علی دایی می‌گوید نباید از کروش انتظار داشته باشیم همه چیز فوتبال ایران را عوض کند.

حسین قدوسی / علی دایی تیمش را به امارات می‌برد تا چند روزی در این کشور تمرین کنند. او که امسال خیلی از داوری‌های لیگ برتر ناراضی بوده، در گفت‌وگوی اختصاصی‌اش با خبرآنلاین، دوباره صحبت از اشتباهات داوری کرد و اشتباهاتی که در 4 – 5 بازی اخیر به ضرر تیمش شده را شمرد. او از تیم ملی هم حرف زد؛ از تیمی که با سرمربیگری کروش می‌خواهد به جام جهانی برود اما برخی از مربیان ایرانی، زیاد موافق نوع بازی‌هایش نیستند.
*از تمرینات راه‌آهن چه خبر؟
ما تا ساعتی دیگر عازم دبی هستیم برای برگزاری یک اردوی آماده‌سازی. تا سه‌شنبه در امارات هستیم و تمریناتمان در باشگاه ایرانیان خواهد بود. این اردوی مفیدی است. ما تمریناتمان را از شنبه گذشته آغاز کردیم. تمرینات منظم و فشرده‌ای داشتیم که خیلی می‌تواند به ما کمک کند. از نظر روحی و هماهنگی و آماده‌سازی تیم در شرایط خوبی هستیم. در شروع دوباره لیگ بازی‌های سختی داریم و به همین دلیل باید خودمان را آماده کنیم. احتمال دارد یک بازی تدارکاتی هم در دبی داشته باشیم. باید برویم آنجا و بعد تصمیم می‌گیریم که بازی بکنیم یا نه.
*با توجه به بازی‌های سختی که دارید، امیدوار به ماندن راه‌آهن در لیگ هستید؟
بالاخره باید ابتدا با استقلال و سپاهان و بعد هم با تیم‌های قدری مثل پرسپولیس و تراکتور و بعد هم با مس و شاهین و فولاد که تیم‌های خوبی هستند بازی کنیم. ما نیم فصل دوم را خوب شروع کردیم ولی در چند بازی اخیر واقعا اتفاقاتی افتاده که ما متضرر شدیم. مقابل مس سرچشمه گل مردود خوردیم و بازیکنمان دقیقه 19 به ناحق اخراج شد. در همان بازی یک بازیکن دو تا کارت گرفت ولی داور اخراجش نکرد. بازی باید تکرار می‌شد ولی هیچ جوابی به ما نمی‌دهند چون بازیکن غیرمجاز تو زمین بوده. جلوی شهرداری تبریز ما بردیم ولی گل آفساید خوردیم. جلوی داماش یک پنالتی ما را نگرفتند. بازی با نفت آبادان هم داور سه دقیقه وقت تلف شده اعلام کرد. در آن سه دقیقه هیچ اتفاقی نیفتاده بود. نه برانکارد آمد داخل زمین نه تعویضی انجام شد. سه دقیقه تمام شد ولی داور اجازه داد تیم حریف ضربه ایستگاهی بزند. دو بازیکن حریف روی بازیکن ما خطا کردند و تیم حریف گل زد و به سه امتیاز رسید. همه این موارد در 4-5 بازی اخیر اتفاق افتاده و همه را کارشناسان تایید کرده‌اند. البته کارشناس برنامه نود بازی با نفت را گفت خطا روی گلر ما انجام نشده که من واقعا از اظهار نظر ایشان تعجب کردم چون دو بازیکن نفت طوری روی رودباریان خطا کردند که خیلی واضح و آشکار بود.
*می‌گویند اشتباه داوری برای همه تیم‌ها بوده و دایی هر وقت نتیجه نمی‌گیرد این حرف‌ها را می‌زند.
اولا که تمام این مواردی که در 4-5 بازی اخیر بوده، همه توسط کارشناسان تایید شده و به اثبات رسیده. دوما این‌که مگر وقتی ما شهرداری تبریز را بردیم مگر من در کنفرانس مطبوعاتی نگفتم گل آفساید خوردیم؟ چیزی که واقعیت است را می‌گویم. مشکلی با جامعه داوری نداریم. داورها آدم‌های شریفی هستند و اشتباه جزئی از داروی است اما کمیته داوران هم قبول دارد که اشتباهات داوری بیشتر به ضرر ما بوده. ما در 7-8 بازی به خاطر اشتباهات داوری امتیاز از دست دادیم و دو اشتباهات داوری فقط در دو بازی به نفعمان بوده. همین چهار پنج بازی اخیری که مثال زدم جلوی تیم‌های انتهای جدول بوده و این مسائل باعث شده آن‌ها به امتیاز برسند و ما امتیاز از دست بدهیم. من نمی‌خواهم اعتراضی داشته باشم. حرف‌هایم را قبلا زدم ولی امیدوارم در بازی‌های باقی‌مانده از این اشتباهات متضرر نشویم. امیدوارم در ادامه مسابقات از داوران قوی استفاده شود که تیم راه‌آهن بیش از این متضرر نشود. این تیم بخش خصوصی است و این شیوه برخورد با تیم خصوصی نیست. بازیکنان ما بیشتر از این شایستگی داشتند و نباید طوری باشد که راه‌آهن برای نیفتادن بازی کند. این حق بازیکنان من نبوده.
*نظرتان درباره بازی ایران و قطر چیست؟ بازی سختی داریم؟
ان‌شاءالله موفق می‌شود تیم ملی. از آنجا که صعود تیم ملی به مرحله بعد قطعی شده من فکر می‌کنم بازیکنان بدون استرس بازی کنند ولی تیم حریف استرس داشته باشد. امیدوارم که بازیکنان ایران با انگیزه هرچه تمام‌تر بازی کنند چون مردم انتظار دارند و منتظر برد تیم ملی هستند. پیروزی در آزادی می‌تواند هشداری باشد برای تیم‌های دیگر در مرحله بعد که وقتی می‌آیند اینجا بازی می‌کنند با استرس بیایند و بدانند ایران با حمایت تماشاگران، تلاش مضاعفی دارد و همه را در زمین خودش برده.
*تساوی مقابل اردن باعث شده بعضی‌ها ساز ناامیدی کوک کنند و بگویند وقتی تیم ملی مقابل اردن نتیجه نمی‌گیرد جلوی مدعیان آسیا هم در مرحله بعدی نمی‌تواند کاری کند و به جام جهانی نمی‌رود.
متاسفانه من بازی را ندیدم که بخوام نظر بدهم. ولی چیزی که مسلم و مسجل است این‌که این یک بازی تدارکاتی و دوستانه بوده. برای این برگزار شده که مربی نفراتش را محک بزند. بازیکنان در شرایط مسابقه باشند و به هماهنگی بیشتری برسند. در یک بازی تدارکاتی رسیدن به این اهداف مهم است نه نتیجه. مربی می‌خواهد همه چیز را امتحان کند در یک چنین مسابقه‌ای. ما نباید بازی با اردن را ملاک عملکرد تیم ملی قرار بدهیم.
*یعنی اگر می‌باختیم هم مهم نبود؟
به اعتقاد من زیاد نه. نه این‌که بگویم اصلا مهم نبود ولی زیاد هم مهم نیست چون یک بازی تدارکاتی است. شما اگر نگاه کنید، مربیان قبل از بازی تدارکاتی، برنامه‌های آتی تمرینی را انجام می‌دهند. حتی برخی از مربیان صبح روز بازی تمرین می‌گذارند برای تیم و به این مسابقه فقط برای تست کردن و امتحان کردن نگاه می‌کنند. علاوه بر این‌ها باید در این مقطع حمایت کرد از تیم ملی.
*قلعه‌نویی در مصاحبه‌ای گفته که من چیز خاصی از تیم کروش ندیدم و تیم ملی در زمان مربیگری علی دایی و افشین قطبی منظم‌تر بازی می‌کرد.
نمی‌خواهم راجع به این مسائل صحبت کنم. بنده برای همه احترام قائل هستم. قلعه‌نویی هم لطف کرده نسبت به ما. هر مربی دیدگاه‌های خودش را دارد. ولی من چون بازی ایران و اردن را ندیدم نمی‌تونم نظری بدهم و بگویم تیم ملی خوب بوده یا نبوده. یا ضعف‌ها و قوت‌ها را بگویم. من فقط از نتیجه بازی با خبرم و فقط گل‌های رد و بدل شده را در تلویزیون دیدم.
*به طور کلی از وقتی کروش آمده از سبک و نوع بازی تیم ملی رضایت دارید؟ دلچسب بوده برای شما؟
ما چه توقعی از کروش داریم؟ اول این را مشخص کنیم برای خودمان، بعد به این مسائل فکر کنیم. مگر کروش از زمانی که به ایران آمده بازیکنان تیم ملی را چند روز در اختیار داشته؟ عوض کردن سبک بازی مگر به همین آسانی است که بفهمیم کروش سبک بازی تیم ملی را عوض کرده یا نه و این‌که عوض کرده خوب است یا نه؟ یک مربی تیم ملی یک سری چیزهای کوچک را می‌تواند در این مدت کمی که بازیکنان را در اختیار دارد تغییر بدهد. نمی‌تواند همه چیز را عوض کند. این وسط باشگاه‌ها نقش مهم‌تری دارند. بازیکن باید آماده و روی فرم و تاکتیک‌پذیر باشد. این‌ها کارهایی است که توی باشگاه‌ها باید انجام شود. ما به جای این مسائل باید خیلی روی باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا باشگاه‌ها قوی‌تر شوند ولی الان می‌بینید که همه باشگاه‌هایمان با یک مشکلاتی مواجه هستند. زیرساخت‌هایمان مشکل دارد. امکاناتی که باید داشته باشیم را نداریم. همین الان ما داریم به دبی می‌رویم. شما بروید ببینید باشگاه‌های اماراتی چه امکاناتی دارند. چند زمین تمرین دارند و استخر و سونا. باشگاه‌های ما این‌ها را دارند؟ همه کشورها این امکانات را دارند اما در ایران استقلال و پرسپولیس امکانات اولیه و زمین تمرین را هم ندارند.
*به همین دلیل است که کروش گفته سوپرمن نیستم؟
بله ایشان که نمی‌تواند همه چیز را و همه کاستی‌ها را برطرف کند. ایشان هم مثل بقیه دارد کارش را می‌کند تنها با این تفاوت که یک مربی بزرگ است و از سطح اول فوتبال جهان آمده. ما باید توقعاتمان از کروش منطقی و در سطحی باشد که فوتبالمان در همان سطح است.
*موضوع مهمی که در تیم ملی رخ داده حضور اشکان دژاگه است. فکر می‌کنید او تا چه حد می‌تواند موفق باشد؟
شناخت کلی و دقیقی از دژاگه ندارم که نوع بازی‌اش و توانانیی‌هایش چطور است. شناخت من بیشتر برمی‌گردد به چیزی که روزنامه‌نگاران منتشر می‌کنند و من هرازچندگاهی به چشمم می‌خورد. به خاطر علاقه‌ای که به بوندسلیگا دارم بعضی وقت‌ها اخبار و نتایج بازی‌های هفته به هفته را می بینم ولی مطمئنا بازیکنی که چند سالی است در بوندسلیگا بازی می‌کند و فیکس است یک بازیکن با کیفیت است و در سطح تیم ملی ایران. امیدوارم که بتواند موفق باشد و به تیم ملی ما کمک کند. چون یک بازیکن ایرانی است و به تیم ملی کشورش پیوسته. به طور کلی اتفاق مثبتی است که باید شرایطی فراهم شود که در نهایت به نفع فوتبال ما تمام شود.
*یعنی نگران هستید که مشکلی یا حاشیه‌ای برایش به وجود بیاید؟
ان‌شاءالله که چنین چیزی پیش نمی‌آید. طبیعی است که این بازیکن تازه آمده و زیر ذره‌بین است. کوچک‌ترین کارش مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. این وسط شما رسانه‌ها نقش مهمی دارید. باید مراقب باشید که مشکلی برای او پیش نیاید. ما جامعه فوتبال هم باید کمک و حمایتش کنیم و یک فضای خوبی برایش به وجود بیاید به طور کلی تا بتواند توانی که دارد را به نمایش بگذارد.
*درباره موفقیت اصغر فرهادی هم صحبت خاصی دارید؟
می‌دانم که همه ایران پیگیر این موفقیت بودند. اتفاق مهمی رخ داده. این جایزه و این موفقیت بزرگ و مهمی است. بنده به خانواده سینمای ایران و مردم خوب ایران که خوشحال شدند از این اتفاق تبریک می‌گویم. اسکار گرفتن فیلم جدایی نادر از سیمین یکی از بهترین اتفاقات سال 1390 بوده. فکر می‌کنم بهترین سورپرایز بوده برای مردم ایران. صمیمنانه تبریک می‌گویم به خود فرهادی و عوامل فیلم و جامعه سینما و آرزو می‌کنم بیش از این موفق باشد و این موفقیت‌ها ادامه داشته باشد.
*شما فیلمش را دیده‌اید؟
بله توی یک اکران خصوصی این فیلم را دیدم.
*به نظر شما چطور فیلمی است؟ وقتی این فیلم را تماشا کردید برای شما تاثیرگذار بود؟
اگر فیلم خوبی نبود و تاثیرگذار نبود این همه جایزه بین‌المللی به آن نمی‌دادند.
 
43 43
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میلاد14ساله-6 تـــــاییا IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    علی دایی پرسپولیسی و علی کریمی پرسپولیس بهترین بازیکنان تاریخ ایران
    • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      11 46
      بهترين بازيكنان تاريخ :‌ناصر حجازي _ناصر حجازي_ناصر حجازي...... البته شما 14 سالته حق داري به علي كريمي بگي بهترين بازيكنه تاريخ ;)
  • بدون نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    دلم برات تنگ شده بود دایی جون. یدونه ای
  • بدون نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    7 38
    جو ميده باز اين علي دايي بابا اول فيلم رو ببين بعد اينجوري جوزده بشو!!!
  • sael IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    41 5
    اگه تو و بزرگمردیات و جان فشانیات نبود الان حتی تیم ملی هم نداشتیم . زنده باد علی دایی . زنده باد عادل فردوسی پور .
  • عباس IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    44 6
    اگر چه بزرگی دائی بارها به اثبات رسیده نگرش و نظریات دائی در این مصاحبه بار دیگر انصاف، مردانگی و منش و شخصیت او را به اثبات میرساند. ای کاش مخالفینش هم کمی با انصاف تر بودند
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۲
    12 2
    بعضی وقتها از دست دایی حرصم می گیره ولی هنوز هم نشون میده فرهنگ و شخصیت بالاتری داره.
  • بهزاد رحیم زاده اردبیل IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
    6 5
    علی دایی درسته بعضی وقتا ازت دلگیر میشم اما برای همیشه دوستت دارم وبا شادیهات شاد و با ناراحتیات ناراحت میشم. به امید روزی که شهریار سرمربی تراکتور شود