۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۹

واقعاً قرار نیست هر چیزی سرجایش قرار بگیرد و هر کسی کار خود کند.

رضا تاجگر :قطع نظر از چرايي اكران فيلم‌هاي سياسي جنجالي در ايام نوروز- كه ظاهراً نه فقط باب شده كه حتي اين مصيبتِ فرهنگي متأسفانه به تلويزيون هم كشيده شده‌است – سؤال اساسي اين است كه آيا قرار نيست جامعه‌ي ايراني از سياست زدگي رهانيده شود. واقعاً قرار نيست هر چيزي سرجايش قرار بگيرد و هر كسي كار خود كند.
مگر نه اين كه اساساً فيلم و سينما ابزاري‌ست فرهنگي و علي القاعده بايستي - دست كم - بيشتر از هر كاراييِ ديگري كه دارند، كاركرد فرهنگي سينما در جامعه اثرگذار باشد.‌ اين، بدان معناست كه حتي در حوزه‌ي سياست، سينما بايد رويكرد فرهنگي خود را حفظ نمايد و در جهت تنظيم روابط سياسي- اجتماعي مردم گام بردارد و باعث افزايش سطح آگاهي سياسي جامعه شود؛ نه اينكه سينما، دست بسته تسليم محض سياسيون و دولت‌گرايان بشود.
«مارمولك» و «اخراجي‌ها» ( در قالب طنز )، در اكران‌هاي نوروزي چه گلي بر سر فرهنگ اجتماعي اين مخاطب - قابل شمارش - سينما زدند كه «دارا و ندار» ( در قالب طنز) و حالا «چك برگشتي» ( در قالب طنز ) خانه‌هاي فرهنگ اصيل اين جامعه‌ي سياست‌زده را نشانه رفته و همچنان بر صفحه‌ي تلويزيون مي‌تازد.
به نظر مي‌رسد آناني كه از ابزارهايي همچون «گشت ارشاد» و «خصوصي» بهره مي‌برند، قصد خاص ناصوابي ندارند! چرا كه بر اين باورند تا از اين شيوه، به بالا بردن آمار مخاطبان سينما كمك شاياني نمايند يا كه از ابتداي هر سال، سوي چراغ جادوي تلويزيون و سينما را تا رسيدن به منزل و مقصود نهايي – كه فرهنگيزه كردن هنر هفتم است – ولو با استفاده از قالب هاي طنزگونه، به كورسويي هم كه شده، روشن نگاه دارند.
شايد هم هر كه دارد كار خود مي‌كند و اين ما – همه – هستيم كه تكليف خويش نمي‌دانيم و يا از انجام وظيفه‌ي خود كوتاهي مي‌كنيم؛ آنروز نشايد كه بيايد و نبايد.
5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    134 4
    رسانه ملي كه امسال با اين سريالها كلا همه را نااميد كرد
    • م.کمال IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
      11 1
      انقدرها هم ناامید کننده نیست... لااقل کلاه قرمزی هست که هنوزم امیدی به سریالای عید داشته باشیم.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    123 4
    امسال عید نوروز چک تلوزیون پیش مردم برگشت خورد.
  • محمود IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    122 3
    من که فقط فوتبال اروپا رو از تلویزیون تماشا میکردم، پخششو قطع کردن. واقعا برای رسانه ملی متاسفم که به جای جذب مخاطب، سعی در دفع مخاطب داره.
  • بدون نام IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    17 2
    سیما هر روز بی کیفیت تر از دیروز
  • ghanoone jangal IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    16 2
    واقعا به کدام بخش و برنامه از تلویزیون میتوان دل خوش کرد؟! دریغ از یک برنامه یا سریال یا مستند خوب! وقتی یک کانال ماهوارهای تازه تاسیس میتواند اینقدر مخاطب جمع کند چرا تلویزیون ما اینقدر ناتوان است جای بسیار تامل دارد!
  • حامد IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    2 5
    از نظر من سیاست و انتقاد سیاسی جدید ترین حوزه در تلوزوین و سینماست چرا که تا سال های قبل کمتر کسی به سراغش می رفت.من فکر نمی کنم هنوز جامعه دچار سیاست زدگی شده باشه. .چرا دوستان هر چیزی که باب میل اونها نیست رو به جامعه ربط میدن.مناظرات انتخابات ریاست جمهوری اگر فقط یک چیز را به جامعه گسترش داد ان هم این بود که شهامت وارد شدن به سیاست و انتقاد را به تمام اقشار جامعه به ارمغان آورد.من کاری با تکنیک ساخت فیلم و خوب و بدش کاری ندارم روی صحبت من با نویسنده مطلب بود که اتفاقآ ایشان هم کاری با فیلم نداشت
  • بدون نام SE ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    16 2
    با خودمان روراست باشیم آیا این تلویزیون و سینما شایسته این کشو راست همه برنامه ها انگار برای آدم های عقب افتاده تهیه میشوند و انگار هیچکس از هیچ چیز آگاهی ندارد و دایم دارد ملت را تحقیر و مسخره میکند.
  • سید حسین IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    15 1
    از همه برنامه ها بهتر کلاه قرمزی بود.آموزنده و جالب.با هیچکدام از برنامه ها قابل مقایسه نبود.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    4 2
    حالا به نظر شما تقصیر سینما و تلویزیون است یا تقصیر سیاستمداران که انقدر سوژه دست آنها میدهند؟
  • بدون نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    3 1
    جناب معترض اكران مارمولك بعد از عيد نوروز و در ارديبهشت ماه بود
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    18 3
    در برنامه های نوروزی 91 شاهد پیروزی رسانه های دیگر هستیم ...
  • رسول IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    16 2
    صد رحمت به کلاه قرمزی ؛فامیل دور ، پسر خاله و ببعی ، که تنها برنامه دیدنی امسال بودند ، مثل سالهای گذشته . واقعا دست مریزاد به ایرج طهماسب و حمید جبلی و تیم شان که با امکاناتی محدود اوقات خوشی را برای خانواده های ایرانی به وجود آوردند . بد نیست کمی کارگردانان سریال های نوروزی گوشه چشمی به راز موفقیت این برنامه ( گرچه با مخاطب خاص کودک ) و استقبال کلیه خانواده ها در کلیه مقاطع سنی می کردند و این همه بودجه های هنگفتی را صرف سریال های بی رمق و کلیشه شده ای چون دست بالای دست و چک برگشتی نمی کردند . و به شعور تماشاگران فهیم توهین نمی کردند .