گفت وگو با سیدحسین هاشمی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در کافه خبر

علی حق/آذرجزایری: فرض کنید ناراحتی قلبی دارید و آن را جدی نمی گیرید.نتیجه مشخص است یا سکته می کنید یا می میرید.این توصیفی است که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور در کافه خبر از این روزهای بخش تولید کشوردارد.
سید حسین هاشمی راه حل را در یک جمله ارائه می دهد"نیاز به مدیریت هوشمند" وی معتقد است اجرای دور دوم هدفمندی یارانه ها راه تنفس را به به بخش صنعت کشور خواهد بست و باید چندسالی را به این بخش حساس اقتصاد کشور فرصت تنفس داد.گلایه های او از تصمیم های غیر کارشناسی دولت زیاد است و معتقد است وضعیت آشفته این روزهای اقتصاد ایران را هم می توان به روزهای طلایی تبدیل کرد اما برای اینکار یک مدیریت هوشمند لازم است.مشروح این گفت وگوی گلایه آمیز مرد اول صنعت مجلس را در ادامه می خوانید:
آقای هاشمی بهتر است گفت وگوی خودمان را با یکی از اساسی ترین دغدغه های مردم در بخش صنعت کشورآغاز کنیم. بسیاری از مردم در حال حاضر گلایه مند این مساله هستند که در شرایطی که قیمت سوخت در حال نزدیک شدن به نرخ جهانی است چرا کیفیت خودروهای ایرانی تا این حد پایین است و قیمت ها بالا؟
ما همیشه چند انتقاد اصلی در خصوص خودرو را در کمیسیون صنایع و معادن بررسی می کردیم.انتقادها بیشتر حول محور کیفیت،خدمات پس از فروش و قیمت بوده است.در بحث خدمات پس از فروش پیگیری های زیادی داشته ایم به نحویکه در حال حاضر به نظر می رسد در این امر خودروسازها بسیار پیشرفت داشته اند.در بحث قیمت ها هم به نظر می رسد خودروسازها سعی کردند قیمت را چندان بالا نبرند اما کیفیت خودروها طی چند سال گذشته بهبود یافته است.
یکی دیگر از انتقاد کاربران خبرآنلاین مربوط به پایین بودن قیمت خودرو صادراتی به نسبت داخلی است.چرا قیمت خودروهای ایرانی در خارج از کشور ارزان تر از ایران است؟
همانطور که می دانید صادرات یک فن به خصوص دارد.هر کشوری برای صادرکنندگان خود امتیازهایی اختصاص می دهد.ما هم از این مساله مستثنی نیستیم.به همین دلیل بخشی از عوارض و مواردی از این گونه را برای صادرکنندگان خود حذف کرده ایم همین امر بر قیمت داخلی و صادراتی تاثیرگذاراست.به هرحال حدف عوارض ،مالیات و اعمال سیاست های تشویقی برای صادرات باید روی قیمت هم تاثیر گذارباشد.اما آنچه مهم است بحث کیفیت کالای داخلی با صادراتی است.چیزی که من بارها روی آن تاکید کرده ام.که باید کیفیت کالای صادراتی با داخلی در یک اندازه باشد.حالا شاید بسته بندی داخلی با خارجی بنابر سلیقه مشتری و مخاطب تغییرکند اما باید کیفیت کالا در داخل و خارج به یک اندازه باشد.گفتن اینکه یک کالا صادراتی است واقعا توهین ملت است و این خط قرمزی جدی در کمیسیون است.
اینکه می گویید باید برای مصرف کننده داخلی احترام قائل شد متاسفانه مردم از این مساله به شدت گلایه مند هستند و حتی بالاخص در بخش صنعت خودرو بسیار گله مند بی توجهی خودروسازها به بخش کیفیت هستند؟
به هرحال آنچه از دست ما بر می آید تصویب قوانینی برای متعهد کردن خودروسازها به اعمال ضوابطی در جهت بالا بردن کیفیت خودروهای تولیدی است.اما در اینجا مشکلی وجود دارد.به عنوان مثال ما قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو را تصویب کردیم اما سه سال و نیم در دولت بلاتکلیف باقی ماند تا در نهایت آیین نامه اجرایی آن با تغییرات زیاد اجرایی شد.
فکر می کنید این تاخیر در اجرایی شدن این قانون مربوط به لابی قدرتمند خودروسازهاست؟
نه بعید می دانم.چون اگر این قانون ابلاغ می شد و بعد خودروسازها آن را اجرایی نمی کردند می توانستیم چنین چیزی را بگوییم ضمن اینکه اصلا این قانون به نفع خود خودروسازها بود.این قانون در دولت گیر کرده بود.این هم مثل خیلی از قوانینی که دولت آن را اجرایی نکرده معطل ماند.به هرحال همه ما می دانیم که یکی از انتقادهای جدی که به این دولت وارد است قانون گریزی است.بنابراین باید این مشکل را از زاویه قانون گریزی دولت نگاه کنیم.
به نظر می رسد لابی های خودروسازها هم بی تاثیرنیست.مثل مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از خودروسازها که هر بار که مطرح می شود از همان ابتدا خودروسازها راه اجرایی شدن آن را می بندند؟
نه اینطور نیست.ما هر دوره تحقیق و تفحص از خودروسازها را به خاطر حساسیت جامعه نسبت به این موضوع داشتیم. نتیجه این طرح ها هم تدوین قوانینی در قالب طرح های مختلف بوده تا بتوانیم وضعیت را بهبود بخشیم.ما حتی در قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو به دلیل حساسیت موضوع برای قوه قضاییه هم تعیین و تکلیف کردیم و تاکید شد که باید در یک زمان مشخص آن را به تایید برسانند تا هر چه زودتر اجرایی شود.اما وقتی دولت سه سال و نیم برای اجرای آن دست دست می کند این دیگر از دست ما کاملا خارج است.این مساله نشان می دهد که باید مشکل را در دولت جستجو کنیم.و اتفاقا ما هم بابت این تاخیر در اجرا نسبت به دولت انتقاد جدی داریم.
چرا قیمت خودرو در ایران صعودی است؟
این مشکل فقط در صنعت خودرو نیست کل صنعت ما با این مشکل مواجه هستند.چراکه برای هر واحد تولیدی یک تعداد خاص نیروی انسانی تعریف شده اما در اغلب واحدهای تولیدی ما می بینیم که بیش از سه برابر نیروی لازم اشتغالزایی شده است و همین امر بر قیمت نهایی کالا می افزاید.به هرحال یک واحد تولیدی باید علاوه بر قیمت مواد اولیه و هزینه های داخلی، سود 3 تا 5 درصدی را هم برای خود در نظر بگیرد.
مگر سعی نشده بود بحث قانون تجمیع عوارض صورت بگیرد تا هزینه ها کاهش یابد؟
نشد متاسفانه؛ ما سعی کردیم یک رقمی را در نظر بگیریم که تولید کننده از این وضعیت نجات پیداکند اما متاسفانه یک سری ساختارها اجازه چنین کارهایی را به ما نمی دهد.
یک از سوالاتی که بارها توسط مخاطبان خبرآنلاین مطرح شده مربوط به این موضوع است که چرا ایران در شرایطی که بیشترین مشکل سیاسی را با فرانسه دارد اما با خودروسازهای این کشور قرارداد دارد مثل ورود پژو به ایران اما در کنارآن چرا با خودروسازهای مثلا آلمان همکاری نمی کنیم.این مساله به نظر شما به لابی های خاص خودروسازهای ما برمی گردد؟
به هرحال باید بپذیریم در کشورما همیشه یک سری کارها بصورت سنتی پیش رفته است.به عنوان مثال ما از قدیم الایام در بخش فولاد کشور با ایتالیا همکاری کرده ایم و یا در خودرو با فرانسه این مساله هیچ ربطی به لابی افرادی خاص ندارد.یک سری روش های سنتی که هنوزهم به قوت خود باقی است.در تمام این مدت هم شخصا در جریان بودم که بسیاری از وزرای صنایع ما در تلاش بودند تا خودروسازهایی مثل فیات را وارد ایران کنند اما مثلا در زمان آقای جهانگیری باوجود مذاکرات رسمی اما فیات حاضر به حضور در ایران نشد.بنابراین ما 50 درصد ماجرا هستیم و نمی توانیم از قول 50 درصد مقابل حرفی بزنیم.
ظاهرا با تویوتا هم مذاکره داشته ایم؟
بله سال 70-71 بود که مدیرعامل سازمان گسترش وقت به ژاپن رفت و مذاکره کرد اما آنها موافقت نکردند.به نظرم بهترین مذاکره ما طی این سالها به ورود ال 90 بر می گردد.
این قرارداد دو سه تا فاکتور بسیار خوب دارد.مثل بندی مبنی بر اینکه هیچ قطعه غیراستانداردی نباید در این خودروها مورد استفاده قرار بگیرد.ضمن اینکه مصرف سوخت این خودروها پایین است.همانطور که قطعا خود شما هم شنیده اید مردم هم بسیار از این خودرو راضی هستند.
فکر می کنید خودروهای داخلی ما می توانند از نظر کیفیت با ال 90 برابری کنند؟
از مهرماه قرارشده تمام خودروسازها از استانداردهای AوBاستفاده کنند.که البته پیگیری ما هم نشان می دهد که این امر تا حدود محقق شده چراکه استفاده از استاندارد C تقریبا کنار گذاشته شده D هم به نظر می رسد کنار گذاشته شده است.بنابراین اگر چنین امری به طور کامل محقق شود تمام خودروهای داخلی به همان کیفیت ال 90 می رسند.
گلایه ای که در خصوص ال 90 همواره مطرح بوده قیمت این خودرو به نسبت قرارداد مصوب است.تاکید می شد که قیمت در قرارداد بسیار پایین تر از قیمت تاکید شده در بند قرارداد است.
در قرارداد ال 90 قیمت هر دستگاه خودرو 6750 یورو تعیین شده بود.ماهم سرهمین مساله گلایه داشتیم چون اگر نرخ تورم را هم به آن اضافه می کردیم نباید به رقم فروش روز آنزمان می رسید.
البته الان با قیمت های جدید ارز،قیمت فعلی ال 90 ارزان تر از قیمت مندرج در قرارداد خواهد بود؟
بله الان با قیمت های جدید یورو،ال 90 ارزان تر از رقم مصوب هم به فروش می رسد.
امضای قرارداد برای ورود ال 90 به ایران پیشنهاد خود شرکت رنو بود؟
درآنزمان سازمان گسترش به دنبال خودرویی با ویژگی های روز بود که در نهایت ال 90 انتخاب شد.در انزمان قراربود ایران مرکز صادرات این خودرو در منطقه تبدیل شود اما در عین حال به علت سیاست های دو گانه در بخش خودروی کشور رنو به سمت هند راهنمایی شد.درغیراینصورت ایران در حال حاضر به عنوان هاب منطقه تلقی می شد.
پس شما هم معتقدید یکی از مشکلات اصلی عدم حضور شرکت های بزرگ خارجی در بخش خودرو ما به دلیل سیاست های دوگانه است؟
باید قبول داشته باشیم بحث های سیاسی خیلی تاثیرگذارهستند.به نظرم اگر بیشتر به بخش خصوصی اجازه ورود به اقتصاد کشوررا می دادیم بسیاری از این مشکلات برطرف می شد.
برخی معتقدند طمع خودروسازها برای دریافت سود بیشتر دلیل اصلی عدم حضور شرکت های بزرگ خودروسازخارجی در ایران است؟
نه چرا باید اینگونه نگاه کنیم.به نظر من این دولت است که نمی گذارد چون دوست دارد خودروسازها تحت تسلط خودش باشند.
برخی از کارشناسان معتقدند اگر دولت نباشد که خودروسازها ورشکست می شوند.
نه اصلا چنین چیزی را بنده قبول ندارم.اصلا اینگونه نیست.اگر شرکت های خودروساز به معنای واقعی خصوصی شوند و در اختیار مدیریت افراد با صلاحیت قرار بگیرد مطمئنا بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
شما موافق این مساله هستید که بخشی از سهام خودروسازها را در اختیار شرکت های بزرگ خودورساز قرار دهیم؟
نه در شرایطی که افراد با صلاحیت در ایران زیاد است به نظر می رسد بهتر است سهام به آنها واگذار شود.
یعنی اگر مثلا شرکتی مثل تویوتا تقاضای خرید 10 درصد سهام یکی از خودروسازهای ایران را داشته باشد ما نباید به آنها واگذار کنیم؟
نه در اینصورت اگر چنین شرکت هایی بیایند اشکالی ندارد.اما مشکل اساسی خودروسازها را در سایه دولت برسر آنها جستجو کنیم.وقتی هنوز هیات مدیره این شرکت ها توسط دولت انتخاب می شوند این یعنی دخالت کامل دولت در امور این شرکت ها!
قبول دارید که قیمت تمام شده خودروهای داخلی در ایران بسیار بالاست؟
درهمه تولیدات نه؛ اما بله هستند خودروهایی که می توان قیمت آنها را تعدیل کرد اما در عین حال برخی از تولیدات داخل هم هستند که واقعا با قیمت مناسبی بفروش می رسند.
آقای هاشمی بهتر از بحث خودرو بیرون بیاییم و به بحث شیرین هدفمند کردن یارانه ها بپردازیم.این همه حرف و حدیث در خصوص تخصیص یارانه بخش تولید مطرح است.بخش خصوصی مدعی است که سهم خود را دریافت نکرده اما دولت تاکید می کند بخش تولید سهم چشمگیری دریافت کرده؛مجلس در این خصوص تحقیقی داشته بالاخره حق با بخش خصوصی است یا دولت؟
ما سه ماه پس از اجرای این قانون جلسه ای را با حضور 5 تن از اعضای اتاق بازرگانی استان های صنعتی و دو نماینده از کارآفرینان مطرح این استان ها با حضور مقامات دولتی چون روسای بانک مرکزی،ستاد هدفمندی یارانه ها و... تشکیل دادیم که تصمیم کمیسیون اینطور شد که بگذاریم فقط این دوستان روبه روی هم به صحبت بپردازند تا ما به نتیجه درست برسیم.
و نتیجه این نشست؟
ما در این نشست به نتیجه ای درست نرسیدیم.به همین دلیل ترجیح دادیم هر دو بخش دولتی و خصوصی آمار مطالبات خود را برای ما ارسال کنند.
نتیجه این آمارها چه بود؟
اختلاف آماری میان آمار پرداخت یارانه بخش تولید از سوی دولت با بخش خصوصی بسیار متفاوت بود.
بالاخره جمع بندی نهایی داشتید؟
جمع بندی ما این بود که حرف های بخش خصوصی به واقعیت نزدیک تر است.
یعنی سهم صنعت و تولید از هدفمندی یارانه ها پرداخت نشده است؟
ما باید براساس قانون حرف بزنیم.برمبنای قانون هدفمندی یارانه ها در سه ماهه اول سال گذشته 2هزار و 950 میلیارد تومان برای بخش صنعت و معدن پیش بینی کرده بودند آنچه پرداخت شد 550 میلیارد تومان بود.بنابراین مابقی آن همچنان به عنوان مطالبات بخش صنعت باقی می ماند.ما امیدوار بودیم با توجه به اینکه در سال گذشته به بخش صنعت اجازه افزایش قیمت داده نشد حداقل دولت امسال آن را جبران کند و نگذارد بخش تولید از جیب خود هزینه هدفمندی یارانه ها را پرداخت کند.امسال با توجه به دیر شدن بررسی بودجه 90 با پافشاری کمیسیون صنعت و معدن و حمایت جدی رئیس مجلس ما توانستیم ردیف جداگانه برای صنعت در نظر بگیریم تا تولید فلج نشود. اما متاسفانه امسال هم پرداخت ها با مشکل جدی مواجه است.
بالاخره امسال چقدر یارانه به بخش تولید تخصیص داده شده است؟
تا کنون اینگونه که ما می دانیم تنها 20 درصد از یارانه بخش تولید تخصیص داده شده است.البته این تنها مشکل ما در این بخش نبوده است.
اما دولت ادعایی دیگر دارد

دولت باید 6 هزار میلیارد تومان به بخش تولید تخصیص می داده که تنها بیش از هزار میلیارد آن اختصاص داده شده یعنی 20 درصد از مطالبات این بخش اما استدلال دولتی ها این بود که ما گازوئیل 350 تومانی را به نرخ 150 تومان به بخش تولید می دهیم و مابه تفاوت این رقم به عنوان پرداختی های ما تلقی می شود.
به نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس این نظریه دولت قانونی است؟
نه اصلا؛ ما هم جوابمان به دولت این بود که اگر اینطور باشد پس خودروهای تجاری هم گازوئیل استفاده می کنند.مشخصا استدلال قانونی و درستی نبود.
به نظر شما در حال حاضر بخش صنعت آمادگی اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها را دارد؟
به هیچ وجه؛ حتی ما این مخالفت را هم در کمیسیون مطرح کرده ایم.
پیشنهاد مجلس در این خصوص چیست؟
ما در کمیسیون صنایع و معادن پیشنهاد کرده ایم که همانند زمانی عمل کنیم که کشورها در خواست دارند تا عضو سازمان تجارت جهانی شوند.در چنین وضعیتی به کشورهایی که عضو این سازمان می شوند بنا به وضعیت اقتصادی شان تنفس 3 تا 5 ساله می دهند.ما هم در چنین شرایطی پیشنهاد دادیم که یک تنفسی به اقتصاد کشور بدهیم.تا نتایج دور اول محقق شود و بعد وارد مرحله دوم شویم.بخش تولید واقعا نیاز به یک تنفس دارد تا جان بگیرد.
فکر می کنید این درآمد محقق نشده که بخش تولید اختصاص نیافته یا دولت این درآمد را در بخش یارانه نقدی در جامعه صرف کرده است؟
اینکه درآمدی که پیش بینی می شد در دور اول هدفمندی یارانه ها محقق شود تحقق نیافته درست است اما مشکل اینجاست که دولت حتی بخشی از بودجه های مورد نظر برای طرح های عمرانی کشوررا هم به دلیل عدم پیش بینی درآمد ناشی از هدفمندی یارانه ها ناچار شده به بخش یارانه نقدی تخصیص دهد.یک مثال شاید بد نباشد.شما روزهای واگذاری فولاد خوزستان را به فولاد مبارکه به خاطردارید.اتفاقا خیلی واگذاری خوبی بود.از این محل 840 میلیارد تومان در جهت اتمام طرح های نیمه تمام سازمان توسعه معادن به دست آمد که دولت این مبلغ را به پرداخت یارانه نقدی اختصاص داد.
مگر اینکار خلاف قانون نبود؟مجلس چه واکنشی داشت؟
بله خلاف قانون بود.بالاخره با فشار ما 300 میلیارد تومان آن را دولت برگرداند اما مابقی همچنان در دست دولت باقی مانده و صرف پرداخت یارانه نقدی شده به جای آنکه صرف توسعه صنعت کشور شود.
پس با این حساب فکر می کنید چرا دولت تا این حد اصرار به اجرای دور دوم هدفمندی یارانه ها دارد؟
درچنین شرایطی ما هم نمی دانیم وقتی هنوز نتوانسته ایم در دور اول درآمدی کسب کنیم و دولت ناچار به تخصیص یارانه نقدی بر خلاف قانون از محل های دیگر بوده چه اصراری به اجرای فاز دوم و افزایش یارانه نقدی است.
پس پیشنهاد شما یک دور تنفس برای بخش تولید است؟
به نظرم باید نگاهی به شرایط فعلی داشته باشیم.تحریم ها شدید شده و روز به روز هم دارد بیشتر می شود پس شرایط خاص روش خاص هم می طلبد.اگر با بخش تولید با شرایط خاص برخورد نشود ما مسیر بدی برای تولید مشخص کرده ایم.به نظر من آنچه که در حال حاضر مشهود است این است که تحریم های داخلی بیش از تحریم های خارجی دارد به ما صدمه وارد می کند.
منظورتان از تحریم های داخلی چیست؟
بگذارید برایتان مثالی بزنم.ترکیه زمانی به جایی رسید که تورم آن به مرز 20 درصد رسید و بیکاری در این کشور به 25 درصد!وضعیت این کشور به جایی رسید که قیمت لیر در طول روز بیش از سه تا چهار بار عوض می شد اما با یک مدیریت هوشمند توانست وضعیت را به جایی برساند که الان قیمت لیر در همه دنیا ثابت است.تورم و نرخ بیکاری هم در این کشور زیر 10 درصد است.بنابراین ما هم در شرایطی که وضع کشورمان خیلی بهتر از اونروزهای ترکیه است می توانیم به موفقیت برسیم.فقط نیاز به مدیریت هوشمند داریم.در شرایطی که برای صنعتگرهای ما گشایش اعتبار نمی شود و آنها مجبور هستند یک قطعه را با هزار گرفتاری و سه تا چهار دست گرداندن وارد ایران کنند و بعد تازه با گمرک دچار مشکل می شوند که این کالا قاچاق هست یا نیست باید به این مسایل خاتمه دهیم.باید بدانیم شرایط ما شرایط خاصی هست و سیاستی خاص برای صنعت کشورمان بنویسیم.اما متاسفانه الان صنعت کشور هیچ سیاست مشخصی ندارد.
فکر می کنید بخش تولید با نرخ سود سپرده 21 درصد می تواند روی پا بایستد؟
دقیقا این هم نگرانی دیگر ماست.فرض کنید شما ناراحتی قلبی دارید اگر به آن بها ندهید یا سکته می کنید یا می میرید این وضعیت این روزهای بخش تولید ما را به تصویر می کشد.به نظرشما بخش تولید ما چطور می تواند با نرخ سود 21 درصد با بهره بانکی 2فر درصد و یک درصد تولید کنندگان خارجی رقابت کنند.بازی از همین الان هم آخرش روشن است.تازه البته اگر با همین 21 درصد هم تسهیلات داده شود.نکته دیگر آنکه در شرایطی که روزی چندبار نرخ ارز تغییر می کند چطور بخش تولید می تواند پا بگیرد.به نظر نمی رسد با این اقتصاد الاکلنگی بتوانیم انتظار داشته باشیم اقتصاد ما بال و پر بگیرد.البته باید نکته دیگری هم اضافه کنم که 21 درصد سود هم تنها در صورتی می تواند میان مدت جوابگو باشد که نرخ تورم اعلام شده حدود 6/20 واقعی باشد.مثالی دیگر یک اختلاس شده همه متخلفین را بگیرید و به مجازات برسانید ولی واقعا نباید سیستم بانکی را قفل کرد و بخش تولید کشور را دچار مشکل کرد.باید به داد بخش تولید کشور رسید.
افق روشنی از عملکرد دولت در شرایط فعلی برای نجات بخش تولید می بینید؟
من در دولت نیستم ولی علایمی در این خصوص دیده نمی شود.
در بودجه سال 91 دولت راهکاری دیده است؟
نه متاسفانه؛بودجه برای یک شرایط عادی نوشته شده اما باید بدانیم واقعیت این است که وضعیت کشور چندان مساعد نیست و باید بودجه براساس شرایط خاص نوشته می شد.باید بدانیم بخش تولید شدیدا با مشکل مواجه هست و باید به داد آن برسیم.اما درک این شرایط را من در بودجه متاسفانه ندیدم.


/22131
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    15 0
    اقاي هاشمي جواب سوالات رو نداديد
  • بدون نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    7 0
    كدوم كيفيت ؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    6 0
    ببخشید ایشون توضیح ندادند چطور قیمت یک خودرو تویوتا در همه کشور های همسایه نصف قیمت در ایران است ولی قیمت سوخت تقریبا گرانتر از همه(بجز ترکیه)
  • سیاوش لاله زار IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    2 0
    خبر ان لاین از ایشان خواهش میکنم بپرسید شما که رییس کمیسیون صنایع مجلس هستید چرا فکری برای راه اندازی شرکت لوله سازی خوزستان در اهواز که تولید کننده محصولات استراتژیک لوله های بزرگ از جنس چدن که در خاورمیانه بی نظیر بود وکلا در ایران این شرکت وشرکت دیگه در تهران است نمیکنید این است خودکفایی کارخانه ای به این عظمتی که از اهن قراضه لوله چدنی تولید میکند به حال خود رها شده ودوسال است فعالیتی ندارد وکارگران زحمتکش دو سال است حقوق نگرفتند واقعا باید به حال صنعت مملکت گریه کرد و اخر اینکه اقای سید حسن هاشمی دست اقای سید شریف حسینی را که عضو کمیسیون است بگیرید وکمکش کنید ایشان فقط پیگیر وضعیت این شرکت با 400 پرسنل میباشد
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    4 1
    ببخشید آقای هاشمی رییس کمیسیون خودروسازی مجلس هستند؟؟؟
  • آرمین IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    3 0
    تا وقتی که انحصار داخلی با تعرفه های صفر درصدی شکسته نشود همین قضیه برقرار خواهد بود. 120 هزار پیکان وانت با تکنولوژی 50 سال پیش، 300 هزار پژو تکنولوژی 30 سال پیش فرانسه و 600 هزار پراید قراضه با تکنولوژی 25 سال پیش، اینها تولیدات یک سال ما هستند.