جدول برگزاری جشنواره‌های فجر از سال آینده از نظر زمانی دچار تغییر خواهد شد تا این رویدادهای فرهنگی و هنری دیگر در هم تداخل پیدا نکنند.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آنکه دو هفته پیش، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار آن شد تا جشنواره‌های فیلم و تئا‌تر دیگر هم زمان برگزار نشوند، اینک خبر می‌رسد که مدیران معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی تصمیمات جدیدی را در این زمینه اتخاذ کرده‌اند.
جشنواره‌های فیلم و تئا‌تر فجر از سال 1361 آغاز به کار کردند که سه سال بعد جشنواره موسیقی نیز به آنان پیوست. با راه‌اندازی جشنواره‌های شعر، تجسمی و مد و لباس فجر در سال‌های اخیر، تعداد این رویدادهای فرهنگی و هنری به عدد شش رسیده که برگزاری همه آن‌ها در ایام دهه فجر غیر ممکن است.
در این میان به ویژه همزمانی برگزاری دو جشنواره فیلم و تئا‌تر فجر همیشه مشکل‌ساز بوده است، چرا که بسیاری از هنرمندان در هر دو این عرصه‌ها فعال هستند و از نظر پوشش رسانه‌ای، جشنواره تئا‌تر در سایه رویداد مشابه سینمایی‌اش قرار می‌گیرد.
از آنجا که جشنواره فیلم از نظر جذب مخاطب و تاثیر هنری و تبلیغی کارساز‌تر از دیگر جشنواره‌های فجر است، از سال آینده ایام دهه فجر (12 تا 22 بهمن) تنها به برگزاری این رویداد سینمایی اختصاص می‌یابد و معاونت هنری وزارت ارشاد در زمان برگزاری جشنواره‌های تحت پوشش خود تجدید نظر می‌کند.
در همین راستا، در جلسه چند روز پیش حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد و محمد دشت گلی سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی، تصمیم گرفته شد تا از این به بعد، زمان برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر جلو کشیده و از اول تا 12 بهمن هر سال برگزار شود؛ هر چند ممکن است بخش‌های جنبی این جشن هنری از جمله کارگاه‌های آموزشی حتی از اواخر دی آغاز شوند.
با توجه به اینکه معاونت هنری همچنین تصمیم گرفته از این پس هفته آخر بهمن را به برگزاری جشنواره موسیقی فجر اختصاص دهد، بر این اساس، از سال آینده، جشنواره‌های تئا‌تر، فیلم و موسیقی فجر پشت سر هم از ابتدا تا پایان بهمن برگزار می‌شوند و پایان یکی، آغازگر دیگری خواهد شد.
هفنه آینده با معرفی دبیر سی و یکمین جشنواره تئا‌تر فجر و انتشار کلیات فراخوان این رویداد هنری، زمان‌بندی جدید برگزاری آن نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.
جشنواره‌های تئاتر و موسیقی فجر جمع و جور تر برگزار می‌شوند
از دیگر خبرهای مرتبط با جشنواره‌های فجر، کوچک‌سازی دو رویداد مرتبط با تئاتر و موسیقی است.
چندی پیش، شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با دفاع از کوچک‌سازی جشنواره های هنری تاکید کرد :«بهتر است به جای گنجاندن بخش های غیر ضروری و کوچک در دل این رویدادهای بزرگ، بر کیفیت هنری آن‌ها افزوده شود و هزینه‌های صرفه‌جویی شده در عرصه های تولید و گسترش زیر ساخت های هنری هزینه گردد.»
پیرو این سیاست، با انتشار فراخوان‌های جشنواره های تئاتر و موسیقی فجر سال آینده، شاهد کاهش بخش های متعدد این رویداد‌های هنری و برگزاری جمع و جور تر آن‌ها خواهیم بود.
58245
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =