بنای شهرهمدان را به دیا آکو پادشاه ماد نسبت می دهند. شهر همدان به نامهای اکباتان - هگمتانه -آنادانا یا همدانا معروف است. شهرهمدان در زمان فرمانروایی بخت النصر ویران شد و بعدها داریوش بزرگ آن را مرمت کرد.

در زمان اشکانیان که تیسفون پایتخت کشور بود همدان پایتخت و اقامتگاه تابستانی شاهان اشکانی شد. بعد از اشکانیان ساسانیان نیز قصرهای تابستانی خود را در این شهر بنا کردند. خرابه های باروی قلعه اشکانی بر فراز تپه مصلی و مجسمه شیر سنگی یکی از دروازه های همدان از آثار این دوره است.

 

درسال 23 هجری براثر جنگ نهاوند همدان به تصرف اعراب درآمد. همدان در زمان دیلمیان (319 هجری قمری) لطمات فراوانی دید. در قرن ششم هجری سلجوقیان مرکز خود را از بغداد به این شهر منتقل کردند و مدت پنجاه سال این شهر پایتخت سلجوقیان بود. پس از حمله مغول این شهر به ویرانه ای مبدل شد. در زمان صفویه این شهر از نعمت آبادانی بهره مند شد. پس از انقراض صفویه این شهر به تصرف عثمانی در آمد که پس از شش سال توسط نادر شاه باز پس گرفته شد.

دیدنی های همدان

کاخ هگمتانه

این کاخ در شهرهمدان فعلی و هگمتانه قدیمی قرار دارد و بنا به روایت های تاریخی درقرن هشتم قبل از میلاد ساخته شده است.این کاخ در دوران اقتدار نظام نظام سیاسی مادها ,پس از تشکیل دولت مرکزی و تسخیر آشور , درسال 614 قبل از میلاد توسط کیاکسار مادی و باهمدستی “نابو پولاسار“ بابلی ساخته شد.

 

آرامگاه ابوعلی سینا

آرمگاه شیخ الرئیس ابوعلی سینا فیلسوف ودانشمند و طبیب مشهور ایران (428-370هق) در میدانی به نام بوعلی سینا درشهر همدان واقع شده است .

آرامگاه بوعلی سینا درزمینی به مساحت 3090 متر مربع احداث گردیده و زیر بنای اصلی آن حدود 1792 متر مربع است . نمای آرامگاه از سنگ خارا است .

 

آرامگاه بابا طاهر

یکی از دیدنی های شهر همدان, ‌آرامگاه بابا طاهر است. باباطاهر که حدودا“ در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیست, از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش بوده است. مساحت کل زیر بنای آرامگاه و باغ آن حدود 8965 متر مربع برآورد شده است .

 


مقبره استر و مرد خای

این بنا که از سنگ و آجر و به سبک بناهای اسلامی ساخته شده است درمرکز شهر همدان قراردارد.
بنا به روایات مشهور, این محل آرامگاه استر ملکه شوش وبانوی پادشاه ایران خشایار شاه و مردخای عموی ملکه است. احتمال دارد بنای مقبره استر و مرد خای نخستین بار در حدود 11 قرن پیش به دست کلیمیان و به یاد این دو شخصیت ساخته شده باشد.

 

گنبد علویان

یکی از مهم ترین بناهای تاریخی همدان بنایی چهار ضلعی به نام گنبد علویان است که محل آرامگاه دو نفر از اعضای خاندان علویان است و در زمان مغول تزیین و مرمت شده است . این بنا به اواخر دوران سلجوقی مربوط است.


قبر اسکندر

این مقبره در شهر همدان و در خیابان نظر بیک نزدیک تپه هگمتانه واقع شده است. در مورد صاحب قبر نظراتی ابراز شده است. گروهی او را پیر و مرشد و گروهی دیگر اسکندر مقدونی می دانند. برخی نیز قبر را متعلق به سردار اسکندر مقدونی (هفایستون ) میدانند که در همدان کشته شد.

 


تپه هگمتانه

تپه باستانی هگمتانه که در ورودی شهر همدان واقع شده است, یکی از با ارزش ترین آثار باستانی ایران است. تا کنون حفاری های متعددی بر روی این تپه صورت گرفته است که آثار خشتی زیادی از دوران هخامنشیان در آنجا آشکار شده است.

این آثار نشان می دهند که تپه هگمتانه احتمالا” محل خزانه پادشاهان هخامنشی بوده است.

 

 

کتیبه گنجنامه

کتیبه های گنجنامه که یادگاری از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی است بر دل یکی از صخره های کوه الوند در فاصله 5 کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد حکاکی شده است .

با توجه به سوراخهای کنار کتیبه, به نظر می رسد که کتیبه ها روپوش داشته اند که آنها را از گزند باد و باران حفظ می کرده است. 


 

پیست اسکی

در سطح استان همدان فقط یک پیست اسکی وجود دارد. این پیست در 15 کیلومتری جنوب شهر همدان و درارتفاعات دامنه کوه الوند درمنطقه ای به نام تاریک دره واقع شده است. راه دسترسی به آن از محل تاریخی گنج نامه می گذرد. طول پیست اسکی 4 کیلومتر و شیب آن در حدود 25 درصد است. و درماه های دی- بهمن- اسفند - فروردین و اردیبهشت قابل استفاده است .
آبشار گنجنامه

مهم ترین آبشار استان همدان آبشار گنجنامه است که در نزدیکی شهر همدان و در تفرجکاه گنجنامه قرار دارد. کتیبه های معروفی از دوره هخامنشی در نزدیکی این آبشار به جای مانده است .
دریاچه پشت سد اکباتان

تنها دریاچه استان دریاچه سد اکباتان است که در 9 کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان واقع شده است. وسعت این دریاچه حدود 60 هکتار و حداکثر و حداقل عمق آن به ترتیب 32و 18 متر گزارش شده است

غار علیصدر

یکی از مهمترین جاذبه های طبیعب خاورمیانه که به تنهایی می تواند سفر به همدان را هیجان انگیز و برای هر گردشگری توجیح پذیر کند.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر علی IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    6 0
    واقعا زیباست مردمان خیلی مهمون نوازیم داره. تقریبا همشو رفتم.فوق العادست.