۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸

پس از موضوع «ازدواج موقت»، بحث «ازدواج مجدد» در لایحه حمایت از خانواده به موضوعی چالش برانگیز در جلسه امروز مجلس بدل شد.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آنکه مواد 22 و 23 این لایحه روزها در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان به نتیجه نرسیدند، لایحه حمایت از خانواده بار دیگر به کمیسیون حقوقی و فضایی بازگردانده شدو پس از قریب به دو سال از آن زمان بار دیگر این لایحه به صحن علنی مجلس بازگشت. با این تفاوت که کمیسیون قضایی این بار ماده جنجال برانگیز »ازدواج مجدد مردان» را حذف کرده بود.
در ماده 23 لایحه حمایت از خانواده آمده بود: دادگاه اجازه ازدواج دوم را در این موارد به زوج می دهد: در صورت رضایت همسر و اختیار همسر دائم بعدی منوط به توانایی مالی مرد و تعهد اجرای عدالت بین همسران. همچنین در صورت تعدد ازواج، چنانچه همسر اول مطالبه کند، ازدواج دوم منوط به پرداخت مهریه زن اول است.
اما علی مطهری مخالفت حذف این ماده بود و گفت: باید نگاه جامعی به قوانین و احکام خانوادگی در اسلام داشته باشیم. از این رو به موضوع ازدواج مجدد، ازدواج موقت، ارثیه و دیه کمتر زنان و .... باید توام با هم نگریست.
نماینده تهران با بیان اینکه اجازه ازدواج مجدد، از آن رو بوده که اسلام به دنبال حل یک معضل اجتماعی بوده است؛ افزود: دنیای غرب رابطه آزاد و فساد و فحشا را برای حل این معضل اجتماعی پذیرفته که خانواده در آن جامعه بی معنی شده است.
به گفته وی، به دلیل تلافات زیاد مردان در جنگ​ها و امور مختلف، تعداد زنان آماده ازدواج بیش از تعداد مردان آماده ازدواج است. از سوی دیگر زنان جوانی که شوهر خود را از دست می دهند، کمتر مورد مراجعه قرار می​گیرند. مردان مجرد همدیگر به اینگونه زنان مراجعه نمی​کنند و به دنبال دختران باکره هستند! حال تکلیف این زنان جوان که احتمالا فرزندانی هم از ازدواج نخست خود دارند، چیست؟ آیا نباید زمینه ازدواج مجدد و قانونی آنها را فراهم کرد؟
نادر قاضی پور نماینده ارومیه هم با مطهری هم نظر بود و گفت: ازدواج مجدد جلوی خلاف شرع را می​گیرد. ما در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنیم و نه در غرب و باید قوانین اسلامی را اجرا کنیم. در مجلس شورای اسلامی هم باید قوانین اسلامی تصویب شود.
وی با تاکید بر اینکه نباید اسلام زیر سوال برود، ادامه داد:با توجه به آمار جمعیتی به جنس زن و مرد، متوجه می​شوید که این حکم شرعی، بی حکمت نیست! به زندگی ائمه اطهار و امامان هم بنگرید متوجه اهمیت این موضوع می​شوید.
نماینده ارومیه خواستار رای نمایندگان به پیشنهاد مطهری شد تا ریشه فساد در کشور کم شود.
زهره الهیان نماینده تهران با ابراز تعجب از اظهارات مطهری، با تاکید بر اینکه در اسلام، اساس بر تک همسری است، ادامه داد: وجود چنین ماده چالش برانگیزی بود که باعث شد بررسی آن چهار سال به طول بیانجامد.
او که می​گفت ازدواج مجدد، آرامش روحی و روانی خانواده را مختل کرده و آرامش همسر اول و فرزندان را به هم می​ریزد، افزود: ازدواج مجدد، منجر به طلاق​های بسیاری شده است که نشان می​دهد بنیان خانواده را متزلزل می کند. باید ازدواج مجدد به شرایط استثنایی خاص محدود شود که مثلا زن مهجور، زندانی یا دچار بیماری صعب العلاج باشد. نباید این موضوع را به تمکن مالی مرد یا شرط عدالت، منوط کرد.
نماینده تهران تاکید کرد که نباید فضایی برای بدخواهان مجلس ایجاد کرد تا با مستمسک قرار دادن آن به مجلس و مصوبه آن هجمه​ای وارد کنند.
میرکوهی نماینده دولت با بیان اینکه این ماده به دلیل آنکه منافع زنان تامین شود، حذف شده است؛ افزود: اتفاقا حذف این ماده به ضرر زنان است. دادگاه باید احراز و عدالت مرد را احراز کند تا اجازه ازدواج مجدد صادر شود. اگر این ماده حذف شود، مردان بدون این شرایط می توانند به استناد حکم شرع، ازدواج مجدد داشته باشند. از این رو بهتر است محدودیتی برای مردان وجود داشته باشد.
نهایتا پیشنهاد مطهری برای بازگشت این ماده به لایحه حمایت از خانواده به رای گذاشته شد که مصوب نشد. به این ترتیب موضوع ازدواج مجدد از لایحه حمایت از خانواده حذف شد.
45/29
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    71 24
    به به ایشون متاهل هستند؟یعنی بعد از این دفاع جانانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    حال مطهری خوب نیست اصلا!!!!!!!!!!!!!!!!!!! جناب!شما از خودت شروع کن ببینم واکنش خانمت چیه! یه چیزایی میگه که ادم از رایی که داده پشیمون میشه
  • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    49 6
    بابا انقدر شديد و محكم از خانواده حمايت نكنيد.نگرانتونم به خدا!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    42 71
    اححححححسسسسنت به علی مطهری واقعا جانانه از حق مسلم مردان دفاع کردی
  • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    70 14
    اينم از نماينده مجلسمون تو ابن وصعبت گروني به جاي حل مشكلات معيشتي بحث ازدواج مجدد چه جايي داره آخه آدم دلشو به كي خوش كنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    43 52
    یکی بیاد جواب درست و حسابی به حرف آقای مطهری بده خدایی حرف حق جواب نداره اینهمه زن بی شوهر تکلیفش چیه ؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      62 14
      معمولا با ازدواج مجدد مردها همسران اول جدا میشند پس بازم یه زن مطلقه میشه! اونوقت زن اولی هم باید بره زن دوم یکی دیگه بشه؟؟؟ پس اینجوری تکلیف زنهای بی شوهر معلوم نمیشه چون با ابن کار یه سری زن شوهر دار هم بی شوهر میشن
    • h IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      66 13
      ادم بهتره بی شوهر باشه تا زنه دوم بشه امار زنای مجرد زیاده چون مردای مجرد هم زیادن به جای فراهم کردن شرایط ازدواج جوونا گیر دادن به مردای متاهل
  • محمد IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    14 41
    ازدواج مجدد درصورتی که حق و حقوق زن اول حفظ بشه نباید مشکلی داشته باشه من نمی گم بیان همه مردا ازدواج مجدد داشته باشن ولی کافیه کمی به اطراف خودتون نگاه کنید چقدر دختر ازدواج نکرده می بینید چقدر زن هست که طلاق گرفته ولی به دنبال یک همسر هست چقدر زن هست که در اثر صانحه یا فوت در اثر بیماری بدون همسر هستن خوب معلومه که فساد زیاد میشه باید شرط و شروطی برای مردها گذاشت که مثلاًمرد ازدواج کرده در صورت ازدواج با زن دوم مطلقه یا همسرش فوت کرده شرایط سختی نداشته باشه ولی با حق و حقوقی مناسب زن اول ویا .... باشه ./ الانه بیشتر طلاق ها باعثشون تعیین مهریه زیاد هست باید مجلس حد و حدودی مناسب وضعیت موجود تعریف کنه و همه گان بر همین اصل پایبند باشن و خیلی کارهای دیگه که می شه کرد ولی کسی به فکرش نیست .
  • الی IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    61 10
    جوونا تو ازدواج اولشون موندن اونوقت شما به فکر ازدواج مجدد هستید. واقعا خنده داره...
  • ايراني IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    52 6
    اي بابا اين نماينده ها كجاي كارند .كشور ديگه هيچ مشكلي نداره كه مجلس سراين موضوع وقت مي ذاره ومال بيت المال را هدر ميدند ... با با يه فكري به حال اين همه مشكل وگروني بكنيد . اين جور پيش بره ديگه اصلاٌ كسي ازدواج نميكنه چه برسه به ازدواج مجددوموقت....
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    57 3
    دخترای جوون تحصیلکرده باکمالات دارن می ترشن اونوقت شما نگران زنانی هستید که شوهرانشون رو از دست دادن و اصرار دارید که مردای متاهل باید با اونا ازدواج کنن دیگه اینجوری که نمی شه اصلا مهم نیست که زندگی زن اول یارو بهم می ریزه.
  • لیدا shz IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    54 9
    اقای مطهری شما دوست داری برو ده تا زن بگیر ولی به بقیه مردا چیکار دارین خواهشا اینارو یاد بقیه ندین... خبرانلاین اگه این یکی هم منتشر نکردی دیگه دوست ندارم. خب نظرمونه
  • آقایی IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    10 52
    زنان ومردان باایمان ایا قانون اسلام را شما نوشتید.چرا هرکس به نفع خویش سخن میراندشما به سیره پیامبر اسلام وامامان نگاه کنید..خانمهای شوهر دار ایا به فکر همجنستا ن نیستید.خودتان رابزارید جای زنان مطلقه چیکار میکردین.بهتر ان است تابع شرع مقدس اسلام باشیم راه نجات ورستگاری ما درانست
    • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      21 6
      ای کاش همه چیز طبق شرع اسلام بود. نه این موضوع که برای آقایون خوشاینده.
  • الناز IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    46 9
    عزیزان برای مثال در اسلام بازی کردن با هر وسیله ای که "در عرف" آلت قمار شناخته می شه حرام است. این نشون میده که اسلام به عرف در جوامع توجه خاصی دارد. حالا دقت کنید که عرف به شدت نگاه بدی به ازدواج مجدد مردان متاهل وجود داره و اغلب ازدواج های مجدد مردان منجر به طلاق همسر اول و آبروریزی می شه در صورتی که در زمان پیامبر چنین وضعی نبوده. آیا آقایون نباید به این مساله مهم توجه کنند؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد اصلانی IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    18 5
    با توجه به اینکه زنان معمولا تمام احساسات و عواطف خود را صرف همسر خود مینمایند و به این امید هستند که همسرشان متعلق به خودشان است، از این رو وقتی شخص دیگری به خانواده اضافه شده و طبیعتا همه سرمایه های معنوی همسرشان باید صرف دو نفر شود زن با این باور که خلأ های در وی باعث تمایل همسرش به ازدواج مجدد شده، ضمن از دست دادن اعتماد به نفس پایبندی خود به خانواده را از دست میدهد. همچنین همسر دوم نیز حتما میداند که چرا وارد زندگی دیگری شده و امکان ورود دیگری نیز به زندگی اش وجود دارد آن همه توجه را به تحکیم خانواده نخواهد داشت.با این وصف ضمن تأیید صحبتهای آقای مطهری در خصوص دلایل مطرح شده، به سبب آنچه که بیان شد مقررات کنونی (ماده 16 قانون حمایت خانواده 1353) مناسب بوده و آزادی ازدواج مجدد لازم نیست
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    17 46
    دم شما گرم ازحق اقایان دفاع کردین
    • h IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      28 18
      این موضوع رو اگه حقوقه خودت میدونی نمیشه به ادمی مثه تو حرف زد
  • h IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    44 11
    متاسفم که یه عده این موضوع رو حقه مسلم خودشون میدونن همون طور که مرد دوست نداره زنش خیانت کنه زنم همون حسو داره قلب فقط واسه یه نفر هست مطمعنم خیلی از کسایی که اینو حقه خودشون میدونن یه زن هم ندارن فقط می خوان اعتماد به نفسشون بره بالا
    • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      18 3
      دقیقا درسته یکم به انسان بودهوان بها بدیم برای قلب هامون ارزش قائل باشیم هوس رانی و تنوع طلبی آرامش نمیاره به خدا
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    16 67
    ازدواج مجدد حق مسلم آقايان ميباشد واين موهبتي است از طرف خدا . اگر اين حق براي خانومها بود آيا از حلقوم مردان بيرون نكشيده بودنند ؟؟؟ خداوند داناتر از همه است . و هر حرفي كه در قران زده شده است بدون حكمت نيست . حال بعضي ها نميدونم چرا حلال خدا را (ازدواج مجدد ) ابروريزي ميدونند ؟ در صورتي كه زنهاي بي سرپرست بايدچه بكنند ؟
    • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      60 11
      شمایی که اینقدر دم از خدا و پیغمبر می زنی اگه پاش بیفته و بخوای ازدواج مجدد کنی واقعا می ری سراغ زنان بی سرپرست؟؟؟
    • عطسه IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      44 3
      لطفا اینقدر دم از حق نزنید بیشترین حق را کودکان دارند که وقتی به دنیا آمدند حق دارند از محیط گرم و صمیمی خانواده بهره مند شوند ودر محیطی امن و استوار از لحاظ عاطفی بزرگ شوند تا نسل آینده از سلامت روان برخوردار باشد و بسیاری ازجرایمی که هر روز دراین صفحه شاهد هستیم را دیگر نبینیم.ای کاش کسانی که اینقدر از چند همسری دم میزنند برای لحظاتی به کودکی خویش برمیگشتند و میدیدند آیا در خانواده ای که پدر و مادر تنها به یکدیگر عشق می ورزیدندبیشتر احساس امنیت خاطر میکردند یا در خانواده ای چند همسری و پر از حسادت و بد گمانی و بد گویی.آیا براستی در کنار مادر خویش هووهای متعدد میخواستند و پدر را هر روز سر گرم پرداختن به زن غریبه ای تازه وارد.
    • عطسه IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      30 5
      ای کاش به گونه ای زندگی کنیم که عمده عمرمان به اشباع کردن ا ین غریزه و پرداختن به حواشی آن نگذرد
    • باران IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      7 1
      شرافت، انسانيت، عاطفه و محبت، وجدان، انصاف و قدرشناسي هم موهبت هاي ديگري هستند از طرف خدا. اي كاش انسان موهبت هاي خدا رو دستچين نميكرد تا فقط اونهايي رو كه مطابق هوا و هوسش هستند برداره. اي كاش همونقدر كه به يك آيه كه مجوز تعدد زوجات هست (اونهم با شرايط بسيار كه شرايطش هميشه به دست فراموشي سپرده ميشه!) توجه ميشد، به ده ها آيه كه مضموني مشابه آيه شريفه "هل جزاء الاحسان الا الحسان؟!" دارند توجه ميشد... اي كاش انسانيت را ذبح شرعي نميكردند... اي كاش...
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    20 27
    آقا الان هم چند همسري هست. فقط قانوني نيست. تازش كار دزدكي بيشتر هم حال ميده
  • حامد arak IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    44 6
    بیشتر جوونای مملکت درگیر مشکل بیکارین و توی انجام ازدواج اولشون موندن اقایون میان مجلس راجع به چی بحث میکنن اگه مجلس و دولت کل وقتشونم بزارن برا حل بیکاری بازم کمه
  • بدون نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    16 44
    من يك زن جوان مي باشم كه به تازگي شوهر خود را از دست داده ام به نظر بنده بايد شرايط را طوري فراهم كنند كه بيشتر زنان بيوه سر و سامان بگيرند البته رضايت همسر اول بايد مورد توه واقع شود كه در آينده مشكلات بجاي اينكه كم شود بغرنج تر نشود
    • علی IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
      6 1
      بنده خدا تو به این میگی سر و سامون گرفتن؟ اتفاقا زندگی چند همسری مردان عین بی سر و سامانیه همسر اول آقا در اکثر موارد ناراضیه و بعد هم نارضایتی فرزندان با این کار آرامش خانواده ها به هم میخوره از و پای بحث و دلخوری و جنگ و دعوا به زندگیها باز میشه .موندم بعضی از آقایون چطور فکر نکرده و نسنجیده و بدون اینکه جوانب کارو در نظر بگیرن فکر میکنن بهشون خیلی لطف شده و خیلی از این کار استقبال میکنن
  • بدون نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    13 44
    من هم با آقای مطهری موافقم. بعضیها متعصبانه با ازدواج مجدد و موقت مخالفند. در حالی که اگه کمی دقت کنند اصل این حکم، مخصوصاً ازدواج موقت، بیشتر به نفع خانوماست.
    • بدون نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      40 9
      دوست عزیز درسته که اصل این حکم برای حمایت از خانوم هاست اما یک زن سر و سامان می گیره و زن اول بدبخت میشه!
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    14 39
    اینهایی که مخالف ازدواج مجددن میشه جز جوسازی، یه حرف منطقی هم بزنن؟!!
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    35 5
    اوضاع و روابط زندگی به حد کافی خراب است خواهشا نماینده ها خرابترش نکنند . بابا ول کنید خانواده ها را . واقعا مشکل اساسی خانواده ها و زندگی ها ازدواج مجدد اقایون هست
  • ازل IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    39 6
    با این گرونی غیر از ادمهایی که به نوعی از رانتها و پول نفت استفاده میکنن کی میتونه زن دوم بگیره.خیلیها زنشون را به خاطر بی پولی از دست میدن
  • بدون نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    11 41
    ازدواج مجدد هیچ ایرادی از لحاظ اسلام نداره.پیامبر اسلام چندین همسر داشتند.اما به نظر من اگر قانونی باشه تا ازدواج دوم با رضایت زن باشه بهتره.
    • باران IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      3 1
      البته ببخشيد ولي كاش گفته بوديد كه توي چه مسايل ديگه اي هم اينقدر پايبند به الگو قرار دادن پيامبر اسلام(ص) هستيد؟! ضمنا پيامبر اكرم به بهانه اضطرار و افتادن به گناه ازقانون شرع سوء استفاده نميكردن! وتمام همسرانشون به جز يكي،بيوه و همسن و ياحتي بزرگتر از ايشون بودن نه اينكه مردبا بيشرمي زني رو كه خودش رو درخونه اون و به پاي زندگي اون پير كرده بلاتكليف رهاكنه بره سراغ يه زن،همسن بچه خودش! در همون سوره اي كه مجوز تعدد زوجات داده شده صراحتا تاكيدگرديده درصورتي كه احتمال ميدهيد نتوانيدعدالت را رعايت كنيداز ازدواج مجدد بپرهيزيد.شما چند تا مرد رو ميشناسيد كه هنگام تصميم به ازدواج مجدد اهميتي هم براي اون آيه ي ديگه قايل شده باشن؟!!! كاش حداقل بوالهوسي و ظلمتون رو به پاي اسلام و پيامبرش نميذاشتيد...
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    28 7
    فقط 1% دلم می خواد بدونم اگه این قانون ازدواج مجدد برای خانمها مجاز و برای آقایان ممنوع بود ، چی می گفتن؟ حالا که یه کم بهش فکر کردین خودتون بگذارید جای خانمهایی که همسرشون با ازدواج مجدد بهشون خیانت میکنه و بچه های خونواده حس نا امنی و عدم اعتماد رو همیشه با خود خواهند داشت.
  • مینا IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    19 3
    بینیاد هر خانواده بر بنای اعتماد و صداقت و درستی ایست با طرح آقای مطهری که واقعا جای تاسف داره با اون نگاه نقادانه به این موضوع جایگاه یک زن چی می شه میشه مثل کشورهای عربی ما داریم به کجا میریم به ترکستان
  • ا.ل IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    6 41
    من مردی هستم که دارای زن و 2 فرزند است. پس از 10 سال زندگی با همسرم احساس تهی بودن دارم. متاسفانه همسرم مرا پر نمیکند. اما بسیار او را دوست میدارم. از نظز مالی هم هیچ مشکلی ندارم و او را تطمیع کرده ام. خانه و ماشین به نام خودش و حساب بانکی با سرمایه 250 میلیون تومانی هم در اختیارش گذاشته ام. سه سالی است که با زن دیگری آشنا شدم و او را صمیمانه دوست دارم و او را کسی یافته ام که گمشده های خود را در او پیدا کنم. از شرایط من مطلع است و در عین حال همسر اولم از آشنایی من بی اطلاع نیست؛ هرگز دوست ندارم او را طلاق دهم ولی او اجازه ازدواج مجدد به من نمیدهد و در ضمن خود را بر من حرام کرده و طلاق هم نمیخواهد. حالا با این قانون به نظر شما من باید چه کنم. گناه کنم؟به پای بچه ها بسوزم؟ همسرم را طلاق دهم؟
    • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      19 6
      خیلی نامردی متاسفم
    • خواننده IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      16 0
      خود کرده را تدبیر نیست از رابطه شما اطلاع داشته که خود را بر تو حرام کرده! با 2 فرزند با زنی رابطه داری؟!!!!همسرت تو را خوب شناخته!جای بسی تاسف!
  • عمو عباس IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    8 16
    خوبه این قانون مطرح شد تا من صدای خانمها را از رادیو مجلس بشنوم حالا فهمیدم که فلسفه خانمها در مجلس چیه تصویب قوانینی " خاص " برای خانمها
    • رضا IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      5 15
      با نظر عمو عباس موافقم ولی عمو جان شنیدن زیاد صدای خانمها خوب نیست
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    5 24
    فقط ازدواج موقت
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    7 1
    حكم مرداني كه قبل از اين لايحه و بدون رضايت همسر اولشان ازدواج كرده اند وهمسران بدبختشان طلاق نگرفته اند و كارشان در دادگاههاي خانواده است تكليف اين گونه خانمها چيست ؟ آيا قانون حمايت از خانواده حقوق ضايع شده اين خانمهاي بدبخت را به ايشان برمي گرداند ؟ اين خانمهاي سرگردان و بلاتكليف در جامعه به كجا و چه مرجعي مراجعه كنند تا قانون حمايت از خانواده حق و حقوق از دسته رفته را به ايشان بازگرداند و در مقابل زن دوم از زن اول حمايت كند ؟
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    24 1
    من به شخصه اگه خدایی نکرده بابام بخواد همچین کاری کنه دیگه دوستش ندارم حتی اگه به قول آقایون قانونگذار مخفی بماند یه روز برملا میشه نه من نه مادرم حاضر به ادامه زندگی با پدرم نخواهیم بود.هیچ مادر و فرزندی رضایت به این کار نمیدهند.زنان بی سرپرست سرپناه دائمی میخواهند نه موقت!خواهشا از همچین قوانین هوس پروری صحبت نکنید که فقط باعث فروپاشی خانواده ها میشه.
  • سعید IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    6 2
    نظرات باید کارشناسی باشد نه احساسی , اینکه من مرد هستم پس به نفع مردان صحبت کنم چون نگاه مردانه دارم یا اینکه زن هستم احساسات خاص زنانه باعث موضع گیری در مقابل اظهارات مردان داشته باشم به نظرم اشتباه است کارشناسان علوم اجتماعی مشاوران و راهنمایان خانواده و متخصصین مسائل شرعی باید به اجماعی برسند و به کمیسیون اجتماعی و کسانیکه در مجلس در ارتباط با خانواده تصمیم ساز هستند راهکار بدهند .
  • بدون نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    2 7
    مرد ها فقط مقصر نیستند زن ها در این امر مقصرند.که کانون خانواده را بهم میزنند
    • باران IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      2 1
      در فروپاشي هر خانواده هم مردان مقصرند و هم زنان تازه از راه رسيده. قانون عرضه و تقاضاست!!!
  • الهام IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    16 1
    آخه همه مشکلات حل شده فقط مونده حمایت از ازدواج مردان محترم آخی دلم واسه همه ی آقایون سوخت !!!!!!!!! حیف که تصویب نشد . حالا امشب چطوری میخوابن؟؟ آخی
  • الهام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    15 0
    این لایحه حمایت از خانواده است یا لایحه متلاشی کردن خانواده؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    13 0
    پدر من با 54 سال سن به جای آنکه به فکر زن و فرزندان دانشجویش در این اوضاع نسبتا سخت در تهران باشد همه فکر و ذکرش شده دختری که 28 سال از او کوچکتر است و در حالی که ما به سختی زندگی می کنیم او خرج ان دختر می کند. به عنوان یک پسر 23 ساله واقعا برای هر قانونی که چنین اجازه ای به او می دهد متاسفم و از آن بیزارم.
  • بي نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    9 3
    به نظر من ازدواج مجدد بيشتر به ضرر آقايونه نه خانوما اما مردها فعلا متوجه نيستند و به بعد هوسراني قضيه نگاه مي كنند. بيشتر به ضرر مرداست چونكه ديگه هيچ زني به فرداي زندگيش اعتماد نداره و ديگه نمي تونه با شوهرش صداقت لازم را داشته باشه. و به اصطلاح يه عمر بجاي اينكه دوشادوش همسرش زندگي را بسازه ميره تو جبهه ي مخالف و سعي مي كنه به اصطلاح شلوار شوهرش دو تا نشه ! زنها همه مي افتند توي پنهان كاري و تازه ممكنه كارهايي ديگه اي هم بكنن! و مردها اونوقت مي فهمند كه چه بلايي سرشون اومده و چه كلاهي سرشون رفته ! اينم عاقبت كثافتكاري و هوسراني.
  • بي نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    12 2
    و اما مي خواستم جواب سوال آقاي ا.ل را بدهم: اگر همسر شما بجاي شما همچين كاري ميكرد شما چه ميكرديد؟ الان هم خودتان همان كار را بكنيد. به نظر من مسائل احساسي شوخي بردار نيست و در بسياري از مواقع قانون بردار هم نيست من خيلي از زنان را مي شناسم كه در اينطور مواقع مقابله به مثل مي كنند. اما مردان خودشان را به خواب زده اند و همه چيز را بر خود حلال و بر طرف مقابلشان حرام ميدانند. اينجا ديگر اين بحثها نيست . من به عنوان يك زن مسلمان در اينگونه مسائل كه پاي احساس و زندگي ام وسط است دقيقا مقابله به مثل مي كنم حتي اگر سنگسار شوم! به ايشان توصيه مي كنم با كمك گرفتن از يك مشاور با تجربه به حل مشكل بين خود و همسرشان اقدام كنند چون آن بيگانه به درد روزگار پيري نمي خورد. وعاقبت خود آن مرد تنها مي ماند.
    • ا.ل IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      5 9
      شما مسلمان نیستید، بلکه فقط مدعی هستید. مسلمان به حکم قرآن و سنت پایدار است. نظر شما درباره حکم قرآن که اجازه ازدواج بیش از یک زن را به مردان میدهد، چیست؟ شاید دوست دارید تفسیر به رای کنید. شاید هم میگویید اسلام برای قرون قبل است و از اینگونه موارد. مرد میتواند چند همسر داشته باشد ولی با در نظر داشتن احساسات زنان باید بداند که رعایت عدالت کار ساده ای نیست. حتی خود قرآن میفرماید. " حتی اگر هم بخواهید عدالت را رعایت کنید نمیتوانید" این جمله به نوعی اقرار به حسادت زنان است. اگر 50 درصد مردها امکان این را نداشته باشند که ازدواج مجدد کنند ولی 100 آنها به این موضوع فکر میکنند. چرا؟ چون در آفرینش آنها با زن تفاوت است. مرداها مانند حفاظ بو خانه ای برای زنها و زنها همچون ساکنان آن خانه هستند.
    • باران IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      2 1
      ممنون از آقاي ا.ل كه اينقدر سرسختانه پايبند به حكم قرآن و سنت اند! اينكه شما از ناتواني مردان در اجراي عدالت حسادت زنان رو برداشت ميكنيد تفسير به راي نيست؟ كسي كه جلوي شما رونگرفته كه اينقدر جوش آورديد. ناراحتي دروني شما كه منكرش هستيد به خاطراينه كه ناخودآگاهتون ميدونه كارتون درست نيست و خودآگاهتون سعي داره اون رو توجيه كنه.اگر همسرتون طلاق نميخواد به خاطر بچه هاشه و اگه خودش رو به خاطر خيانتتون به شماحرام كرده به خاطر عزت نفسشه.سعي كنيد درك كنيد كه چه زجري داره ميكشه. شما خونه و ماشين و شغل و چيزاي ديگه تون رو هم وقتي خسته كننده ميشن به همين راحتي عوض ميكنيد؟حالا كه همسرتون طلاق نميخواد يعني راه بازگشت و جبران هنوز بازه. منصف باشيد و سه انسان رو قرباني هوسهاي خودتون نكنيد(ممنون از بي نام)
  • مهدی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    8 0
    وضعیت مدارس ما در حد وحشتناکی هستش اون وقت این آقایون به ازدواج اونم مجدد فکر میکنند؟ با این وضع بهتره خیلی از مدرسه هاتون رو تخته کنید الکی نگید بچه ها تحصیل میکنند این آموزش نیست شکنجه است .
  • مژگان IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    14 1
    این منصفانه نیست باید حدودی برای مردان گذاشته ‌شود اعم از ناشزگی و عدم تمکین و... نباید بدون قید و بند این اجازه برای مردان هوسران داده بشه این من 10 ساله که با همسرم ازدواج کردم تمام این ده سال 2 وعده بیش‌تر غذا نخوردم آن هم چه غذایی یک روز گوجه و نون یک روز خیار و نون و... تو بدترین جاهای شهر و تو بدترین خانه‌های شهر که دیوارهاش آجری بوده با همسرم زندگی کردم و با رفتن به دانشگاه اون مخالفت نکردم، تو این ده سال یه بار مسافرت نرفتم همیشه تو زندگیم کم داشتم که به قول خودش وقتی دکتراش رو گرفت یک روزی همه‌ی این خوبی‌ها و از خود گذشتگی‌هام را تلافی می‌کنه اما حالا که دستش به ذهنش می رسه این انصافه که بره یک زن دیگه بگیره؟ پس حق من چی می شه؟ حیف 10 سال جوونیم اگه اینکارو کنه میکشمش قسم میخورم
  • مژگان IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    7 0
    از این به بعد کار من اینه که بگردم این ور اون ور ببینم کدوم مردی بدون دلیل موجهی رفته زن دوم گرفته. کاری می کنم که خانواده معنی سابق خودش را از دست بده و جایی برای مبارزه و دفاع زن و مرد بشه و عوض این‌که زن و شوهر با هم دوست باشند در برابر هم موضع بگیرند. البته اگر هم من این کار رو نکنم در آینده‌ای نه چندان دور اگر صفحه‌ی حوادث روزنامه‌ها را نگاه کنید می‌بینید چندین برابر تعداد این صفحات و تعداد خبرهای حاوی قتل، خودکشی، اعتیاد زنان و... زیاد شده و نیز آمار بیماری‌های روحی روانی، اعم از افسردگی، پرخاشگری و... زیاد شده و می‌بینید که جامعه به تعالی نمی‌رسه چون معلومه فرزندانی که در این گونه محیط‌ها بار بیان آینده‌ی خوبی را برای کشورشان رقم نخواهند زد. در ضمن اگر شماها نگران زنان بی‌سرپرستید...
  • مژگان IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    2 2
    ... همان ازدواج موقت با مردانی که هنوز ازدواج نکرده‌اند یا مردانی که همسرشان را از دست داده‌اند فکر خوبی است و می‌تواند نیازهای آنان را برطرف کند یا به جای این کارها بهتر بود قانونی تصویب می‌شد که مردانی که همسرانشان را از دست داده‌اند با بیوه زنان ازدواج می‌کردند نه این‌که با اجازه‌ی ازدواج مجدد به مردان علی‌رغم این‌که مطمئناً مردانی که بدون قید و بند این اجازه را دارند هیچ گاه به سوی زنان بی سرپرست نمی‌روند و به دنبال دختران جوان هستند. و در ضمن خانواده‌ی آنان متلاشی می‌شود این را به کرات دیده‌ایم مردانی که ازدواج مجدد داشته‌اند یکی از همسران اول یا دوم آن‌ها کارشان به جایی رسیده است که آن مرد بدون اختیار یکی یا هر دو را طلاق داده است. خواهش من این است که یکسو نگر نباشید
  • باران IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    2 0
    من هم يك زن هستم و نسبت به ازدواج مجدد مرد، اعم از دايم يا موقت نظر خوبي ندارم. ولي مخالف صد در صد اون هم نيستم. يعني متخصصان "منصف و روشنفكر" علوم روانشناسي و مشاوره و جامعه شناسي و حقوق و... بايد در مورد چرايي اين قانون و محدوديت هايي كه براش بايد گذاشته بشه نظر بدن. نظر من فقط اينه كه بايد قوانين اسلام درست اجرا بشه. صحبت من با هم جنس هاي خودمه: مي بينيد مردها چقدر از قوانين چند همسري و صيغه موقت دفاع ميكنن. چقدر با اعتماد به نفس اون رو حق مسلم و بدون چون و چراي خودشون ميدونن. چطور استناد به "شرع و اسلام" رو مثل پتك تو سرمون ميزنن. پس ما چرا از حقوق مسلم و شرعي خودمون صرف نظر ميكنيم؟ چرا زنها با اينكه تا مهريه شون رو تماما دريافت نكنند شرعا هيچ وظيفه اي نسبت به مرد ندارند، اما با مهريه اي
  • باران IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    5 1
    اما با مهريه اي "مجازي" كه كي داده و كي گرفته، به خونه مرد ميرن؟ چرا با اينكه شرعا هيچ وظيفه‌اي نسبت تهيه وسايل زندگي ندارن، اما حتي با قرض كلان و مشقت فراوان خودشون رو موظف به تهيه جهيزيه ميدونن؟ چرا با اينكه هيچ وظيفه‌اي نسبت به خانه داري ندارند و حتي شرعا ميتونن در ازاي شيردادن به بچه هاشون و يا هر كار كوچكي از مرد حق و حقوق دريافت كنن، باز هم حاضرن در بدترين شرايط مثل يه كلفت بي مزد و مواجب تو خونه مرد جون بكنن؟ چرا در مقابل بدرفتاريهاي مرد، حتي در جاهايي هم كه قانون از زن حمايت ميكنه خودشون سكوت ميكنن؟ چرا زنها حاضرن در بدترين شرايطي كه نه قانون ازشون توقع داره، نه شرع، بازهم در كنار مردها بمونن؛ در حاليكه مردها در بهترين شرايطي هم كه براشون فراهم باشه باز قدرشناس و وفادار نيستن؟ چرا فق
  • باران IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    4 1
    چرا فقط مشكل مساله شرعه، مگر مردهايي كه روابط "نامشروع" دارن خانوادشون رو از هم نميپاشن؟ اصلا اگه همه زنها از "حقوق شرعي" خودشون كوتاه نمي اومدن و "طبق قانون شرع" هر كس متناسب با وضعيت و پيش بيني آينده خودش شروط ديگري رو هم ميگذاشت و خلاصه همه جور آينده نگري ميكرد، وضعيت اسفباري رو كه الآن در مورد خيلي زن ها شاهد هستيم، براش به وجود مي‌اومد؟ و هزاران چراي ديگه... اگر زنها خودشون به حقوقشون احترام ميگذاشتن، ديگه لازم نبود اينقدر واسه محدود كردن حقوق مردها حرص بخورن و در نهايت باز هم بازنده اصلي باشن. مردهايي كه ساير احكام دين از جمله خوش خلقي با افراد خانواده، صداقت و وفاي به عهد و بسياري چيزهاي ديگه رو كه اينقدر پيامبر و معصومين(ع) بر اون تاكيد داشتند رو زير پا ميگذارن، ولي وقتي در مورد خيا
  • باران IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۷
    4 1
    ولي وقتي در مورد خيانتشون اعتراض كني ميگن: قانون شرعه، اسلام گفته، حرف خداست! حرف در اين زمينه بسار زياده اما خلاصه ميكنم با اين جمله معروف: از ماست كه بر ماست!
  • جوان ایرانی FI ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    2 0
    با سپاس از آقای مطهری این موضوع نیز از مسایل مهم است خودم هم دوت دارم چند زن بگیرم چه اشکال دارد .