دادستان کل کشور امروز در بیست و ششمین نشست خبری خود از شروع دادگاه پرونده فساد مالی بزرگ خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین، غلامحسین محسنی اژه ای گفت: "برای 32 نفر کیفرخواست صادر شد و شعبه اول دادگاه انقلاب مسئول رسیدگی به پرونده هستند. همه متهمان می توانند وکیل اختیار کنند. جلسه دادگاه هم در روز شنبه هفته آینده 29 بهمن ماه به صورت علنی برگزار می شود."

سخنگوی قوه قضائیه گفت: "قاضی این پرونده فردی با سابقه 30 ساله است که تجربیات بسیار زیادی در دادسرا، دادگاه عمومی و انقلاب و دادگاه تجدید نظر دارد و برای رسیدگی به این پرونده صلاحیت کامل دارد که نامش قاضی " ناصر سراج" است. بخشهایی از اتهامات این متهمان مفتوح است و هنوز کیفرخواست برای آنها صادر نشده است. البته کیفرخواست بسیار سنگین است."

مشروح این نشست خبری را در جدول زیر بخوانید:

 

موضوع اظهار نظر
انتخابات برخی افراد با بداخلاقیها و ایجاد شایعه موجب شاد شدن دشمنان نشوند و مطمئن باشند که قوه قضائیه بدون اغماض با آنها برخورد می کند.
ستادهای ویژه پیشگیری از جرائم انتخاباتی فعالیت این ستادها بسیار موثر بوده و تشکیل جلسات در این ستادها برقرار بوده است. هر چند که شکایتها نسبت به گذشته بسیار کم بوده ولی باید سعی کنیم هیچ شکایتی وجود نداشته باشد. امسال ستادهای ویژه ای در استانها و شهرستانها ایجاد شد که با هماهنگی وزارت کشور و شورای نگهبان در جهت جلوگیری از تخلفات انتخاباتی اقدام کنند. درحوزه آموزش و اطلاع رسانی هم اقدامات خوبی انجام شده است. عده ای که قصد اخلال در روند انتخابات را داشتند شناسایی شدند ولی اینکه قصد قبلی داشتند باید بررسی شود.
پرونده بانک ملی و صادرات و خاوری

درباره فساد مالی اخیر در هر دو بانک صادرات و ملی تخلف صورت گرفته و افرادی از هر دو بانک تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که عده‌ای در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند و عده‌ای هم با قرار وثیقه آزاد هستند.

اینکه روابط حقوقی بین دو بانک چگونه است و آنها علیه همدیگر دادخواست داده‌اند، خارج از این موضوع است؛ اما باید بگویم که هر دو بانک تخلف کرده‌اند و از هر دو بانک هم به همین دلیل افرادی بازداشت شده‌اند.

در پرونده خاوری هنوز اتفاق جدیدی نیفتاده است و اینترپل هنوز گزارشی نداده است.

ترور دانشمندان هسته ای اقدام تروریست‌ها که با حمایت آمریکا و اسرائیل صورت گرفته، مدتهاست انجام می‌شود که برای پیگیری این موضوع، کمیته‌ای بین وزارت خارجه و دادستانی کل کشور تشکیل شده است و درباره این موضوع هم مدتی قبل مرجع قضایی وارد عمل شده است. پرونده ترور دانشمندان هسته ای در دادگاههای بین المللی پیگری می شود. از مدتی پیش دستگاه قضایی در این رابطه ورود پیدا کرده و اقدامات خود را تشدید کرده ایم.
دلیل بوجود آمدن فساد مالی بزرگ عوامل متعددی در شکل گیری این پرونده نقش داشتند که ضعف نظارتی و نفوذ افراد در آن نقش مهمی داشت.
افزایش زورگیری و جرائم خشن در کشور پلیس و دستگاه قضائی تاکنون در این رابطه به شهروندان چندین بار هشدارهای لازم را داده اند، این افراد که اقدام به سرقت پول مردم می کنند، افرادی پست هستند که طی یکی دو سال اخیر دستگاه قضائی برخورد شدید و جدی با آنها داشته است به طوریکه در بعضی از پرونده ها شاهد صدور حکم اعدام در ملاء عام برای این افراد شرور بوده ایم.
برخورد با شرورها و دلیل آزاد شدن اراذل پس از دو سال طی دو سال اخیر برخورد با افراد شرور قاطعانه بوده است و برخی از اجرای احکام در ملأعام بوده و حتی عده‌ای از مجرمان در ملأ عام اعدام شده‌اند. اما این گونه نیست که هر کس هر جرمی که مرتکب شد تا ابد در زندان بماند؛ اما در مورد جرایم خشن قوه قضاییه اقدامات خوب و مفیدی انجام داده است البته لازم است شما خبرنگاران اگر موارد خاصی را مشاهده می‌کنید اطلاع دهید تا از دادستان بخواهیم موضوع را با جدیت بیشتر پی‌گیری کند.
تاثیر دادگاه فساد مالی بزرگ بر انتخابات ما در کشوری هستیم که به طور متوسط سالیانه یک انتخابات برگزار می شود و نباید موضوع دادگاه را با انتخابات گره زد. مردم از ما توقع داشتند که به این پرونده سریع رسیدگی شود ما نیز مایل بودیم زمان دادگاه زودتر از این تعیین می شد اما به دلیل پیچیدگی های پرونده موفق به این کار نشدیم، به نظر بنده برگزاری دادگاه فساد بانکی نه تنها تأثیر منفی بر روی انتخابات ندارد، بلکه دارای تأثیر مثبت نیز هست.
حکم فائزه هاشمی حکم 6 ماه حبس برای فائزه هاشمی در رابطه با دو اتهامی بود که در کیفرخواست به آن اشاره شده بود، هنوز حکم قطعی نشده و نمی توان در رابطه با نوع اتهامات صحبت کرد.
ادعای شبکه بی بی سی درباره بازداشت بستگان چند نفر از کارکنان این تلویزیون  هر فردی علیه امنیت ملی اقدام کند، بر اساس قانون با او برخورد می شود. عده‌ای که با شبکه بی بی سی مرتبط بودند یکسری اقدامات خلاف قانونی داشتند و به همین دلیل با آنها برخورد شد و رسیدگی به پرونده آنها در دست اقدام است.

درباره تعداد افراد دستگیر شده نمی‌توانم مطلبی بگویم زیرا تعداد متهمان ممکن است کم یا زیاد شود و طبق قانون محذور دارد.

بازداشت شده های بازار سکه و ارز هیچ کس به خاطر داشتن تفکر و اعتقاداتش دستگیر نمی شود و به صرف اینکه بهائی است تحت تعقیب قرار نمی گیرد اما در صورتیکه مرتکب جرم شده باشد بر اساس قانون تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. در رابطه با التهاب در بازار سکه و طلا نیز چند نفر دستگیر شده اند که پرونده هنوز در مرحله مقدماتی است و برای متهمان قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر نشده است.
پرونده قاضی مرتضوی و کوی سبحان در رابطه با پرونده کوی سبحان حکم صادر شده است، اما در رابطه با پرونده دادستان سابق تهران وی به قرار صادره اعتراض کرد که پرونده به دادگاه فرستاده شد، قاضی دادگاه نیز قرار صادر شده را نقض کرد.
پرونده جوانفکر جوانفکر تنها یک پرونده نداشت و پرونده‌های توأمانی داشت. در یکی از پرونده‌ها این فرد به حبس محکوم شده بود که سرانجام در جریان تجدید‌نظر حبس به مدت 6 ماه برای این فرد تأیید شد.
درباره 25 بهمن هر فرد و گروهی بخواهد امنیت و آسایش مردم را برهم بزند قانون جلوی آنها می گیرد. مردم هم دیگر فریب نمی خورند. دادستانهای کشور و دادستان تهران حواسشان جمع است و پیش بینی های لازم را انجام می دهند. دادستان تهران هم اقداماتی را انجام داده است.
رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس تشخیص احراز صلاحیت یا عدم آن به عهده هیئت‌های اجرایی است. اگر کسی متهم باشد الزاما این اتهام موجب رد صلاحیت وی نخواهد شد. حتی محکومیت افراد هم در برخی از موارد موجب رد صلاحیت نیست. برخی ممکن است رد صلاحیت شوند اما این به معنای آن نخواهد بود که آن افراد محکومیت داشته‌اند یا در پرونده‌ای دست داشته‌اند بلکه می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد که باید از خود هیئت‌های اجرایی در این باره بپرسید..
اجرای قانون مجازات اسلامی و حذف سنگسار این قانون اصل 85 است و تنها سه سال به صورت آزمایشی اجرا می شود.  قانون مجازات اسلامی بعد از ابلاغ از سوی قوه قضاییه لازم‌الاجرا خواهد بود و قوه قضاییه موظف به فراهم کردن ساز و کارهای لازم برای اجرایی کردن این قانون است. هر چه که قانون گفته باشد ما هم موظف هستیم آن را انجام دهیم.
دادگاه رسیدگی به جرائم اطفال بعضی از افراد خودشان نمی توانند از خود حمایت کنند، که کودکان از این جمله هستند در این زمینه قانون باید حمایت بیشتری را از آنها انجام دهد، در خصوص قانون جدید مجازات اسلامی نیز هر زمان ابلاغ شود، دستگاه قضائی ساز و کار اجرا را فراهم می کند.
تخلف مالی در شستا تحقیق و تفحص از ناحیه مجلس امری طبیعی است، نمایندگان از برخی دستگاه ها تحقیق می کنند و پس از جمع بندی در مجلس اگر جرمی رخ داده بود، پرونده آن را به دستگاه قضائی می فرستند، در این زمینه نیز هنوز این مراحل در مجلس طی نشده و هر زمان پرونده به دستگاه قضایی ارسال شود به آن رسیدگی خواهیم کرد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    4 1
    . .. . .حق مطلب اینست که دادگاه متهمان به صورت زنده از سدا و صیما پخش شود . . .