شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین با نمایش درام تاریخی «بدرود ملکه من» با بازی دایان کروگر کلید خورد.

به گزارش خبرآنلاین، این فیلم به کارگردانی بونوا ژاکو فیلمساز فرانسوی پنجشنبه در اولین روز جشنواره برلین 2012 در برلیناله روی پرده رفت.

برند نیومان وزیر فرهنگ آلمان در مراسم افتتاحیه گفت: «برلیناله از هر زمان دیگر سیاسی‌تر شده است»، گفت: «به لطف حضور انبوه فیلمسازان، فعالان و هنرمندان شجاع در این دوره جشنواره برلین، شاهد حضور آثاری هستیم که اتفاقات آفریقای شمالی و دیگر نقاط دنیا که تحت سرکوب، خشونت وحشیانه، استبداد و نقض حقوق بشر هستند، در آن‌ها ثبت شده است.»

با این توصیف «بدرود ملکه من» که یکی از فیلم‌های بخش مسابقه است، با پیام سیاسی برلیناله همخوانی دارد. این فیلم اقتباسی از رمان شانتال توماس و درباره اولین روزهای انقلاب فرانسه است که از منظر خدمتکاران در کاخ ورسای روایت می‌شود. دایان کروگر نقش ماری آنتوانت را بازی می‌کند و لی سیدو در نقش سیدونی یکی از بانوهای کاخ ظاهر می‌شود.

آزادی و قدرت مضامین اصلی بسیاری از 18 فیلمی است که در شصت و دومین دوره جشنواره فیلم برلین برای دریافت جایزه خرس طلایی رقابت می‌کنند.

از جمله این فیلم‌ها می‌توان به مستند «سزار باید بمیرد» ساخته پائولو و ویتوریو تاویانی برادران فیلمساز ایتالیایی اشاره کرد. داستان این فیلم درباره زندانیانی است که نمایش «جولیوس سزار» شکسپیر را به صحنه می‌برند.

«یک رابطه شاهانه» ساخته نیکلای آرسل تولید مشترک دانمارک، جمهوری چک، آلمان و سوئد نیز درباره یک پزشک در قرن هجدهم است که از ارتباط خود با خاندان سطنتی دانمارک برای تغیر چشم‌انداز سیاسی استفاده می‌کند.   

«اسیر» به کارگردانی بریلانته مندوزا فیلمساز فیلیپینی با بازی ایزابل هوپر بازیگر فرانسوی درباره گروهی گردشگر و مبلغ مذهبی است که توسط تروریست‌های فلیپینی گروگان گرفته می‌شوند. فیلم فرانسوی «بازگشت به خانه» ساخته فردریک ویدو هم درامی با موضوع گروگانگیری است و مضمون آزادی و قدرت را مورد توجه قرار می‌دهد.


اصغر فرهادی در کنار دیگر داوران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم برلین 2012

مایک لی کارگردان بریتانیایی ریاست هیئت داوران بخش بین‌الملل این دوره برلیناله را به عهده دارد که تا 19 فوریه (30 بهمن) ادامه دارد.

آنتون کوربین کارگردان هلندی، شارلوت گنزبورگ بازیگر بریتانیایی، جیک جیلنهال بازیگر آمریکایی، فرانسوا اوزون کارگردان فرانسوی، بوعالم سانسال نویسنده الجزایری، باربارا سوکووا بازیگر آلمانی و اصغر فرهادی کارگردان ایرانی - که پارسال با «جدایی نادر از سیمین» خرس طلای برلیناله را برد - همکاران لی در این بخش هستند.

فرهادی گفت: «سفر از اینجا شروع شد. شاید با فیلم بعدی‌ام باز اینجا باشم.»
مریل استریپ بازیگر آمریکایی در این دوره جشنواره برلین جایزه خرس طلای افتخاری را دریافت خواهد کرد.

ورایتی / 9 فوریه / ترجمه: علی افتخاری

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =