+ A - دوشنبه 15 اسفند 1390 - 22:04:00 چاپ
امتیاز به مطلب 0 نفر

خاتمی یک اصولگراست

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - سید صادق روحانی
روز جمعه و در تب و تاب اخبار انتخاباتی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سید محمد خاتمی در حوزه انتخابیه دماوند رای خود را به صندوق انداخته است.
این خبر را نخستین بار خبرگزاری فارس منتشر کرد و بعد از آن خبرگذاری مهر آن را به نقل از فرماندار دماوند تایید کرد. این خبر در نخستین نگاه شاید آنچنان که باید در پروسه انتخابات تاثیر نداشته باشد. یک نفر رای داده است آن هم از حوزه دماوند. چشم‌ها در انتخابات مجلس بیشتر بر تهران و چند شهر بزرگ متمرکز است. سبک و سیاق انتخابات در مجلس نشان می‌دهد که معمولا پیروزی در این حوزه‌ها نشانگر ترکیب آینده مجلس است. با این وجود خبر شرکت سید محمد خاتمی در انتخابات واکنش‌های بسیاری را بر انگیخت.
فهرست انتخاباتی ندادن در انتخابات یک تصمیم جمعی بود که اصلاح‌طلبان گرفته بودند و بر همین اساس بسیاری در فضای مجازی رای دادن خاتمی را حرکتی خلاف جریان اصلاح‌طلبی خواندند. البته این تنها عنوانی نبود که برای این اقدام نهاده شد. تحلیل‌ها هرچه رادیکال‌تر و تندروتر می‌شد نام‌ها نیز تغییر می‌کرد: عدول از آرمان‌ها، خیانت به اصلاح‌طلبی و عناوینی از این دست. تحلیل‌های اپوزیسیونی خارجی‌ها هم که معمولا دستمایه طنز صدا و سیمای خودمان می‌شود از این هم بدتر بود؛ اینکه خاتمی از پشت به مردم خنجر زده است یا اینکه خاتمی مرد نبوده که روی حرف خود بایستد!
انتقاداتی شبیه این را پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته عده‌ای دیگر خطاب به او بیان کرده بودند. اما گویندگان متفاوت بودند. منتقدانش خواستار اعدام خاتمی بودند و در سکوت خاتمی مدافعان سابقش او را متهم به مسامحه‌کاری می‌کردند و تمام این‌ها درحالی بود که وی هیچگاه مردم را دعوت به ساختار شکنی از آن جنس که پس از انتخابات دیده بودیم نکرده بود. هجمه اصولگرایانی نظیر روح الله حسینیان تا ماه‌ها پس از انتخابات همچنان به سمت خاتمی نشانه رفته بود به عنوان مثال روح الله حسینیان در دی ماه سال 88 در مجلس گفت که موسوی و خاتمی بی‌شرمانه دست در دست اوباما به جنگ حسین و ولایت او آمده‌اند. یا وقتی بحث انتخابات مجلس نهم پیش آمد و او شرایطی را مطرح کرد که در آن اصلاح‌طلبان حاضر به مشارکت در انتخابات خواهند شد سخنرانی‌ها و اظهار نظرهای اصولگرایان پر بود از مضامینی از این دست که "آقای خاتمی فکر کن ببین با کی و کجا داری صحبت می‌کنی "!
برای ریشه یابی آنچه که خطاب به خاتمی گفته می شود می توان به بررسی اظهاراتش در سالهای گذشته پرداخت. در دوم خرداد سال 76 او با بیش از بیست ملیون رای منتخب مردم ایران شد. در آن دوره خیلی‌ها رای به او را «نه» به نظام عنوان کردند. این نخستین تحلیل غلطی است که پیرامون شخصیت وی صورت گرفت. خاتمی با شعار‌های بسیاری بر سر کار آمد. جامعه مدنی، اصلاح امور، تحزب، آزادی مطوعات و شعارهایی از این دست. اما به واقع اصلی ترین شعار وی که او نه تنها در زمان ریاست جمهوری اش که پس از آن نیز همواره به آن پایبند بوده است قانون گرایی و التزام به قانون بود. شعاری که هیچگاه از آن عدول نکرد. اگر چه خواستگاه خاتمی اصلاح‌طلبی یا به تعبیر آن دوران چپ خط امامی بود و شاید به خاطر همین موضوع گمان می‌شد تضادها و تضارب‌ها میان دولت و بخش‌های دیگر حاکمیت بیشتر باشد اما خاتمی هیچگاه خانه نشین نشد و هیچگاه در مقابل رهبری موضعی خودسرانه اتخاذ نکرد. اگر بخواهم با تعبیرهای متداول امروزه بیان کنم خاتمی از بسیاری از اصولگرایانی که امروز بر صریر قدرت هستند در آن دوره با بصیرت تر بود.
یکی از رهنمودهای اصلی و اساسی رهبر معظم انقلاب پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 جذب حداکثری و دفع حداقلی بود. ایشان این رهنود را یکی از راهبردهای اصلی نظام عنوان کردند. این درحالی است که در همین انتخابات مجلس شورای اسلامی برخی آنقدر دایره خودی‌ها را تنگ کردند که بسیاری از اصولگرایان هم در آن جا نشدند. حتی چهره های اصولگرایی چون غفوری فرد هم معتقد بودند که در این جذب حداکثری می توان خاتمی را جذب کرد اما برخی دیگر با تقسیم اصولگرایان به خودی و و ناخودی و ناب و غیر ناب راه دیگری را در پیش گرفتند و از رهنمود رهبر انقلابتفسیر خود را ارائه کردند.
بزرگترین انتقاد مجلس هشتم به دولت قانون گریزی است. این در شعارهای انتخاباتی نامزد‌های دوره نهم نیز مشخص بود. قانون گریزی دولت نهم و دهم به حدی بوده است که بارها مسئله سوال از رییس جمهوری مطرح شده است اگر چه تا کنون هیچگاه عملی نشد. شاید این ایراد به خاتمی وارد باشد که مواضعش اگرچه خارج از چارچوب قانون و نظام نیست اما با قرائتی متفاوت است. یعنی آن تعریفی که خاتمی از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه می‌گوید با گفتمان رسمی و عینی تفاوت دارد. بر همین اساس برخی معتقدند که نگاه او به تغییر و اصلاح به افق‌های آرمانی و تخیلی منتقدین خارج از کشورش نیست. نگاه او به تغییر، نگاهی به صندوق رای است. او اگر قانون را ناصالح هم بداند از آن تبعیت می‌کند.
در مقام مقایسه دولتمردان فعلی نگاه به هدف دارند نه طریق. به این معنی که به عنوان مثال اگر دولت اصلاحات می‌خواست به مناطق محروم کشور رسیدگی شود طبق ضوابط و قوانین مصوبه‌ای را در تهران تصویب می‌کردند و از همان کانال‌های روتین بوروکراتیک آن را پیگیری می‌کردند. در حالی که دولت احمدی‌نژاد کابینه‌ را به همان منطقه محروم می‌برد و سعی می‌کند به طریقی جهادی و ضرب الاجلی مشکلات را رفع کند. دولت احمدی‌نژاد دولتی عملگراست؛ نه به قانون کاری دارد و نه به ضوابط. این را هم در همان سال‌های نخستین عمرش با انحلال سازمان برنامه و بودجه نشان داد. همین عملگرا بودن و کم توجهی به قانون دستمایه انتقاد‌های بسیاری شده است. همینطور می‌بینیم که وقتی رییس جمهور نمی‌تواند از راه قانونی حرفش را به کرسی بنشاند 11 روز در خانه می‌ماند.
بگذریم. نقد دولت فعلی موضوع سخن این گفتار نیست. خاتمی روز 12 اسفند رای داد. چه او را یک سر فتنه بنامیم و چه مسامحه گر و کاسب‌کار، خاتمی متعلق به همین نظام است و برآمده از همین چهارچوب. خاتمی برای خود اصولی دارد که به آن‌ها پایبند است و از این جهت باید اورا اصولگرا نامید. خاتمی به مردمسالاری معتقد است آن هم از نوع دینی اش. نه از مردمسالاری عدول می‌کند و نه از دین.
27219

 

مطالب مرتبط
نظرات 30
  • بدون نام دوشنبه 15 اسفند 1390 - 22:32:47
    400 387 پاسخ به این نظر
    تحليل جالبي بود! درود بر خاتمي و تمام قانون مداران!
  • مهدی شاکری دوشنبه 15 اسفند 1390 - 22:35:36
    313 296 پاسخ به این نظر
    ممنون از تحلیل پر محتوی شما دوست عزیز و به امید سلامتی سید بزرگوار
  • بدون نام دوشنبه 15 اسفند 1390 - 22:58:24
    299 356 پاسخ به این نظر
    مرد بزرگ در روزگاران سخت.
  • بدون نام دوشنبه 15 اسفند 1390 - 23:00:07
    470 215 پاسخ به این نظر
    بله اسرائيل هم براي خود اصولي دارد پس اصول گراست! خبر آنلاين هم كه هميشه فيلتر ميكنه...
    • بدون نام سه شنبه 16 اسفند 1390 - 06:29:20
      13 34
      آهای پرچم آلمان خورده، شرط میبندم با یه ترفندی واسه خودت امتیاز مثبت میزنی و برای مخالفانت امتیاز منفی میزنی، میگی نه ؟؟ ملت امتیاز منفی های منو نگاه کنید
  • مهدی دوشنبه 15 اسفند 1390 - 23:00:34
    110 9 پاسخ به این نظر
    در فضای سیاسی کشور ما جای نقد منصفانه خالی شده و ارزش گذاری نقد به میزان توهین و تندروی معطوف شده..خاتمی مرد قانون بوده و هست و نگرانی مخالفان از این رویه سید است انان به دنبال فراهم کردن شرایطی برای عدم حطور ایشان بودند که سید نقشه شان را بر باد کرد و حملات بعدی مخالفان از موضع درماندگی و ضعف انان است..اصلاحات زنده است چون زندگی در جریان است..
  • مقداد دوشنبه 15 اسفند 1390 - 23:15:36
    22 175 پاسخ به این نظر
    اين تحليل واقعا غلطه. خاتمي هميشه عليه رهبري بوده هست و خواهد بود.
  • من دوشنبه 15 اسفند 1390 - 23:17:28
    37 347 پاسخ به این نظر
    درود بر خاتمی و احمدی نژاد. این کشور فقط با کارهای احمدی نژادی درست میشه.ترکیبی از خاتمی و احمدی نژاد بنظر من جالبترین شخصیت ممکنه.اصلاح طلب اصولگرا
    • آنتی من سه شنبه 16 اسفند 1390 - 00:28:49
      157 4
      انشالله خداوند «من» را شفای عاجل عنایت بفرمایند
  • بدون نام دوشنبه 15 اسفند 1390 - 23:49:43
    69 28 پاسخ به این نظر
    جوک سال هم فکر کنم باید این باشه . خاتمی یک اصولگراست
  • اصول گرای اصلاح طلب سه شنبه 16 اسفند 1390 - 00:01:23
    135 23 پاسخ به این نظر
    نظام به وجود خاتمی نیاز دارد. بله او یک اصول گرای واقعی است.
  • بدون نام سه شنبه 16 اسفند 1390 - 00:12:58
    31 46 پاسخ به این نظر
    خاتمی از روی سیاست و با برنامه در انتخابات شرکت کرد !!! و مواضعش همان طور است که قریب به اتفاق مردم معتقدند و صحبت های بیانیه جدیدش را خودش هم قبول ندارد.
  • جواد سه شنبه 16 اسفند 1390 - 00:14:41
    8 67 پاسخ به این نظر
    سلام به نظر من آنچه گفتین با واقعیت سازگار نیست کسی مثل آقای خاتمی در زمان خاص باید بهترین تصمیم رو بگیره به همین دلیله که اصلاحات حذف شد، اگه همون روزا حتی همین سخنان رو می گفت اوضاع این طوری نبود. در اون رمان خاتمی به تغییر نظام باور داشت. در کل بیشتر چیزایی که اینجا گقته شده به هم بی ربطه و توهم
  • بدون نام سه شنبه 16 اسفند 1390 - 00:26:28
    83 3 پاسخ به این نظر
    سیاست نقشه راهی است برای رسیدن به هدف. در سیاست احساسات جایی ندارد و تماما عقل بر این روابط حاکم است. آقای خاتمی از اول هم به دنبال مردمسالاری دینی بود و هیچگاه خلاف آن حرف نزد و عمل نکرد. ایشان شیوه خاص سیاسی خود را دارد که نشان از نهادینه بودن بر اساس دانش و تفکر است و پختگی ایشان در جامعه سیاسی را نشان می دهد.
  • رضا سه شنبه 16 اسفند 1390 - 01:27:10
    20 96 پاسخ به این نظر
    تحلیلت خیلی سطحی بود همین که برای رو اوردن خاتمی به احمدی نژاد گیر دادی! اینجور کارها دیگه قدیمی شده مردم ما الان همشون یه پا تحلیلگر مسائل سیاسی هستن جناب خاتمی نصفش اینوریه نصفش اونوری از قدیم هم گفتن شتر سواری دلا دلا نمیشه حالا شما میخوای ثابت کنی اصولگراست حرفی نیست کسی که حسابش با خودش معلوم نیست و هم اینوری ها بهش گیر میدن و هم اونوری ها اول باید بره بشینه چندین ساعت با خودش فکر کنه و تکلیفش رو مشخص کنه ایشون یک بار موضعش رو در مورد سال 88 به طور واضح مشخص نکرده و حالا ادعای اینو داره که میخواد به اغوش نظام برگرده؟؟! به عمل کار براید به سخنرانی نیست... مرد باشید اینهمه نوشتم رو منتشر کنید تا ملت تحلیلهای مختلف رو ببینند ( انشاا..)
    • مصطفی سه شنبه 16 اسفند 1390 - 02:05:17
      44 7
      واقعا؟ شما میدونی سیاست چیه؟ یا فقط بلدی از روش بنویسی؟؟؟؟
    • بدون نام چهارشنبه 17 اسفند 1390 - 00:55:24
      7 0
      کسانی که اینچنین تحلیل ها رو که اتفاقا مستدل هم هست سطحی میدونن(برای نمونه اینکه هیچ وقت خاتمی در مقابل قانون و حکم حکومتی ایستادگی نکرده) احتمالا در ضدیت باخاتمی هم دلایلشون سخنان و نوشته های امثال کیهان و رسالت می باشد که اتفاقا تاکنون هیچ مدرکی هم برای هیچ کدام از حرفهایشان رو نکرده اند و حرفهایشان صرفا تهمتی بیش نبوده است
  • بانام سه شنبه 16 اسفند 1390 - 01:32:02
    18 127 پاسخ به این نظر
    جناب آقای خاتمی اصلاحات مرد شمابازدم ازاصلاحات میزنی خبرانلاین نظرم راسانسورنکنی باشه
  • سخند سه شنبه 16 اسفند 1390 - 01:37:03
    16 100 پاسخ به این نظر
    خاتمی یک ترسوست! نه بابا این چه حرفیه. نگید ترو خدا. اصلا این جوری نیست. این چه تیتریه!!!
  • بدون نام سه شنبه 16 اسفند 1390 - 01:46:32
    148 24 پاسخ به این نظر
    منفي به خاتمي داره زياد ميشه ولي بازم مثبتاست كه بيشتر ميشه اي محبوب ترين مرد سرزمين من
  • مهدي سه شنبه 16 اسفند 1390 - 01:57:08
    17 131 پاسخ به این نظر
    اگر نوه‌ي عمه‌ي هرکول پوارو زنده شد، اصلاحات هم زنده مي‌شود. راي دادن خاتمي مثل ورد خواندن سر جنازه‌ي نوه‌ي عمه‌ي هرکول پواروست.
  • هپشنگ سه شنبه 16 اسفند 1390 - 02:07:13
    137 13 پاسخ به این نظر
    اصلا ما خاتمي را به خاطر همين كارهايش دوست داريم. زنده باد مرد فيروزه‌اي!
  • بدون نام سه شنبه 16 اسفند 1390 - 02:23:52
    131 12 پاسخ به این نظر
    درود بر خاتمی
  • امید سه شنبه 16 اسفند 1390 - 05:22:27
    24 6 پاسخ به این نظر
    من منتقد رای دادن خاتمی هستم . چرا که وقتی یک گروه سیاسی تصمیم به عدم مشارکت میگیره و تمام شواهد نشان بر همین داره و تمام اطرافیان او نیز شرکت نکردند. این شرکت که حتی اگر به بهانه حفظ روزنه اصلاح و تعامل با حاکمیت باشه با عمل سیاسی تضاد دارد ولی با این وجود خاتمی را همیشه به عنوان یکی صادق ترین و مردمی ترین شخصیت سیاسی سالهای معاصر قبول داشته و دارم. زنده باشی سید
  • محمود سه شنبه 16 اسفند 1390 - 12:16:55
    7 33 پاسخ به این نظر
    برادران عزیز در همه حال باید در خط امام باشیم و خاتمی زمانی یک اصول گرای واقعی است که دلش با اصول نظام باشد نه تیپش مهاجرانی هم در زمانی که رای اعتماد گرفت یک اصول گرا شد نمی خام بگم خاتمی هم اینگونه است اما اصول گرایی صرفا روحانی بودن و موضع سیاسی نگرفتن نکردن نیست کمی فرصت بدهید زمان ، اصول گرایی خاتمی را مشخص می کند خب رانلاین ممنون میشم نظر بنده را هم ثبت کنید
  • مهدی سه شنبه 16 اسفند 1390 - 14:01:18
    8 4 پاسخ به این نظر
    سلام این عادت شماست وقتی کارتمام میشه بعدا مخ سوت کشیدتون میاد کارمیکنه که به در هیج کس نمیخورد خاتمی حسابی تخریب کردید حالا هم نوبت احمدی هست
  • ناصر سه شنبه 16 اسفند 1390 - 17:28:53
    8 0 پاسخ به این نظر
    نوشته روزنامه نگارانه نسبتا دقيقي است جسورانه است. نگارنده البته كوشيده متني قابل انتشار بنويسد خبر‌آنلاين البته شجاعت به خرج داده، آن جسارت و اين شجاعت در قبال كاري كه خاتمي انجام داده خيلي كم است در مقابل اعدام بايد گرددهاي جاهلان بسيار ناچيز است اما آغاز خوبي براي زلال كردن اصولگرايي گل‌آلود در اين روزگار اپرتونيست‌هاست. نكته‌اي كه مي‌ماند آن است كه برادر جان واژه عملگرايي و رفتار جهادي را چركين نكن. قدري چشم‌هايت را بشوي تا چرك هوچي‌گري برود و بتواني چهره آن بنده خدا را بهتر ببيني
  • سهند سه شنبه 16 اسفند 1390 - 19:15:12
    7 4 پاسخ به این نظر
    کوی دانشگاه احیانا در زمان ریاست جمهوری همین آقا نبود؟ جوون ایرنی زخم خورده ی سیاست مسموم توی ایرانه. گوشش هم از این حرفها پر و به خدا. 2 سال و نیمه که دیگه میفهمه کی دروغ میگه کی بیشتر دروغ میگه! خبرخان سانسور؟
  • بدون نام سه شنبه 16 اسفند 1390 - 20:15:08
    5 0 پاسخ به این نظر
    سلام متاسفم ازاينكه مطلب منو سانسور كرديد
  • بی نام جمعه 4 فروردین 1391 - 12:23:13
    1 0 پاسخ به این نظر
    خاتمی،روحانی آزاداندیش و با بصیرتی است و ملت ایران به داشتن یک چنین مردهایی افتخار می کند . اصلاحات در خون مردم جای دارد
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.