در طول دو دهه گذشته دوشنبه​ها خبرنگار سی ان ان در جلسات جراحانی شرکت کرده که بیشتر به میزان مرگ و میر بیماران توجه داشته ولی هیچوقت محتوای این جلسات رسانه​ای نشده است ولی حالا او در کتابی به افشاگری این جلسات دست زده و یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر بیماران اعلام کرده است.

به غیر از صدای گریه نوزاد متولد شده و دردهای ناشی از زخم جراحی هیچ صدای دیگری در اتاق عمل شنیده نمی شود. کسانی که در این اتاقهای ساکت تنها صدای خون درون رگهای پلاستیکی را شنیده اند تجربیات متفاوتی از آن دارند. وقتی خون از درون لوله به بدن بیمار تزریق می شود صداهای دیگری اضافه می شوند. زیر نورهای نارنجی روی پارچه ها و لباس های سبز و آبی خبرنگار سی ان ان بیش از دو دهه عمر خود را سپری کرده است و در کتاب جدید خود به صورت داستان آنها را بیان می کند.


«سانجای گوپتای» بعد از دو ساعت و نیم عمل روی جوان 24 ساله را تمام می کند و وقتی به عکس های اشعه ایکس نگاه می کند نگاه رضایت بخشی بر چهره اش جاری می شود. اکثر آمریکایی ها سانجای گوپتای را با عنوان خبرنگار ارشد بخش بهداشت و درمان شبکه سی ان ان می شناسند ولی سانجای تمام روزهای دوشنبه و جمعه خود را در چنین اتاقی حاضر می شود و با پوشیدن لباسهای سبز و آبی عمل های موفقیت آمیزی را تجربه کرده است و به خاطر همین در کتابی جدید تصمیم گرفته تجربیات حضور در بیمارستانهای آمریکا را بنویسد و به گفته خودش نیم نگاهی به پشت پرده حوادثی بیندازد که در این مکانها رخ می دهد.


وی در اولین رمان مستندگونه اش با عنوان «دوشنبه صبح ها» پرده را کنار می زند و درباره زندگی شغلی و خصوصی خودش و پنج تن از همکاران جراحش را نقل می کند. در سی ان ان گزارش های پزشکی گوپتای آنقدر داغ هستند که جای تیترهای بزرگی مثل سونامی ژاپن، زلزله هایتی، کاترینا نیواورلئان و اخبارهای جنگ عراق را بگیرد. پزشک و خبرنگار سی ان ان در اصل تصمیم گرفته تمام تیترهای جنجالی خود را در قالب کتابی پزشکی خبری برای عموم مردم آمریکا تعریف کند. هرچند در این کتاب از سیستم نظام درمانی آمریکا انتقادات زیادی شده است ولی موضوع اصلی کتاب به زندگی معمولی جراحان و پزشکان بیمارستان ها اشاره می کند که هر روز حوادثی می بینند که اگر برای یکی از افراد جامعه پیش بیاید خواب و خوراک نخواهند داشت.

 

سانجای به عنوان اولین جراح و خبرنگار تلویزیونی آمریکا در اولین داستان بلند خود قصه هر روز بیمارستانهایی را گفته است که کمتر در رسانه های دولتی آمریکا اعلام می شود.
در طول دو دهه گذشته در روزهای دوشنبه به غیر از اوقات کاری خبرنگار سی ان ان جلساتی بین همکارانش برگزار شده است که بیشتر به میزان مرگ و میر بیماران توجه داشته است ولی هیچ وقت محتوای این جلسات در رسانه ها اعلام نشده است و حالا زمان آن رسیده است که مثلاً اشتباهات جراحان به عنوان یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر بیماران اعلام عمومی شود و نویسنده خودش به عنوان یک جراح با شجاعت این کار را انجام داده است. به نوشته سانجای در اکثر بیمارستانهای آمریکا متاسفانه اشتباه پزشکان تنها علت مرگ و میر بیماران است که به بیماران گفته نمی شود.

 

او می نویسد: «البته هیچ انسانی عاری از خطا و اشتباه نیست ولی به عقیده جراح و خبرنگار آمریکایی این حق مردم است که بدانند بیمارشان به علت عدم کارآیی علمی و فنی پزشکان از دنیا رفته است. وی می نویسد در اصل انگیزه اصلی من برای نوشتن این رمان درس گرفتن از اشتباهات گذشته است. من می خواستم با نوشته این کتاب این موضوع را شفاف سازی کنم که وقتی اشتباه در بیمارستان صورت  می گیرد چه رابطه هایی در بیمارستانهای آمریکا وجود دارد و چه رابطه هایی باید در این بیمارستانها وجود داشته باشد. می خواهم بگویم به چشم خود بارها اتفاقات بدی برای انسانهای خوبی دیده ام که به هیچ کس اعلام نشده است.»

 

 

یو اس ای تودی/ 12مارس/ ترجمه محمد حسنلو

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =