باید دانست که کسی با زدن حرف های بزرگ، بزرگ نمی شود؛ این عقل سلیم و عمل آدمی است که انسان و یک ملت را بزرگ می کند.

امیر مؤمنان ـ صلوات الله و سلامه علیه ـ در نهج البلاغه سخن متینی دارد، آن جا که فرموده است: الْعَالِمُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ وَ کَفَى بِالْمَرْءِ جَهْلا أَنْ لا یَعْرِفَ قَدْرَه‏، عالم کسی است که قدر و اندازه خویش بشناسد. برای جاهل هم، همین بس که قدر و اندازه خویش را نشناسد.

 امروز که سخنان آقای احمدی نژاد را در تاجیکستان خواندم، سخنانی که بدون مشورت عالمان و فرهیختگان و فقیهان و فیلسوفان اسلامی، و صرفا از سر تفنن و بدون داشتن معلم بیان می شود، دانستم که دست کم یکی از مشکلات اصلی ما همین است که قدر خود را نمی شناسیم. آدمی که قدر خود را نشناسد، چه شخصی که خود را تحقیر می کند و چه کسی که خود را بی دلیل بزرگ نشان می دهد، فردی ناآگاه است که از صراط مستقیم و حد اعتدال خارج می شود.
تا امروز می‌دانستیم که شماری از مورخان تاریخ ادبیات گفته اند فردوسی زبان فارسی را احیا کرد، و خود فردوسی هم این را در شعری گفته است که «عجم زنده کردم بدین پارسی»، اما نمی دانستیم روزی خواهد رسید که رئیس جمهوری کشور اسلامی ایران، سی و اندی سال پس از تلاش بی وقفه و دادن هزاران شهید برای اسلام توسط یک ملت آن هم برای احیای اسلام، مدعی شود که فردوسی مکتب پیامبر (ص) را هم نجات داده است. این عین نژاد گرایی افراطی است، سخنی که نه به نفع فردوسی است، نه به نفع اسلام، نه به نفع ایران و نه به نفع جمهوری اسلامی. این ایدئولوژی به درد اوائل دوره رضاخان می خورد که عاقبت سر از ناسیونالیسم افراطی درآورد و هیچ مشکلی از مشکلات ملی و بین المللی و تمدنی ما را چاره  نکرد.
سالهاست متقابلا به دلیل کبر و تکبر و تبختر موجود در شماری از عربهای ناسیونالیست، متهم هستیم که همچنان بر آیین مجوسیت هستیم و آن را در پرده اسلام خواهی پنهان کرده ایم. امروز که این مطالب از زبان یک مقام رسمی در جمهوری اسلامی توسط مسلمانان عرب و افریقایی و ترک شنیده می شود، به عنوان بهترین شاهد و مدارک برای یک دور تازه از اتهامات علیه ایران و انقلاب اسلامی از سوی دشمنان نژاد پرست ما بکار گرفته خواهد شد.
به این جمله که شاه بیت مطالب سست مطرح شده در سخنرانی احمدی نژاد در میان ایرانیان در تاجیکستان است توجه کنید: « فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسئولیت برآمد». (مشروح مطالب را در سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری ببینید).

http://www.president.ir/fa/36123
ایران تنها به اندازه خود، و در همان حد، در پیشرفت اسلام سهم دارد، همچنان که عرب و ترک و هندی و ازبک و افریقایی هر کدام از نظر فکری و فرهنگی و جغرافیایی سهم دارند. این چه امتیازی است که یک ایرانی در تعریف از خود بگوید و خود را برتر از دیگران بداند؟ آیا چنین تعریف های بی جایی از خود، آن هم از زبان خود و نه دیگران، معقول و مقبول است؟‌ کدام مورخ منصفی آن همه زحمت و تلاش برای اسلام را در سراسر تمدن اسلامی از کاشغر تا ساحل اقیانوس اطلس کنار می گذارد و تنها روی ایران حساب باز کرده و دیگران را نااهل می شمرد  و به آنان جسارت می کند؟
باید دانست که کسی با زدن حرفهای بزرگ، بزرگ نمی شود، این عقل سلیم و عمل آدمی است که انسان و یک ملت را بزرگ می کند. تاریخ، ادبیات نیست که با لفاظی و افزودن «ترین» و نوشتن انشاء و بکار بردن کلمه قله بتوان آن را درخشان کرد، تاریخ عبارت از آن است که ملتی با تواضع، در تعامل با دیگر ملل نقش طبیعی و معقول خود را در ساختن تمدن اسلامی و در سطح وسیع تر انسانی ایفا کند.
این نخستین بار نیست که این مطالب توسط ایشان مطرح می شود و مطمئن هستیم که هیچ یک از دانشمندان و محققان منصف ایرانی، حتی از میان ناسیونالیست های افراطی ایرانی هم برای این اظهارات که معمولا هم سیاسی است، ارزش قائل نیست، اما باید این نکات را گوشزد کرد تا آیندگان بدانند اظهار این مطالب سست و بدون استدلال ربطی به نگاه منصفانه تاریخی در باره سهم ایران در تمدن اسلامی ندارد.
 

کد خبر 205105

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    31 89
    ایراد بیخود نگیر
    • مرتضی IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
      34 9
      به نظرم این ایراد را باید فردوسی بر احمدی نژاد می گرفت و اصلاً بی خود نیست. زمانی برخی نمایندگان مصر منظور از وحدت اسلامی مدعای ایران را بازگشت امپراطوری ایران بر منطقه خاورمیانه می دانستند و اینگونه سخنان حضرت آقا که با چشمان بسته و دهان های باز برخی طرفداران هم همراه است مهر تأییدی شد بر آن ادعا. حال باید من از شما بپرسم که شما با سخنان احمدی نژاد منظور اتحاد اسلامی ایران را چه می بینید؟
  • فرشاد IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    53 37
    حالا چون عربها ما رو متهم به ملیگرایی متهم میکنن ما باید ایرانیت خودمونو زیر پاشون له کنیم.صد سال سیاه نخواستیم راضی بشن.
    • مرتضی IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      19 22
      من پاسخ نظر فوق را دادم. دوست عزیز من منظورم تسلیم در برابر خواست کشورهای عربی نبود. منظور بنده این بود که کشور مال یک فرد نیست که راجع به سیاست های کلی آن، هرگونه که خواست اظهار نظر کند. کشور به معنای ارگانیک خود متشکل از ارکان مختلف است که هر چند با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما جمعاً یک حرف می زنند. حال اگر ابـــر!مـردی پیدا شد و یک تنه کار سیاستـگذاری ایران را بدوش کشید اینگونه می شود که می بینید. شعارش، شعار اصولی دیگری را نقض کرده و شعار دیگری (یعنی ملیت را) را لوث.
  • بدون نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    60 27
    آفرين بر استاد جعفريان عزيز. يكي بايد جلوي تندروی كساني كه بدون مطالعه درباره همه چيز اظهار نظر مي كنند را بگيرد. تقصير از خود ماست كه پيشتر، كوتاهي كرديم...
    • فرهنگ IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
      31 10
      وقتی هر کس با هر تخصصی به خود اجازه میدهد راجع به هر مقوله ای اظهار نظر کند باید هم انتظار داشته باشیم که دکتر شاسی در مورد شعرا نظریه پردازی کند راستی چند بیت هم شعر از خودشون رها نمودند انشااله که مورد عفو کلیه شعرا از جمله حضرت فردوسی قرار بگیرند من از طرف ایشون معذرت میخواهم...
  • حمید IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    40 17
    اول ملیت ادم رومی پرسندبعدعقیده رو.ما هرچی باشیم به مزاق عربها خوش نمی یاد.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    32 11
    آآقا قربون دهنت!!!! ما که دستمون به جایی نمی رسه که حرفهامون رو بزنیم ولی به خدا حرف دل مارو زدی. من به ایرانی بودن خودم افتخار می کنم و یک کلوخ این خاک رو به هیچ کجای دنیا نمی دم ولی از اینکه بیخودی خودم رو باد کنم و تمام نگاهم به این باشد که گذشتگانم چگونه بوده اند را درخور ملت بزرگ ایران نمی دانم. ما باید ببینیم چه می توانیم باشیم و قدم به قدم در راه انسانیت توام با توسعه پیش برویم. حالا هی بگیم ما چی بودیم به کجا خواهیم رسید؟
  • علی IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    23 14
    بسمه تعالی از موضعی که جناب جعفریان سخن گفته اند کاملا با ایشان موافق هستم البته اشکال شوینسم به صورت بسیار ناشیانه توسط رئس دولت بیان می شود ولی دو دهه است کمی غیر ناشایانه ولی پررنک تر آن توسط اقای ولایتی در صدا و سمیا مطرح می شود که کمتر اندیشمندی را دیده ام که در رسانه های عمومی ایشان را نقد کنند. لذا اینکه باید ضمن حفظ هویت ملی و زنده نگاهداشتن اندیشه شخصیت های اصیل مراقب بود که به بیماری ناسیونالیسم افراطی گرفتار نشویم اما در مورد فردوسی حکیم این معنا قابل تامل است که وی یک شیعی عمیق اندیش بود که به مصاف ناسیونالیسم عرب و ترکان غزنوی رفت بدون آنکه هویت ایرانی را به ناسیونالیسم افراطی ایرانی آلوده سازد که البته محتاج توضیح بیشتر است که در اینجا مجال آن نیست.
    • ايروينگ IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
      1 3
      فرموديد "وی یک شیعی عمیق اندیش بود که به مصاف ناسیونالیسم عرب و ترکان غزنوی رفت بدون آنکه هویت ایرانيان را به ناسیونالیسم افراطی ایرانی آلوده سازد" برادر عزيز اينها همه ناشي از حب و بغضها و فقدان مطالعات بيطرفانه و بي انصافيهاي معمول امثال حضرتعالي نشات ميگيرد آيا در حاکميت هزار ترکان هميشه زبان فارسي مورد حمايت ترکان قرار نداشت؟ آيا در سايه حمايت سي ساله يک ترک غزنوي که شما از سر بي اطلاعي يآ بي انصافي در مقابلش قرار داديد نبود تا شاهنامه سکل گرفت؟ اگر همين غزنوي سي سال پر و بال فردوسي را در دربار غزنوي نميگرفت اکنون شاهنامه اي وجود داشت؟ "فردوسي به مصاف ناسيوناليسم عربي و ترکي رفت" (با تأمل نوشتي؟) راستي اگر حمايت امثال غزنوي از زبان فارسي نبود الان شما ميتوانستي به هويتت افتخار کني؟
    • سعید IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
      0 0
      حمایت؟ چه حمایتی. فردوسی بیچاره که 30 سال در فقر و نداری به نوشتن شاهنامه پرداخت و کسی نبود حمایت کنه؟ این چه حمایتی است؟ نوشدارو پس از مرگ سهراب؟؟؟
  • رهگذر US ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    32 19
    استاد جعفریان! اگر با افراطی گری فردوسی ستیزی که مقابله کردید، آن وقت حرف شما در برابر این تفریط مقبول است. فی الحال مشکل اصلی شما با فردوسی است نه رئیس جمهور مگر آنکه خلافش را ثابت کنید/
  • خسته خاک و بر اسمان آرمان IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    16 7
    ملی گرایی افراطی از هرکسی مذموم است مخصوصا از طرف ایرانیان انهم از تشیع.قران فلسفه قوم های متفاوت رابیان کرده است لذا از شیعه مکتب قران و اهل بیت انتظار بیشتری است .ما همه انسانیم و تبعیضی در خلقت خدای متعال نیست .نقد علمی جناب جعفریان راارج می نهیم چه انکه صریح و بدور از فحاشی و همراه منطق سخن گفته اند انهم با همه هزینه ای که ممکن است برایشان داشته باشدامیدوارم جناب جعفریان همیشه در حیطه تخصص خود(تاریخ -کتاب-) سخن گویند که بسی دلپذیر است چه انکه پاره ای مواقع در حیطه هایی اظهار نظر میکنند که تخصصی در ان ندارندو جناب احمدی نژاد نیز همچنین .کاش مجلس تازه در باره ادامه کار این دولت تصمیمی از سر خرد گیرد و ....
  • یاور IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    13 15
    این همه بحث بی خود در باره هیچ یک سوا ل دارم وقتی می گویید ملیت این ملیت را با رجوع به چه محوری تعیین می کنید ملیت ما جدای از هویت دینی ما نیست . دوم در باره شاهنامه آقای جعفریان یک سری می زدند وکمی مطالعه می کردند و مثلا نظر علمه ذوالفنون حسن زاده آملی را جویا می شدند بعد به این حرف احمدی نژادگیر بی خود می دادند متاسفانه نصایح را که اول کار کردند اگر با دقت می خواندند فکر نکنم به این نتیجه می رسیدند بنظرم آقای جعفریان در حیطه خودشان نظر بدهند عاقلانه تر است.
    • سیروس IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      11 17
      درباره اینکه هر صحبتی که دکتر احمدی نژاد بکند با مخالفات رسول جعفریان روبرو می شود که شکی وجود ندارد. اما نوشته حاضر که پا را بیرون از تخصص جعفریان پرمدعا می گذارد، پهلو به طنزی می زند که از سر ناچاری از زبان یک غرض ورز سیاسی خارج شده است و جز کینه ورزان سیاسی هواخواهی نخواهد داشت. نظر چنین حملات تندی را به شهید آوینی کرده بودند و جالب اینکه آوینی هم گفته بود "تفکر «شاهنامه» هیچ چیز غیر از اسلام نیست." آقای جعفریان سیاست ورز، چرا به سید شهیدان اهل قلم حمله نمی کنید؟ نکند که سواد شما از بزرگ شهیدان اهل قلم هم بیشتر است؟!
    • حقیقت گو IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      15 4
      سیروس جان!!! اینکه محتویات شاهنامه با اسلام منافاتی ندارد بلکه آموزه های شاهنامه در راستای آموزه های اسلامی است با اینکه بگوییم فردوسی با شاهنامه اش اسلام و مکتب پیامبر را از خطرات پیش رویش نجات داد دو چیز کاملا متفاوت است و سخنان آقای احمدی نژاد هیچ ربطی به سخن شهید آوینی ندارد.
  • ساسان ایرانپور DK ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    8 11
    من کاری ندارم که آیا آقای احمدی نژاد چه اندازه ایرانگراست و آیا ایرانی دوست است یا نه، ولی: اگرآقای جعفریان که بنده نمیشناسم ش، معتقد است که ایرانیان، بیشترین خدمت را به اسلام نکرده اند؛ باید بداند که اشتباه فاحش میکند، چرا که اگر ایرانیان نبودند که آن همه مجاهد شیعه را، و یا آن همه مجاهدین را که از دست امویان و عباسیان گریخته بودند، پناه نمیدادند که امروز این همه بقعه ها در سراسر ایران بنانهاده شده وخود گویای داستانهای راستین است، رهبریت علوی که سکّاندار اسلام بود، از میان رفته بود .این نژادپرستی نیست که بگوییم که ایرانیان؛ همچون علامه و امام ترمذی تاجیکستانی، شیخ طوسی و بخاری. امام محمد و احمد غزالی خراسانی بودند که بیشترین خدمت را به اسلام نمودند، و اسلام را در میان مردم ایران پراکندند
  • روح اله IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    14 16
    آقا رسول معلومه كه شما هم پشتت گرمه كه كسي كاري بهت نداره كه اينگونه بي محابا به رييس جمهور ايران كه بايد از ايران و ايرانيت ما دفاع كند توهين و ناسزا ميگويي.....
  • محمد IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    18 8
    قران قوم یهود را به خاطر اینکه خود را تافته جدابافته می دانند توبیخ می کند. متاسفانه برخی از ماها همان مسیر قوم یهود را طی می کنیم.عجیب اینکه ادعای جهانی اندیشی داریم و حرفهایی می زنیم که هیچ اهل منطقی از جهان آن را نمی پذیرد
    • روح اله IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
      5 6
      برادر ما مثل قوم يهود نيستيم.ما ايراني هستيم .ايراني يعني قوم سلمان.ايراني يعني تفسير آيات سوره جمعه كه خدا ميفرمايد وآخرين منهم لما يلحقوا بهم. و در سوره مائده ميفرمايد بقوم يحبهم و يحبونهم . ايراني يعني شيعه علوي كه بار اصلي دين مبين اسلام را 1400 سال است به دوش كشيده است و اجازه به فراموشي سپردن چادر زهراي مرضيه را نداده و ايراني يعني زمينه سازان اصلي قيام آخر كه انشالله همگي با روي سپيد از اين همه افتخار محافظت نماييم...............
  • بدون نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    11 18
    هربار که رئیس‌جمهور نام «ایران» را می‌برد، تن بعضی‌ها کهیر می‌زند به این درشتی! گرچه که حالا دیگر چیزی پشت پرده نمانده و تقریباً همه‌چیز برای همگان آشکار شده؛ اما اگر این نوشته‌ی این «روحانی طرفدار نخست‌وزیر محبوب آیت‌اله خمینی» را در اعتراض به سخنان آقای احمدی‌نژاد در تاجیکستان بخوانید، بد نیست. ایشان کمی پیش هم که آقای احمدی‌نژاد بازهم نام «ایران» را برده بود؛ به‌شدت عصبی شده
    • فرهنگ IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
      3 0
      حق دارد عصبی شود کسی که برای ایرانی پشیزی ارزش ....دم از ایرانیت میزند..... بگذریم.... تمام درد از افرادی سرچشمه میگیرد که هویت و ملیت ایرانی را با سخنان غیر ضروری و ثابت نشده خدشه دار میکنند صرف ادعا که چیزی را اثبات نمیکند انگار ادعا کنیم در تمام کشفیات و اختراعات بشری رد پای دانشمندان ایران وجود دارد این نوعی تمسخر و ادعای کذب است اگر از داشته های واقعی مان درست دفاع کنیم و نقاط ضعفمان را برطرف کنیم آبرومند تر و نجیبانه تر و متئاضعانه تر نیست؟
  • مجید IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    5 13
    من بیشتر با نظر رئیس جمهوری موافق هستم چون ما اول ایرانی هستیم وبعد مسلمان... از طرف دیگه در ایران همیشه ار آثار مثبت اسلام در ایران بحث میشه ونه و آثار منفی آن بر ایران در طول تاریخ کمتر بحث میشه
    • بدون نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      4 3
      چرا؟ ضمنا در هنگام فتح منطقه ای که امروزه قسمتهایی از آن را ایران نام گذاشته اند، توسط اعرابِ مسلمان دو جریان در کار بود: 1-عربیت 2-اسلام؛ و اتفاقا بسیار هم ضد هم بودند و عربیت اکثرا ضررهای بسیاری بر ایران وارد کرد. خب سوالی هم هست که مگر ایران بیش از 100 سال در این سرزمین سابقه دارد؟ اسلام چه طور؟ عربیت جه طور؟ و قبل از آن هم که آخرین حکومت حاکم بر سرزمینی که ایرانش می خوانند ساسانیان بودند الان چه قدر ارتباط نژادی و زبانی با آن طبقه حاکم هست؟ هخامنشیان که پیش کش!
  • اکبر US ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    2 4
    اینکه فردوسی مکتب اسلام را نجات داد حرف نادرستی است. اگر به کتاب سرچشمه های فردوسی شناسی مرحوم محمد امین ریاحی نگاه کنید به سیل مخالفتها و موافقهایی که از زمان او تا کنون نسبت به فردوسی شده آشنا می شوید. عبد الجلیل قزوینی او را اشعر شعرای امامی می داند و از نسبتها ناروا مبرا می شناسد. ربیع در علی نامه او را بابت مغ نامه سرایی سرزنش می کند و عنصری و عسجدی راه حسادت را پیش می گیرند و ... اما ربیع و دیگران متعلق به عصر خود بودند و فعلشان را نمی شود نکوهش کرد ولی با پژوهشهایی که در باره وجود مفاهیم و مصادیق احادیث و آیات مندرج در اشعار فردوسی چه کنیم؟ چند سال پیش کتابی در تبریز چاپ شد که مفهوم بیش از 4000 حدیث و آیه قرآنی را در شاهنامه بررسی کرده بود و این دال بر این این است که ژانر افسانه
  • اکبر US ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    8 2
    ژانر افسانه سرایی در کانسپت وسیاق فرهنگ اسلامی از کسی جز فردوسی ساخته نیست. سخن آقای احمدی نژاد سنجیده و کارشناسی شده نبود چنانچه سخن آقای جعفریان که در هر زمینه ای اظهار نظر می کنند و از سر دلسوزی است البته ولی شناختی از شاهنامه و فردوسی مانند رییس جمهور ندارند چه باید گفت. در زمانی هستیم که هر کس سخنش را خبر آن لاین درج کند یا فارس یا ... امکان اظهار نظر دارد ما که ازین محل کامنت هم گاه دریغ می شویم. سخن باید این باید که فردوسی رمز وحدت بین جوامع فارسی زبانان باشد نه نجات دهنده مکتب اسلام چه بسیاری از فارسی زبانان و فارسی دوستان و ایرانیان یا به دین دگرند یا بر مسلکی دیگر که طرح این سخنان موجب وحشت می شود نه وحدت.
  • علي IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    1 5
    با گذري به تاريخ دو چيز براي اين كشور ماندگار بوده وخواهد بود.ا- ايران 2- اسلام با توجه به لازم وملزوم بودن وخواص قدسي و ناسوتي آن بايد در كنار هم قرارداده شوند. نفي هركدام خبط كلام مي شود.جمهوري اسلامي ايران شاخص تعالي اين مردم مي باشد.هرچند برخي با استفاده از اريكه قدرت فقط حكومت اسلامي را مطرح مي كنند وبرخي به طبل ناسيوناليست مي كوبند كه آبشخور هركدام ايران نمي باشد.در رابطه با شاهنامه فردوسي بايد بپذيريم كه فردوسي در عهد سلطان محمود غزنوي ترك تبار اين اشعار را سروده وبمنزله فرهنك و سلابطت ايراني در مقابل اجنبي بوده است بلكه رنگ اشعارش از سلحشوريهاي امام حسين(ع) در كربلا با استفاده از دلير مردان ايران زمين همچون كاوه ورستم بصورت اسطورهاي ايران باستان تلفيقي از ارادت به انسانيت .
  • سعید IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    13 4
    مشکل از اون روزی شروع شد که ایشون کارشناس ارشد در همه امور شد و خودش باورش شد.
  • پرسشگر US ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    9 2
    چه کسی گفته است که رئیس جمهور یک کشور در همه چیز صاحب نظر است و باید نظر دهد؟ چرا یک رئیس جمهور باید در همه محافل و مجالس سخنرانی کند؟ چه اشکالی دارد که در برخی از مجالس، رئیس جمهور فقط شنونده باشد و سخنرانی نکند؟
  • رحیم IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    14 3
    کاش استاد جعفریان در زمان انتخابات ریاست جمهوری سطری نظر روشنگرانه میدادند و حالا نیازی به این اظهار نظر بلند بالا پیدا نمی کردند .623 139/700
    • عرفان IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
      6 4
      کاشکی آقا رحیم سری به سایت آن روز آینده می زدند تا می فهمیدند که آقای جعفریان تمام قد به دفاع از اسلام وانقلاب پرداختند انهم نه افراطی بلکه مستدل وعاقلانه
  • قاسم IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    4 4
    هرسخن جایی و هر نقطه مکانی دارد اونجایی که ایشون اون جوری گفتن همان نقطه بوده و بجا استاد شما هم افراط را از نوع دیگرش دنبال می کنی
  • رضا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    4 2
    زنده باد ايران زنده باد نام و خاطره ي فردوسي عزيز زنده باد هر كسي كه از شنيدن نام ايران احساس غرور و سربلندي مي كند. زنده باد آن كه از ايران و ايراني با افتخار ياد مي كند و از شنيدن نام ايران عزيز مثل بعضي ها حالش بد نمي شود.
  • امید GE ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
    6 2
    شاید برداشت اقای احمدی نژاد از عجم زنده کردم بدین پارسی, بدین را به دین تصور کردند :)))))
  • رضا IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    1 0
    سخنان شهید آوینی در خصوص فردوسی و شاهنامه تفکر ایرانی بلند مرتبه است. هویت ایرانی-نه زرتشتی- را عین هویت اسلام میدانم و معتقدم تقربی که ما به دین پیدا کرده ایم به این هویت ملی وابسته است و اگر این هویت ایرانی و ملی نبود، یا مثلا هویت دیگری داشتیم، این تقرب و این دین پیدا نمی شد. http://salmanonline313.blogfa.com/post-6.aspx تفکر «شاهنامه» هیچ چیز غیر از اسلام نیست. من معتقدم یکی از دلایل اصلی رشد و گسترش اسلام در ایران، قومیت ایرانی ست. میتراییسم (آیین مهر پرستی، مذهب ایرانیان پیش از ظهور زرتشت) در ایران به این امر کمک کرده، چرا که مقارنه هایی بین میتراییسم و تفکر شیعی وجود دارد. این تفکر در ما ریشه دار است. تفکر «شاهنامه» هیچ چیز غیر از اسلام نیست. http://salmanonline313.blogfa.co
  • بدون نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    2 0
    واقعا که دیدگاه هردو گروه موافق و مخالف آقای جعفریان به دین کاملا عقب مانده است. چنین بنظر می رسد که خداوند یک فردی است که حزب و جناحی دارد و نیازمند به فردوسی و یا مولوی و یا حافظ و یا هر فرد دیگری برای حمایت از حزبش دارد. از دوستان عزیز و خصوصا آقای جعفریان که روحانی هستند خواهش می کنم دید بازتری به جهان آفرینش داشته باشند. اگر حکمت را با علوم تلفیق نکنیم نتیجه ای جز بحث های بی حاصل ندارد. اگر به آقای احمدی نژاد خرده ای وارد است این است که ایشان از ملیت ایرانی برای اهداف سیاسی استفاده می کند و این موضوع برای ما قابل پذیرش نیست.دین با هیچ ملیتی در تضاد نیست بلکه برای ملل نازل گشته.
  • ايروينگ IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    0 1
    در جامعه ايران نسبت به فردوسي چند نگاه متفاوت وجود دارد که بايد از هم تفکيک شوند، يکي نگاه ديني است که به جهت شيعي بودن فردوسي است که البته قابل تأمل است. دوم نگاه ملي گرايي که اينها نيز دو دسته اند دستي با علم کردن فردوسي و شاهنامه قصد تخريب اقوام و زبانهاي ديگر را دارند و دسته اي چنين نميانديشند و نگاهشان ايجابي است. اما برخي عمدا با علم کردن شاهنامه قصدشان تحقير ملتهاي ديگر است مثلا غافل از اينکه همين توليد حماسه شاهنامه محصول سي سال حمايت همه جانبه سلطان غرنوي ترک از يک دهقان زاده بود تا زبان فارسي را نجات دهد. طبيعتاً ملت ايران هم کنار ساير ملتها در تمدن بشري و اسلامي سهيم بودند و تفکر برتري نژادي يا فرهنگي يا تفکر غلط "هنر نزد ايرانيان و بس" يک غرور نابجا است که تنها مصرف داخلي دارد.
  • ع ك IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    1 1
    زنده باد آقاي جعفري
  • مونا IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    0 1
    آقای جعفریان از شمابعید است.بسیاربعید است که اسلام ابرانیان وخدمات ( متقابل اسلام و ایران) آنان را با دیگر اقوام مقایسه می کنید . بدیهی است که دین الهی ملیت بردار نیست اما این اصل نافی این حقیقت نیست که حیات حفیفی دین الهی در دنیای امروز را -که در اسلام ناب محمدی مکتب اهل بیت علیهم السلام متجلی است - که با استقبال مردم ایران و در مقابل مکتب خلفا شکل گرفت نادیده بگیریم. بی هیچ تردید نقش ایرانیان در حفظ واحیای اسلام حقیقی قابل انکار نیست . خوب است آقای جعفریان فرموده امیرالمؤمنین علیه السلام در زمینه اُنظُر الی ما قال و لا تَنظُر الی مَن قال را در تحلیل های بعدی شان آویزه گوش قرار دهند.
  • ناصر OM ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
    2 1
    اگر از خوانندگان محترم کسی اطلاع دارد که در کجای شاهنامه این بیت را دیده است به دیگران هم آگاهی دهد:" بسی رنج بردم در این سال سی...عجم زنده کردم بدین پارسی!" عجیب است که جناب جعفریان هم به این بیت اشاره کرده اند!
  • بدون نام CA ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    0 3
    آقای جعفریان من شما را یک روحانی منصف قبول داشتم. شما هم مثل بقیه روحانیون مایل به استیلای فرهنگ اعراب بر ایران هستید. چرا رد مهد کودکها باید رقص و آواز برای کودکان ممنوع شود؟ چرا فرهنگ ایرانی ما باید به فراموشی سپرده شود؟ چرا زنان ایران حق ندارند با پوشش ایرانی سر کار بروند اما پوشش زنان عرب بپوشند منعی برایشان نیست؟ آیا این حق مردم ایران نیست که هم اسلام داشته باشند هم فرهنگ ملی خودشان؟ آیا در طی سالهای اخیر تلاش نشده که فراهنگ ایرانی کم رنگ شود؟ کافی است سری به انتشاراتی ها و نمایشگاها بزنید. تغییرات کتابهای درسی. ترجیح محتوی اسلامی به ایرانی و دهها مورد دیگر نسل جوان را از اسلام گریزان کرده است. که اتفاقا خودتان در مقاله ای به ان پرداخته بودید.
    • دین واحد IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      1 0
      جناب بی نام !! صحبتهای حضرتعالی و بعضی دیگر از دوستان موجب تاثر شد تماما بخاطر این است که هواهای نفسانی اینجابا شدت بیشتر وارد عمل میشوند و تصور کنید که هر کشوری بخواهد یک حس ناسیونالیستی داشته باشد که در این صورت چه وحدت اسلامیی وجود خواهد داشت ؟ و چگونه اسلام عزت خودش را به دست خواهد آورد ؟مصر بگوید مکتب مصری عراق بگوید مکتب عراقی مکتب یمنی مکتب بحرینی و ... و ما ایرانیان هم بگوییم مکتب ایرانی آن وقت می توانید بگویید که ما عملا ملتزم به اسلام هستیم ؟ آیا خداوند اینطور از مسلمانان نخواسته که همه بر اساس یک فرهنگ واحد که برگرفته از دینشان یعنی اسلام است عمل کنند؟ میگویید اسلام را به همراه فرهنگمان داشته باشیم امادر واقع فرهنگ را بر دین مقدم میکنیدکه بنابراین معنای عبودیت را درنیافته اید...