هفته نامه سلامت نوشت:

سرطان یک نام کلی برای مجموعه‌ای از بیماری‌هاست که وجه مشترک آنها، رشد خارج از کنترل سلول‌های بدن است. بدن ما از اجزای کوچکی به نام سلول تشکیل شده است. سلول‌های بدن به‌طور پیوسته در حال مردن هستند به‌گونه‌ای که سلول‌های جوان تکثیر و جایگزین سلول‌های مرده می‌شوند


تکثیر سلول‌ها با فرآیند پیچیده‌ای کنترل می‌شود. سلول‌های سالم، رشد خود را کنترل می‌کنند و در صورتی که دچار ناهنجاری شوند خود را از بین می‌برند (خودکشی سلولی). سرطان زمانی ایجاد می‌شود که ژن‌ها سلول‌ها را تکثیر کنند و این تکثیر از کنترل خارج ‌شود. در بافت سرطانی، این ژن‌ها دچار مشکل می‌شوند و قادر به کنترل رشد و تکثیر سلولی نیستند. این مشکلات ممکن است ارثی باشد یا عواملی باعث صدمه به آنها شود و عملکردشان را مختل کند. وقتی سلول‌های سرطانی به‌صورت نامتناسب رشد می‌کنند، یک غده بدخیم ایجاد می‌شود. سلول‌های سرطانی ابتدا به بافت‌های اطراف خود حمله می‌کنند و سپس از طریق رگ‌های خونی یا لنفی به مناطق دورتر در بدن مانند ریه و کبد می‌روند و در آنجا رشد می‌کنند و باعث اختلال عملکرد آنها می‌شوند.


تعیین علت دقیق ایجاد سرطان بسیار پیچیده است و در اغلب موارد نمی‌توان یک عامل مشخص را مسوول ایجاد سرطان دانست. با این حال، برخی عوامل هستند که خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را افزایش می‌دهند و از جمله این عوامل می‌توان عوامل عفونی، اشعه، آلاینده‌های محیطی، تغذیه ناسالم، چاقی و عدم فعالیت بدنی را نام برد. این عوامل یا باعث صدمه به ژن‌ها می‌شوند یا به علت اختلالات ژنتیکی موجود باعث پدیدآمدن سرطان می‌شوند. به‌عنوان مثال ویروس پاپیلوم انسانی عامل بروز سرطان دهانه رحم و برخی سرطان‌های پوستی است و همچنین اشعه ماورای‌بنفش نیز در ایجاد سرطان‌های پوستی موثر است.10-5 درصد از سرطان‌ها ارثی است که فقط به علت عوامل ژنتیکی است.


سرطان را به روش‌های مختلف تشخیص می‌دهیم که از آن جمله می‌توان علایم و معاینه بالینی، روش‌های غربالگری و روش‌های تصویربرداری را نام برد. وقتی احتمال وجود غده سرطانی مطرح است باید با نمونه‌برداری از تومور و بررسی میکروسکوپی آن تشخیص را قطعی کرد. در درمان سرطان از روش‌هایی مانند جراحی، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. میزان زنده ماندن و طول عمر بیمار پس از درمان سرطان، بستگی به نوع غده سرطانی، پاسخ به درمان و میزان پیشرفت بیماری در زمان تشخیص دارد. اگرچه سرطان در هر سنی ایجاد می‌شود ولی با افزایش سن، احتمال ابتلا به آن بیشتر می‌شود. برخی سرطان‌ها فقط در کودکان دیده می‌شود. میزان ابتلا به سرطان در دنیا روبه افزایش است و این امر به دلیل عوامل محیطی و تغییر نحوه زندگی است، بنابراین امروزه تحقیقات وسیعی در زمینه درمان سرطان در جریان است.

 

سرطان های مشکوک و سیاستمداران
 

شایعه ایجاد بیماری در بین سیاستمداران توسط آمریکا و اسراییل بار دیگر توسط چاوز جان گرفته است.
چاوز اخیرا در یک سخنرانی گفت: «ابتلا به سرطان در میان رهبران آمریکای جنوبی ممکن است یک توطئه آمریکایی باشد.» البته او افزوده که شاهدی بر این مدعا ندارد و نمی‌خواهد یک اتهام‌زن بی‌ملاحظه باشد. چاوز گفت: «تکرار می‌کنم؛ من کسی را متهم نمی‌کنم. من فقط نظرم را درباره رویدادهای عجیبی که جریان دارد، می‌گویم. ابتلای برخی از رهبران آمریکای لاتین به سرطان حتی براساس قانون احتمالات، قابل‌توضیح نیست. می‌توان گفت شیوع سرطان در میان این رهبران عجیب به نظر می‌رسد.»
در سال‌های اخیر، برخی رهبران چپ‌گرای آمریکای لاتین مبتلا به سرطان تشخیص داده شده‌اند، از جمله رییس‌جمهور فعلی برزیل، خانم «دیلما روسف»، رییس‌جمهور پاراگوئه «فرناندو لاگو» و رییس‌جمهور سابق برزیل «لوییز ایناسیو لولا دا سیلوا». چاوز اذعان داشت نمی‌تواند ادعایش را ثابت کند، اما به سایر رهبران آمریکای لاتین در این‌باره هشدار داد و واقعه مبتلا‌کردن 2500 گواتمالایی به بیماری‌های آمیزشی به‌وسیله پزشکان آمریکایی در دهه 1940 را یادآوری کرد.
چاوز همچنین گفت: «رهبر کوبا، فیدل کاسترو که خودش بارها هدف توطئه‌های عجیب ترور از جمله لباس غواصی آلوده به قارچ و سیگار انفجاری قرار گرفته، در این‌باره به او هشدار داده است.»
رییس‌جمهور آرژانتین، خانم کریستینا فرناندز که با وجود تشخیص احتمالی سرطان تیرویید در ماه گذشته بستری شده بود، در نهایت عاری از سرطان تشخیص داده و از بیمارستان مرخص شد.
در عمل جراحی روی فرناندز غده تیرویید او بدون مشکل برداشته شد، اما بررسی بافت‌شناسی بعدی نشان داد که سلول‌‌های سرطان در تیرویید او وجود ندارد. به گفته متخصصان فرناندز جزء اقلیتی از افراد قرار می‌گیرد که آزمایش گره تیروییدی او به طور کاذب مثبت شده بود. به گفته آنها در برخی موارد در آزمایش ابتدایی سرطان تشخیص داده می‌شود، اما آزمایش کامل بافت پس از جراحی، نشان‌دهنده سرطانی نبودن بافت است. صدها نفر از طرفداران فرناندز نزدیک بیمارستانی که او تحت معالجه قرار داشت، گرد آمده بودند و پلاکاردهایی با شعار «قوی باش کریستینا» در دست داشتند. 

45301

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    2 8
    چون خداوند در قرآن قسم خورده هیچ نفسی نیست جز اینکه مرگ و قیامت و بهشت یا جهنم را بچشد...
    • بانام! DE ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
      12 1
      لطفا اول کل متن را میخواندید بعد نظر میدادید
  • بدون نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    4 0
    برای کاهش هزینه و احداث ننمودن حوضچه ترسیب و فیلتر شنی اب را از رودخانه به لوله پمپ و کلر میزنید و مازاد اعتبار از جای دیگر سر در می اورد. این اب حاوی املاح محلول الی اگر دارای کلر شود تبدیل به تری هالو متان که ماده سرطانزای رسمی و تائید شده سازمان بهداشت جهانی است تبدیل و عامل سرطان گوارش است. خیلی بد است افراد دلال در صحنه غذا و درمان و امور مرتبط با ان با دیدگاه سودجویی و تغییر دادن ردیف اعتبارات فعالیت کنند. بعضی امور شوخی بردار است مثل برگزاری و عدم برگزاری مناسبتهای سال که بود و نبود ان تاثیر ندارد ولی بحث اب و سرطانزایی توسط ان به دلیل سودجویی بحث دیگر و غیر قابل گذشت است. نیاز به حضور افراد پاک دامن و پاک طینت که ظاهر مردم فریب و خصوصیت دلالی نداشته باشد در اینگونه پست و سمتها است.
  • من IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۲
    1 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ