ترانه علیدوستی، بازیگر سینما به خاطر ترجمه کتاب «رویای مادرم» نوشته آلیس مونرو در بخش «ادبیات و زبان‌های دیگر» جایزه کتاب فصل، شایسته تقدیرشد.

به گزارش خبرآنلاین، برگزیدگان و شایستگان تقدیر نوزدهمین دوره کتاب فصل معرفی شدند. از میان پنج هزار و ۲۶۴ اثر راه‌یافته به دبیرخانه جایزه کتاب فصل، ۲۶۵ اثر به بخش دوم داوری‌ها راه یافته است و در نهایت ۵۲ اثر انتخاب شده که شامل هشت اثر برگزیده و ۴۴ اثر شایسته تقدیر است.


بنابراین گزارش، در بخش ادبیات، آثار زیر شایسته تقدیر شناخته شدند:


الف) نثر معاصر
ـ ظلمات، نوشته محمدعلی علومی، تهران: نشر افکار، ۱۳۹۰.

ب) تاریخ و نقد ادبی
ـ فرهنگنامه رمزهای غزلیات مولانا، نوشته رحمان مشتاق مهر، تهران: موسسه خانه کتاب، ۱۳۹۰.

ج) ادبیات زبان‌های دیگر
ـ رویای مادرم، نوشته آلیس مونرو، ترجمه ترانه علیدوستی، تهران: نشر مرکز، ۱۳۹۰.

 

ترانه علیدوستی بازیگر سینما به خاطر ترجمه کتابی از آلیس مونرو نویسنده معروف کانادایی، حائز عنوان شایسته تقدیر یکی از بخش‌های این جایزه شد. عنوان این کتاب «رویای مادرم» و ناشر آن مرکز است که علیدوستی توانست با آن در بخش «ادبیات و زبان‌های دیگر» به عنوان شایسته تقدیر دست یابد.

 

دیگر نامزدهای بخش «ادبیات و زبان‌های دیگر» جایزه کتاب فصل عبارت بودند از:

1. نت حساس تالیف ولنتاین گوبی با ترجمه ناهید امیرناصری
2. طوطی تالیف سوزانان تامارو با ترجمه بهمن فرزانه
3. سوءتفاهم و عادل ها تالیف آلبرکامو با ترجمه مهوش قویمی
4. مسافر یک لنگه پا تالیف هرتا مولر با ترجمه امیرحسین اکبری شالچی
5. مائده‌های زمینی تالیف آندره ژید با ترجمه سیروس ذکاء

 

 

به گزارش خبرآنلاین، مجموعه داستان رویای مادرم نوشته آلیس مونرو اولین ترجمه منتشر شده از این بازیگر سینمای ایران است. این مجموعه داستان چهارمین اثر مستقل مونرو است که در ایران منتشر می‌شود و مشتمل بر پنج داستان کوتاه با عناوین رویای مادرم، صورت، کوئینی، تیر و ستون و نفرت، دوستی، خواستگاری، عشق و ازدواج است که به همراه مقدمه‌ای درباره نویسنده به نقل از روزنامه گاردین منتشر شده است.

 

علیدوستی ترجمه این کتاب را پس از حضور در فیلم سینمایی کنعان در سال 1386 آغاز کرده است و داستان این فیلم نیز اقتباسی از قصه تیر و ستون از این مجموعه به شمار می‌رود.آلیس مونرو نویسنده‌ 77 ساله کانادایی داستان‌های کوتاه و مشهور به ملکه داستان کوتاه در جهان، متولد سال 1931 میلادی در کانادا است. داستان‌های این نویسنده، اغلب حول محور شرایط و روابط انسانی و در میان زندگی روزمره افراد روایت می‌شود و پیچیدگی‌های شخصیت‌های انسانی را نشان می‌دهد.مونرو در سال 2009 توانست عنوان برگزیده جایزه ادبی بوکر را برای خود به ثبت برساند.از این نویسنده صاحب‌نام کانادایی تاکنون آثاری با عنوان فرار، پاییز داغ و گریزپا به فارسی ترجمه شده است.

 

کتاب رویای مادرم از سوی نشر مرکز با قیمت 5900 تومان منتشر شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب ها می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =