آخرین نشست خبری سخنگوی دستگاه دیپلماسی در سال 90 صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، بحث هسته ‌ای ایران و مذاکرات آتی ایران و 6 قدرت جهانی موضوعی بود که نخستین سوالات خبرنگاران را تشکیل می‌داد. رامین مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر کاترین اشتون مبنی بر تلاش 1+5 برای ترغیب ایران نسبت به پایان دادن به فعالیت‌های هسته‌ای و انجام مذاکرات پس از آن، گفت: زمان این اظهارات مربوط به چند سال پیش است. ایران فعالیت‌های خود را به صورت بومی دنبال می‌کند و همه اجزای آن کامل شده است و جزء نیازهای اساسی ماست و در آینده از این دانش بومی برای پیشرفت و توسعه کشورمان استفاده خواهیم کرد. آن چه که قطعی است این است که همه کشورها حق دارند از دانش هسته‌یی برای فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده کنند و قطعا در خط مقدم این جریان، جمهوری اسلامی ایران است و از این دانش هم استفاده می‌کند.
اهم سخنان سخنگوی وزارت خارجه در ادامه می‌آید:
  • موضوع مذاکرات ایران و 1+5 با توافق دو طرف تعیین خواهد شد و بعید می‌دانم طرف مقابل بخواهد بحث‌هایی را مطرح کند که اصل موضوع نشست را زیر سوال ببرد.
  • (در مورد برخی مسائل مطرح شده درباره فعالیت‌های ایران در سایت پارچین و اظهارات اخیر آمانو مبنی بر این که در این سایت فعالیت‌هایی در حال انجام است که ممکن است ایران در حال از بین بردن آثار آن باشد) سایت پارچین یک سایت نظامی است که فعالیت‌های متعارف نظامی در آن صورت می‌گیرد؛ بنابراین اظهارنظرهایی که درباره فعالیت‌های هسته‌یی نظامی صورت می‌گیرد دقیق و سنجیده نیست.
  • کسانی که با مسائل فنی هسته‌ای آشنایی دارند می‌دانند که به هیچ وجه اظهاراتی مبنی بر پاک کردن آثار فعالیت‌های هسته‌یی، اظهارات قابل توجهی نیست. اصولا اگر در منطقه‌ای فعالیت‌های نظامی هسته‌ای بخواهد صورت گیرد آثار آن به هیچ وجه قابل پاک شدن نیست و این مساله بیش‌تر نوعی فضاسازی تبلیغاتی است و نتیجه‌ی منطقی ندارد.
  • سایت پارچین فعالیت نظامی متعارف خود را دنبال می‌کند. درخواستی برای بازدید از این سایت قبلا هم وجود داشته است و دو بار هم بازدید انجام شد. مجددا درخواست بازدید داشته‌اند و ایران با بازدید مخالفتی نکرده است اما باید مجموعه فعالیت‌هایی که می‌خواهند بین ایران و آژانس صورت گیرد در قالب چارچوب و توافق‌نامه باشد؛ حتی اگر تیم مذاکره‌کننده آژانس که در ایران به سر می‌برد صبوری بیش‌تری داشتند و مدت بیش‌تری را در ایران اقامت می‌کردند شاید پس از توافقی که درباره مدالیته جدید صورت می‌گرفت امکان بازدید هم به وجود می‌آمد. در هر صورت با عجله‌ای که داشتند و آمانو خواسته بود سریع‌تر برگردند این کار در آن زمان صورت نگرفت. به هر صورت سایت پارچین فعالیت متعارف خود را دارد و این خبرسازی‌ها از نظر فنی به هیچ وجه ارزشی ندارد و کسی به آن به دید جدی نگاه نمی‌کند. پاک کردن آثار رادیواکتیو فعالیت‌های هسته‌یی به سادگی امکان‌پذیر نیست.
  • ( در پاسخ به این پرسش که آیا پذیرفتن بازدید از سایت پارچین به معنای پذیرفتن پروتکل الحاقی است) این موضوع به معنای پذیرفتن پروتکل الحاقی نیست.
  • ( در مورد زمان و مکان مذاکرات ایران و 1+5 ) این موضوع در آینده نزدیک مشخص می‌شود و تعیین آن به نظر نمی‌رسد مساله دشواری باشد.
  • ( در پاسخ به سئوالی در رابطه با اقدام پارلمان مصر در تصویب قطع صادرات گاز به رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر این رژیم) انتظاری که از کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که با بیداری مواجه اند می رود، همین است.
  • مردم وقتی در کشورهای مستقل اداره کشور را به دست می گیرند به دلیل قطع وابستگی حاضر نیستند جنایت های رژیم صهیونیستی را تحمل کنند و اقدام پارلمان مصر عکس العمل طبیعی ملت ها در مقابله با جنایتکاران است.
  • اقدام مجلس مصر اقدامی است که از طرف ملت ما منطقی و با احساس مسئولیت شناخته می شود و امیدواریم همه کشورهای منطقه به نقطه مطلوبی از استقلال دست یابند تا به تجاوزات رژیم اشغالگر صهیونیستی پایان دهند.
  • سفر کوفی عنان نماینده دبیر کل سازمان ملل در خصوص مسائل سوریه به دنبال رایزنی های وزیر امور خارجه ایران با وی و مقامات سوری صورت گرفته است.
27219
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =