبر لغو قرار منع تعقیب سعید مرتضوی در پرونده کهریزک را در حد شایعه دانست و به صراحت اعلام کرد که در صورت صدور چنین دستور قطعا به آن اعتراض می کند. (اینجــــــا)

اما با وجود همه مخالفت ها، دو روز مانده به پایان سال 90، قاضی مرتضوی، مدیرعامل صندوق تامین احتماعی شد. پیش از آن شیخ الاسلامی از انتصاب مرتضوی، حمایت کرده بود: "هر کسی برای مسئولیتی که مطرح می‌شود بالاخره موافق و مخالف دارد و ما نیز در جامعه باز و آزاد زندگی می‌کنیم و از بابت این موضوعات به همه جوانب آن توجه خواهیم کرد. نفس داشتن پرونده و اتهام به خودی خود، ملاک عمل نیست." (اینجـــــا)

در فاصله چند ساعت هم محمدرضا باهنر، نائب رییس اول مجلس، اخبر داد درخواست استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه به هیات رئیسه مجلس رسیده است. او گفت: "در پی انتصاب مرتضوی برخی از نماینده های مجلس خواستار استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند. استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت غیر رسمی تحویل هیئت رئیسه مجلس شد. در اولین فرصت زمانی که مجلس باز شود استیضاح اعلام وصول می شود." (اینجــــا)

اما در تعطیلات نوروز، معاون اول رییس جمهور به خاطر انتصاب قاضی مرتضوی به مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی، از وزیر کار، تعاون و رفاه تشکر کرد: "دولت، شخص مرتضوی را برای این سمت مناسب تشخیص داده و از انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای انتخاب وی تشکر می کنیم. با روی کار آمدن مرتضوی به سازمان تامین اجتماعی از این پس حمایت های دولت بیش از گذشته خواهد بود."

بااین حال، در هفته نخست کاری سال 91، 21 نماینده مجلس درخواست استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را به هیات رئیسه تقدیم کردند. و البته تذکرات نماینده های استیضاح کننده از هیات رئیسه برای اعلام وصول درخواست استیضاح با این واکنش باهنر مواجه شد: " اساس آیین​نامه داخلی مجلس، هیات رئیسه در همان جلسه یا جلسه بعد اجازه اعلام وصول استیضاح وزرا را دارد. انشالله تا فردا اگر بلایی نازل نشود، این استیضاح را اعلام وصول می​کنیم"

هرچند که موافقان و مخالفانی هم این استیضاح دارد. (اینجـــــا)

اما در متن نامه استیضاح، سوالات در چهار محور اعم از «علت برکناری دکتر حافظی از مدیرعاملی تامین اجتماعی»، «تغییرات مکرر در راس سازمان تامین اجتماعی»، «تحت الشعاع قرار گرفتن منابع و مصارف در سازمان تامین اجتماعی به علت تغییرات مکرر»، و «علت انتصاب مرتضوی به عنوان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی» مطرح می شود. (اینجــــا)

همچنین نماینده های استیضاح کننده به رییس مجلس نوشته اند: "علت استیضاح، نصب آقای سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی است که به دلائل زیر بر خلاف مصالح کشور و معارض قانون و آسیب زننده به منافع 33 میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان است:
1. وی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است.
2. در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک، مقصر شناخته شده است.
3. در پرونده دانشگاه آزاد اسناد زیادی علیه اقدامات غیرقانونی و سوء‌استفاده‌های وی موجود است.
4. در تحقیق و تفحص از قوه قضاییه به دلیل تخلفاتش مقصر شناخته شده و پس از قرائت گزارش ذیربط در مجلس، واکنش غیرقانونی و خلاف شئون شغلی در رسانه‌ها نشان داده است.
5. اسناد مطمئنی در سوء‌استفاده از موقعیت شغلی علیه وی موجود است.
6. در تصدی صندوق تامین اجتماعی و مادر شرکت عظیم وابسته، یعنی شستا تخصص و تجربه مناسب را ندارد و به همین دلیل بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده است‌.
7. تذکرات برخی نمایندگان مجلس و گروه‌های اجتماعی- سیاسی در این باره نادیده گرفته شده است.
8. گفته شده که آقای وزیر تصمیم را به جناب آقای رئیس جمهور نسبت داده است. وزیری که بر خلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد، نمی‌تواند مورد اعتماد و اتکا مجلس باشد."

و 20 نفر هم زیر آن را امضا کردند (اینجـــا)

اما استیضاح شیخ الاسلامی روز 16 فروردین به جریان افتاد تا اولین چالش دولت و مجلس در سال 91، رسمی شود.

پیش از اعلام وصول استیضاح شیخ الاسلامی، دولت تلاش زیادی کرد که این استیضاح را سیاسی نشان دهد، اما باهنر نائب رییس مجلس و مصباحی مقدم، رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس هم این استیضاح را خواست مجلس دانستند (اینجـــا و اینجــــا)

نکته اینکه، گفته شد رییس جمهور گفته است اگر شیخ الاسلامی استیضاح شود، مرتضوی را سرپرست تامین اجتماعی می کند. مصباحی مقدم دراین باره گفت: "با توجه به شناختی که از رییس جمهور داریم احتمالا این کار را هم بکنند ولی این نشان دهنده یک نوع روحیه ناسازگاری و مقاومت زیادی است که نتیجه ای جز تیره شدن روابط بین دو قوه نخواهد داشت. شرایط امروز نه شرایط مناسبی برای استیضاح وزیر است و نه انتصاب هایی از این نوع اقدام شایسته ای است؛ بهتر است رییس جمهور به رسانه ها و مردم بطور شفاف پاسخ دهند چرا انقدر اصرار بر انتصاب و ورود افراد پرحاشیه به دورن دولت دارند!" (اینجـــــا)

اما جالب اینجا بود که یکی از منتقدان تامین اجتماعی که در تعطیلات نوروز شمشیر را برای وزارت رفاه از رو بسته بود، ناگهان کنار کشید؛ سلیمان جعفرزاده؛ رییس سابق کمیسیون اجتماعی، مسوول کمیته تحقیق و تفحص از نامین اجتماعی و کسی که شائبه اختلاس هزار میلیارد تومانی در تامین اجتماعی را مطرح کرد. او درحالی امضایش را پس کرفت که در تعطیلات نوروز گفت: "مرتضوی در قوه قضاییه یک پرونده دارد و این کار سبب می شود تا سازمان تامین اجتماعی پس از این تبدیل به یک مکان سیاسی شود. ایشان سابقه مدیریتی در این زمینه ندارند و سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان مهم اقتصادی است را به حاشیه می کشاند. چرا با توجه به سوابق و ابهامات و سوالاتی که وجود دارد، شیخ الاسلامی به این انتصاب اقدام کرده است؟ بهتر است وزیر کار قبل از اینکه مجلس پیگیری‌های جدی خود را شروع کند با چاره اندیشی لازم این قضیه را مرتفع کنند." (اینجـــــا)

به هر حال دولت نشان داده است مانند گذشته از تصمیم های خود کوتاه نمی آید و حتی انبوه مخالفان را نشان از موفقیت می داند. به عنوان مثال با وجود اینکه قرار بود شیخ الاسلامی به مجلس برود و برای انتصاب مرتضوی رایزنی کند، این اتفاق نیفتاد (اینجــــــا) و همچنین قاضی مرتضوی هم برای مذاکره با نماینده های کمیسیون اجتماعی و معارفه به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی، به مجلس نرفت (اینجــــــا)

همچنین خبر رسید عکس های قاضی مرتضوی همراه با پیام نوروزی او در بیمارستان میلاد و برخی بیمارستان های تامین اجتماعی در شهرهای دیگر، نصب شده است. (اینجــــــــا)

اما این اولین بار نیست که استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح می شود. نماینده های مجلس در مهر ماه 90 به دلیل انتشار آمار خلاف واقع از نرخ بیکاری قصد استیضاح او را داشتند که این اتفاق نیفتاد.

او ششمین وزیر کابینه احمدنژاد است که برای استیضاح به مجلس خوانده می شود و در صورتی که استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس رأی بیاورد، شیخ‎الاسلامی سومین وزیر احمدی‌نژاد می‌شود که از تیغ استیضاح در امان نمانده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    30 7
    حتمااستیضاح شودبهتراست
  • بدون نام IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    8 0
    کاش نماینده ها انقدر که در مورد بعضی مسائل حساس اند در مورد این همه فساد اقتصادی و کم کاری و پنهان کاری در شرکت های تامین اجتماعی هم حساس بودند