اولو گروسبارد کارگردان سینما و تئاتر که با بازیگرانی سرشناس چون رابرت دنیرو، داستین هافمن و رابرت دووال کار کرده بود، در 83 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین، رابرت گروسبارد برادرزاده اولو گروسبارد به روزنامه نیویورک تایمز گفت عمویش که متولد بلژیک بود، در آخرین ساعات یکشنبه یا در اولین ساعات دوشنبه در یک مرکز پزشکی در نیویورک از دنیا رفت. گروسبارد سال‌ها بود در گرینویچ ویلیجِ نیویورک زندگی می‌کرد.
 

او در 1965 برای کارگردانی نمایش «موضوع درباره رزها بود» برای اولین بار نامزد جایزه تونی شد که از آن به عنوان معادل اسکار در دنیای نمایش یاد می‌شود.
 

او این نمایش را با اقتباس از درام برنده جایزه پولیتزر فرانک دی. گیلروی در برادوی روی صحنه برد. داستان «موضوع درباره رزها بود» درباره یک سرباز (مارتین شین) است که از جنگ جهانی دوم پیش پدر و مادرش در برانکس (با بازی ایرن دیلی و جک آلبرتسن که برنده جایزه تونی شد) برمی‌گردد. (گروسبارد در 1968 نسخه سینمایی «موضوع درباره رزها بود» را با بازی شین، آلبرتسن و پاتریشیا نیل ساخت که اولین فیلم بلند او بود.)
 

او در 1977 برای کارگردانی نمایش «بوفالو آمریکایی» با بازی رابرت دوول که از روی نمایشنامه دیوید ممت روی صحنه برد، برای دومین بار نامزد جایزه تونی شد.


رابرت دنیرو و رابرت دووال در صحنه‌ای از فیلم «اعترافات حقیقی»

گروسبارد در دو فیلم «هری کلرمن کیست و چرا آن حرف‌های وحشتناک را درباره من می‌زند؟» (1971) و «دوره عادی» (1978) با داستین هافمن همکاری کرد.
 

از دیگر فیلم‌های او می‌توان به «عاشق شدن» (1984) با بازی رابرت دنیرو و مریل استریپ، «جرجیا» (1995) با بازی جنیفر جیسن لی و مار وینینگام به نقش دو خواهر و «در اعماق اقیانوس» (1999) با بازی میشل فایفر و تریت ویلیامز اشاره کرد.
 

دووال به تایمز گفت: «همیشه وقتی از بازیگران می‌پرسند فلان کارگردان چطور است، پاسخ می‌دهند آدم فوق‌العاده‌ای است، به شرط اینکه تو را به حال خودت بگذارد. اولو از آن دسته آدم‌هایی بود که می‌خواست ببیند یک بازیگر چه کار می‌خواهد بکند، بعد حرف می‌زد. او بسیار جدی بود و درک عمیقی از چیزها داشت. او بسیار روشنفکر بود. بین ما توازن برقرار بود. از همان اول کار به هدف می‌زدیم.»

گروسبارد و دووال سال 1962 در نمایش «روزها و شب‌های بیبی فنسترمیکر»، سال 1965 در نمایش «چشم‌اندازی از پل» اثر آرتور میلر و سال 1981 در فیلم پلیسی «اعترافات حقیقی» همکاری کردند.


گروسبارد متولد 1929 در شهر آنتورپ بود. پدر و مادرش در دوران جنگ جهانی دوم از بلژیک گریختند. او پیش از آنکه خود روی صندلی کارگردانی بشیند، در فیلم‌هایی چون «بیلیاردباز» (رابرت راسن، 1961)، «شکوه علفزار» (الیا کازان، 1961) و «معجزه‌گر» (آرتور پن، 1962) دستیار کارگردان بود.
 

هالیوود ریپورتر / 21 مارس / ترجمه: علی افتخاری

5858

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    0 0
    روحش شاد