درام مستند «سزار باید بمیرد» به کارگردانی پائولو و ویتوریو تاویانی در بخش مسابقه شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم جدید برادران فیلمساز ایتالیایی درباره زندانیانی یک زندان در ایتالیاست که تراژدی «جولیوس سزار» اثر ویلیام شکسپیر را به صحنه می‌برند، نمایشی که در آن قاچاقچیان مواد مخدر، یک عضو مافیا و یک قاتل در نقش‌های سزار، بروتوس، کاسیوس و دیگر شخصیت‌ها ظاهر می‌شوند.

«سزار باید بمیرد» که روز شنبه برای اولین بار در دنیا در برلیناله روی پرده رفت، در زندان ربیبیا در حومه شهر رم فیلمبرداری شده است.

شاید «شکسپیر می‌تواند شما را رها کند» تعبیر مناسبی برای فیلم جدید برادران تاویانی باشد، چرا که زندانیان با بازی در نمایش «جولیوس سزار» می‌توانند به طور گذرا هم که شده به لحاظ ذهنی از محدوده سلول‌های خود رها شوند.


«سزار باید بمیرد» یکی از 18 رقیب جایزه خرس طلای جشنواره برلین است

ضمن اینکه مضامینی چون قدرت، فساد، جنایت و انتقام که چارچوب نمایشنامه شکسپیر را تشکیل می‌دهد، به طور طبیعی درمورد بازیگرانی که گروهی از آن‌ها به حبس ابد محکوم شده‌اند، طنین‌انداز است.

ویتوریو تاویانی در برلین به خبرنگاران گفت: «آن‌ها در دنیای خود بودند، اما همزمان دیالوگ‌هایی از شکسپیر را به زبان می‌آوردند که درباره جنایت و خیانت همین طور قدرت و روسا است و ما فکر کردیم شاید بتوانیم واقعیت زندگی آن‌ها را در نمایشنامه بگنجانیم.»

او افزود: «آن‌ها همه درام‌های شخصی خود را داشتند و ما توانستیم این را به زندگی دراماتیک بروتوس و مارک آنتونی پیوند بدهیم. آن‌ها می‌توانستند خود را جای شخصیت‌های شکسپیر بگذارند.»


پائولو و ویتوریو تاویانی

پس از شش ماه تمرین و بعد از به روی صحنه رفتن نمایش، واقعیت زندگی زندانیان به سرعت بار دیگر خود را به رخ می‌کشد.

کاسیمو رگا زندانی که نقش کاسیوس را بازی می‌کند، در حالی که از سلول خود مستقیم با دوربین صحبت می‌کند، گفت: «از وقتی هنر را کشف کردم، این سلول واقعا برایم مثل زندان شده است.»

«سزار باید بمیرد» که تقریبا به طور کامل به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده، یکی از چند فیلم این دوره جشنواره برلین است که به مضامینی چون اسارت و قضاوت می‌پردازند. فیلم مورد استقبال نمایندگان رسانه‌ها در برلیناله قرار گرفت.

برادران تاویانی 50 سال است با هم فیلم می‌سازند. آن‌ها سال 1977 برای فیلم «پدرسالار» برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شدند.  

سایه آلمان شرقی کمونیستی بر فراز برلیناله
روز شنبه همچنین «باربارا» به کارگردانی کریستیان پتسولد که یکی از سه فیلم آلمانی بخش مسابقه اصلی جشنواره برلین 2012 است، روی پرده رفت.

این فیلم روایتی داستانی از یک پزشک زن جوان است که وقتی درخواست می‌کند به آلمان غربی منتقل شود، به عنوان مجازات به ایالات آلمان شرقی تبعید می‌شود.

«باربارا» که داستان آن در 1980 روی می‌دهد، تصویری آرام از کشور کمونیستی، 9 سال پیش از فروپاشی دیوار برلین ارائه می‌دهد.

پتسولد که چهره‌ای آشنا در برلیناله است، در «باربارا» برای پنجمین بار با نینا هاس همکاری کرده است. هاس سال 2007 برای فیلم «یلا» برنده جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن جشنواره برلین شد.

«بارابارا» یادآور خاطرات هولناک زندگی دو دهه گذشته پشت پرده آهنین و دیوار برلین است.

هاس 36 ساله گفت: «خلق فضای آلمان شرقی در دهه 1980 برای من چالشی بزرگ بود. من در آلمان شرقی بزرگ نشدم و نمی‌دانستم اینکه همیشه در حالت دفاعی باشی و به دیگران اعتماد نداشته باشی، چه حسی دارد.»


نینا هاس در صحنه‌ای از فیلم «باربارا»

پتسولد که پدر و مادرش از آلمان شرقی تحت کنترل پلیس مخفی (اشتازی) به آلمان غربی گریختند، گفت: «این فیلمی درباره آلمان شرقی نیست، فیلمی درباره این مسئله است که چطور مردم در این شرایط دوام آوردند.»

درام خانوادگی «بازگشت به خانه برای تعطیلات» به کارگردانی هانس کریستیان-اشمید و درام «بخشندگی» ساخته ماتیاس گلاسنر که داستان آن در نروژ روی می‌دهد، دیگر فیلم‌های آلمانی هستند که برای دریافت جایزه خرس طلا رقابت می‌کنند.

در مجموع 18 فیلم در بخش مسابقه بخت دریافت این جایزه را دارند.

شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین 9 فوریه (20 بهمن) با نمایش درام تاریخی «بدرود ملکه من» آغاز شد و تا 19 فوریه (30 بهمن) ادامه دارد.
 
مایک لی کارگردان بریتانیایی ریاست هیئت داوران بخش بین‌الملل این دوره برلیناله را به عهده دارد و اصغر فرهادی یکی از داوران این بخش است.

رویترز / 11 فوریه / ترجمه: علی افتخاری

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    0 0
    خسته نباشید بابت این گزارش جالب