۰ نفر
۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲

حسین معززی‌نیا

سیدمرتضی آوینی، صبح روز بیستم فروردین سال 1372 به‌شهادت رسید. این تاریخ به‌عنوان روز شهادتش ثبت شد و هر سال در همان روز برایش بزرگداشت سالیانه برگزار شد.
 

چند سال پیش روز بیستم فروردین را روز انرژی هسته‌ای نام‌گذاری کردند. از آن به‌بعد در این روز، عده‌ای درباره‌ اهمیت انرژی هسته‌ای صحبت می‌کنند. امسال، از وقتی که تقویم‌های رسمی منتشر شد، دیدم روز شهادت سیدمرتضی آوینی را از بیستم فروردین برداشته‌اند و برده‌اند گذاشته‌اند توی روز بیست‌ویکم فروردین. به‌نظر می‌رسد کسانی صلاح دانسته‌اند روز بیستم فروردین خالی از مناسبت دیگری باشد و به همین دلیل پیش خودشان فکر کرده‌اند حالا چه تفاوتی دارد، از این به‌بعد می‌گوییم آوینی در روز بیست‌ویکم فروردین شهید شده نه بیستم فروردین.
 

واقعاً هم چه فرقی می‌کند؟ کسانی که همیشه صلاح ما را بهتر از خودمان می‌دانند سال‌هاست آوینی متفکر را برداشته‌اند و به‌‌جایش یک آوینی تبلیغات‌چی گذاشته‌اند. آوینی پیشرو را برداشته‌اند و به‌جایش یک آوینی متحجر گذاشته‌اند. آوینی اهل گفت‌وگو را برداشته‌اند و به‌جایش یک آوینی چماق‌به‌دست گذاشته‌اند. آوینی معترض به وضع موجود را برداشته‌اند و به‌جایش یک آوینی خوشنود و سر به‌راه گذاشته‌اند. آوینی نواندیش را برداشته‌اند و به‌جایش یک «پوستر» گذاشته‌اند که بشود از دور و «به‌طور کلی» قربان‌صدقه‌ صورت و صوت محزونش رفت.
 

این دلسوزان آشنا با «صلاح» و «مصلحت» سال‌هاست آوینی را از عرصه‌ فرهنگ برداشته‌اند و گذاشته‌اند توی ویترین سیاست. بنابراین حالا هم صلاح می‌دانند برنامه‌ها را جفت‌وجور کنند، مناسبت‌ها را «تنظیم» کنند تا بتوانند همه چیز را خیلی قشنگ و تمیز بچینند کنار هم. چه اهمیتی دارد که طبق ثبت تاریخی، یک نفر در روز بیستم فروردین شهید شده باشد نه بیست‌ویکم؟ و چه اهمیتی دارد که او چیز دیگری گفته باشد و نوشته باشد، اما در ویژه‌برنامه‌ها و مجالس بزرگداشتش چیزهای دیگری از او نقل شود؟ همین شکل «تنظیم‌شده» آوینی بهتر از شکل قبلی است. قابل مصرف‌تر است. قابل استفاده‌تر است. قابل توصیه‌تر است.

من این آوینی را که در روز بیست‌ویکم فروردین به‌شهادت رسیده نمی‌شناسم. من بعد از نوزده سال، امسال هم برای آن آوینی که در روز بیستم فروردین به‌شهادت رسید سوگواری خواهم کرد.

در کودکی، همیشه این سئوال را داشتم که چرا تاریخ درگذشت یا تولد شخصیت‌های مشهور تاریخی متفاوت نقل شده. در نوجوانی این سئوال را داشتم که چرا خصلت‌ها و اعتقادات شخصیت‌های مشهور تاریخی به شکل‌های متفاوت ثبت و ضبط شده. امروز پاسخ هر دو سئوال را می‌دانم. امروز نگران آینده‌ام و قضاوتی که تاریخ درباره‌ امروز خواهد کرد.

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سین.زهره IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    53 38
    ممنون آقای معززی نیا...این مصادره به مطلوبها به این زودی دست از سر ما بر نخواهد داشت...
    • پ.ا IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      29 14
      میشه بپرسم چرا احساس می کنید مصادره به مطلوب شده؟؟؟ اصلا کی داره مصادره به مطلوب میکنه؟؟؟
  • پریا IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    20 21
    خیلی روزهای مهم اصلا ثبت نشده باز خوبه این یکی رو فقط جابجا کردن
  • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    47 36
    آقای معززی نیا، من هم شباهتی بین طرز تفکر شما و شهید آوینی پیدا نمی کنم. هر چند این کار مسئولان مضموم است، اما شما بفرمایید چرا کتابهای شهید بزرگوار آوینی، با اون همه از تفکرات ارزشمند، مدتهاست که به سختی منتشر میشه؟ شما بفرمایید برای شناساندن آوینی، آن طور که هست، نه آن طور که شما دوست دارید باشد (و نه آن طور که مسئولان دوست دارند) چه کردید؟ چقدر به بازنشر کتابهای ایشون کمک کردید؟ خصوصا کتب فکر ایشان؟
    • كوثر آويني IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
      52 35
      جناب آقاي «بدون نام»: اگر شما از خوانندگان واقعي كتابهاي شهيد آويني هستيد، بايد در يك سال اخير متوجه شده باشيد كه اكثر كتاب‌هاي ايشان تجديد چاپ شده و در بسياري از كتاب‌فروشي‌ها توزيع شده است؛ كتاب‌فروشي‌هايي كه در گذشته، هيچ‌گاه عرضه‌كننده‌ي اين آثار نبوده‌اند. به دليل سرمايه‌گذاري شخصي مادر بنده و پي‌گيري‌هاي مداومش، اين كتابها در حال حاضر به بهترين شكل ممكن چاپ و توزيع مي‌شوند. ضمن اين كه نفهميدم بحث چاپ و توزيع كتابها چه ربطي به يادداشت فعلي دارد. يعني اگر كسي متصدي چاپ كتابهاي شهيد آويني بشود، شما بين طرز فكر او و شهيد آويني شباهت پيدا مي‌كنيد؟!
    • کاوه A1 ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
      12 19
      جناب بدون نام! همینطور آمده ای حرفی بزنی که زده باشی؟ که بین معززی نیا و خانواده آوینی و آن بزرگوار شباهتی نمی بینی و همین زور بین مسئولان و آوینی؟ پس بین کی و آوینی شباهتی می بینی شما احیانن؟ چرا آخه حرف ِ... ؟! شما اول املای "مذموم" را یاد بگیرید بعد اظهار نظر و فضل بفرمایید. خدا همه مان را به راه راست هدایت بفرماید.
    • مسلمان IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      24 16
      جناب آقای کاوه املای مذموم را بلدید. فهمیدیم. فکر کرده اید اگر املای فلان کلمه را بلد باشید دلیل هایتان هم موجه خواهد بود؟ برای بار دوم در همین صفحه کامنت میگذارم_البته اولی هنوز تایید نشده و نمیدانم چرا؟!_ارتباط فامیلی و داماد یا حتی فرزند و حتی تر خانم شهید بودن دلیل بر فهم شخصیت شهید نیست الحمدلله خداوند همه مثال هایش را برایمان در تاریخ قرار داده خدایی نکرده قصد توهین ندارم ومثال رابرای تقریب به ذهن میزنم والبته درمثل مناقشه نیست.مثلا همسران حضرات لوط ونوح درلسان قرآن کریم مذمت شده اند و پسر نوح هم با بدان بنشست خاندان نبوتش گم شدوعموی پیغمبرهم که آشکارست لکن شخصی مثل سلمان منا اهل البیت میشودکه هیچ نسبتی بارسول نداردحتی به زبان دیگری تکلم میکند بنده نسبتی بین ش.آوینی و نوشته فوق نمیبینم
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    51 1
    سلام. خوشبختانه کتاب ها و فیلم های شهید آوینی در دسترس همه موجود است. بهترین راه برای شناخت آوینی واقعی همین آثار است.
    • زهرا IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
      22 0
      دقیقا همین طوره
  • افشین IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    27 28
    آفرین بر شما آقای معززی نیا
  • عباس طباطبائي IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    35 24
    چقدر خوب نوشته‌ايد كه: «سال‌هاست آوینی متفکر را برداشته‌اند و به‌‌جایش یک آوینی تبلیغات‌چی گذاشته‌اند. آوینی پیشرو را برداشته‌اند و به‌جایش یک آوینی متحجر گذاشته‌اند. آوینی اهل گفت‌وگو را برداشته‌اند و به‌جایش یک آوینی چماق‌به‌دست گذاشته‌اند. آوینی معترض به وضع موجود را برداشته‌اند و به‌جایش یک آوینی خوشنود و سر به‌راه گذاشته‌اند. آوینی نواندیش را برداشته‌اند و به‌جایش یک «پوستر» گذاشته‌اند که بشود از دور و «به‌طور کلی» قربان‌صدقه‌ صورت و صوت محزونش رفت». دست مريزاد.
  • کاوه A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    24 24
    دمت گرم حسین معززی نیای عزیز! تو که هم نفس مرتضی آوینی بوده ای دیگر آوینی را نمی شناسی و آنها... سید مرتضی آوینی هم مثل خیلی های دیگر مصادره به مطلوب شد. خدا می داند که اگر آوینی حالا زنده بود در چه جایگاهی بود و چه مواضعی داشت و نسبت به شرایط فعلی و اتفاقات اخیر چه چرفهایی. پس همان بهتر که نیست تا...
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    15 13
    آوینی خوب«شهید آوینی» است نه...
  • منتقد IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    20 1
    با سلام. با كمك دوستان جلسات آويني خواني و تحليل و نقدي انجام شده است. بازم پارتيزاني ها ... از اينها ( مسولين) چيزي نمي رسد.
  • میلاد IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    18 23
    عالی نوشتید مخصوصاً بند آخر... بیشتر از این کارها بکنید!
  • امین IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    28 39
    جناب آقای معززی نیا، در تقویمهای ما که از سوی به قول شما چماق به دستان چاپ شده ! شهادت آوینی همان روز بیستم ثبت شده است. احتمالا تقویمی که در دست شماست توسط روشنفکران چاپ شده است. اگر دنبال بهانه اید که چند فحش نثار کنید دنبال بهانه بهتری باشید. در شان شما نیست. شهید آوینی ما آنی نیست که تو پنداری یا حق
    • پيام عبدي IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
      30 22
      آقاي امين. من نمي‌دانم تقويم شما ما كدام نهاد است. من سه تقويم امسال را دارم، در هر سه روز 21 فروردين نوشته شده روز شهادت شهيد آويني. در ضمن، در جواب اعتراضي كه از طرف خانواده شهيد آويني منتشر شده، يك مقام مسئول در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور گفته است كه «در اینکه شهید آوینی 20 فروردین به شهادت رسیده‌اند، بحثی نیست اما همان زمان و با ورود مناسبت «روز ملی فناوری هسته‌ای» به تقویم، برای جلوگیری از تداخل برنامه‌های مربوط به هر دو مناسبت، این تاریخ یک روز به جلو (21 فروردین) آمد». حتي ايشان هم پذيرفته است. ظاهرا شما تقويم‌تان اشكال دارد و دنبال بهانه‌ايد تا چند فحش نثار كنيد.
  • آرش IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    29 12
    برای آقای معززی نیا احترام ویژه ای قائل هستم، اما باید بگویم نظرات شهید آوینی را بر نظرات آقای معززی نیا ترجیح می دهم.
    • بدون نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
      11 17
      آخه چه ربطی داره دوست من؟
  • مجتبي IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    17 21
    زنده باد آقاي معززي نيا! از اوايل سال نو كه صفحه تقويم را ديدم و مبهوت ماندم، به فكر نوشتن يادداشتي بودم كه چشمم به نوشته شما روشن شد. زنده باد شهيد آويني كه ياد و راهش حق مسلم ماست...
  • محمود IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    24 0
    هر شهيد كربلايي دارد كه خاك آن كربلا تشنه خون اوست و زمان، انتظار مي‌كشد تا پاي آن شهيد بدان كربلا رسد و آنگاه... خون شهيد جاذبه خاك را خواهد شكست و ظلمت را خواهد دريد و معبري از نور خواهد گشود و روحش را به آن سفري خواهد برد كه براي پيمودن آن هيچ راهي جز شهادت وجود ندارد... سید! کاش اینها میدانستند که آن صبح جمعه چه کسی به استقبالت آمده بود آری هفدهم شوال هزار و چند سال بعد از عاشوراي سال 61 هجري قمري، عصر بعثت ديگرباره انسان آغاز شد راستی چه زیبا کتاب فتح خون را کامل کردی امام عشق خون اصغرش را به آسمان پرتاب کرد و اینک پای بریده ات حرفها دارد بين خدا و عشاق... يعني اين است بهاي ديدار... . و السلام عليک يوم ولدت و يوم تموت و يوم تبعث حيا
  • گ. الف. IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    8 3
    سرکار خانم کوثر آوینی شما برای تصحیح تقویم ها کاری تونستید بکنید؟ فکر کنم اعتراض شما اثر بیشتری داشته باشه.
  • ع.ش IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    19 3
    ببخشید من ربط جابجا شدن روز شهادت شهید آوینی (که من هم نپسندیدم) با تحریف افکار و شخصیت ایشون نمی فهمم میشه رفقایی که در جریانن یه چند تا مثال عینی تر بزنن (که این ادعا ازش در بیاد)
  • ابراهیم IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    17 2
    این همه مشکلات رو گفتن و در آخر ربط دادن اینها به جابجا کردن یک روزه سالروز شهادت ایشان! واقعا چه بدبختی بزرگی وااااای دیگه چیکار کنیم؟! یک روز این طرف تر رفت آوینی دیگه اون آوینی نیست... شما اینقدر دم از تفکر و نواندیشی میزنید اینطور نگاهی به سالروز شهادت دارید؟! مگر ندیده اید که روز عاشورا هر سال با سال دیگر فرق می کند؟! و (روز عاشوار) در تقویم هر سال عوض میشود. دیگر امام حسین ع امام حسین ع نیست؟! و سوال دیگه : من که آنچنان آوینی هم نمی بینم که شما دارید می گویید تغییرش داده اند فلان جور معرفی اش کرده اند اصلا کو آوینی ؟! مگه ما آوینی می بینیم؟! یه کم به رسانه ها توجه کنید بعد شروع کنید به مقاله نوشتن، اگه می خواید گیر بدین به "نبودن آوینی باید گیر داد" ...