۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۲

دانشمندان با کمک سلول‌های بنیادی که از جنین موش‌ها تولید شده است قسمتی از ماهیچه‌های قلب را تولید کردند که مانند قلب طبیعی می‌تپد.

دانشمندان توانستند با کمک سلول‌های بنیادی که از جنین موش‌ها تولید شده است قسمتی از ماهیچه‌های قلب را تولید کنند که مانند قلب طبیعی می‌تپد. این ابداع جدید امیدهای زیادی را به وجود آورده است که در آینده نزدیک بتوان آسیب‌های ناشی از حملات قلبی را با کمک این روش به طور مؤثرتر درمان کنند.

دکتر کنت چین از تیم تحقیقاتی مؤسسه سلول‌های بنیادی آمریکا در این‌باره گفت: ما تصمیم داریم قسمت‌های مختلف قلب را تولید کرده و آن‌ها را جایگزین بخش‌های آسیب‌دیده قلب کنیم. امروزه درمان قسمت‌های آسیب‌دیده قلب با کمک سلول‌های بنیادی به یکی از اهداف دانشمندان تبدیل شده است اما تا رسیدن به هدف نهایی راه زیادی باقی مانده است.

امروزه پزشکان تلاش بسیاری را برای پیشگیری از حملات قلبی انجام می‌دهند، اما بعد از بروز سکته قلبی هیچ راهی برای درمان عضلاتی که بعد از بروز سکته از بین می‌روند وجود ندارد. به همین دلیل بعد از مدتی قلب که ضعیف شده است عملکرد سابق خود را از دست می‌دهد که این موضوع می‌تواند در بسیاری از موارد مرگ‌آور باشد.

در طرح جدید دانشمندان تصمیم دارند سلول‌های بنیادی را به داخل قلب بیماران سکته‌ای تزریق کنند. این دانشمندان معتقدند زمانی که این سلول‌ها به بافت‌های قلبی وارد می‌شوند می‌توانند باعث رشد عضلات قلبی قسمت‌های آسیب‌دیده شده و به این ترتیب عملکرد قلب را به میزان زیادی بهبود ببخشند.

دکتر الیزابت نابل مدیر سلامت قلب، شش و خون آمریکا در این باره گفت: تاکنون میلیون‌ها دلار برای تولید دوباره عضلات قلبی هزینه شده است و آخرین نتایج نشان می‌دهد این تحقیقات به طور قابل توجهی پیشرفت داشته‌اند.

تیم مرکز تحقیقاتی سلول‌های بنیادی هاروارد به تازگی سلول‌های بنیادی قلبی را در جنین انسان‌ها و موش‌ها کشف کردند که می‌تواند به تولید عضلات قلبی کمک بسیاری کند. بررسی‌های این دانشمندان نشان می‌دهند این سلول‌های بنیادی نه تنها می‌توانند ساختار درست عضلات قلب را به خود بگیرند، بلکه قابلیت تپیدن هم دارند و می‌توانند وظیفه پمپاژ خون را به عهده بگیرند.

چین در این‌باره گفت: در حقیقت این بافت‌های قلبی می‌توانند کار طبیعی قلب را به عهده بگیرند و این یک قدم بسیار مؤثر در علم پزشکی و استفاده از سلول‌های بنیادی برای ساخت عضلات قلبی به حساب بیاید.

این تیم تحقیقاتی تصمیم دارند در مرحله بعدی این بافت‌ها را ضخیم‌تر کنند و به عبارت دیگر آن‌ها را سه‌بعدی‌تر کنند تا با قدرت بیشتری بتوانند خون را در بدن منتقل کنند.

آسوشیتدپرس، 15 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =