۰ نفر
۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۰

جزیره قشم در تنگه هرمز حد فاصل بین دریای عمان و خلیج فارس واقع است. طول آن 130 کیلومتر بوده و شکلی شبیه به دلفین دارد.

این جزیره با توجه به تلفیق جاذبه های طبیعی و فرهنگی، پتانسیلهای بسیار زیادی برای گردشگری و مخصوصاً اکوتوریسم دارد. جاذبه های طبیعی این جزیره از جمله شکلهای زمین شناسی و ژئومورفولوژی، اشکال فرسایشی، منطقه ژئوپارک، حیات وحش و پرندگان جزیره، پوشش گیاهی و جنگلهای حرا، دره ها و تنگه های زیبا، غارهای دیدنی، آبهای نیلگون خلیج فارس و همه همه در کنار جلوه های فرهنگی جزیره از جمله آداب و رسوم، صنایع دستی، موسیقی نواحی جنوب، معماری تیپیک، آثار باستانی و نیز غذاهای محلی و طعم ماهی جنوب، همه جزیره قشم را به عنوان یک منطقه ویژه اکوتوریسم معرفی می نماید.
 

ژئوپارک قشم
بخش غربی جزیره قشم حد فاصل روستای طبل، سلخ و کانی محدوده ایست که به دلیل وجود فرمهای فرسایشی و زمین شناسانه و جاذبه های فراوان ژئومورفولوژی به عناون ژئوپارک به ثبت یونسکو رسیده است. ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه است و ارزشهای بسیار زیادی برای گردشگری دارد.
 

دره ستاره ها
در حوالی روستای برکه خلف در جزیره قشم یکی از زیباترین جلوه های فرسایش در جزیره قابل مشاهده است. این دره فرسایشی به استار کفته یا استار اوتیده (ستاره افتاده) معروف است . مردم محلی معتقدند بر اثر فرو افتادن ستاره ای در این محل و ضربه ای سهمگین، چنین اشکال زیبایی بوجود آمده است. دره ستاره ها در واقع یک دره فرسایش یافته توسط آبهای سطحی و رگبارهای فصلی است. در بالای دره، فلات اولیه بصورت کم و بیش دست نخورده باقی مانده است.

جنگل حرا
حرا نام گیاهی است که در مناطق حاره ای و نیمه حاره ای دنیا بصورت غرقابی در آبهای شور رشد می کند و به نام جنگلهای مانگرو مشهور می باشد. این مجموعه جنگلها در سرتاسر جنوب ایران در حاشیه خلیج فارس با فواصل مختلف از بوشهر تا چابهار رشد می کند. عمده ترین جنگلهای حرا و انبوه ترین آنها در شمال جزیره قشم و حد فاصل بین قشم تا بندر خمیر واقع است. جنگلهای حرا زیستگاه بسیار مناسب برای پرندگان می باشد.

صنایع دستی قشم
صنایع دستی بانوان قشم، محصولات خاص و تیپیکی است که عمدتاً سوزن دوزیهایی است که در گذشته بر روی شلوارها و روسریهای زنان قشم انجام می شده و اکنون شکل و شمایل کاربردی به خود گرفته و به عنوان جا موبایلی و جا عینکی و روسریهای مدل جدید با طرحهای سنتی و… عرضه می گردد. در روستای شیب دراز و برکه خلف بصورت کاربردی گروههایی سازمان یافته و آموزش دیده از بانوان برای تولید صنایع دستی وجود دارند.

لافت
روستای تاریخی لافت، با معماری تیپیک خاص خود به عنوان شهر بادگیرهای قشم معروف است. این روستا در شمال مرکزی جزیره و در مجاورت جنگلهای حرا واقع است. معماری خاص این روستا با خانه های بادگیری، فرم ویژه معماری جنوب ایران را تداعی می نماید. قلعه نادری و چاههای طلا و خانه فرهنگ در لافت از جاذبه های این شهر تاریخی است.


جزیره هنگام
جزیره هنگام در جنوب مرکزی جزیره قشم و در حد فاصل 2 کیلومتری این جزیره و در جلوی روستای شیب دراز واقع است. این جزیره از چند روستای مسکونی چون هنگام جدید، هنگام قدیم (عرب)، خماسی و غیل تشکیل یافته و محل بسیار مناسبی برای دیدن حیات وحش از جمله دسته های دلفینها، پرنده ها، جبیر (نوعی غزال) و… می باشد. ساحل نقره ای در حاشیه جزیره هنگام، ساحل بسیار دیدنی می باشد که شن آن حاوی ذرات ریز و نقره مانندی است که جلوه بسیار زیبایی به آن داده است.

دسته های دلفینهای دور جزیره هنگام

در اطراف جزیره هنگام، روستای شیب دراز دسته های چند ده تایی دلفینها دیده می شود که دیدن آنها و جست و خیز های آنها در اطراف قایقهای مسافری، هیجان بسیار زیادی ایجاد می نماید.


قلعه پرتغالی ها
قلعه پرتغالی ها، در سال 1507 میلادی آلبوکرک دریاسالار پرتغالی جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق برراه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی پرتغالیها براین آبراه مهم دریایی 110 سال طول کشید. در این مدت آنها به ساختن دژها و استحکاماتی پرداختند که از آن جمله دژهای هرمز ، قشم و لارک است.قلعه قشم با مساحتی بیش از 2 هزار متر مربع از سنگهای آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده و طی یک قرن چندین بار استحکام بخشی یافته است. این دژ راست گوشه است. چهاربرج در چهارگوشه و بازوهایی بلند دارد که توپ و منجنیق ها برروی پهنای آن مستقر می شده اند قلعه قشم کاربردی چون یک انبار بزرگ یا جای نگهداری مهمات و سلاح داشته که در مواقع اضطراری به دیگر دژها کمک می رسانده است.سرانجام در سال 1623 میلادی این قلعه و دیگر پایگاهها در دهانه خلیج فارس را یکی از سرداران صفوی متصرف شد و ایرانیان تا امروز براین پرارزش ترین آبراهه دنیا چیره هستند.


غارهای خربس
غارهای خربس، به فاصله 11 کیلومتری از شهر قشم (در جاده مجاور ساحل جنوبی) غارهای خربس برسینه کوهی مشرف به دریا و دشتی میانکاسه قرار گرفته است خربس از غارهای دریایی است که براثر گرداب و تخلیه ماسه ها از حفره سنگها به وجود آمده است. عمر غار بسیار طولانی است اما در دوره های پیش از اسلام با افزودن به وسعت غار و بخشهای تالار و دهلیزهای انشعابی به احتمال زیاد از آن برای پناهگاه کودکان، زنان و سالخوردگان به هنگام یورش دشمن استفاده می شده است.

تنگه چاهکوه
تنگه چاهکوه در حوالی روستای چاهو در کناره شمالی بخش غربی جزیره واقع است و شامل دو دره عمود بر هم با دیواره های عمودی بلند می باشد که بر اساس شیارها و ایجاد خطوط و فرمهای فرسایشی و به مرور زمان بوجود آمده است. جنس دیواره ها ماسه سنگ آهکی سست است. حفره های متعدد کوچک و بزرگ در دیواره ها بوجود آمده است.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    ارزان ترین جا واسه ما خانه پدر و مادر است چون همه چیز مجانیه
    • بدون نام US ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
      6 6
      واسه ما که نیست
  • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    95 16
    این موضوع ارزان سفر کنید شما خیلی مزخرفه ادامش ندید. مثل اینکه شکم شما خیلی سیر هست
    • بدون نام IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
      29 4
      دقيقا از كي تاحالا يكي دو ميليون شده ارزون؟
    • بدون نام RS ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
      8 3
      این یکی که واقعا بر خلاف بیروت و استانبول و ... ارزونه که! حالا نویسنده یکم نفسش از جاهای گرم بلند میشه و بیروت و استانبول و دبی و مالزی رو ارزون میدونه اما قشم که بخاطر ارزونی و بازار چینی-هندیش مشهوره. البته نویسنده باید سعی کنه جاهای توریستی کمتر شناخته شده و بخصوص داخل ایرانو به مردم بشناسونه مثلا چابهار و از اینجور جاها نه اینکه سوزنش گیر کنه به جاهایی که هم میشناسن ولی بدلایلی نمیخوان یا نمیتونن برن. اینقدر شمال رفتیم خسته شدیم دیگه!
    • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
      8 6
      قشم برای تفریح و گردش جز ارزان ترین مکان های تفریحی در خاورمیانه است.
  • عزت الله IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    24 3
    <ارزان سفر کنید با پای پیاده و شکم گرسنه> اگه میخواید رو اعصاب مردم راه برید از اون تیتر (ارزان)استفاده کنید ولی اگه میخواید تیترتان واقعی باشد از این یکی استفاده کنید. بابنزین لیتری 700 و تورمی که روی اورست را هم کم کرده دیگه سفر ارزان کدومه؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    19 4
    ما چند ماه پيش 2 نفري به جزيره قشم سفر كرديم . بيش از 2ميليون برامون خرج داشت. همچينم ارزون نيست !!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    11 4
    از لحظه ایی که چشم به جهان گشوده ام گران امروز ارزان فردا بوده ولی کم کم دارد گران این لحظه ارزان لحظه ایی دیگر میشود ارزانی در ایران همواره کلمه ایست که وابسته ومربوط بزمان گذشته است وحال وآینده در بست در اختیار گرانی است لطفا از این واژه زیاد استفاده نکنین چون یک حس نوستالژیک به انسان دست میدهد وجو گیر می شویم ......
  • منصور IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    2 3
    معلومه که خبرنگار شما خودش به قشم سفر نکرده تا ببیند جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس در چه موقعیتی قرار دارد. حداقل امکانات برای خیل انبوه مسافران که اکثرا از طبقات متوسط جامعه هستند. شهری کثیف که برای راهنمائی واسکان! مسافران فقط یک چادر نصب شده که وظیفه آن دادن بروشور این سرزمین عجایب است. نبود تفاهم بین منطقه آزاد وشهرداری باعث شده است که زباله از سر وکول شهر بالا برود. کوچه ها وپیاده رو های خاکی واز همه مهمتر نبود راه ارتباطی مطمئن بین سر زمین اصلی وقشم باعث می شود با کمترین طوفان حرکت قایق ها وپرواز هواپیما ها متوقف شود. البته آقای احمدی نزاد دررسفر نوروز گذشته خودکلنگ احداث پل رابه زمین زدندکه همانطور در زمین مانده. قشم. زیباست به شرط آن که مدیریت قوی داشته باشد
  • امیرamir IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    5 4
    من فکر کنم منظور از اینکه ارزان سفر کنید این باشه که به جای اینکه واقعا به سفر برید از همین جا یه سفر مجازی ارزان با معرفی جاهای دیدنی داشته باشید. کلا گرونی همه رو عصبانی کرده
  • بدون نام IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    4 2
    ما هم 2 نفری می خوایم بریم . یرای اولین بار هم هست که می ریم قشم . برگشتیم میام نظر می دم .
  • محمد IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۳
    4 3
    ما هم می خواهیم بریم قشم اگر ارزان بود میایم تعر یف میکنیم
  • نهال IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    5 4
    من فردادارم میرم قشم البته قبلا هم رفتم فکرمیکنم واقعا سفربه قشم خیلی به صرفه وارزانه
  • parvin IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    3 3
    خوش به حالت با اون دوچرخه ارزانت عزیز
  • سمیع IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    8 0
    سلام به همه این برای ما ایرانی ها عادت شده که فقط از گرونی . تورم حرف بزنم. شمایی که گفتین 1-2 میلیون زیاده و نداری .شمایی که عادت نکردی درست مقایسه کنی و قضاوت کنی. چرا می گ مردم ایران ندارن؟؟؟؟؟ اگه ندارن چرا همیشه محل های خرید شدید شلوغه. اگه مردم ندارن بخرن چرا کاسبای ایرانی روز به روز توپ تر می شن. چرا همیشه پمپ بنزین وحشتناک شلوغه. چرا خودرو سازا با اینکه قمتشون فضایه بازم فرصت تحویل ندارن و ماشین کم میارن نکنه فکر میکنی مردم برای این چیزایی که گفتم ماچ میدن.....نه حاجی جون اشکال تو فرهنگ من و تو هستش که حتی به همدگه هم رحم نمی کنیم ایرانی جماعت عادت کرده مفت و بی زحمت سیر بشه همینه که همیشه وابسته ایم .. نه مخالف دولتم و نه موافق ولی می گم باید اول مردم درست بشن...ادامه....
    • کامران IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
      2 1
      افرین که راست میگی
  • سمیع IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    1 1
    ادامه:....من هم کیش رفتم و هم قشم با یه هزینه هشتصد هزار تا دو میلیون تومان میشه این سفر و انجام داد . ولی واقعا نسبت به جاهای دیگه ایران هم دیدنی و تمکن رفاحی بیشتری دارن . برای آدمای عقده ای که فقط تفریح و تو کازیونو و بی بندو باری و... تو تایلند و ترکیه و...می دونن این دوجا اصلا خوب نیستن ولی اگه واقعا دنبال تفریح و خوشگذرونی هستی مطمئن باش امکاناتی که کیش و.. میدن تو کمتر کشوری با ان هزینه می شه دسترس پیدا کرد..... راستی همه امسال ناله نفین می کردن پسته خیلی گرونه ولی تو هیچ شرنی فروشی جای سوزن انداختن نبود... بازم بگو ندارن..بعضی ها میگن مجبورن....عجیبیم ما ایرانی های
  • رامیلا IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۲
    1 1
    خوب بود