10 کتاب خواندنی در حوزه​های مختلف «تاریخ، ادبیات، ادبیات ترجمه، طنز، تاریخ سیاسی و اخلاق» بسته پیشنهادی ما برای روزهای تعطیل ابتدای سال بود؛ جامع الصنایع، گزارش شکارهای ناصرالدین شاه، کیمیای محبت، استالین جوان، خشایارشا، عشق زن خوب، تفریحات سالم و...

گروه کتاب خبرآنلاین:  مطالعه کتاب شاید برای خیلی از ما کار جالبی نباشد خاصه وقتی که سفر، دیدوبازدید و تلویزیون، وقتی برای مردم نمی گذارد ولی به هر حال اگر هوای مطالعه مفید و آموزنده و ملاقات با یار مهربان به سرتان زد، با ما همراه شوید...در تعطیلات نوروز هر روز یک عنوان کتاب برای مطالعه کاربران گرامی معرفی شد که در ادامه لیست کامل آن را می خوانید. ضمن اینکه خبرآنلاین، هر روز بخشی از تفسیر خواندنی دکتر الهی قمشه ای که برداشتی از کتاب ارزشمند وی با عنوان «365 روز در صحبت قرآن» منتشر شده از سوی انتشارات سخن را نیز برای کاربران نوروزی خود بازنشر کرد. لطفا برای مطالعه بخشی از کتاب های معرفی شده روی عنوان کتاب ها کلیک کنید.

 

 

1. اگر از جمله افرادی هستید که مزه دست‌پختِ مادربزرگ‌تان بعد از سال‌ها زیر دندان‌تان است، کشفِ مرحوم ایرج افشار را از دست ندهید. بیائید با هم به دوره قاجار برویم. به آشپزخانه دودگرفته‌ای که دور و برش پر از دیگچه‌ها و قزقان‌هایِ مسی است. پشتِ قزقان‌ها زنی مشغولِ آشپزی‌ست. سر و لباسش به ندیمه‌ها و آشپزها نمی‌خورد. دستش می‌جنبد و تکه گوشتِ کوبیده‌ای را ورز می‌دهد. شاید دارد «کباب شامی» می‌پزد. دستش می‌جنبد و ورز می‌دهد و یکهو به زبان می‌آید: «بنویس! قرارِ یک گردو بزرگ‌تر باشد. مدور سرخ کند.» مردی رویِ زمین نشسته و می‌نویسد. چه خطِ خوبی دارد. می‌نویسد و زیرِ لب هر کلمه را با خود تکرار می‌کند. زن، سال‌ها است که پشتِ قزقان‌ها و دیوارهایِ تاریخ گم شده است. حتی نمی‌شناسیمش. از مردِ کاتب فقط اسمش را می‌دانیم: «هدایت الله حسینی شیرازی». جامع الصنایع، میراث مکتوب. 2100 تومان.

 

2. اگر اهل تاریخ و مرور کتاب های تاریخی هستید، «گزارش شکارهای ناصرالدین شاه قاجار» به همت فاطمه قاضی‌ها، کتاب جالب و خواندنی از آب درآمده است. یکروز انیس الدوله با زبیده دعوا کردند. داد و فریاد کردند...صدا رفت بیرون. بسیار بد شد، کج خلق شدم به انیس الدوله و غیره، خورشید را که فضولی کرده بود، شب قایم با دست خودم زدم. دستم درد آمد. به علت این کج خلقی‌ها، باز مزاجم مغشوش شد. بر پدر جمیع زنها لعنت که بسیار مردمان نفهم خری هستند... گزارش شکارهای ناصرالدین شاه. سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. 15هزار تومان.

 

3. اگر اهل مرور خاطرات و زندگی نامه اهل عرفان و پرهیزکارانی از جنس مردم عادی هستید؛ یادنامه مرحوم شیخ رجبعلی خیاط(نکوگویان) را از دست ندهید... شیخ بارها تکرار می کرد که: دین حق، همین است که بالای منبرها گفته می شود ولی دو چیز کم دارد: یکی اخلاص و دیگری دوستی  خداوند متعال. این دو باید به مواد سخنرانی ها افزوده شود.

و می فرمود: مقدس ها همه کارشان خوب است. فقط «منِ» خود را باید با «خدا» عوض کنند...کیمیای محبت. دارالحدیث. 4هزار تومان.

 

اگر اهل مرور خاطرات و زندگی نامه سیاستمداران و بزرگان هستید، «استالین جوان» کتاب خوبی است برای سفر به روزگار جوانی دیکتاتور خونخواری که خوف و ترس را در تاریخ معاصر به نام خود ثبت کرده است...کارآگاه ها به طرف میز استالین رفتند و نامش را پرسیدند. او انکار کرد که جوگاشیویلی است. رفقا دورش حلقه زدند و سعی کردند او را به پشت صحنه و جای امنی ببرند. اسلاواتینس کایا می گوید: او به اتاق رخت کن هنرمندها رفت و از آنها خواست مرا نزد او ببرند. بار دیگر استالین لباس زنانه پوشید که فرار کند. اما توانست به تاتیانا بگوید که قبل از آمدن به میهمانی پیش مالینفسکی بود و او را از آنجا تعقیب کردند. استالین را آرایش کردند و او در حالی که لباس زنانه بلندی پوشیده بود از رختکن خارج شد. موقعی که از رختکن بیرون می آمد یکی از اعضای پلیس مخفی متوجه کفش های بزرگش ( و مسلما سبیلش) شد. پلیس فریاد کشید و او را گرفت. استالین جوان. نشر نی. 12هزار تومان.

 

5. انتشارات ققنوس چهار عنوان کتاب از مجموعه‌ «رهبران جهان باستان» را منتشر کرده که شاید مطالعه آن برای آن دسته از افرادی که علاقه شدیدی به خواندن تاریخ سرزمین کهن ایران و آنچه بر سر او رفته را خالی از لطف نباشد...آتوسا، مادر خشایارشا، دختر کوروش کبیر بود و پیش از آن دوبار ازدواج کرده بود. نخستین بار با شاهنشاه کمبوجیه، برادرش، ازدواج کرد. پس از مرگ او، ناچار شد به ازدواج با بردیای دروغین تن در دهد. وقتی داریوش بردیای دروغین را از تخت سلطنت پایین کشید، با آتوسا ازدواج کرد حال آنکه آرتوستونه، خواهرش را نیز به همسری گرفت. داریوش همسران دیگری نیز اختیار کرد: پارموس، نوه کوروش؛ دختر اوتانس، کسی که حقیقت را درباره بردیای دروغین کشف کرد و سرانجچام فراتاگونه، دختر برادرش...خشایارشا. ققنوس. 3500تومان.

 

6. اگر اهل مطالعه مجموعه داستان هستید این اثر خواندنی و تحسین شده آلیس مانرو را از دست ندهید...وقتی پایش را بیرون گذاشت، همه‌چیز یادش آمد. او یادش آمد که پیش از بارش برف، نوزادی را یک جایی، آن بیرون، گذاشته است. این خاطره و این واقعیت، با هول و هراس به سراغش آمد. انگار که دارد از خواب بیدار می‌شود؛ در خواب دید که از خواب پرید و متوجه مسئولیت و خطایش شد. او تمام شب، بچه‌اش را بیرون گذاشته و آن را فراموش کرده بود... عشق زن خوب. قطره. 7500تومان

 

7. مجموعه داستان طنز «تفریحات سالم» نوشته زنده یاد عمران صلاحی هم از آن دست کتاب هایی است که مطالعه اش در این روزگار به شدت می چسبد! طنزهایی ظریف و خواندنی که مشکلات اجتماعی - اقتصادی و سیاسی کشور را هم مدنظر داشته است. تفریحات سالم. نشر ویستار. 5هزار تومان.

 

8. زندگی نامه ها از جمله کتاب هایی هستند که در اوقات فراغت به شدت لذت بخش می شوند بویژه اگر زندگی نامه افرادی در دست شما باشد که دنیا را متحول کرده باشند و یا سبک زندگی شان به طرز عجیبی کنجکاوی همه آدم ها را برانگیخته باشد؛ مرحوم استیو جابز هم بدون تردید از این دسته آدم هاست...جابز برای ازدواج به دنبال دختری بود که با او همخوانی داشته باشد. کسی را می خواست که زیرک، مقاوم، دوستدار ذن و مدیتیشن، تحصیل کرده، مستقل، زیبا، شوخ طبع و البته نجیب و عاشق غذاهای گیاهی باشد. در اکتبر 1989 چنین دختری وارد زندگی او یا بهتر است بگوییم وارد کلاس او شد...«بهترین خاطرات استیو جابز». انتشارات کتیبه زرین و خبر امروز. 3هزار تومان، 

 

 

9. خاطره خوانی مسئولان ابتدای انقلاب با توجه به توطئه ها و اتفاقات تلخ روزهای ابتدایی انقلاب، از آن جهت شیرین است که بازخوانی تاریخ پر التهابی است که شاید این روزها هم مددی باشد برای برخی گره های داخلی در کشور......«خاطره ها» اثر آیت الله ری شهری در 3 مجلد از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده که جلد اول آن شامل خاطرات او از آغاز تا پایان ماجرای آیت الله شریعتمداری است. خاطرات دوران مسوولیت ری شهری در مقام حاکم شرع دادگاه های انقلاب، ریاست دادگاه های ارتش، وزارت اطلاعات و دادستانی انقلاب...مجموعه 3جلدی «خاطره ها». مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

 

 

10. حکایت های دهخدا (گزیده حکایتهای تربیتی از لغت نامه دهخدا) از جمله کتاب هایی است که خواندنش در هر زمانی و هر مکانی خالی از لطف نیست؛ قند شیرین کلام و پند شکرشکن اجتماعی است...«طباطبا» لقب اسماعیل بن ابراهیم بن حسن بن علی علیه السلام است. زیرا که در زبان لکنت داشت و به جای قاف، طاء می گفت. آورده اند در ایام خردسالی به روز عید، والد بزرگوار او به او فرمود که: چه نوع جامه برای تو مهیا کنم؟ او گفت: طباطبا. یعنی قباقبا! از آن روز اسماعیل به لقب «طباطبا» مشهور گشت و اولاد او را «سادات طباطبایی» گویند...حکایت های دهخدا. قدیانی. 9800تومان.

 

ساکنان پایتخت، برای تهیه این کتاب ها (در صورت موجود بودن در بازار نشر) با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. 6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =