شیرزاد عبداللهی

سال آینده اولین سال اجرای سند ملی آموزش و پرورش است و قرار است از این به بعد 131 بند و راهکار این سند به تدریج اجرایی شود. در میان برنامه های اعلام شده اجرای طرح 6-3-3 و شروع به کار دانشگاه فرهنگیان را می توان مهم ترین اتفاق های سال 91 در این وزارتخانه دانست. سال تحصیلی در آموزش و پرورش از مهر ماه آغاز می شود. بنابراین شش ماه اول سال 91 همچنان ادامه سال تحصیلی 90 -91 است. قرار است از مهر سال 91 طرح تغییر ساختار مقاطع آموزش و پرورش معروف به 6-3-3 اجرا شود. اجرای این طرح بزرگترین اتفاق سال 91 و شاید سه سال اخیر است. مطابق این طرح یک میلیون دانش آموز پایه پنجم همچنان در دبستان می مانند و به جای رفتن به اول راهنمایی پشت میز کلاس ششم ابتدایی می نشینند تا دوره شش ساله ابتدایی را که حلقه گمشده بین دو مقطع ابتدایی و راهنمایی نامیده شده را به پایان ببرند. تالیف دو کتاب جدید به نام های "مهارت و زندگی" و "کار و فناوری" برای پایه ششم از جمله نوآوری های طرح جدید است.

سال تحصیلی آینده همچنین مدارس راهنمایی بدون حضور دانش آموزان پایه اول راهنمایی کار خود را آغاز می کنند و این مدارس تنها در پایه های دوم و سوم راهنمایی دانش آموز خواهند داشت. البته تغییر ساختار مقاطع در یکسال به سرانجام نمی رسد و به مدت 6 سال همه مقاطع آموزشی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مبنای قانونی این طرح مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی و یکی از 131 حکم مندرج در سند ملی است. آسیب شناسی تغییراتی مانند اجرای نظام جدید متوسطه در دهه 70 نشان می دهد که آموزش وپرورش به عنوان دستگاهی عظیم با 930 هزار معلم وکارمند و حدود 12.4 میلیون دانش آموز در مقابل کنش های معطوف به تغییر، معمولا مقاومت می کند و به آسانی تن به تغییر نمی دهد. از آنجایی که طرح با سرنوشت میلیونها دانش آموز گره خورده، لازم است در مرحله اجرا همه جوانب آن به دقت سنجیده شود و هیچ فاکتوری به آزمون و خطا و شانس و اقبال واگذار نشود. اهمیت این طرح به اندازه ای است که 750 ستاد در سراسر کشور برای تهیه مقدمات آن تشکیل شده است.

با اجرای این طرح قرار است افت تحصیلی دانش آموزان در دوره راهنمایی کاهش یابد. وزیر آموزش و پرورش در جدیدترین تعبیر خود گفته است: "ما بچه‌ها را از پنجم به هفتم می‌بردیم؛ یعنی همه را جهشی بالا می‌آوردیم، لذا چرا در طول 30، 40 سال گذشته همیشه اول راهنمایی افت دارد؟ چون بچه‌ای که 24 ساعت درس می‌خوانده و یک معلم داشته است یکباره به مدرسه‌ای می‌رفت که 36 ساعت درس داشته و چند معلم دارد". شش ماه اول سال 91 فرصت مناسبی برای فراهم آردن شرایط و زمینه های لازم مادی و معنوی برای اجرای این طرح است.

معلمان و دانش آموزان و اولیای آنها باید از نظر ذهنی آمادگی لازم داشته باشند و اجرای طرح 6-3-3 را مفید و عملی بدانند. برای ایجاد آمادگی باید معلمان و مدیران مدارس در جلسات توجیهی به صورت پرسش و پاسخ شرکت کنند و مدیران ارشد و کارشناسان مجری با سعه صدر و با بیان جزئیات به سوالات آنها پاسخ دهند. برگزاری جلسات سخنرانی و اظهارات یکسویه مسئولان و کارشناسان کمکی به حل مشکلات نمی کند. در کنار جلسات داخلی استفاده از ظرفیت های رسانه های عمومی برای رفع ابهامات خانواده ها در مورد این طرح کاملا ضروری است.

چنین تغییری نیاز به ساماندهی جدید نیروها در مقاطع راهنمایی و ابتدایی و جا به جایی وسیع نیروهای آموزشی دارد. اجرای این طرح در مدارس ابتدایی نیاز به حدود 60 هزار معلم با تجربه برای تدریس در کلاس های جدید التاسیس ششم ابتدایی دارد. در سطح راهنمایی هم با همین تعداد معلمان مازاد بر نیاز روبرو خواهیم بود. اما وزیر آموزش و پرورش و مسئولان سطوح مختلف وزارتخانه می گویند که با کاهش میانگین دانش آموزان در کلاس های راهنمایی، مشکل معلمان مازاد مقطع راهنمایی را حل می کنند و برای کلاس های ششم دبستان هم نیروی آموزش دیده کافی پیش بینی شده است. وزیر آموزش و پرورش در هفته آخر اسفند با تاکید بر اینکه دغدغه‌ و نگرانی از نظر کلاس، معلم و کتاب برای مقطع ششم ابتدایی وجود ندارد، گفت: « 50 هزار معلم آماده تدریس در کلاس ششم ابتدایی هستند». اظهارات مقامات از حد ابراز اطمینان کلی فراتر نمی رود و جزییات راه حل تامین نیروی انسانی و جابه جایی ها هنوز اعلام نشده است.

برای اجرای طرح جدید باید تغییراتی در فضای آموزشی مدارس ایجاد شود. در 40 سال گذشته هزاران مدرسه 5 کلاسه در مناطق روستایی ساخته شده است. با اضافه شدن کلاس ششم مدارس 5 کلاسه حداقل با کمبود یک کلاس – اتاق روبرو می شوند. راه حل های مختلفی از کشیدن تیغه در یکی از کلاس ها تا نصب یک کانکس در حیاط پیشنهاد شده است. به علاوه ماندگاری یک میلیون دانش آموز در این مقطع مستلزم افزایش فضاهای آموزشی مقطع ابتدایی و جابه جایی های بین مدارس مقاطع ابتدایی و راهنمایی خواهد بود. لازم است که قبل از شروع طرح راه حلی جامع برای این مسایل که به ظاهر کوچک و کم اهمیت به نظر میرسند، پیش بینی و اجرا شود.

سال آینده دانشگاه فرهنگیان در تمام مراکز استانها جایگزین مراکز تربیت معلم می شود. مراکز تربیت معلم پیش از این در مقطع کاردانی رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش دانشجو می پذیرفتند اما با ارتقای این مراکز به سطح دانشگاه می توانند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری نیز دانشجو بپذیرند. دانشگاه فرهنگیان در مرحله اول در سال 91، از طریق آزمون سراسری، 25 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی جذب می کند. این دانشگاه قرار است ظرف مدت 4 سال 100 هزار دانشجو برای دوره کارشناسی بپذیرد. دانشجویان با سپردن تعهد خدمت از بدو ورود به دانشگاه به استخدام آموزش و پرورش در می آیند.

مسئولان وعده داده اند که با تاسیس دانشگاه ویژه فرهنگیان جلوی استخدام کسانی که تخصص کافی در امر آموزش نداشته و همچنین افراد فاقد مدارک تحصیلی آکادمیک گرفته شود. پرسش این است که آیا امکانات مراکز تربیت معلم برای تبدیل به دانشگاه به قدر کافی ارتقا یافته است؟ آیا این مراکز از نظر کیفیت علمی و کادر هیات علمی و امکانات پژوهشی می توانند با دانشگاه های دیگر رقابت کنند؟ بی‌ اعتنایی به شاخص‌ های علمی این دانشگاه ها را به مراکزی برای تولید مدرک به خصوص در بخش تحصیلات تکمیلی معلمان شاغل تبدیل می کند.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلم IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    10 1
    خوشحال شدیم کارهای خوبی انجام خواهید داد ولی یک سوال برای من پیش آمده اینکه آیا پاداش بازنشستگی معلمان را هم در سال 91 کامل خواهید داد یا به آنها دفترچه اقساط چند ساله تعلق میگیرد چرا این کار را با معلمان میکنید مگر در ردیف حقوقی آنها کسر مبلغی به عنوان بازنشستگی وجود ندارد چرا پول خودمان را نمیتوانید به خودمان برگردانید مگر ارگان های دیگر یکجا پرداخت نمیکنند حالا بماند که بیشتر از معلمان هم حق بازنشستگی میگیرند . نوش جانشان ولی ترو به هر کی اعتقاد دارید پاداش بازنشستگی معلمان را یکجا پرداخت کنید تا لااقل به یک دردی بخورد این طوری که شما پرداخت میکنید پرداخت نکنید بهتر است
  • الهه IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    21 4
    خدا ازتون نگذره فقط همین رو میتونم بگم 6سال درس خوندم آخرش هم با 2مقاله علمی و با نمرات بالا باید کنج خونه بنشینم روزهای عمرم سپری کنم اونوقت عده ای نیومده معلم بشن آه کجاست عدالت دولت عدالت محور
    • معلم IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
      4 2
      منم یه معلمم و مقاله هم میخوام بدم..اما دانش آموزای دبیرستانی نیاز به مفالات ما ندارند در حد اونها نیست مقالات ارشد
  • فاطمه IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    14 1
    من هم با تمام علاقه در دانشگاهی معتبر رشته مدیریت آموزشی را خواندم ولی حالا دیگر تربیت معلم می تواند وارد آموزش و پرورش شود سوال من اینجاست پس دیگر نباید رشته های مرتبط با آموزش و پرورش در دانشگاه ها تدریس شود چون یک جور وقت و هزینه تلف کردن است این موضوع را زودتر اعلام کنند
  • کاظم IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    8 2
    سلام منم برای کلمه عدالت متاسفم که در سال 83 مدرک علوم تجربی گرفتم وحالا بیکارم
  • بدون نام IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۷
    5 1
    من هم برای تمام آموزش و پرورشی ها متا"سفم که بچه های ما رو موش آزمایشگاهی کردن.من میخوام از آقای وزیر بپرسم اگر بچه خودتون هم امسال میخواست از پنجم به ششم بره باز هم این طرح رو تصویب میکردین؟
  • .... IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    9 1
    منم کلا برای دولت متأسفم با این همه فارغ التحصیل و این همه امار بیکاری... آقایون یه فکری کنن
  • فرزاد IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    11 0
    سلام اقای حاج بابای چرا افرادی مثل ما که فارغ التحصیل هستیم و رشته تحصیلیمان هم مربوط به اموزش وپرورش است باید بیکار بمونیم تا عده ای که هنوز از راه نرسیده از طریق تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان استخدام شوند. به فکر بقیه جامع هم باشید
  • زهره EU ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    9 0
    سلام به هر جا ایمیل می زنم جوابی نمی گیرم بعد میگن دولت عدالت محور بابا من بچه شهر کوچیک چطوری صدام رو به گوش وزیر آموزس وپرورش برسونم .فوق لیسانس فیزیک دارم. دبیرستان شهرمون یه دونه بومی فیزیک زن نداره.بعد ا این همه زحمت بدون نوجه به این همه آدم درس خونده .میخوان ما رو خونه نشین کنن بعد بیست وپنج هزار نفر ا زاول بگیرن.وزیر میگه آزمون باشه بگیرید نه اینکه بگین برا همیشه برید کنار.تو رو خدا اگه میتونید اگه دستتون جایی بنده شما به گوش مسئولین برسونید .شاید شما هم مثل بقیه کاری نکنید ولی امیدوارم کمک کنید.ممنونم
  • علی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۷
    3 0
    سلام منکه فوق دیپلم گرافیک دارم باید چیکار کنم با توجه به نیازمندی شما در در مدارس دبستان و راهنمایی و دبیرستان
  • زینب IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۶
    3 0
    من واقعا ناراحتم باید در دانشگاهای ما رو تخته کنید این چه وضعشه بابا این همه بیکاری واقعا ظلمه اقای وزیر امار بیکارارو داری؟من لیسانس مهندسی شیمی از تهران همسرم فوق لیسانس فیزیولوزی از چمران اهواز باید جیکار کنیم کی قرار ه به ما جواب بده؟
  • یاسمن IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
    1 0
    من لیسانس زبان روسی دارم و در یه شهر کوچیک زندگی میکنم اونقد از نظر مالی به شغل نیازمندم که خدا میدونه. تو آموزش پرورش هر کی پارتی داره دستش بنده؛ما فقط خدا رو داریم....
  • محمد مالکی IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    2 2
    سلام آموزش و پرورش باید افراد نخبه و مستعد را در بدنه آموزش متوسطه استخدام کند افرادی که از هر دانشگاهی فارغ التحصیل میشوند نباید سرنوشت دانشآموزان را در دست بگیرند دوران بلوغ و رسیدن به کشف استعدادها دوران بسیار مهمی است در این مرحله است که انتخاب رشته صورت میگیرد و آینده تحصیلی یک انسان رقم میخورد. یک معلم باید دوره دیده و تایید شده باشد تا دانش آموزان این مرز و بوم از ایشان استفاده کنند.متاسفانه هر کسی که مدرکی گزفت میخواهد بلند شود و آموزش بدهد،کار تربیت انسان کار مهمی است که باید تحت نظر دقیق آموزش و پرورش باشد.
    • مینا EU ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۸
      0 2
      آقای مالکی شما لازم نکرده نظر بدید که به ضرر هزاران هزار دانشجوی تحصیلکرده باشه .خوبه حالا تو مجلس نیستین .این نظرات رو نگه دارین برای خودتون .اگه نخبه هستید که نخبه ها به اندازه ی کافی امتیاز و مقام دارن که یه جایگاهی تو این کشور برای خودشون پیدا کنند لازم نکرده مدرک بقیه دانشگاهها رو بی ارزش جلوه بدید .اگر هم نخبه نیستی سنگ یکی دیگه رو به سینه نزن.دولت خودش یه فکری به حالشون میکنه کسی در این مورد از شما نظر نخواست .شما بهتره راجع به خودتون حرف بزنید .
    • ناصر IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۰
      0 0
      باسلام چرا آموزش وپرورش مارا که شش سال در دانشگاه دولتی تحصیل کردیم در رشته زبان عربی که برای آموزش وپرورش بسیار مهم است رها کرده وقصد استخدام افراد تازه وارد را دارد. در آزمون استخدامی 40000نفری هم رشته عربی نیاز نبود .واقعا انصافه؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    1 0
    صحیح است.
  • پریسا فخروی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
    0 0
    سلام مدت ده سال نیرو ازاد دبستانهای غیردولتی هستم باحقوق ناچیزوکارزیاد ایا این استخدامیهاشامل من نمیشه چکارکنم جونیم گذاشتم ایا کسی به دادمن نمیرسه مشکل مالی دارم اموزش پرورش به فکرنیروهای ازادهم باشید
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    0 0
    تو رو خدا به فكر همه باشيد كلي هزينه كرديم ودرس خوانديم حالا بايد 6 سال تو خونه باشيم چون پارتي نداريم
  • میعاد IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    این مردونگی نیست که بخاطر پاس نکردن 2تا کتاب نتونیم بریم چهارم دبیرستان و1سال باید توخونه بشینیم
  • مهسا IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 1
    سول من از وزیرآموزش و پرورش این است که چرا به جای به کار گرفتن نیروهای دفتر داری برای آموزش ششم ابتدایی و ایجاد کسرنیرو در این بخش از جوانان فارغ التحصیل مشتاق که هنوز هم بیکارند استفاده نمی کنید که هم مشکل بیکاری را کاهش دهید هم افراد با تحصیلات بالاتر سکاندار آموزش ابتدایی شوند و هم مشکل نیروهای دفتر داری برای مدارس پیش نیاید . به نظرمن آموزش و پرورش شاید تنها جایی باشد که نباید در آن این چنین صرفه جویی کرد .
  • بی نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    0 0
    منم با اقای مالکی وافقم
  • اموزگار ششم IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۶
    0 0
    سلام چرا فقط حق التدریس معلمان ششم را قطع کردید درصورتی سومیها هم کارشان کمتر است وهم 4 ساعت اضافه کاری میگیرند