ایسنا نوشت:

یک کارشناس مسایل مذهبی، با بیان اینکه حضرت زینب(س) جامع فضایل و مکارم اخلاق بود، گفت: ولایت‌مداری ویژگی اصلی شخصیتی حضرت زینب (س) بود که در تمام ابعاد وجودی ایشان نمایانگر است.

حجت‌الاسلام و المسلمين سعید احمدی با بیان اینکه حضرت زینب‌(س) همه زییایی‌ها را در خود داراست، اظهار کرد: ایشان از همان ابتدا خطبه فدک را که منسوب به حضرت فاطمه زهرا(س) است را حفظ کرده واز راویان آن بود که همین امر تاثیر زیادی در شکل گیری صحیح شخصیت ایشان داشت. ابن عباس که ظاهرا خطبه حضرت زهراعلیها السلام را نقل کرده است می‏‌گوید که خطبه حضرت زهراعلیها السلام را از حضرت زینب آموخته‏‌ام. وقتی به این خطبه توجه می‏‌کنیم، می‏‌بینیم که آن‏قدر بلاغت و فصاحت دارد که جای بسی شگفتی است و این خطبه دقیقا زمانی نقل می‏‌شود که حضرت در سنین سه - چهارسالگی قرار دارند، خطبه را می‏‌شنوند و برای دیگران بدون هیچ عیب و نقصی بیان می‏کنند که این خود نشانگر کمال علمی حضرت زینب‏‌علیها السلام می‏‌باشد.

وی افزود: کلاس‌های تفسیر حضرت زینب(س) زبانزد خاص و عام بود که مردمان زیادی را از مناطق مختلف روانه این نشست‌ها کرده و مملو از عشق و دلدادگی می‌کرد که این محافل تاثیر به‌سزایی در تعمق زنان در سوره‌های قرآن کریم داشت.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) دارای قریب به 20 صفت بارز است، تصریح کرد: عالمه الغیر المتعلمه،عقیله النسا، عقیله بنی‌هاشم، صدیقه الصغری و الفاضله از جمله این صفات است.

احمدی خاطر نشان کرد: حضرت زینب‏‌علیها السلام در موقعیت‏های گوناگون زندگی پربار خود، نسبت ‏به فقر فرهنگی جامعه بی‏‌تفاوت نبودند و با کلاس‏های علمی تفسیر، به ارشاد مردم می‏‌پرداختند و نسبت‏ به زدودن غبار جهل و فقر فرهنگی از خود حساسیت نشان می‏‌دادند.

وی عنوان کرد: در تاریخ موجود است که امام حسین‏‌علیه السلام از خواهرشان حضرت زینب می‏‌خواهند که" یا اختی لا تنسینی فی نافله اللیل " خواهرم در نافله شب مرا فراموش نکن. این در حالی است که عالم هستی محتاج دعای ائمه‏‌اطهارعلیهم السلام و امام حسین‏‌علیه السلام است و ایشان از حضرت زینب می‏‌خواهند که در هنگام نماز شب ایشان را فراموش نکنند.

احمدی « عظیمه البلوا» را از دیگر صفات بارز حضرت زینب (س) دانست و افزود: ایشان در طول دوران حیات خویش از همان آغاز دشواری‌ها و مشکلات بی‌شماری را پشت سر گذاشت که اوج آن در حماسه عظیم کربلا به نمایش درآمد و می‌توان متذکر شد که زینب (ع)یک آرامش است که هزاران طوفان را در دل نهفته دارد و تنها وصیت برادر را در خاطر دارد که فرمود" صبر کن بر بلا و لب به شکایت مگشا، که از منزلت شما خواهد کاست، به خدا که خدای باری تعالی با شماست!"

وی به ابعاد مختلف شخصیتی حضرت زینب (س) اشاره کرد و گفت: حفاظت از امام زمان خویش، ابلاغ پیام امام حسین(ع) به همه مردم و سرپرستی از زنان و دختران بی‌سرپرست از مهمترین وظایف مدیریتی ایشان در حادثه عظیم کربلا بود.

این کارشناس مذهبی متذکر شد: بعد عرفانی ایشان در روایات گوناگونی مورد تاکید قرار گرفته که می‌توان آن را در جمله کوتاه "ما رایت الا جمیلا " " من چیزی جز زیبایی ندیدم " مورد مداقه و بررسی قرار داد که علما و بزرگان زیادی از تفسیر همین جمله کوتاه عاجز هستند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =