تبریز از پر جاذبه ترین شهر های ایران است.شهری که به دیار مشروطه معروف است اما این تمام ماجرا نیست.

ایل گلی
از دیدنیهای توریستی شهر تبریز است. بنایی در وسط استخر بزرگ قرار دارد که تاریخ احداث آن معلوم نیست اما در زمان عباس میرزا تعمیر شده است و از سال 1309 به صورت گردشگری عمومی درآمده است. این گردشگاه فضای سبز دلپذیری دارد و از وسایل تفریحی قایق رانی و شهربازی برخوردار است.


بازار تبریز
از بزرگترین و پراهمیت ترین بازاها در مشرق زمین است. طول بازار کترت تیمچه ها و سراها سبک معماری تنوع مشاغل این بازار را نمونه کامل و با ارزش از مظاهر شرق کرده است.
وسعت بازار تبریز یک کیلومتر مربع و تعداد سراها و تیمچه های آن به 20 می رسد و از دیرباز مرکز تبادل تجاری بوده و امروز از پررونق ترین مراکز تجاری شمال غرب کشور و صادرات به خارج از کشور می باشد و جزو میراث فرهنگی به ثبت رسیده است
مسجد کبود
این مسجد در سال 870 ه.ق و به دستور جهانشاه قراقویونلو بنا شد.
خاتون جان بیگم. زن پارسا و نیکوکار جهانشاه. زنی خیرخواه که شاه دستور می دهد برایش مسجدی فیروزه ای رنگ بنا کنند. مسجدی که امروزه مقبره خاتون و شاه و فرزندانشان است.
این مسجد یکی از معدود مسجدهای تماما مسقف ایران است. آب و هوای سخت و سرد تبریز بنایی متفاوت از مساجد کویری ایران ایجاب می کرده است. جزرهای قطور برای جلوگیری از سرمای شدید منطقه بنا شده اند.
مسجد در کنار در ورودی دو مناره کاشی کاری شده بلند و باریک داشته است که آنها هم بر اثر زلزله فرو ریخته اند و امروز اثری از آنها باقی نمانده است.
داخل مسجد از ارتفاع 1.5 متری سطح زمین تا زیر گنبد دیوارها تماما کاشی کاری اند به همراه کتیبه هایی از آیات قرآن که با طلا و لاجورد نوشته شده اند.
داخل گنبد خانه و جلوی محرابقطعه های بسیار بزرگ از سنگ مرمر حجاری شده قرار دارد که آیات قرآن بر آنها نقش بسته است.
ورودی مسجد نیمگنبدی است که به شبستانی با گنبدی هشت گوشه به قطر 15 متر منتهی می شود. در مجموع مسجد نه گنبد داشته است.


مقبره الشعرا
در خیابان ثقه الاسلام تبریز و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه گورستانی وجود دارد که مدفن اغلب شاعران و بزرگان این مرز و بوم بوده است. بنای یابود زیبایی با تأسیسات توریستی به نام مقبر الشعرا در این محل ایجاد گردیده است. و ارامگاه بزرگترین شاعر قرن حاضر ایران (شهریار) در این محل قرار دارد. بزرگان شعر و ادب که در مقبره الشعرا آرمیده اند عبارتند از :
اسدی طوسی، قطران تبریزی، همام تبریزی، فلکی شیروانی


موزهٔ قاجار
موزهٔ قاجاریکی از موزه‌های شهر تبریز است. این موزه در محل خانهٔ امیرنظام گروسی و در محلهٔ ششگلان قرار گرفته‌است. موزهٔ قاجار در سال 1385 خورشیدی پس از مرمت و بازسازی، به‌طور رسمی راه‌اندازی شد.

خانه امیرنظام گروسی که در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی و توسط وی ساخته شده‌است در سال 1370 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شد با شماره 1749 در فهرست آثار ملی کشورثبت گردید. پس از مرمت و بازسازی بنا با حفظ ویژگی‌های معماری و شاخص‌های سنتی بنا به عنوان موزه قاجار مورد استفاده قرار گرفت. این موزه در نزدیکی مقبره الشعرا تبریز که مدفن بیش از 400 شاعر نامی است قرار دارد.


ارگ تبریز (علی‌شاه)
نام یک بنای تاریخی در تبریز است. سبک معماری این بنا به شیوه آذری و معمار آن استاد فلکی تبریزی ذکر شده‌است.

این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. این ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌است.

ارگ تبریز توسط خواجه تاج‌الدین علی‌شاه بنا شده‌است. این بنا براثر زمین‌لرزه و گذر زمان تا حدودی تخریب شده‌است. در محوطهٔ ارگ، آثار تاریخی ارزشمندی همچون «مدرسهٔ نجات» که به‌عنوان یکی از نخستین مدارس ایران به‌شمار می‌رفت قرار داشت.
ارگ تبریز و محوطهٔ باستانی آن در 15 دی 1310 خورشیدی به شمارهٔ 170 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده‌است و نقشهٔ حریم استحفاظی قانونی و ظوابط حفاظتی آن در نشست 29 خرداد 1357 شورای حفاظت آثار تاریخی ادارهٔ کل حفاظت آثار تاریخی مشخص و مورد تأیید اعضا قرار گرفته‌است.

خانهٔ مشروطه
خانهٔ مشروطه در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به نام راسته‌کوچه و در غرب بازار تبریز قرار گرفته‌است. این بنا به سبک معماری دورهٔ قاجار ساخته شده و ملک شخصی حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده‌است. این بنا به شمارهٔ 1171 در سال 1354 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و در سال 1367 خورشیدی به تملک رسیده‌است.

بزرگان مشروطه پس از به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی توسط محمدعلی شاه، در خانهٔ مشروطه جمع شده و به همفکری می‌پرداختند. همچنین این مکان مرکز فرماندهی مجاهدان در طی محاصرهٔ 11 ماههٔ تبریز و نیز مرکز تصمیم‌گیری برای پایین‌آوردن پرچم‌های تسلیم در برابر شاه قاجار بوده‌است.


«حاج ولی معمار» معمار تبریزی که ساکن روسیه بود، در سال 1247 خورشیدی و پس از بازگشت به ایران، بنای خانهٔ مشروطه را بنیان نهاد. این بنا با 1300 متر مربع مساحت، در دو طبقه ساخته شده‌است. از ویژگی‌های منحصر به فرد خانهٔ مشروطه می‌توان به پنجره‌های ارسی، درب‌های منب‌کاری‌شده، غلام‌گردش، کلاه‌فرهنگی و نورگیر اشاره کرد.
 

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیروان IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    4 0
    تبریزدیارخوبان.... درودبرهرترک وکردوبلوچ ولروهمه اقوام ایران زمین
  • بدون نام IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    3 6
    اگه بیایین تبریز در خدمتون هستیم، فقط دیدنیاش اینا نیستن جاهای خوب و خوشگل دیگه هم داره.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    3 4
    خدا قسمت کند یک روزی برویم تبریز زیبا و دوست داشتنی را ببینیم انشاءالله.
  • حسین IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    4 4
    من اهل اصفهان هستم که الان در تبریزم یعنی سفر نوروزی ما به تبریز بود.همه اینهایی که گفتید درست ولی بازار مرکزی تبریز کلا تعطیل هست پرسیدیم گفتن اینها وضع مالی مناسبی دارن رفتن مسافرت و بعدش باید بگم از نظر خرید خیلی خیلی ارزان تر از شهر ما هست.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    25 16
    تبريز خيلي زيباست ولي سفر به آنجا خيلي هم گران تمام ميشود
    • بدون نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      4 7
      آب و هواش به همه چی می ارزه.
  • babak IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    5 0
    ایل گلی نیست شاهگلی درست
  • سینا IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    2 5
    خیلی شهر زیبایی است و شهر خیلی گرانی هست من چند ماه پیش آنجا بودم
  • امید IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    3 6
    شهر تبریز است وجان قربان جانان میکند سرمه ی چشم از غبار کفش مهمان می کند امیدوارم هموطنان عزیز با سفر به شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی از طبیعت زیبا وسوغات تبریز لذت ببرند
  • جواد نوید IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    3 3
    واقعاً شهر زیبایی است من در ماه عسل به انجا سفر کردم در اواخر تابستان خیلی خوب بود مخصوصاً ایل گلی دوست دارم بار دیگر به انجا سفر کنم
  • amir IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    17 9
    تبریز نه تنها شهر زیبا و تمیزی هست بلکه واقعا آب و هوای خوبی داره به نظر من پس از تهران مدرن ترین شهر ایران تبریز هست
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    12 24
    هیچم زیبا نیست ارزان هم باشه ترجیح نمیدم
    • بیله سوارلی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
      5 9
      لطفا برین چشم پزشک .
  • دانشجو IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    9 9
    آخه تبریز کجاش زیباست؟5ساله دانشجو دکترام تو تبریز دلم خیلی پره از تبریز درضمن خانه و مسجد همه حا هست.خواهشن بیخودی یه چیزی رو بزرگ نکنید.هرکی میاد تبریز میخواد فرار کنه ولله.
  • دانشجو IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    4 6
    چرا نظر قبلی منو پخش نکردید؟نکنه خودتم تبریزی هستی؟اینه آزادی بیان؟حرق سیاسی نبود که؟فقط یه کم حرف دل بود.واقعا متاسفم