فرایند اعلام انصراف از فهرست دریافت یارانه، در سایت رفاهی امنیت کافی ندارد.

علی پاکزاد: سایت رفاهی در حال حاضر آمادگی دارد کسانی که می خواهند از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی خارج شوند، با وارد کردن کد ملی و شماره سریال شناسنامه سرپرست خانوار از فهرست دریافت کنندگان حذف شده و از فروردین ماه سال 91 دیگر یارانه ای دریافت نکنند.
اما به نظر می رسد سایت رفاهی هیچ امنیتی برای این نوع اطلاعات در نظر نگرفته است زیرا، هر کس با داشتن این دو عدد، یعنی شماره سریال شناسنامه و کد ملی، می تواند فردی را از فهرست دریافت کنندگان یارانه نقدی خارج کند، البته شما با وارد کردن این دو شماره می توانید اطلاعات شخصی خانوارها را که آن فرد سرپرستی اش را بر عهده دارد مشاهده کنید.
با توجه به آنکه شماره سریال و کد ملی افراد، هیچ کدام اطلاعات سری محسوب نشده و با مشاهده یک کپی از شناسنامه و کارت ملی افراد به راحتی قابل دسترس است، امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد ممکن می شود.

با توجه به این وضعیت به طور مثال کارمند کارگزینی هر اداره ای می تواند تمامی افرادی که با آن مجموعه قرارداد دارند و یا حتی برای مصاحبه شغلی مراجعه کرده اند را از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف کند.

 


سایت رفاهی و مسئولان آن متاسفانه هیچ نوع رمز ورود شخصی برای دسترسی به این اطلاعات پیش بینی نکرده اند و این در حالی است که حداقل دو سال از ثبت نام اطلاعات خانوارها بر روی این سایت می گذرد و امکان دسترسی به اطلاعات شخصی خانوارها برای همه افراد فراهم بوده است، از این پس نیز امکان حذف خانوارها از فهرست دریافت یارانه نقدی نیز وجود دارد، که دامنه سوء استفاده از این اطلاعات را افزایش می دهد.
/22231
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    448 4
    واقعا تاسف آور است البته دولت هم شاید بدش نیاد که کسانی که از دیگران کینه دارند وارد سایت شوند و اعلام انصراف دهند آخه این درسته؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    309 1
    تازه اگه به جای سریال شناسنامه 6 تا صفر هم بزنی دومی رو هم نمی خواد
    • بدون نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
      195 1
      متاسفانه این که گفتید درسته، خیلی زود باید کنترل بشه. کد ملی مردم حتی توی اینترنت هم قابل جستجو هست. چون فرمهای اطلاعاتی زیادی توی اینترنت دارای شماره ملی هستند. سریال شناسنامه هم که با 6 تا صفر قبول می کنه.
  • میثم IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    197 2
    اگه کد ملی شو داشته باشی کافیه سریال شناسنامه نمی خواد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خیلی امنه نه
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    202 3
    حقوق ماهيانه من 700 هزار تومانه براي من پيامك انصراف اومده! مگر قرار نبود حقوق بالاتر از 3 ميليون تومان ملاك انصراف باشه؟جواب اين بدقتي ها رو چه كسي ميده؟
  • سیفی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    161 4
    سلام. بدون هیچ دلیلی برای بنده بر روی تلفن همراهم پیامک آمده است که دیگر به خانواده شما یارانه تعللق نمی گیرد.معلوم نیست این پیامک از کجا آمده است. با کجا باید تماس بگیرم تا ار صحت اعتبار این پیامک مطلع شوم؟ آخر اینکه خانواده باید اعلام بکنه که یارانه بهش تعللق نمی گیره یا با پیامک به خانواده حکم می کنند که دیگر یارانه به شما تعللق نمی گیرد.لطفا شفاف سازی کنید.اگر به اشتباه یارانه بنده قطع شود به کجا باید اعلام نمایم؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    123 2
    این قضیه در مورد sms هم صادق است
  • شهروند IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    146 4
    آقا از مال دنیا فقط یک خط موبایل به اسم من هست اجاره نشین هستم کلی هم بدهکارم این آقایون از کجا فهمیدن که من تمکین مالی دارم.
  • بدون نام US ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    94 2
    وقتی پیام می دهند به همراه اسم سرپرست خانوار رمز انصراف را هم اعلام کنند و دیگر اطلاعات را خود سرپرست وارد کند مانند سریال شناسنامه و کد ملی ایمنی این کار بیشتر است
  • حمید IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    154 3
    بنده راننده شرکت خصوصی ام و حقوقم 385000 تومان است. تو حساب بانکی ام 69200 تومان پول است. نه خونه دارم نه زمین و نه ماشین و نه .... دیروز خیلی محترمانه به من SMS آمده که شما جزء افراد متمول جامعه هستید لذا تشریف ببرید تو سایت اسمتونو از یارانه بگیر ها دربیاورید....نان 30 تومانی شد 100 تومان، بنزین 100 تومانی شد 700 تومان، سکه 400 تومانی شد 800 تومان و ... آخه چرا؟؟؟
  • مدیر IT IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    111 3
    واقعا متاسفم که با این موضوع به این اهمیت چقدر ساده و با سهل انگاری برخورد می شود. کد ملی و سریال شناسنامه هر فرد به آسانی قابل دسترسی خواهد بود ... در پرونده پرسنلی محل کار ، در بانک ،یا اگر معامله ای انجام داده در نزد خریدار یا فروشنده و دفترخانه موجود است... اگر چه این پیشنهاد نیز امن نیست اما می توان از طریق اس ام اس کد امنیتی نیز ارسال شود و محلی جهت ورود کد امنیت در سایت رفاهی درنظر گرفته شود. با توجه به اینکه مطمئنم تعداد متقاضیان انصراف از دریافت یارانه بسیار کم!!! خواهد بود بهتر است در فراخوانی اعلام شود که متقاضیان با داشتن مدارک شناسایی به دفاتر پلیس 10 مراجعه نمایند
  • کیوان IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    62 2
    با سلام واقعا من موندم که چطور تشخیص دادند بنده که پرسنل یک شرکت خصوصی هستم و ماهی 400 هزار تومان حقوق می گیرم تمکن مالی دارم و من که مطمئن هستم چه به سایت مراجعه کنم ونکنم یارانه من حذف خواهد شد دست ما هم بجای بند نیست که حق خودمان را بگیریم نه دفتری در شهرستان وجود دارد نه در مراکز استانها واقعا بر چه مبنائی این پیامک ها اومد نه این که قرار بود هرکسی خودش تمایل دارد اقدام کنه ما را در سردرگمی کامل قراردادند از شما خواهش می کنم که دستی توی جرائد دارید پیگیر این مسائل باشید ما که نه تریبونی داریم نه روزنامه ای خواهشن مدافع حقوق مردم باشید ممنون
  • بدون نام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
    71 1
    خواهشا سازمان هدفممندی یارانه ها برای حل این معضل چاره ای بیندیشد و ضریبهای امنینی برای این کار با مشاوره کارشناسان امر در نظر بگیرد به صورت اورژانسی تا در حق کسی اجحاف نشود.
  • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
    1 0
    خوب یواش یواش همه اتوماتیم انصراف و معاف میشن تا حرفی وسط نباشه
  • علی IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
    2 0
    باسلام نظر من این است که نباید از هیچ کس مبلغ یارانه کسر گردد به دلیل انکه ان اشخاص هم مثل بقیه از هیچ یارانه استفاده نمی کنند و باید اجناس را به قیمت گران خریداری کنند
  • بدون نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
    2 0
    این دولت هدف وسیله اش را توجیه می کند. آخرت خودم را می دهم اگر حرفم غلط باشد.مستندات زیادی در این مورد وجود دارد. اینها می خواهند با این روش مردم را حذف کنند بگویند خودتان این کار را کردید. اما مطمئن باشند با سیل شکایت مردمی روبرو خواهند شد و باید در قوه قضائیه جواب بدهند و ثابت کنند که خود سرپرست خانوار این کار را انجام داده است.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
    2 0
    بابا چی مینویسید. و هی اظهار ناراحتی میکنید. عملاً یه کاری باید کرد و الا همه‌ی ما که فقریم فقیر‌تر هم میشم تا جایی که کاسه گدایی در دست و آوراه خیابانهای شمال تهران بشویم.
  • بدون نام DE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    3 0
    واقعا دیگه از بی فکری مسئولین باید به کجا فرار کرد؟؟خسته شدیم دیگه!!!!
  • حقیقت گو IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    2 0
    امیدوارم وقتی مدیریت جهان (و پرداخت یارانه به مردم سرتاسر گیتی) به آقایون واگذار میشه دیگه از این سوتی ها ندهند!!!!!!
  • رضا IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    2 0
    سلام ای کاش دولت با اعتراف به اینکه در هدفمند سازی یارانه ها روش اشتباهی را در پیش گرفته است این همه درد سر و گرانی و تورم مضاعف برای مردم ایجاد نمی کرد.
  • پووووووووووولدار IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    2 0
    شما که وضعتون توپه من یه گاری داشتم تا برج10 امسال که اخراج شدیم دسته جمعی 3ماه حقوقمون رو هم ندادن و انداختنمون بیرون حالام اسمس اومده که شما تمکن مالی دارین.... ماهی هیچ تومن در آمد یعنی تمکن مالی
  • صمصام بران: IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    3 0
    با عرض سلام و احترام:عرض میکنم مگر خود آقایان نفرمودند این پول امام زمان (عج)است و با پول خود مخلوط نکنید چه شده که در خواست میکنند شما پول امام زمان را در یافت نکنید. اگر افرادی هم به این پول نیاز نداشته باشند ولی دارند در بین اقوام خود که محتاج هستند و این هم که فرمودید حق مردم است خوب میگیرد به اقوامش کمک میکند چرا انصراف بدهد.
  • بدون نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    2 0
    دولت عمدا امنیت این سایت رو پایین آورده تا آمار حذف افراد را رو بالا ببره بعدش هم که دیگه نمیشه پیگیری کرد تازه در جواب خواهند گفت که خودتان به سایت مراجعه کردید و تقاضای انصراف داده اید واقعاً بدبختیم ما...
  • بابک IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    2 0
    با این روشی که دولت در پیش گرفته خواهیم دید که نفرات بسیار زیادی با این عنوان که خودشان درخواست انصراف داده اند ناعادلانه و به شکل کثیفی حذف می گردند این هم از دولت مهرورز ، صادق و عدالت محور. مردم تا کی باید این مسائل رو تحمل کنند. خبرآنلاین عزیز این درد دل رو سانسور نکن خواهشاً ممنون.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    1 0
    اجرای یارانه ها خیلی زود اجرا شد....اوضاع اقتصادی کشورمون اینقدر خوب نبود که ببا این امر گرونی هم بیشتر شد....تاسف میخورم...
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
    1 0
    سلام اخطار يك بار ديگر سازمان هدفمندي يارانه هاقبل ازاينكه حتي يك خانواده راحذف كند به هدف سازمان نگاه كندتامطمئن شودكه اين يك سازمان اقتصادي است نه حمايتي
  • حسن DE ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
    2 0
    باحذف یارانه ها به جز گرانی وحشتناک و گران شدن کالاهای عرضه شده توسط دولت و دیگران و کاهش قدرت اقتصادی و توان مالی مردم چه کاری برای مردم شد؟و چه گرهی از مشکلات مردم باز شد؟کجا مردم استفاده مفید از این ذخیره مالی دولت را دیدند که باز اعتماد کنند و اختیار حق خود را به این دولت بدهند؟ دادن مستقیم حق خود به اقشار کم در آمد ،برای متمکن ها خیلی مطمئن تر است ،تا اینکه 3 میلیارد 3 میلیارد صرف وام های بدون برگشت به متمولین شود.
  • مجید IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
    1 1
    مسخره است برای خرید یک شامپو رمز می خواهد اما برای این سایت که سرنوشت خانوارها در آن رقم میزند امنیت نداره
  • ام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۸
    1 0
    بسيار مسخره است براي شماره موبايل من چهار پيام کوتاه يکي با نام خودم و سه تا با سرپست خانوار آمده که ازردريافت يارانه انصراف بدهيد اين صحت و دقت اطلاعات وارد شده توسط اپراتورها را نشان مي دهد