پس از انتشار نتایج هیجان‌انگیز پژوهشگران سرن در اوایل زمستان، محققان برخورددهنده تعطیل شده تواترون در آزمایشگاه ملی فرمی به شواهدی دست یافته‌اند که می‌تواند نشانه‌ای از کشف بوزون هیگز باشد

محمود حاج‌زمان: فیزیک‌دانان روز چهارشنبه اعلام کردند قبل از آنکه تواترون برای همیشه متوقف شود، این برخورددهنده ذرات در آزمایشگاه ملی فرمی آمریکا نشانه‌هایی از ذره گریزپای بوزون هیگز را مشاهده کرده است. نکته عجیب‌تر این است که دانشمندان این نشانه‌های غیرعادی را در محدوده انرژی مشابهی شناسایی کرده‌اند که همکاران اروپایی آنها نیز آذرماه گذشته در برخورددهنده بزرگ هادرون، ال.اچ.سی مشاهده کرده بودند.
به گزارش پاپ‌ساینس، پس از نزدیک به یک دهه جستجو در داده‌های برخورد ذرات، محققان تواترون یک فزونی رخدادها را گزارش کرده‌اند که در عرف فیزیک، نشانه‌ای امیدبخش از ذره جدیدی است که می‌تواند ناشی از وجود بوزون هیگز باشد. جرم این ذره باید بین 117 تا 131 گیگاالکترون‌ولت (هر الکترون ولت برابر 1.6x10-19 ژول است)باشد. آذر ماه گذشته، دانشمندان ال.اچ.سی وضعیت مشابهی را در محدوده 124 تا 125 گیگاالکترون‌ولت گزارش کردند. یافته تواترون دارای اختلاف معنادار آماری 2.6 است که برای اظهار نظر درباره وجود بوزون هیگز کافی نیست، اما برای ادامه جستجوها کفایت می‌کند. اگر آنها داده‌های بیشتری جمع‌آوری کرده بودند، فیزیک‌دانان تواترون شاید می‌توانستند پیش از سایرین بوزون هیگز را کشف کنند.
در ماه دسامبر / آذرماه، دو گروه مستقل در آزمایشگاه سرن نشانه‌هایی را گزارش کردند که دارای انحراف معیار 3.6 و 2.6 سیگما بود. در ماه فوریه / بهمن‌ماه، آزمایش‌های CMS و ATLAS نیز نشانه‌های امیدوار کننده‌ای را اعلام کردند. این اعداد در کنفرانسی که در ایتالیا در حال برگزاری است -همان جایی‌که اعداد تواترون اعلام شدند- مورد تجدیدنظر قرار گرفتند. به طور معمول، اطمینانی معادل 5 سیگما به عنوان یک کشف صحیح در نظر گرفته می‌شود.
شکار بوزون هیگز یکی از پیچیده‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین جستجوها در تمام علوم است. بر اساس تئوری‌های استاندارد فیزیک‌دانان، سایر ذرات بنیادین فیزیک جرم خود را از این ذره به دست می‌آورند؛ و شاید کشف این ذره بتواند توضیح دهد که چرا جهان به جای پادماده از ماده ساخته شده است. فیزیک‌دانان هنوز در خصوص اینکه این ذره شبیه چیست توافق ندارند، اما اکثر آنها بسیار امیدوارند که ال.اچ.سی بتواند تا اواخر سال 2012/ پاییز 1391آن را کشف کند.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم.ف US ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    6 1
    بازگشت هیجان؟؟
  • بدون نام IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
    9 1
    ببين چقدر علمشون بالاست كه من با اين همه علمم اصلا نفهميدم چي شد