سی‌امین جشنواره فیلم فجر با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان بعد از 10 روز به کار خود پایان داد.

سمیه علیپور: جمعی از سینماگران ایرانی در کنار مدیران دولتی سینما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکشنبه شب بیست و سوم بهمن‌ماه در تالار وحدت گرد هم آمدند تا با اعطای جوایز برگزاری این دوره از جشنواره به پایان برسد و سیمرغ‌ها در دستان برگزیدگان قرار گیرد.

 

خزاعی: بین فیلمسازان و مردم فاصله افتاده است

مراسم پایانی جشنواره با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد و محمد خزاعی دبیر سی‌امین جشنواره فیلم فجر نخستین سخنران مراسم بود. او گفت: «در نظر داشتم گزارشی از برگزاری این دوره از جشنواره ارائه دهم و از برگزاری باشکوه آن بگویم، اما دیدم در مقابل کسانی که همه چیز خود را ایثار کردند دست‌های ما خیلی خالی است. ترجیح می‌دهم با وجود کارهای بزرگی که انجام شده امشب بیشتر شنونده باشم.»

 

خزاعی با یادی از گفت‌و‌گوی خود با یک جانباز اظهار داشت: «ایشان به من گفتند جای ما و مردم عادی روی پرده سینما کجاست؟ جای مردم شهرستان‌ها و اکتشاف‌های مردمان سرزمین ما در فیلم‌ها کجاست؟ مردم خواسته‌های وسیع‌تری دارند. بین فیلمسازان و مردم فاصله افتاده و فیلمسازان باید از نزدیک خاطرات مردم را ببینند و نقد کنند.»

 

دبیر جشنواره گفت: «ما یاد نگرفتیم گفت‌و‌گو کنیم و زبان مشترک بین مسئولان و هنرمندان به وجود آوریم. وظیفه ما این است که دنبال این زبان مشترک بگردیم تا همه مشکلات برطرف شد.»

 

شمقدری: با نبود فراوانی گفتمان مواجهیم

اولین بخش از اعطای جوایز جشنواره به بخش مواد تبلیغی اختصاص داشت و در ادامه جواد شمقدری معاون امور سینمایی روی صحنه حاضر شد تا صحبت‌هایی را در مورد سینما و این دوره از جشنواره ایراد کند.

شمقدری گفت: «یک دوره رقابت فشرده را در این 10 روز پشت سرگذاشتیم، اما حالا رقابت جدی‌تر برای اکران فیلم‌‌ها شروع می‌شود و رقابت دیگر برای آغاز سال سینمایی و تولید آثار جدید آغاز خواهد شد.»

 

او ادامه داد: «باید شرایط در حوزه اکران آسیب‌شناسی شود تا اکران سال آینده بهتر از امسال باشد. پیشنهاد می‌دهم فیلم‌های برگزیده جشنواره در مرحله اکران مورد عنایت ویژه‌ قرار بگیرند و همانطور که سینما دوستان استقبال ویژه‌ای از جشنواره کردند در جریان اکران هم شاهد استقبال مخاطبان باشیم تا سینمای ایران بیشتر رونق بگیرد.»

 

معاون امور سینمایی اظهار داشت: «ما در داخل سینما شاهد تنوع نگاه زیادی هستیم، اما معتقدم تنوع جامعه ایرانی بیشتر از تنوع موجود در سینماست؛ اگر ما به بعضی نگاه‌های موجود در سینما نقد داریم این نگاه به کل سینمای ایران تعمیم داده می‌شود. معتقدم هر نقدی در مورد هر فیلمی اگر دلسوزانه باشد مفید است.»

 

شمقدری گفت: «آنچه می‌تواند در سینمای ما مورد نقد قرار بگیرد نبود فراوانی درصد گفتمان جامعه و درون مایه فیلم‌های ایرانی است. باید فرآیندهایی شکل بگیرد و راهکارهایی به وجود آید که آرمان‌های انقلاب و نظام در سینما جدی‌تر شود. مرثیه‌سرایی در پای فیلم‌هایی که با رویکرد آن‌ها موافق نیستیم درد چندانی دوا نمی‌کند. البته باید حدود اخلاقی جامعه در فیلم‌‌ها رعایت شود. برخی این حدود را رعایت نکرده بودند و از شورای پروانه نمایش می‌خواهم با سازندگان این فیلم‌ها گفت‌و‌گو داشته باشند. حق فیلمساز جای خود را دارد و اگر رعایت نشود در جریان اکران با محدودیت روبرو خواهند شد.»

 

او در پایان سخنانش گفت: «ما امسال در رفع مظلومتی که گفتیم گامی برداشتیم و خدا را شکر می‌کنیم امسال بهترین و شاخص‌ترین فیلم‌ها، فیلم‌هایی هستند که در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی قدم برداشتند.»

وعده اهدای خودرو به برگزیدگان بخش مستند

پس از اعطای جوایز بخش مستند، حسن عباسیان مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری پشت تریبون قرار گرفت و به دبیر جشنواره یادآوری کرد این موسسه نیز از حامیان جشنواره امسال بوده و همچنین از مدیرعامل سایپا درخواست کرد برای برگزیدگان بخش مستند هم جایزه خودرو در نظر گرفته شود.

 

حبیب احمدزاده یکی از دریافت‌کنندگان جوایز در این بخش نیز تاکید کرد در صورتیکه جایزه او را جواد شمقدری نخورد و پرداخت کند، آن را به یکی از شخصیت‌های حاضر در مستندش هدیه خواهد کرد.

 

مدیرعامل شرکت سایپا نیز در سخنانی از لزوم همراهی بخش صنعتی کشور و سینما گفت و یادآور شد درخواست عباسیان عملی می‌شود.

 

برگزیدگان فیلم اولی روی صحنه

جوایز فیلم‌های اول جشنواره به عنوان سومین بخش از جایزه‌ها اعطا شد و مهناز افشار برگزیده بخش بهترین بازیگر زن بعد از حضور روی صحنه با اشاره به فیلم «برف روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی که برای حضور در این اثر جایزه گرفت، گفت: «آقای معادی من می‌دانم شما در این فیلم چه کردید؟ با آگاهی به چارچوبی که به آن ایمان داریم «برف روی کاج‌ها» را ساختید. از صمیم قلب آرزو دارم به عنوان عضو کوچکی از خانواده سینما با احترام و متین اگر سلیقه‌های مختلف داریم درها را روی هم نبندیم. واژه‌های منفی واژه‌های خوبی نیست و ارزش سینما بیشتر از این حرف‌هاست.»

 

ناصر گیتی‌جاه که برای حضور در فیلم «خوابم می‌آد» ساخته رضا عطاران جایزه گرفت یادآور شد بعد از 60 سال فعالیت در حوزه بازیگری جایزه گرفته و سعید راد هم تاکید کرد بعد از 38 سال دوباره جایزه‌ای در سینما به او اعطا شده و گفت: «قصد دارم شروعی دیگر داشته باشم و امیدوارم خدا یاری کند هر سال این بالا باشم.»


رضا عطاران

 

رضا عطاران برگزیده دیگر بخش فیلم‌های اول در بخش بهترین کارگردانی برای فیلم «خوابم می‌آد»، گفت: «دوست داشتم در بخش مسابقه سینمای ایران فیلمم مورد توجه قرار می‌گرفت و همچنین فیلم خوب «بی‌خود و بی‌جهت» نیز مورد توجه بود که متاسفانه نشد، به هر حال برای خودم خوشحالم.»

 

حسینی: مشکل اساسی فیلمنامه است

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از اعطای جوایز بخش سینمای ایران در مقام آخرین سخنران مدیریتی روی صحنه رفت و گفت: «سینما سینماست، سینما موسیقی دارد، اما کنسرت نیست. سینما گریم دارد، اما آرایشگاه نیست. سینما با نقاشی رابطه دارد، اما گالری نیست و با همه هست، ولی سینما سینماست و سینما تنها با اندیشه هم سلک است و فیلمی که مبتنی بر اندیشه نباشد تصاویر متحرک است که ای برادر تو همه اندیشه‌ای / مابقی خود استخوان و ریشه‌ای.»

 

وزیر ارشاد با بیان اینکه مهمترین نقطه اندیشه در سینما فیلمنامه است، تاکید کرد: «شاید ایران برای بعد تکنیکی کم و کسری نداشته باشد، اما برای ایران و نظام و رسالت مشکل اساسی فیلمنامه است و به مهمترین بخش فیلم که همان فیلمنامه است توجه درستی نمی‌شود و به فیلمنامه‌نویسان کمترین توجه می‌شود.»

 

او خطاب به مسئولان سازمان سینمایی افزود: «سازمان نوپای سینمایی به فیلمنامه نویسان توجه بیشتر کند که نقش ایوان لازم است، اما پای بست را محکم کنید.»

 

حسینی با اشاره به آغاز به کار سازمان سینمایی، تغییر ریاست بر سینما از مسیر معاونت به سازمان را همچون تغییر بلم به کشتی دانست و گفت: «سازمان سینمایی باید از فیلم حمایت کند و نه فیلمساز و باید با جرات لازم را داشته باشد و شهرت فیلمساز نباید تاثیرگذار باشد که البته این سخن به معنای کم کردن ارزش پیشکسوتان فیلمسازی نیست.»

 

او همچنین بر توجه بیشتر به تهیه‌کنندگان در سازمان سینمایی تاکید کرد و افزود: «باید به تهیه‌کنندگان اعتماد کرد چراکه تهیه‌کنندگان همچون حزب در عرصه سیاسی هستند.»

 

وزیر ارشاد با اشاره به برگزاری خوب جشنواره فیلم فجر با تشکر از دبیر جشنواره و رئیس سازمان سینمایی، تصریح کرد: «از حضور و تنوع گونه‌ها در جشنواره تشکر می‌کنم و از ضعف‌ها نگران نیستم چراکه قوت‌ها جای آنها را خواهد گرفت. با پوست و استخوان باور کنید که سینما کلید پیشرفت کشور است.»

 

برگزیده‌ها روی سن

مراسم با شروع بخش اعطای جوایز بخش سینمای ایران شکل جدی‌تری به خود گرفت. در ابتدای این بخش دو جایزه دبیر جشنواره به «در انتظار معجزه» رسول صدرعاملی و «شور شیرین» جواد اردکانی اهدا شد و از فیلم «ملکه» جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل را دریافت کرد.

 

محمدرضا دلپاک که برای فیلم «خرس» در بخش صداگذاری جایزه دریافت کرد، با اشاره به اینکه این هشتمین سیمرغ بلورین او از جشنواره فیلم فجر است، جایزه‌اش را مربوط به تمامی بخش سینمای ایران دانست و گفت: «در این جمع جای خسرو معصومی، مریلا زارعی، حسن حسندوست و پرویز پرستویی خالی است.»

 

یکتا ناصر برگزیده بخش مکمل زن برای فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» بعد از حضور روی صحنه گفت: «ای کاش یک خانم در جمع داوران روی صحنه بود تا می‌توانستیم وقتی بالا می‌آییم او را در آغوش بگیریم»

 

اکبر عبدی که جایزه نقش مکمل مرد را برای فیلم «خوابم می‌آد» دریافت کرد، گفت: «جایزه گرفتن برای من خیلی دیر شده. من مثل بابایی می‌مانم که در شصت سالگی بچه‌دار می‌شود؛ زنگوله پای تابوت. من باید سر «ای ایران» جایزه می‌گرفتم برای کار کردن با فهیم‌ترین کارگردان سینمای ایران، استاد ناصر تقوایی. باید سر «آدم برفی» و «هنرپیشه» جایزه می‌گرفتم زمانی که سیمرغ را به فرامرز قریبیان برای یکی از فیلم‌های الکی او «بندر مه‌آلود» دادند. جایزه در جوانی به درد می‌خورد نه پیری.»


اکبر عبدی

 

او خاطره‌ای از پدرش زمانی که نخستین سیمرغ بلورین‌اش را دریافت کرده بود روایت کرد.

 

سعید ملکان به جای حسین علیزاده جایزه موسیقی را برای فیلم «ملکه» گرفت و از قول علیزاده از داوران و همکارانش تشکر کرد.

 

هایده صفی‌یاری برگزیده بخش تدوین برای فیلم «نارنجی‌پوش» داریوش مهرجویی اظهار داشت:«از مهرجویی تشکر می‌کنم که حتی با سکوت‌ها و کم‌حرفی‌اش به من آموخت. کار من تحت تاثیر بازی‌های خوب فیلم از جمله خانم حاتمی، اردشیر رستمی و حامد بهداد بود.»

 

بهناز جعفری پس از دریافت دیپلم افتخار بازیگر نقش اول زن برای فیلم «تلفن همراه رئیس جمهور»، گفت:«امسال سال خیلی سختی برای ما بود. تشکر ویژه از مهدی هاشمی بازیگر بسیار عزیز سینما و تشکر ویژه از اولین راهنما و معلمم گلاب آدینه دارم.»

 

هنگامه قاضیانی که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را برای «روزهای زندگی» گرفت، گفت:«این دفعه هم انتظار من را نداشتید. امسال سال سختی بود. همه کاندیداها، زنان معتبر سینمای ایران بودند که همیشه هستند. با این حرف می‌خواهم دل خودم را آرام کنم. از محمد‌علی باشه آهنگر در «بیداری رویا‌ها» بخشی از جنگ را آموختم و پرویز شیخ‌طادی مستند‌گونه از جنگ گفت.»

 

او در پایان سخنانش شعری را درباره همه شهدای ایران خواند.

 

مصطفی کیایی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای «ضد گلوله» از مهدی هاشمی یاد کرد و گفت: «هرکسی فیلم را دیده نمی‌تواند از بازی او چشم‌پوشی کند. تشکر ویژه از هیئت داوران و منتقدان دارم که به یک فیلم کمدی نگاه خوبی داشتند.»

 

پرویز شیخ‌طادی برگزیده بخش بهترین کارگردانی برای فیلم «روزهای زندگی» گفت: «دوست داشتم 50 سیمرغ بلورین داشتم تا همه آن را به داوود میرباقری برای هرقسمت از مختارنامه اهدا می‌کردم. این سیمرغ را به کارگردانی هدیه می‌کنم که به خاطر داوری و حضور تهیه‌کننده فیلم به عنوان دبیر جشنواره فیلمش را بیرون کشید.»

 

او با صدای بلند اعلام کرد، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را باید اهدا کنم به ابولقاسم طالبی برای «قلاده‌های طلا»

 

داریوش مهرجویی برنده جایزه ویژه هیئت داوران گفت: «از همکارانم تشکر می‌کنم و قبل از هرکس از وحیده محمدی‌‌فر که در نوشتن فیلمنامه به من کمک کرد ممنونم. همچنین از بازیگران و به خصوص حامد بهداد که با بازی درخشانش جلای خاصی به این فیلم داد. متاسفم که اینجا نیست تا جایزه خودش را بگیرد. تصمصم گرفتم یکی از همین جوایزی را که قبلا گرفته بودم را به او بدهم.»

 

آخرین بخش اعطای جوایزه سی‌امین جشنواره فیلم فجر به جایزه بهترین فیلم از نگاه مردمی اختصاص داشت. در این بخش سید جمال ساداتیان و پیمان معادی تهیه‌کننده و کارگردان «برف روی کاج‌ها» روی صحنه رفتند و ساداتیان گفت: «این سومین جایزه‌ای است که از مردم می‌گیرم. اولی «چهارشنبه سوری»، دومی «به رنگ ارغوان» و حالا «برف روی کاج‌ها». قطعا این جایزه مرهون تلاش گروه حرفه‌ای و زبده فیلم است. پیمان معادی با اندیشه و توانایی‌های خود فیلم را به اینجا رساند.»

 

معادی که با تشویق گسترده حاضران در تالار وحدت روبرو شده بود، گفت:«صحبت خاصی ندارم من برای ده سال آینده از تک‌تک شما سیمرغ گرفتم و برای همین لحظه وارد سینما شدم. در سینما هستم و می‌مانم و دوست دارم در اینجا جای اصغر فرهادی را خالی کنم.»

 

در پایان مراسم وزیر ارشاد به شهیدی‌فر گفت، اعلام کند طالبی جایزه را به شیخ‌طادی برگرداند و وزیر خود جایزه مشابه دیگری به طالبی اهدا خواهد کرد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =