۰ نفر
۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۶

زندگی، مبارزات، خاطرات و دوران مدیریت حجت الاسلام محمد تعمیرکاری در بعد از انقلاب، در قالب کتابی همراه با اسناد مربوط به سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) در قالب کتابی منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «حجت‌الاسلام محمد تعمیرکاری به روایت اسناد ساواک» به کوشش مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر شده است. «تولد و تحصیلات، صفات اخلاقی، سیر مبارزاتی و فعالیت‌های سیاسی، دیدار یار، تبعید به بافت، زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری، تبعید به ایذه و در آستانه انقلاب» از جمله فصل های این کتاب است. اسناد ساواک آمده و فهرست اعلام و ضمائم و عکس‌ها نیز پایان بخش کتاب است.



حجت‌الاسلام حاج شیخ محمد (جهانبخش) تعمیرکاری در پنجم بهمن سال 1314 در شهر ایلام متولد شد، پدرش حاج عبدالحسن از افراد خوشنام و مشهور به ایمان و تقوی در این دیار بود. تحصیلات ابتدایی را در ایلام گذراند، به علت علاقه وافر به فراگیری علوم اسلامی در سن 22 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. دروس مقدماتی و سطوح اولیه را در مدارس حجتیه و فیضیه نزد اساتیدی چون آیات ستوده، دوزدوزانی، خزعلی، فشارکی و ... تلمذ کرد و سپس به دروس خارج فقه و اصول آیات عظام گلپایگانی، وحید خراسانی، مشکینی، فاضل، حسین نوری، مکارم شیرازی و سبحانی حاضر شد و همزمان از درس اخلاق و عرفان آیات سید حسین فاطمی قمی و بهاء‌الدینی بهره گرفت.

 

شیح‌محمد تعمیرکاری در سال‌های 1342 و 1343 در جلسات سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) که بر ضد رژیم و تصویب لایحه کاپیتولاسیون ایراد می‌شد با نهضت ایشان و روحانیت انس گرفت و به فعالیت‌های مبارزاتی پرداخت. نخستین سند پروند انفرادی وی (1346) در سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) نشان می‌دهد که: «شیخ محمد تعمیرکاری که نام او در شناسنامه جهانبخش تعمیرکاری... از علاقمندان به خمینی بوده و در منابر به طور اشاره از وی تعریف و مطالبی را علیه اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر به کنایه اظهار و نسبت به روضه خوانی درباره شاهنشاهی جنبه عوام فریبی داده است.»

 

مرحوم تعمیرکاری نخستین بازداشت خود را در تاریخ 25/5/1364 توس شهربانی ایلام تجربه کرد و سپس به اتهام «ایراد مطالب در مجلس ختم یکی از متنفذین و تردد مشکوک به عراق دستگیر و در اختیار ساواک این شهر قرار گرفت، در ساواک از وی تعهد گرفته شد که در منطقه ایلام... از رفتن منبر خودداری نماید، در پایان بازجویی اظهار علاقه می‌نماید که در مجلسی که در روز مذکور نیز در مسجد جامع منعقد می‌باشد به منبر برود، هنگامی که از وی خواسته می‌شود در صورت رفتن بالای مبر پس از خاتمه بیانات نسبت به خاندان جلیل سلطنت دعا نماید... بلافاصله اظهار نمود در آنجا منبر نمی روم.

 

دومین بازداشت شیخ محمد تعمیرکاری که سه روز ادامه داشت مربوط به سال 1350 است. در شب هجدهم آبان ماه این سال (ماه رمضان) وی در مسجد والی ایلام از حکومت معاویه تنقید کرد و چون مأموران شهربانی، سخنان وی را به کنایه علیه حکومت پهلوی دریافتند، وی را دستگیر و تحویل ساواک دادند. ساواک ایلام نیز پس از اخذ تعهد وی را آزاد کرد. اما چون وی محل اقامت دائم خود را شهر قم اعلام کرده بود، ساواک مرکز از ساواک قم خواست تا بر اعمال و و رفتار وی نظارت بیشتری داشته باشد.

 

در اربعین حسینی (ع) سال‌های 1345 و 1346 شمسی به قصد زیارت عتبات عالیات و دیدار با امام خمینی (ره) عازم مهران و با مساعدت اهالی منطقه موفق به عبور از مرز شد و هر بار در نجف ضمن دیدار با آیت‌الله شهید حاج آقا مصطفی خمینی با حضرت امام خمینی (ره) نیز دیدار داشته است. جریان این سفر از جمله موضوعاتی است که ساواک نسبت به آن حساس شده و در جلسات متعدد بازجویی در زندان کمیته مشترک ضد خرابکاری سالهای بعد مطرح نموده است.

 

سندی از ساواک به سال 1352 نشان می‌دهد که دو دانش‌آموز در ایلام، تحت تأثیر نماز جماعت و دعای ندبه مسجد جامع این شهر و «تحت تلقین شیخ محمد (جهانبخش) تعمیرکاری که به صورت کنایه از اوضاع انتقاد و به نفع خمینی تبلیغ می‌نموده قرار گرفته‌اند تا آن که در تاریخ 20/5/1352 شیخ تعمیرکاری اظهار داشته در تمام مملکت جوان‌ها با نوشتن شعار و فعالیت اجتماعی نارضایتی خود را از رژیم نشان می‌دهند و تنها در ایلام است که جوان‌ها هیچ گونه تحرکی ندارند.»

 

با اوج‌گیری راهپیمایی‌های مردمی از مهرماه 1357 در ایلام، آزادی زندانیان سیاسی، به ویژه شخ محمد تعمیرکاری جز یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های تظاهرکنندگان به شما می‌رود و حتی برای آزادی آنها، در شهرستان ایلام، اعلام اعتصاب عمومی شده است. با فشار مردم به مسئولان (استانداری، فرمانداری و شهربانی) سرانجام با اعتراض مجدد شیخ محمد تعمیرکاری به حکم تبعید خود، این حکم در 1357.8.15 فسخ گردید. وی پس از بازگشت به ایلام با مزاح خطاب به برخی دوستان خود گفت: «شماها قبلا (دوران مبارزه، زندان و تبعید) مرا دیوانه می‌خواندید، دیدید همگی دیوانه شده‌اید و علیه رژیم طاغوت قیام کرده‌اید!»

 

او فعالیت‌های مبارزاتی خود را در مسجد جامع این شهر پی گرفت و به همراه سایر روحانیون مبارز، استان، اعلامیه‌هایی علیه حکومت پهلوی صادر و در روشنگری مردم و پیشگامی در برپایی تظاهرات نقش به سزایی ایفاد کرد.

بعد از پیروزی انقلاب، با آغاز جنگ تحمیلی با توجه به این که استان ایلام دارای طولانی‌ترین مرز مشترک با عراق بود وی نیز در صف مقدم مجاهدان قرار گرفت و تا پایان دوران دفاع مقدس به طور متناوب در جمع رزمندگان اسلام در جبهه‌ها حضور داشت. وی علاوه بر تبلیغ معارف اسلامی در استان، سالهای متمادی روحانی کاروان حجاج ایلامی بود و از سال 1372 تا پایان عمر، امام جمعه موقت ایلام بود.

 

 

 

مرکز بررسی اسناد تاریخی کتاب «حجت‌الاسلام محمد تعمیرکاری به روایت اسناد ساواک» را در ۳۹۰ صفحه مصور با قیمت ۴۵۰۰ تومان منتشر کرده است.

 

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    1 0
    یعنی در تاریخ 1364/5/25 باز ساواک بود؟که مرحوم اولین تجربه بازداشت ساواک را داشتند؟