بحث اعتیاد در کشور ما جدی است ،70 درصد معتادان کشور را جوانان 17 تا 27 سال تشکیل می دهند به همین دلیل در این سال های اخیر هشدار ها راجع به اعتیاد به خصوص در محیط های آموزشی و دانشگاهی و حتی در دوران سربازی جدی تر هم شده است.<BR>

 مریم صدرالادبایی:کارشناسان می گویند 77‌درصد سربازان زیر دیپلم به صورت نیمه مرتب در طول روز از سیگار استفاده می‌کنند، این رقم در سربازان دیپلم 64‌درصد و بالاتر از دیپلم 47‌درصد است.یعنی هر چه میزان تحصیلات و شاید سن و سال پایین تر باشد امکان اعتیاد و  استفاده از سیگار بیشتر است.

مدارس، دانشگاه ها و پس از آن دوره خدمت سربازی مهمترین اماکنی است که جوانان در سنین پس از 17 سالگی بیشتر وقت شان را در آنها سپری می کنند. در این میان خدمت سربازی به دلیل دوری فرزندان از محیط خانواده باعث می شود تا والدین بیشترین ترس را برای فرزندان شان داشته باشند. ترس از اعتیاد که باوری دیرینه از سالیان قبل آن را در ذهن خانواده ها انداخته است اما آمار نشان داده که اماکن نظامی سالم ترین محیط نسبت به دیگر اماکنی است که در این سنین، جوانان در آن ها حاضر می شوند.

پادگان محیط سالمی است؟
«شاید باورش برای تان سخت باشد اما بر اساس یک تحقیق علمی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران انجام گرفته ، مشخص شده تنها 5 درصد از معتادان در طول دوره خدمت سربازی در این مکان به دام اعتیاد کشیده شدند. درحالی که بیش از 70 درصد اسیرشدگان به دام مواد افیونی در مدارس یا دانشگاه ها به صف قربانیان پیوسته اند.»

یارمحمدی کارشناس ارشد ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس مرکز درمان و پیشگیری از اعتیادمی گوید:« جالب است که باور عامه دلیل اعتیاد را بیکاری مطرح می کند اما بیش از 60 درصد قربانیان اعتیاد در آمار یادشده کسانی بودند که شغل داشتند و 15 درصد از قربانیان پس از ازدواج به دام استفاده از مواد افیونی افتاده بودند اما مهمترین دلیل ابتلای همه این افراد که بر آن تاکید داشتند واژه دوست ناباب بود. نکته ای که خانواده ها باید به آن توجه کنند.»

آمار یاد شده نشان می دهد که اماکن نظامی به دلیل کنترل و ضوابط مشخص شان امن ترین فضا برای جوانان است و اگرچه محدودیت های خاص خود را دارد ولی باعث می شود تا کمتر جوانی در این فضا آلوده به دردی خانمان برانداز شود.
است که در این سنین، جوانان در آن ها حاضر می شوند.
آموزش به سربازان

حالا مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر کشور از آموزش یک‌هزار سرباز وظیفه با هدف مصون‌‌سازی از خطرات سوءمصرف مواد خبر می دهد.
حمید صرامیبا بیان اینکه در سال‌جاری طبقات مختلف اجتماعی تحت پوشش آموزش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار گرفتند، گفت: سربازان وظیفه یک از اقشار جامعه هستند که آموزش‌ آنان در این زمینه در پادگان‌ها و با همکاری نیروهای مسلح صورت گرفت و اقدامات موثری برای مصون‌سازی آنان در مقابل خطرات سوءمصرف مواد انجام شد.
وی افزود: به‌طور نمونه 1000 نفر از سربازان وظیفه در یکی از یگان‌های استان تهران مورد آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد همچون آشنایی با پیامدهای سوءمصرف مواد و آموزش مهارت‌های زندگی قرار گرفتند

سربازان معتاد اخراج می شوند؟
حدود یک سال و نیم قبل هم فرمانده نیروی انتظامی گفت: قانون اخراج سربازان معتاد از خدمت سربازی هنوز به نیروی انتظامی ابلاغ نشده اما پس از ابلاغ به سرعت اجرایی می شود.

سردار اسماعیل احمدی مقدم می گوید در حال حاضر در نیروی انتظامی پس از شناسایی سربازان معتاد، آنان را از سایر سربازان جدا کرده و برای ترک آنان را به یک محیط ایزوله می فرستیم.
البته از حدود یک سال قبل هنوز خبری مبنی بر اخراج سربازان معتاد منتشر نشده است

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام NL ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    15 4
    من تو خدمت سیگاری شدم تو دانشگاه معتاد ولی الان پاک پاکم
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    19 0
    چه سوال کودکانه ای . این سوال را باید 20 سال پیش می پرسیدید نه الان که هیچ کجا از اعتیاد در امان نیست