جابز معتقد بود: همیشه در اختراع و ساخت محصولات جدید باید سادگی مدنظر باشد در غیر این صورت باید شکست احتمالی در آینده را انتظار کشید. همیشه در هر کاری ساده بودن بهتر از پیچیده بودن است.

بعد از بیوگرافی «والتر ایساکسون» درباره کار و زندگی «استیو جابز» بنیانگذار موفق شرکت اپل و جزئیات خواندنی اش درباره زندگی خصوصی و عمومی مخترع دستگاههای دیجیتالی به نظر می رسید دیگر چیزی از ابعاد زندگی این نابغه باقی نمانده است که در کتاب دیگری تعریف شود ولی «کن سیگال» یکی از همکاران شرکت جابز کتاب جدیدی درباره شیوه های کاری موفق وی نوشته است که کمی جزئی تر از کتاب قبلی به روش های مدیریتی استیو جابز می پردازد.

 

وی در این کتاب با عنوان «سادگی دیوانه وار» از وسواس عقده مانند استیو جابز می نویسد که در حقیقت اصلی ترین عامل موفقیتش در عرصه ساخت و اختراع محصولات اپل بود. سیگال مدت زیادی به عنوان مدیر تبلیغات به صورت نزدیک با شرکت های نکست و اپل در آمریکا کار کرده است و برای تبلیغات خود نام آی مک (iMac) را انتخاب کرده است چرا که اعتقاد دارد وسواس جابز برای موفقیت تبلیغات او تاثیرگذار بوده است.

 

وی در کتابش به صراحت می نویسد چیزی که از جابز در کار یاد گرفتم، سادگی محصولات بود. وی به نقل از جابز می نویسد همیشه در اختراع و ساخت محصولات جدید باید سادگی مد نظر باشد در غیر این صورت باید شکست احتمالی در آینده را انتظار کشید. همیشه در هر کاری ساده بودن بهتر از پیچیده بودن است. در این صورت است که مردم بهتر می توانند شما را درک کنند.

 

سیگال در کتابش از جلسات خصوصی خود با استیو جابز خاطراتی نقل می کند که درباره دو بسته مختلف از تبلیغات محصولی جدید از اپل به این شرکت پیشنهاد می کند ولی جابز از او می خواهد که این دو بسته را با هم ترکیب کنم و یک محصول تبلیغی ساده تر ارائه کنم.


نویسنده این کتاب همچنین در بخشی از کتابش به تندخویی و بی پرده بودن جابز در کار اشاره می کند که هرچند در بسیاری از موارد به ناراحتی طرف معامله منجر می شد ولی همین بی ملاحظه بودن او در کار یکی از نکات موفق او بود. در صورتی که کاری را پیچیده و نامفهوم می دید بدون توجه به مقام و پست طرف مقابل به صراحت نظر خود را اعلام می کرد و همیشه از چیزهای ساده خوشش می آمد چرا که اعتقاد داشت چیزهای ساده از حملات در امان هستند.

 

او همیشه گروههای کاری کوچکی را برای کار انتخاب می کرد و از کار کردن در جلسات طولانی خودداری می کرد. با وجود اینکه 60هزار کارمند و متخصص در اپل کار می کنند ولی کمترین زمان در این شرکت در جلسات صرف می شد. همیشه در اپل جلسات کوتاه بودند و هیچکس تماشاچی نبود و هیچوقت از افراد تماشاچی برای جلسات دعوت نمی شد. در
این شرکت افراد یا باید نظرهای خلاقانه ارائه می دادند یا نظرهای خلاقانه را اجرا می کردند.

 

در انتخاب اسامی برای محصولات جدید نیز از واژه های ساده استفاده می شد که همیشه به افراد داخل شرکت اعتماد می شد. در شرکت اپل با وجود پیچیدگی تکنولوژی به کار رفته در محصولات همیشه راه ساده ای برای توضیح و معرفی این پیچیدگی پیدا می شد. جابز اعتقاد داشت خلقت انسان با این همه پیچیدگی بر اصل سادگی بنا نهاده شده است و همیشه انسانهای ساده در طول زمان کمتر مورد آسیب قرار می گیرند.

 

بخشی از بهترین خاطرات استیو جابز را اینجـــــــا مطالعه فرمایید.

 

فوربس/2 آوریل/ ترجمه محمد حسنلو

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =