۰ نفر
۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۹

تهران امروز نوشت:

هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی روز چهارشنبه در وزارت کار حضور خواهند یافت تا یکبار دیگر اعتراض خود را به تصویب عیدی 350 هزار تومانی برای بازنشستگان اعلام دارند. این در حالی است که هنوز حتی همین عیدی 350 هزار تومانی هم به حساب همه بازنشستگان ریخته نشده!
عیدی‌های برخی از بازنشستگان درحالی پرداخت نشده که هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان بارها اعلام کرده‌اند که عیدی این افراد باید 600 هزار تومان باشد. چون یک میلیون و 500 هزار بازنشسته تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگر هستند.
«علی‌اکبر خبازها» مدیر کانون بازنشستگان درباره علت عدم واریز عیدی به حساب همه بازنشستگان به «تهران امروز» می‌گوید: «هنوز عیدی برخی از بازنشستگان به شعب بانک واریز نشده است. اما قطعا تا 20 اسفند به حساب همه آنها واریز می‌شود. همچنین او امیدواراست که جلسه هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان بتواند وزارت کاری‌ها را مجاب کند تا عیدی امسال بازنشستگان را به 600 هزار تومان برساند.»
خبازها می‌گوید: «ما کارگر بازنشسته هستیم و دولت در زمانی که آورده داشته باشد می‌تواند اعمال نظر کند. سازمان تامین اجتماعی تحت نظارت دولت است، نه دخالت دولت. به همین دلیل انتظار برآورده شدن عیدی برابر با حداقل عیدی کارگران شاغل را داریم.» به گفته او، بازنشستگان تامین اجتماعی خواهان اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی و پرداخت عیدی برابر با کارگران شاغل هستند که بر‌اساس آن عیدی‌ 2 برابر حداقل حقوق کارگران شاغل است.
او می‌گوید: «بر اساس قانون، میزان افزایش حقوق سالانه باید بر اساس نرخ تورم تعیین شود، این در حالی است که بانک مرکزی نرخ تورم را 21 درصد اعلام کرده، اما مشاهده می‌شود که نرخ واقعی تورم بیش از 40 درصد است.» خبازها پیش از این هم از قول مساعد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برآورده ساختن مطالبات بازنشستگان در این‌باره سخن گفته بود.
او می‌گوید: «ما همیشه امیدوار هستیم که بتوانیم حقوق بازنشستگان را به طور کامل مطالبه کنیم.» کانون عالی بازنشستگان پیش از این امیدوار بود که شیخ الاسلامی، وزیر تعاون به تهران برسد و درباره میزان عیدی بازنشستگان تصمیم بگیرد. شیخ الاسلامی به تهران رسید و اعلام کرد که بازنشستگان فعلا باید منتظر باشند: «میزان عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز از سوی دولت تعیین نشده و بازنشستگان باید منتظر تصمیم دولت در این خصوص باشند.»
هر چند حرف‌های او با واکنش منفی پرویز احمدی پنجکی رئیس انجمن بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران روبه‌رو شد: تعیین میزان عیدی بازنشستگان و تامین بودجه آن نیازی به تصویب دولت ندارد و مرجع تصمیم‌گیرنده هیات امنای تامین اجتماعی است.

پنجکی با اشاره به اینکه چندین بار به مسئولان تامین اجتماعی و وزارت رفاه نامه نوشتیم و تقاضای دیدار حضوری برای درمیان گذاشتن مشکلات بازنشستگان داشتیم اما به هیچ‌یک از آنها پاسخی داده نشده، می‌گوید: «از تمامی مسئولان تامین اجتماعی و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گله مند هستیم.» او می‌گوید: «سازمان تامین اجتماعی با پول ما اداره می‌شود به همین دلیل حقوق و عیدی بازنشستگان نیز با سرمایه سازمان پرداخت می‌شود و ربطی به بودجه دولت ندارد. بنابراین برای تعیین مبلغ عیدی نیزنیازی به دولت نیست و هیات امنا باید تصمیم گیری کند.» همچنین رئیس کانون مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی شمیرانات اظهار می‌گوید: «در مقابل خواسته بحق خود که مبنی بر قرار گرفتن افزایش دو برابری حقوق برای پرداخت عیدی است کوتاه نمی‌آییم.»

در نهایت انتظار به پایان رسید و همان 350 هزار تومان به تصویب رسید. تلاش‌ها برای دیدار با وزیر رفاه هم بی‌نتیجه ماند تا یک میلیون و 500 هزار بازنشسته با مبلغ 350 هزار تومان با غول گرانی شب عید سال 91 روبه‌رو شوند!
کسانی که به گفته رئیس انجمن بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران 70 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی ماهانه حدود 400 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند که این مبلغ بسیار ناچیز است به همین دلیل زیر خط فقر هستند.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    26 0
    شايد اگر يك بازنگري در شرايط حقوق بازنشستگان صورت پذيرد اين اقشار محترمي كه بعد از يك عمر خدمت صادقانه و عدم توانايي در انجام كار مجدد شرمنده اطرافيان خود نگردند تا براي گذران زندگي از آنها مساعدت مالي دريافت نموده تا سررسيد حقوق و عيديشان فرا برسد.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    7 0
    حالا اگه پرداخت حق ماهانه بیمه کارگر و کارمند به تامین اجتماعی از طرف کارفرما یکم عقب بیفته رفتار سازمان تامین اجتماعی واقعا دیدنی.