مجلس هشتم نخستین مجلسی بود که ریاستش را نماینده‌ای غیر از نمایندگان تهران بر عهده داشت.

سیدصادق روحانی: دکتر علی لاریجانی که از قم نامزد شرکت در انتخابات شده بود بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد. در انتخابات پیش رو نیز او در احترام به درخواست مجدد علما، از قم نامزد شده است. اما این دوره حال و هوای قم اندکی با دوره پیش تفاوت دارد. بسیاری از کسانی که از ریاست علی لاریجانی در مجلس ناراضی هستند سعی در تخریب او در این شهر و در آستانه این انتخابات دارند. حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی دیگر نماینده قم در گفت و گوی خود در کافه خبر آنلاین از اهداف این تخریب‌ها می گوید.
وی همچنین درباره وضعیت اصولگرایان در این شهر می گوید و از کارنامه چهارساله خود و لاریجانی به عنوان نمایندگان این شهر دفاع می کند. البته شهر قم یک نماینده دیگر هم دارد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حجت الاسلام رضا آشتیانی عراقی و علی لاریجانی را به عنوان نامزدهای منتخب خود اعلام کرده اما درباره حجت الاسلام بنایی سکوت کرده‌ است. بنایی در این گفت و گو اعلام کرد که اگرچه جامعه مدرسین او را رسما به عنوان نامزد اعلام نکرده اما وی مورد تایید چهره‌های شاخص این تشکل نظیر آیت الله مومن است. وی همچنین از تاییدات آیت الله مهدوی کنی از نامزدی اش خبر داد. مشروح این گفت و گو را در ادامه بخوانید:
ماه‌هاست آیت​الله مهدوی​کنی و آیت​الله یزدی تلاش کردند که اصولگرایان را تحت سازوکار 8+7 متحد کنند تا در انتخابات شاهد تعدد لیست​ها و انشعابات متعدد در اصولگرایان نباشیم. با این وجود در آستانه انتخابات شاهد لیست​های متعدد اصولگرا هستیم که شاید نشان از انشعاب در جریان اصولگرایی باشد. نظر شما چیست؟
من فکر می‌کنم که واقعا کسی دوست ندارد این اتفاق بیفتد. ولی چون مقداری کم توجهی شد، این بحث‌ها به راه افتاد. مثلا من از آیت‌الله مهدوی​کنی شنیدم که نسبت به آقای بنایی کم لطفی شده و یا آیت​الله مومن فرموده​اند من نظر آیت​الله مهدوی کنی را صد در صد تأیید می​کنم.
برخی معتقدند که اعضای جبهه متحد اصولگرایان توجه ویژه​ای به نظرات آیت​الله مهدوی​کنی نداشتند. نتیجه آن را هم در لیست تهران و برخی از شهرهای بزرگ دیدیم. به نظر شما چرا اینگونه شد؟
به نظر می رسد همان عاقبتی که گریبانگیر آقای ناطق نوری شد ، اینبار برای آیت الله مهدوی کنی پیش آمد. جامعتین منشور اصولگرایی را به درستی تنظیم کردند و تعبیر آیت​الله مهدوی کنی این بود که ما دعوت به وحدت می​کنیم و دیگران با یک "ولی" یا " ولکن" آن را خراب می​کنند. یعنی اصل حرکت یک حرکت پسندیده، خوب و عقلایی بود. اما مسئله این است که وقتی یک نفر از خط بیرون زد، باقی هم خارج خواهند شد و پیش خود می​گویند چطور افراطیون بروند و جبهه بزنند اما ما نزنیم؟ و نتیجه اش هم می شود همین لیست‌ها. ما طلبه ها می​گوییم " البادی هو الاظلم" یعنی کسی که شروع کننده است بیشتر ظلم کرده است.
چرا جامعه مدرسین قم از آقایان لاریجانی و آشتیانی حمایت کرد اما از نامزدی شما حمایت نکرد؟
من با جامعه مدرسین رابطه خوبی دارم ولی آنچه که رخ داد این است که اگر تعداد بیشتری در جلسه انتخاباتی جامعه مدرسین شرکت می‌کردند٬ قطعا سه نفر برای اعلام حمایت انتخاب می‌شدند.
البته مطالبی که بزرگان جامعه مدرسین در مورد من نوشته‌اند نشان دهنده عمق اعتمادی است که اعضای محترم جامعه و مؤسسان و پایه گذاران آن به بنده دارند. من از پیش از انقلاب، خدمت این آقایان بوده‌ام و این سابقه طولانی سبب شد که این بزرگواران دست‌خط‌هایی بدهند و از بنده حمایت کنند. اهمیت این دست‌خط‌ها برای هیچ کس پنهان نیست.
یعنی جبهه متحد نمی‌خواهد نامزدهایی را در قم مشخص کند؟
خیر٬ قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد.
آیا جبهه پایداری از نامزدی آقای لاریجانی در قم حمایت خواهد کرد؟
خیر.
سوال یکی از کاربران ما این است که با توجه به اینکه شما دبیر مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم هستید٬ علت حمایت نکردن جبهه متحد اصولگرایان از شما چیست؟
جبهه متحد در قم به این معنا تشکیل نشده است. هرچند که اگر چنین عنوانی را برای آیت​الله مهدوی​کنی قائل باشید٬ می‌بینید که ایشان خیلی صریح و شفاف از بنده حمایت کرده‌اند. اگر کسی بخواهد عضو جبهه متحد اصولگرایی باشد و دست خط آیت‌الله مهدوی کنی را نادیده بگیرد٬ باید از او در این مورد سوال کرد.
سوال دیگری که کاربران خبرآنلاین از شما پرسیده اند این است که چرا عده‌ای شما و آقای لاریجانی را در قم تخریب می‌کنند؟
ما از مدت‌ها قبل دیده‌ایم که شب‌نامه‌هایی در ضدیت با ما در قم پخش شده و یا اخبار ناقص و تحریف شده​ای در مورد ما منتشر می‌شود. به نظر می‌آید که همین بداخلاقی‌‌هایی که در تهران است به بخش​هایی از قم هم وارد شده است. ولی نه مردم و نه علمای قم به هیچ وجه دنبال این بحث‌ها نیستند. مردم قم خدماتی که صورت گرفته را می‌بینند و می‌دانند که آقای لاریجانی منشا این خدمات بوده است. مردم قم نمک نشناس نیستند.
فکر می‌کنید منشا این بی​اخلاقی​ها و تخریب​ها از کجاست؟
منشا بخشی از این رفتارها به رویکردهای قبیله‌ای و جناحی کشور برمی‌گردد و بخشی هم در رابطه با این است که برخی تفکر معتدل اصولگرایی را مزاحم با خودشان می‌دانند، آن را برنمی‌تابند و با آن مقابله می‌کنند. در حالی که تفکر حاکم بر قم کاملاً اعتدالی است، هیچ کس مشی تندروی را تایید نمی‌کند و هیچ کس دنبال افراطی‌گری نیست.
یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین پرسیده است که علت حمایت اصلاح‌طلبان استان قم مانند خانه کارگر از جنابعالی با توجه به اینکه شما در مجلس هفتم و هشتم در فراکسیون اصولگرایان بودید٬ چیست؟
در استان قم جایگاه و تشکل ما به عنوان «مجمع هماهنگی پیروان خط امام و رهبری استان قم»٬ شناسنامه دار و رسمی است که از سال ۷۶ فعالیت می‌کند. شکی در مورد موضع سیاسی ما وجود ندارد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که چرا خانه کارگر از ما حمایت کرده٬ باید از خودشان بپرسید. موضوع دیگر این است که بر خلاف آنچه در مورد جناح بندی‌ها در ذهن‌ها هست٬ در قم ما موضع‌گیری‌های این شکلی نداریم. مواضع همه تشکل​ها٬ موضع رهبری است٬ خانه کارگر هم همینطور است.
در قم نامزد اصلاح طلب وجود دارد؟
خیر٬  تا آنجا که ما شنیده ایم وجود ندارد.
کاربران ما پرسیده​اند «فکر می‌کنید که در انتخابات پیروز می‌شوید؟»
با این وضعی که علما و مراجع از ما حمایت کردند و‌شناختی که مردم قم از ما دارند٬ فکر می‌کنم که مردم نشان خواهند داد که رأیشان چگونه خواهد بود.
شما در دوره قبل انتخابات مجلس، در لیست جبهه اصولگرایان بودید و در دوره گذشته هم یکی از فعالان فراکسیون اصولگرایان مجلس بودید. ما در این چهارسال شاهد انشعاب گروه​های مختلفی در فراکسیون اصولگرایان مجلس بودیم. به نظر شما در مجلس نهم، شاهد بیشتر شدن این افتراق میان اصولگرایان خواهیم بود یا خیر؟ و برنده این داستان که خواهد بود؟
قاعده بر این بود که در جریان انتخابات مجلس نهم٬ رقابت بین اصلاح طلبان و اصولگرایان باشد. می‌دانستیم که اگر رقابت درونی بین جناح اصولگرا باشد، چون فاصله زیادی بین این سر طیف و آن سر طیف اصولگرا وجود دارد٬ اگر بخواهند وارد مجلس هم شوند قطعا این افتراق در درون مجلس هم وجود خواهد داشت. به همین جهت مجلس نهم اگر با تنوع بیشتری تشکیل شود٬ منجر به تنوع فراکسیون‌ها خواهد شد و برنده نهایی آن جریان اصلاح طلبان خواهند بود. بنابراین اگر ما جبهه واحدی داشته باشیم٬ موفق‌تر خواهیم بود ولی متأسفانه برخی به دلایلی که خودشان بهتر می​دانند رقابت را به درون جبهه اصولگرایی می کشانند.
در مورد جریان انحرافی پیش‌بینی می‌کنید که این جریان در مجلس آینده حضور داشته باشد؟
ممکن است این‌ها چراغ خاموش به مجلس بیایند و در درون مجلس یارگیری کنند و دوستانشان را مدیریت نمایند.
یعنی حتی اگر مجلس نهم٬ مجلس اصولگرا هم باشد٬ فراکسیون اکثریت قوی‌ای با وجود این تشتت‌ها نخواهیم داشت. درست است؟
خب این موضوع را باید مدیریت کرد. از نظر من باید اصولگرایان دور هم جمع شوند و در این صورت در این دوره فراکسیون اصولگرایان به صورت قوی و منسجم خواهیم داشت.
کاربری پرسیده است که از نظر شما آیا فرقی بین جریان انحرافی٬ جبهه پایداری و آیت​الله مصباح یزدی هست یا خیر؟
در اینکه در دولت جریان انحرافی وجود دارد٬ بحثی وجود ندارد و همه بر آن اتفاق نظر دارند. این جریان انحرافی دارد بخش​هایی از نظام را مورد آسیب قرار می‌دهد و آیت‌الله مصباح یزدی هم جزو اولین کسانی بودند که نسبت به این جریان هشدار دادند و خطرهای آن را گوشزد کردند.
در همین حال، جبهه‌ای به نام پایداری ایجاد شده و مدعی است که با جریان انحرافی مخالف است ولی آقای احمدی​‌نژاد را از این جریان جدا می‌کند. حالا باید دید که واقعا این تفکیک ممکن است یا خیر؟ واقعا اینطور نیست. آقای احمدی‌نژاد صد در صد آقای مشایی را حمایت می‌کند. بنابراین نفی جریان انحرافی ممکن نیست و از سوی دیگر انفکاک بین آقایان مشایی و احمدی​نژاد هم ممکن نیست چرا که هم‌پوشانی آن‌ها کامل است. حال باید دید که جواب جبهه پایداری چیست؟ این سوال جواب روشن هم می‌خواهد. اما ما تا به حال پاسخ روشنی برای آن نیافته‌ایم. همانطور که پاسخی به این سوال هم داده نشد که چرا رئیس جمهور ۱۱ روز در خانه نشست؟ و سوال‌های دیگر...
برخی تحلیل می​کنند که تشکیل «جبهه پایداری» همان تاکتیک انتخاباتی دولت است، نظر شما چیست؟
از نظر من این نوع اظهارات که رسانه‌ای شده، مشخص است. مثلا از نوع اظهارات آقای الهام که به نوعی در مورد ترکیب مجلس نهم خط و نشان می‌کشند٬ مشخص است که دولت برنامه​هایی دارد. بنابراین این تحلیل٬ دور از واقعیت نیست. از نظر من اگر خود آقای الهام وارد انتخابات مجلس می‌شد٬ خیلی بهتر بود تا اعتبار اجتماعی تفکری که ایشان سعی در تئوریزه کردن آن دارد در معرض نقد و قبول عموم قرار دهد.
شاهد فعالیت جریان بداخلاق و تمامیت‌خواهی در کشور هستیم که عملکردش دارای ضرر و زیان‌هایی است. شما ریشه این بداخلاقی‌ها را در کجا می‌دانید؟
این موضوع ریشه تاریخی ندارد. ادبیات ما پر است از اعتدال و میانه روی. موضع اعتدال‌گرایی و قائل نبودن به هیچ گونه افراط و تفریطی موضوعی است که در سیره پیشوایان دینی ما وجود دارد. ما به هیچ وجه مجاز به این برخورد‌ها و بداخلاقی‌ها نیستیم. حالا اگر دیده می‌شود که این رفتار‌ها وجود دارد به این دلیل است که عده‌ای می‌خواهند چندصباحی بر مرکب مراد بشوند و بتازانند، از این رو  ناچارند که حذف و اضافه بکنند. من یادم هست اولین نماز جمعه‌ای که ایت الله سعیدی در قم خواندند این‌ها را تعبیر به خوارج کردند و اتفاقا آقای استادی که یک ماه پیش آمدند نماز جمعه، همین بحث خوارج را مطرح کردند. گویی این نوع عملکرد در درون شیعه با نام خوارج شناخته می‌شود. این خطر برای کل نظام است.به حرف من و شما هم کسی نمی آید حرمت اخلاق اسلامی را رعایت کند. همین که انسان افراطی شود٬ برایش خیلی از کار‌ها مباح می‌شود و حتی گاهی اوقات واجب می شود و به قصد قربت انجام می پذیرد. برخی خیلی از بد اخلاقی ها و رفتارهای ناپسند را به اسم دین مرتکب می شود و چون به اسم دین صورت می گیرد، عوارض و پیامدهای منفی این گونه برخوردها در سطح عموم مردم جبران ناپذیر خواهد بود. از نظر من رسانه‌ها و رسانه ملی باید به طور هماهنگ وارد کار شوند و این موضوع را متوقف کنند چرا که این جریان خودش برای خودش حد یقف قائل نیست و بی محابا سایر حوزه ها را مورد تهاجم و تخریب قرار خواهد داد. متأسفانه حیات سیاسی برخی متوقف بر بی اخلاقی و تحریک و جنجال بر انگیزی است و هنرشان در تخریب خلاصه می شود.
به نظرتان فضای مشارکت عمومی مردم قم٬ در انتخابات آتی چگونه است؟
از بقیه جا‌ها بهتر است.
یعنی فکر می‌کنید مشارکت ۷۰ درصدی در قم وجود داشته باشد؟
به نظر می‌آید که اینطور باشد. من نظرسنجی دقیقی در این مورد ندیده​ام ولی به نظر می‌رسد که اینطور باشد و شاید هم بیشتر از این مقدار. استعداد این وجود دارد که در مقایسه با شهرهای دیگر مانند تهران، حضور مردم پررنگ باشد.
کاربر دیگری از شما پرسیده‌ است که در دوران نمایندگی شما٬ خیلی کار‌ها برای شهر قم صورت گرفته ولی برای طلبه‌ها هیچ کاری نکرده‌اید. چرا؟
در این مورد باید بگویم که وقتی مثلاً «مسکن مهر» برای افراد در نظر گرفته می‌شود و همه می‌توانند نام نویسی کنند دیگر فرقی بین طلبه‌ها و مردم نمی‌ماند. در شهر قم، وقتی خدماتی صورت می‌گیرد به همه ساکنان آن ارائه می‌شود. مانند بیمه و خدمات اجتماعی و.... مطمئنا اگر بخواهیم امتیاز خاصی برای طلاب در نظر بگیریم٬ هیچ کدام از مراجع تقلید موافق این کار نخواهند بود. من فکر نمی‌کنم که حوزویان دنبال امتیاز خاصی باشند. شاید منظور فرد سوال کننده٬ موضوع دیگری بوده است.
از نظر شما در چهارسال اخیر برای حوزه‌های علمیه چه کارهایی صورت گرفته است؟ در این چهارسال دیدیم که حوزه‌های علمیه بابی‌مهری مواجه شدند. نمونه خیلی بارز آن قطع شدن ارائه بن کتاب به طلاب بود. شما در این چهارسال برای طلاب چه کردید؟ و چه فعالیتهایی برای توسعه حوزه‌های علمیه انجام شده است؟
در حوزه علیمه دو بحث رفاهی و آموزشی وجود دارد. مراجع تقلید به اتفاق معتقدند که حوزه‌ها نباید دولتی شوند. ممکن است یک دولت برای حوزه بودجه در نظر بگیرد و دولت بعد آن را در نظر نگیرد. بحث بیمه و سایر خدمات اجتماعی، بهداشتی، درمانی و... موضوعاتی است که برای همه مردم هست و برای طلاب هم هست. من احساس نمی کنم که طلبه‌ای در قم٬ انتظار خاصی از دولت داشته باشد. اما به لحاظ علمی و پژوهشی اعتقاد داریم که همه خدمات علمی - فرهنگی و علمی – پژوهشی که به سایر مراکز داده می شود، باید شامل حال طلاب و فضلا و مدرسین حوزه هم بشود. چرا که حوزه به عنوان یک نهاد علمی معتبر در حال کادرسازی برای بخش های مختلف نظام است و لازم است در این قسمت مانند سایر مراکز از خدمات استفاده نماید. اگر مازاد بر آن بخواهد خدماتی از دولت به حوزه​ها برسد، منتی وجود خواهد داشت. ما اعتقاد داریم که حوزه نباید گرفتار جزر و مدهای سیاسی شود.
چه کارهایی برای قم می شد انجام بشود که نشده است؟
خیلی کار‌ها. به عنوان مثال یکی از مصوبات رئیس جمهور به قم٬ شهرک آی تی قم بوده است که هنوز هیچ کاری بعد از گذشت شش سال٬ برای آن انجام نشده است. در حالیکه اگر این کار‌ها انجام شود همه از آن نفع خواهند برد و حوزویان هم جزو آن‌ها خواهند بود. ولی به هرحال حوزویان خودشان نمی‌پذیرند که منت کسی روی سر آن‌ها باشد. اگر مردم از روحانیت جدا شوند دیگر روحانیت آن حجیت خودشان را نخواهند داشت. ما از اینکه بخواهیم حوزه را به عنوان یک تافته جدابافته معرفی کنیم٬ ابا داریم و می‌گوییم هر امکاناتی که به مردم عادی و مراکز علمی و فرهنگی داده می‌شود، باید به همان نسبت هم به طلاب داده شود.
آیا اینکه یکی از نمایندگان قم رییس مجلس است، یک مزیت برای قم حساب می​شود؟ برخی می گویند وقتی نماینده قم رییس مجلس باشد دیگر به کارهای قم نمی رسد؟
ریشه این حرف‌ها درباره آقای لاریجانی حسادت است. آقای لاریجانی طی این چهار سال همیشه پیگیر مطالبات و خواسته​های مردم قم بوده​اند و نسبت به همه مسایل استان قم آگاه هستند و در خیلی از جاها فوق العاده قوی عمل می کنند. کسانی این مسئله را مطرح می کنند که نمایندگی آقای دکتر لاریجانی و تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی برای قم یک مزیت است؛ آقای لاریجانی انسان شناخته شده ای است و با علما رابطه خوبی دارد و به دلایل متعدد در تمام سطوح حوزه علمیه قم از اعتبار بالایی برخوردار است. اتفاقاً این نوع تخریب ها بر علیه ایشان به ضرر تخریب کنندگان تمام می شود؛ چون علمای قم برای آقای دکتر لاریجانی اعتبار فوق العاده ای قائل است.
سوال دیگر کاربران ما در مورد فرودگاه قم است. پرسیده‌اند که کار فرودگاه قم به کجا رسیده است؟
فرودگاه قم اولین فرودگاه بخش خصوصی در کشور است و این هم به خاطر ظرفیت قم است. قم شهری کاملا بین‌المللی است. یعنی خط مستقیم پرواز نجف یا بغداد و یا دمشق به قم و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه شرقیه عربستان یعنی مناطق شیعه نشین آن، شهرهای قطیف و احساء، شیعیان همیشه دوست دارند به ایران و به خصوص به قم و مشهد بیایند. اینکه بین قم و این کشورها٬ پرواز مستقیم وجود داشته باشد، بسیار موثر و مفید است. در حال حاضر هم خیلی از مشکلاتی که وجود داشت رفع شده ٬ در 21 بهمن سال ۸۹ کلنگ این فرودگاه به زمین خورد و الان که من چندبار سر زده‌ام٬ دیدم عملیات احداث فرودگاه پیشرفت زیادی داشته است. این نشان می‌دهد که اگر بخش خصوصی در کشور فعال باشد٬ خیلی موفق‌تر از بخش دولتی است.
برآورد شما این است که چه زمانی این فرودگاه به بهره‌برداری می‌رسد؟
پروازهای کارگر یا باری تا یک سال دیگر (زمستان 91) عملیاتی می‌شود ولی برای پروازهای مسافربری ظرف سه سال آینده این کار صورت خواهد گرفت.
سوال دیگر کاربران ما در مورد لایحه بودجه 91 است که از شما پرسیده‌اند فکر می‌کنید با این لایحه٬ وضعیت اقتصادی سال آینده کشور چگونه خواهد بود؟
به این خاطر که این لایحه٬ از انسجام لازم برخوردار نیست٬ مجلس باید کار بیشتری را در مورد آن انجام دهد که کار راحتی نخواهد بود. بخش​هایی مانند درآمد حاصله از نفت و درآمدهای مالیاتی و نحوه تامین هدفمندی یارانه‌ها٬ بخش​هایی‌ هستند که نیاز به کار زیادی دارد و باید دید در آینده چه پیش خواهد آمد.

 

29219/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =