در تازه‌ترین اقدام برای استفاده از انرژی‌های پاک، اخترشناسان که به خاطر ساخت آینه تلسکوپ شهرت دارند، قصد دارند تا با ساخت جمع‌کننده‌های خورشیدی فوق‌کارآمدی نیروی برق را با هزینه اندک تولید کنند.

محمود حاج‌زمان: راجر انجل، اخترشناسی که به خاطر طراحی آینه برخی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان مشهور است، اکنون قصد دارد تا قدم در وادی جدیدی بگذارد: وی می‎خواهد تا جمع‌کننده‌های خورشیدی فوق‌کارآمدی بسازد که بتواند نیروی برق را با هزینه اندک تولید کند. وی ادعا می‌کند که طرح وی می‌تواند تا سال 2020 / 1399 هزینه مزارع تولید برق خورشیدی را به 1 دلار به ازای هر وات کاهش دهد. به همین منظور نیز شرکتی به نام REhnu را در ایالت آریزونا آمریکا تاسیس کرده تا ایده خود را به مرحله تجاری برساند.
به گزارش نیوساینتیست، دو دهه قبل، راجر انجل موفق شد تا با استفاده از یک روش قالب‌ریزی چرخشی منحصر به فرد، آینه‌ای با سازه لانه‌زنبوری به قطر 6.5 متر در دانشگاه آریزونا بسازد. در روش وی، کوره با سرعت می‌چرخید و در نتیجه شیشه مذاب درون آن شکل سهمی‌وار نزدیک به شکل آینه نهایی را به خود می‌گرفت. پنج سال پس از آن، وی موفق شد به رکورد 8.4 متر دست یابد و از آن تاریخ به بعد، دوره تلسکوپ‌های عظیم زمینی آغاز شد. هم اکنون، چهار آینه 8.2 متری که به این روش ساخته شده‌اند در تلسکوپ خیلی عظیم (VLT) شیلی در حال استفاده هستند.
در حال حاضر، مزارع تولید انرژی خورشیدی از صفحات بزرگ سلول‌های فوتوولتائیک استفاده می‌کنند که وقتی در معرض تابش مستقیم خورشید هستند، بازدهی آنها بین 10 تا 15 درصد است. بازدهی بعضی از سلول‌های خورشیدی با استفاده از لایه‌های چندگانه برای جذب انرژی از تمام طیف نور خورشید به 40 درصد نیز می‌رسد، اما این سلول‌ها بیش از اندازه گران هستند که بتوان از آنها در مقیاس‌های وسیع استفاده کرد. در این میان شرکت REhnu رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده که در آن از آینه‌هایی برای متمرکز کردن نور خورشید بر روی نواحی کوچک از این سلول‌های خورشیدی چندلایه گرانقیمت استفاده می‌شود.

شرکت‌های دیگر نیز جمع‌کننده‌های خورشیدی را امتحان کرده‌اند، اما در پایین نگاه داشتن هزینه‌ها ناموفق بوده‌اند. شرکت REhnu قصد دارد تا برای این کار از آینه‌های ساخته شده از ورقه‌های نازک شیشه‌های ارزان‌قیمت، یعنی همان شیشه‌های پنجره‌های معمولی استفاده کند. حرارت ورقه‌ها را نرم می‌کند تا آنها را به صورت قالب‌های سهموی درآورد، و پس از سرد شدن یک اندود فلزی بازتابنده به آنها اضافه می‌شود. نمونه اولیه ساخته شده از یک آینه 3.1 متری استفاده می‌کند که نور خورشید را درون یک گیرنده شیشه‌ای کروی متمرکز می‌کند. سپس این گیرنده نور خورشید را بر روی مجموعه‌ای از سلول‌های خورشید سه‌لایه با راندمان بالا توزیع می‌کند.
شرکت REhnu یک نمونه اولیه 20 کیلوواتی سوار بر یک چارچوب سبک ساخته است تا با دنبال کردن نور خورشید در یک مزرعه آزمایشی در صحرای آریزونا، ایده خود را امتحان کند. سازندگان ادعا می‌کنند که می‌توانند تا سال 2020 / 1399، هزینه تولید را به 1 دلار به ازای هر وات کاهش دهند. آنها همچنین تخمین می‌زنند که یک مزرعه خورشیدی برای تولید یک گیگاوات الکتریسیته، فضایی در حدود 15 کیلومتر مربع را اشغال کند.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام BE ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
    5 5
    1 دلار به ازای هر وات اشتباه است. وات واحد توان است نه واحد برق مصرفی. واحد برق مصرفی کیلووات ساعت است. حتی ۱ دلار به ازای هر کیلووات ساعت هم نمی‌تواند درست باشد، چون بسیار گران است.
    • حامد IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
      3 2
      دوست عزیز ایراد از ترجمه نیست در متن اصلی چنین آمده: An Arizona company he founded, REhnu, claims the new design could drive the price of a solar power farm down to $1 per watt by 2020. البته برای من هم کمی عجیب است!
    • فرشاد DE ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
      11 1
      واحد دلار به ازاي هر وات درست است ولي منظور قيمت نيروگاه است. مثلا اگر بخواهيم يك نيروگاه يك مگاواتي داشته باشيم با قيمت يك دلار بر وات هزينه تجهيزات آن برابر يك ميليون دلار خواهد شد.
  • بدون نام US ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    0 0
    قابل توجه دوستان . تو بازار ایران قبل از این نوسان دلار به ازاء هر وات فقط پنل قیمتی معادل 6000 تومان داشت. حالا باطری و سایر ملزومات که حکایت خودشونو دارن . الان که دیگه هیچی داداش همه بیخیال شدن در کل .
  • بدون نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    0 0
    سلام ...منظور کاهش 1دلاردر تولید 1وات برق است نه 1وات مصرفی
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    2 0
    فکر کنید چنین پروژه هایی در ایران اجرا شود بعد از 10 سال صرف هزینه و کار شبانه روزی یکباره در طول 6 ماه پول ملی نصف ارزش خودش را از دست میدهد و کل دستاورد پروژه از بین میرود. چون هزینه ها به یکباره 2 برابر میشود.