غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در گفت و گو با ویژه نامه نوروزی روزنامه خراسان در رابطه با دلایل شرعی و قانونی برای حذف یارانه 10 میلیون نفر سخن گفت.

بخش هایی از گفت و گو با غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس پیرامون حذف یارانه 10 میلیون نفر به شرح زیر است:

*حذف 10 میلیون نفر خلاف قانون نیست چون قانون گفته است که دولت مجاز است که 50 درصد از منابع هدفمند کردن یارانه ها را بین همه خانوارهای ایرانی توزیع کند و البته در قانون این ظرافت در نظر گرفته شده است که این پرداخت متناسب با درآمد افراد باشد. 

* اگر با توجه به درآمد، پرداخت ها صورت گیرد خانوار های ثروتمند رقم قابل توجهی به دست نمی آورند و اگر می گفتند که مثلا 10 یا 20 هزار تومان به این خانوار ها می دهیم هیچ کس نمی گرفت. چون این ظرافت ها رعایت نشده است برایشان شیرین بوده است و گرفته اند. 

* آنهایی که بخواهند بروند به سمت اقتصاد زیر زمینی رفته اند و نیازی به توصیه ما نیست و یا این که احتمال دهیم از این راه خواهند رفت. ما ظرفیت های تولید و عرضه کالایمان به گونه ای نیست که اگر کسی احتکار کند به صرفه اش باشد. یک وقتی  شرایط جنگی داشتیم و درآمد مان کم بود و محدودیت داشتیم و تقاضا بالا بود که در آن شرایط اقتصاد  زیر زمینی بیشتر شکل می گرفت و احتکار می شد الان احتکار با صرفه نیست.

* این نکته نیر قابل توجه است که این یارانه ها حقی نیست که اگر به بعضی ها ندادیم حق او نادیده گرفته شده باشد، این یارانه ها درآمد نفت،گاز و مشتقات آن است که حق حاکمیت است.

*بنا بر مبانی شرعی اجماع فقهای شیعه این درآمد دراختیار حاکمیت است که بر اساس مصلحت آن را مورد بهره برداری قرار می دهد. ممکن است صرف امور عمومی کند مثل اینکه حمل و نقل عمومی را گسترش دهد.

*اتفاقا یکی از وظایف دولت از ناحیه هدفمند کردن یارانه ها این بوده است که به مترو و اتوبوسرانی کمک کند.

*یارانه ها در اختیار دولت است و او می داند چگونه هزینه کند. این متفاوت با آن چیزی است که مردم شنیده اند که امیر المومنین (ع ) ار بیت المال به طور مساوی توزیع می کردند. بیت المال فی المسلیمن بود. فی المسلمین درآمد اجاره اراضی مفتوحه که در صدر اسلام فتح شده بود و همه  مسلمین در آن نقش داشتند که آن درآمد را توزیع می کردند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بيچاره IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    110 3
    واي واي وای . چه جالب
  • انیشتین IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    188 3
    البته من فکر می کنم ثروت کشور مربوط به تمام مردم آن می باشد اگر توانستید واقعاً عدالت را در مورد تمام مردم برقرار کنید آن وقت از نظر شرعی نیز می توانید یارانه برخی از افراد را حذف کنید .
    • بدون نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
      89 13
      معنای دقیق عدالت ان است که به هرکس به ازای ارزش او درامد در اختیارش قرار بگیرد
    • امیرamir IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
      25 1
      بعدش این ارزش گذاری توسط چه کسی انجام میشه؟؟؟ یعنی باید بیان یکی یکی روی افراد بر اساس معیارهای مد نظر خودشون که 100% نسبی هستش ارزش گذاری کنند و بعدش عدالت رو برقرار کنند؟ مثل تمام دنیا ما هم بر اساس درسی که خوندیم و زحمتی که میکشیم درآمد داشته باشیم مثل تمام دنیا اگه منابع ملی داریم که متعلق به تمام ملت هست شفاف اعلام کنیم که اینقدر درآمد داشتیم و اینجاها خرج شده مثل تمام کشور ها حساب رسی مردم جوری باشه که اگر کسی اختلاسی کرد یا درآمد نامشروعی داشت سریع معلوم بشه و جوری نباشه که طرف 10 سال اختلاس کنه و کسی نفهمه تا اینکه خودشون اشتباه کنن و لو بره مثل تمام دنیا یا بیکار وجود نداشته باشه یا اگه داره بهش بیمه بیکاری برسه تا وقتی که خود دولت واسش کار پیدا کنه مثل تمام دنیا درآمدا واقعی باشه
    • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      5 0
      آقای مصباحی مقدم، رعایت حد و حدود شرعی در اموال مسلمین کار بسیار سخت و حساسی است. از کجا معلوم پولی که از من کسر میشه به جیب مستحق میره؟ من و همسرم که کارمند هستیم تمام درآمدها و مالیاتهامون مشخصه یارانه ما قطع میشه ولی اونی که درآمدش جایی ثبت نمیشه یارانه میگیره و حق بچه های ما رو به اون میدین. حالت های شرعی فراوانی مثل ارث و مال همسر و درآمد همسر پیش میاد که هر کدوم فتوای خودش رو داره و هر مرجعی یک نظری داره. مثلاً اگر خانمی درآمد خوبی داشته باشه شرعاً میتونه از اون برای خانوار خرج نکنه، اونوقت شما یارانه سرپرست خانوار رو قطع می کنید چون جمع درآمد خانواده رو در نظر می گیرید.
  • مقیمی IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    151 2
    فرض بر اینکه گفته شما درست باشد و درآمد نفت در اختیار دولت است و این حق را دارند که در جای مناسب هزینه کنند ولی آیا دولت به تمامی وظائف خود بطور صحیح و مناسب عمل کرده که در این مورد حق خود را مطالبه می کند و آیا هزینه های زیادی که بخاطر قصور و سوء مدیریت دولت به مردم تحمیل میشه متوجه دولت نیست.؟
  • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    کسانی که به لطف خدا وضع مالی خوبی پیداکرده اند که گناهی مرتکب نشده اند که باید از این حق قانونی محروم شوند.این پول حق همه است از سهم نفت و درآمدهای کشور باید به افرادی که نیازدارند و اصطلاحا قشر کم درآمد و فقیر بیشتر کمک شود نه اینکه حق افراد متمول خورده شود
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    147 4
    خود ایشان حاضرند یارانه نگیرند ؟
  • ایکس IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    70 1
    زمانی که سهام عدالت به یک سری کارمندا داده شد وبه افراد مستحق تعلق نگرفت کسی از لحاض شرعی ایراد نگرفت.
  • نادر US ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    62 1
    چرا می خواهید 10میلیون نفر را امحروم کنید
  • بدون نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    59 0
    توروخدا تکلیف آنهائی که پیامک برایشان اومده که انصراف بدین را روشن کنید. من یک کارگر ساده هستم که تو خانه پدری زندگی می کنم و زورکی ماه را تموم می کنم.
  • بدون نام IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    66 1
    بازنشسته هستم و اجاره نشین پیامک آمده که من تمکن مالی دارم حالا عدالت رعایت شده است .
  • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    61 2
    مشخص کردن اینکه کی ثروتمنده کی فقیره (به عبارتی تجسس در امور مسلمین) از نظر شرعی چه حکمی دارد؟؟؟؟؟!!!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۱
    66 1
    جناب آقای مصباحی مقدم اول تحقیق کنید بعد مصاحبه کنید.شما خبر دارید برای چه افرادی پیامک ارسال شده و چگونه گزینش شده اند ؟ شما می دانید افرادی که درامد چند میلیونی دارند پیامکی دریافت نکرده اند ولی من و امثال من که حقوقمان پانصد هزار تومان هست پیامک آمده است؟ اگر قرار است با حقوق پانصد هزار تومان و داشتن خانه یا ماشین که از طریق ارث یا وام گرفته شده یارنه ندهند پس به 90 درصد مردم نباید بدهند. الان تمام کارمندان دولت با مزایایی که می گیرند بالای پانصد هزار تومان درآمد دارند پس چرا پیامکی برایشان نمی رود؟بلاتشبیه شما نماینده مردم هستید و باید از حقوق مردم دفاع کنید نه اینکه مشکلات اقتصادی را از طریق مردم و از جیب مردم حل کنید!!!
  • ایزل IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    72 1
    چه راحت حرفها و قول و قرارها زیر پا گذاشته میشود.
  • بدون نام US ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    74 0
    هیچکدام از این حرفها مصداق عدالت نیست.
  • عادل ... پور US ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    57 1
    شما حق همه را به عدالت بده اونکه وضعش خوبه خودش به کسی که مستحق بدونه کمک میکنه
  • بدون نام IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    29 0
    این از سرمایه های ملی است که شاید بتوان گفت به نوعی همان مال الاجاره هاست که دریافت وسپس بین مردم توزیع می شود.
  • بی نام IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    49 0
    من یک باز نسشته هستم و در آمدی نیز جز همین شندرغاز بازنشستگی ندارم برای من پیامک خود انصرافی آمده است ، من میگویم سه جوان مجرد در خانه دارم که کاری هم ندارند ، دولت محترم فقط هزینه ازدواج آنان را بدهد من تعهد میکنم که تا ابد بابت یارانه چیزی از دولت نخواهم امّا مسئله دوّم اینکه آیا این پیامکها که میآید بر اساس تحقیق و تفحص میآید یا مانند قرعه کشی است و هر خانواده ای که نامش از کیسه قرعه بیرون آمد برایش این پیامک را میفرستند .
  • بدون نام IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    55 0
    آقای مصباحی مقدم پیش از این بهتر از حقوق مردم دفاع می کرد اظهارات جدید ایشان ما را نسبت به عملکرد آینده ایشان نا امید کرد
  • شفیعی US ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    45 0
    واقعا با این بیانات جنابعالی عدالت برقرار می شود؟
  • جلال IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    15 14
    یارانه را باید فقط به افراد خیلی ضعیف مثل مددجویان کمیته امداد و بهزیستی داد و باقی مانده را صرف عمران و تولید و بهداشت کشور کرد اگر این مبالغ عظیم که حاصل میشود با عقل و مدیریت درست در جای خودش هزینه شود میشود تولید اشتغال کرد و این بسیار بهتر از گرفتن ماهی 40 تومن یارانه است.
  • بدون نام US ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    14 33
    درامد نفت پول و سهم مردم جنوبه که داره خرج همه کشور میشه
  • جمشید IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    34 1
    حالا که برق و گازو بنزین اینقدر گرونه انصا ف ن یست یارانهها قطع بشه .
  • کورش IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    40 1
    خب الحمدلله که یک دلیل شرعی هم برای این مورد پیدا شد!!
  • مجید IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    26 2
    حذف ده میلیون (یا بیشتر و یا کمتر) این زیاد مساله ساز نیست نحوه شناختن این تعداد افراد مساله ساز شده و همین امر باعث شده تا عدالت زیر سوال برود. چون صرف داشتن یک واحد مسکونی دلیل خوبی برای حذف یارانه این قشر از افراد است.
  • سینا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    28 1
    همانطور که همه هم وطنان عزیز میدونند افراد کم بضاعت از طریق سازمانهای دیگر مثل کمیته امداد امام ره کماکان در حال دریافت کمک هستند .بنابراین برای اینکه نظم و عدالت از بین نرود بهتر است دولت فعلاکمکهای خود را به افراد ذکر شده ازطریق ذکرافزایش دهد نه اینکه بیاید و یارانه یک عده رو قطع و به افراد دیگر پرداخت نماید
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    34 1
    شما دولتی ها همه جوره هواتان را دارن برایتان فرقی نمیکنه که کی یارانش قطع بشه اما من از حقم رد نمیشم
  • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    32 1
    عذر می خوام حاج آقا امکانش هست در مورد اینکه یک نفر بگوید به همه شما یارانه می دهیم ، بعد بگوید دو برابر می دهیم و بعد اندی بگوید اصلا نمی دهیم توضیح مبسوط بفرمایید .
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    16 1
    جناب مصباحی،آن چیزی را که شما به عنوان مثال از زمان امیرالمومنین علیه السلام آورده ایدو گفته اید که آن درآمدها که به همه به تساوی داده میشد از فتوحات و...غیره بوده و با الان تفاوت دارد ،بسیار دلیل خلاف منطق می باشد،چرا که به هرحال آن درآمدها هم جزءبیت المال محسوب میشد و همه مسلمانان در فتح و غنیمت گرفتن آنها نقش نداشتند،از طرفی این پول نفت هم مربوط به همان نفتی است که مردم ایران آن را از چنگال آمریکا و انگلیس در آورده اند،به هرحال اگر این عمل حذف صورت پذیرد نه دلیل قانونی دارد ونه دلیل شرعی.
  • سهیل IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    1 9
    الحمد لله با شروع یارانه ها تورم به نحو احسن نقش خود را بازی کرده که با کمی تحقیق معلوم میشه که یارانه دریافتی به ندرت میتواند جوابگویی تورم ایجاد شده از طریق خودش را جبران کند . در مورد احتکار هم هر چند یارانه نمیتونه به طور عمده در ان دخالت داشته باشه . ولی خود احتکار شاید به صورت خرد وجزیی در زمان کنونی معنایی ندارد ولی در صورت کلان به نحو احسن در بعضی سطوح نقش خود را بازی میکند .برای حذف ده میلون خانوار هم اگه عدالت به معنای واقعی اجرا بشه و مرفهین بی درد چندین شغله ویا کاخ نشین و کوخ نشین به طور دقیق بررسی بشه فکر نکنم کسی مشکل داشته باشه.
  • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    24 0
    "حق حاکمیت است" یا حقی است که در اختیار حاکمیت است ؟
  • حاج زمان رحمانی IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    21 0
    پس چرا نفت ایران را ملی گذاشتید می گذاشتید شرکت نفت دولت ان وقت به هرکه مایل بود یدمیداد یدوکسی هم حرفی نداشت
  • زمان IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    16 0
    ازنظرشرعی ایرادارد شرکت ملی نفت ایران مال همه هست
  • بدون نام IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    14 0
    ازنظرشرعی ایرادارد شرکت ملی نفت ایران مال همه هست و ملي ميباشد.
  • بیتا US ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    14 1
    به نظر من یارانه حق مردمه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    16 0
    ضمن احترام به نظر روحانی محترم جناب آقای غلامرضا مصباحی مقدم این فرموده ایشان برای ما قابل درک نیست آیا اراضی مفتوحه که در صدر اسلام فتح شده بود واقعا کلیه مسلمین در جنگ شرکت داشته اند، آنهم به یک اندازه . ولی بنظر میرسد به سبب آنکه اموال عمومی محسوب میشده همه به یک اندازه سهم می برده اند. منطقاٌ پول نفت ملی است و همه باید به یک اندازه از آن بهره مند گردند
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    8 1
    یارانه حق همه است من خودم یکی از قشرهای کم درآمد هستم من افرادی رو میشناسم که با همین پول یارانه دارن زندگی میکنن برخلاف عده ای ثروتمند که این پول توجیبی یک روز بچه هاشون هست
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
    12 0
    بدبختی در این طرح حقوق بگیران هستند که دولت از حقوق انها مطلع است چقد میگیرند بدون توجه به اقساط و مالیات در زندگی انها. اما اما ام انهایی که درامد ازاد دارند خارج از شناخت دولت است و کارمند حذف می شود اما بازاری نه و بازاری باز از بازار جبران می کند کارمند ازکجا. بابا به دادمان برسید از این بی عدالتییییییییییییییییی
  • حسین غلامحسینی IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    0 27
    باعرض سلام وتبریک سال جدید به همه هموطنان محترم ومعزز واحترام به نظرات همه عزیزان فکرمیکنم نظرجناب مصباحی مقدم را دوستان متوجه نشده اند . ایشان نگفته اند کسی حق ندارد یارانه بگیرد یا نگفته اند دولت کارخوبی کرده که برای برخی پیامک خودانصرافی زده ونفرموده اند که اقشارکم درآمد ومستضعف یارانه شان باید قطع شود و...ایشان در این مصاحبه اشاره ای به صدراسلام فرموده وگفته اند مبلغ اجاره زمینهای فتح شده بین همه مسلمین بطورمساوی تقسیم می شده است و درزمان ما هم که پول سرمایه ملی (نفت و..) دارد میان همه با شرائطی توزیع می شود حالا دیر و زود دارد ولی سوخت وسوز که ندارد به هرحال ازکجا می دانید شاید برای سرمایه داران و متمکنین کشور هم این پیامک خودانصرافی رفته باشد!
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    5 1
    آقا من با 120 ساعت اضافه کار حقوقم 1300000 میشه، ماهی 1200000 قسط و بدهکاری دارم که هرلحظه امکان کاهش سقف اضافه کار ما از طرف کارفرما هستش برای من این اس ام اس انصراف اومده واقعا گیج شدم چون من به این 136500 تومان یارانه حداقل تا 2 سال آینده نیاز مبرم دارم یکی مارو راهنمائی کنه که چه طوری میشه عدم انصرافو به گوش مسئولین رساند خواهشا!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۶
    6 0
    شما اومدید یه پولی به مردم دادید و در عوضش همه چیزو گرون کردید و تورم بالای 30% رو موجب شدید،حالا میگید میتونیم این پولو ندیم؟ لااقل قیمتها رو حقیقی کنید و تورم به 2 % برسونید به بگید عدالت چیه؟
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    1 0
    جناب آقای غلامرضا مصباحی مقدم باسلام تصمیم دولت محترم ازاین کار جلوگیری از خروج وسوئ استفاده ازاجناس یارانه ای توسط برخی افراد بوده پس حالا چه شد !!!!!!!!!!
  • هانیه IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    1 0
    اگه امام علی در زمان ما زندگی میکردند این بیعدالتیها رو تحمل نمیکردند.برید بیشتر در مورد ایشون بخونید بعد در مورد کاراشون نظر بدید.