مجموعه​ای از داستان​های کوتاه مرحومه سیمین دانشور با عنوان «انتخاب» که به عنوان آخرین اثر مکتوب این نیوسنده فقید محسوب می​شود، با استقبال خوب مخاطبان همراه شده است.

به گزارش خبرآنلاین، مجموعه 16 داستان کوتاه دانشور با عنوان «انتخاب» از سوی انتشارات قطره منتشر شده که بخشی از داستان های این مجموعه تا کنون در هیچ مجموعه ای منتشر نشده است، اما چندین داستان نیز متعلق به مجموعه «از پرنده های مهاجر بپرس» است که سال 1371 منتشر شده است.


«لقا السلطنه، اسطقس، انتخاب، برو به چاه بگو، ساواکی، بخت گشا، برهوت، میزگرد، مرز و نقاب، روزگار اگری، از خاک به خاکستر، باغ سنگ، دو نوع لبخند، روبوت سخنگو، از پرنده های مهاجر بپرس و متبرک باد خلیفه بودن انسان بر زمین» داستان های این مجموعه است.


در این مجموعه که مضامینی اجتماعی- انسانی دارد، نویسنده خیلی دغدغه ایجاز ندارد و با حوصله به همه ابعاد ماجرا پرداخته است، اولین داستان این مجموعه «لقاءالسلطنه» نام دارد که در آن تشریفات و فخرفروشی که از دغدغه های برخی قشرهای مرفه است به سخره گرفته می شود. ویژگی اصلی سبک این داستان، استفاده از طنز است...داستان اینگونه آغاز می شود: «با چه والذاریاتی و چه خرج و مخارجی یک خبرنگار را خر کردم تا با من مصاحبه کند.» مساله ازدواج که محور اصلی این داستان است، یکی از مشکلات اساسی جامعه ماست و دانشور با دیدی طنزآلود به این مشکل توجه کرده و از طریق نقد رفتارهای برخی اشخاص، غلط بودن معیارهای آنها را نشان داده است.

یکی دیگر از داستان های این مجموعه «انتخاب» نام دارد که عنوان خود مجموعه هم از آن گرفته شده است. راوی که نوجوان است بعد از سال ها پی می برد پدر و مادری که تاکنون با آنها زندگی می کرده است، پدر و مادر واقعی او نیستند و آنها او را به فرزندی پذیرفته اند. در ابتدا از این موضوع به شدت ناراحت می شود، طوری که از خانه می گریزد، ولی در پایان، با آغوش باز به سوی آنها برمی گردد.

 

داستان «برو به چاه بگو» داستانی دیگر از این مجموعه به نقد زندگی روشنفکران در ایران می پردازد. یکی از آنها شوهر راوی داستان است؛ «این پیشکسوت تاریک فکران و این قلم به دست سطحی، جیره مرا هر روز می دهد و با این وسیله تخلیه روانی می کند.» زن ابتدا منفعل است، اما در پایان متحول می شود و نسبت به اعمال شوهرش کنش نشان می دهد. این تحول داستان را از نظر معنایی ارزشمند کرده است.

 

داستان «ساواکی» روایتی غم انگیز از یک فرمانده ساواک است که بیشتر شبیه داستان- خاطره است. مایه هایی از طنز در این داستان هم وجود دارد. تنها زن این داستان «محبوبه» همسر فرمانده ساواک طوری وابسته به سنت مردسالارانه است که وقتی فرمانده ساواک به او می گوید خودسوزی کن، این کار را می کند. «محبوبه بنزین روی خودش ریخت و کبریت کشید. دود ساواکی بودن شوهر به چشم او هم می رفت.»

 

ساکنان پایتخت، برای تهیه این کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    10 0
    فردای روز درگذشت سیمین دانشور، از جلوی کتابفروشی های میدان انقلاب رد میشدم، دیدم چندین کتابفروشی ویترین مغازه هایشان را مزین کرده اند به کتابهای خانم دانشور... پیش خودم گفتم چقدر زشت و آزار دهنده ست مدام گوش به زنگ باشی ببینی چه کسی فوت کرده از اصحاب فرهنگ و ادب و هنر، تا از مرگشان هم بهترین سود را ببریم... در فروش کتاب و معرفی آثار هیچ بحثی نیست، اما اینجورش خیلی ناجور است...
    • محبوبه IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
      0 0
      برداشت مثبتش این میشه که مرگ ایشان یاداور بزرگیشان شد.یااینکه کتاب فوشان محترم به این وسیله به ایشان ادای احترام کرده اند.(من کتابفروش نیستم)