فارس نوشت:

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جریان وابسته به احمدی‌نژاد و مشایی در انتخابات مجلس نهم 100 کاندیدا دارند و بیشترین کرسی‌های مجلس را به دست خواهند آورد.
 در همایش "انقلاب اسلامی، انتخابات مجلس نهم و بیداری اسلامی" که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تهران، امروز در تالار علامه امینی این دانشگاه برگزار شد، صادق زیباکلام استاد علوم‌‌‌سیاسی دانشگاه تهران و عباس سلیمی‌نمین رئیس مرکز تدوین تاریخ معاصر ایران درباره آرایش سیاسی احزاب و گروه‌ها در انتخابات مجلس نهم با یکدیگر به مناظره پرداختند.
گزيده سخنان زيباکلام در اين مناظره به اين شرح است:
·         3 جریان در انتخابات مجلس نهم شرکت دارند که جریان اول وابسته به دولت یعنی احمدی‌نژاد و رحیم‌ مشایی است. جریان دوم، کمیته 8+7 یعنی اصول‌گرایان سنتی هستند و جریان سوم نیز جبهه پایداری یعنی دوستان و متحدان احمدی‌نژاد هستند که به دلیل حضور رحیم مشایی در کنار رئیس‌جمهور ترجیح می‌دهند با احمدی‌نژاد کاری نداشته باشند. جریان اول که وابسته به احمدی‌نژاد و مشایی هستند در انتخابات مجلس نهم 100 کاندیدا دارند و بیشترین کرسی‌های مجلس را به دست خواهند آورد.
·         مشکل جبهه پایداری با دولت نهم و دهم عملکرد رئیس‌جمهور نبوده است. آقایان کوچک‌زاده و آقاتهرانی هیچ‌گاه نگفتند به دلیل عملکرد دولت نهم و دهم با آنان کاری ندارند و مشکل این جبهه حضور آقای مشایی در دولت است. اگر همین الان احمدی‌نژاد دستش را از رحیم مشایی رها کند، جبهه پایداری با دولت یکی می‌شود.
·          افرادی چون کواکبیان و احزابی که با نام اصلاح‌طلب در انتخابات آتی شرکت کرده‌اند، اصلاح‌طلب نبوده و در واقع غیر اصول‌گرا هستند.
·         کمیته 8+7 به زعامت آیت‌الله مهدوی‌کنی، 70 تا 80 کرسی مجلس را به دست خواهند آورد و جریان افراطی و رادیکال جبهه پایداری حدود 40 تا 50 کرسی مجلس را به دست می‌آورد و مابقی کرسی‌ها را جریان غیر اصول‌گرا و افرادی چون کواکبیان و تابش به دست می‌آورند.  مجلس نهم قطعاً با مجلس هشتم تفاوتی نخواهد داشت.
·         مشکل جبهه پایداری بر روی سیاست‌های احمدی‌نژاد نیست. بنده به آقای مطهری و توکلی احترام قائلم چون از همان سال 84 به عملکرد دولت احمدی‌نژاد انتقاد داشتند اما آیا آقا تهرانی نیز از عملکرد احمدی‌نژاد انتقاد کرده است؟ پس مشکل جبهه پایداری با آقای مشایی است.
·         بنده اگر هواشناس بودم بدون حتی یک واحد گذراندن درس تاریخ رئیس مرکز تدوین تاریخ معاصر ایران نمی‌شدم و بنده نون به نرخ روز خور نیستم. اصلاح‌طلبی به معنای یک جریان سیاسی پس از انتخابات دوم خرداد تشکیل شد اما اگر بخواهیم از نظر فلسفی تحلیل کنیم، حضرت عیسی(ع)، حضرت آدم و نبی مکرم اسلام هم اصلاح‌طلب بودند.
·         اینکه بگوئیم تنها افرادی چون کواکبیان، تابش و عارف اصلاح‌طلب هستند و بقیه، همکاران بیگانگان و جرج سوروس بوده‌اند، درست نیست.
گزيده سخنان سليمي نمين نيز در ادامه مي​آيد:
·         اصول‌گرایان کارنامه خوبی از خود به نمایش گذاشتند و این‌گونه نیست که در مجلس تمام قد از احمدی‌نژاد حمایت کردند.
·         متأسفانه در حال حاضر اصول‌گرایان دو دسته شدند و جبهه پایداری با ادله‌ای که دارد سر ناسازگاری گذاشته است. حلقه اول مشاوران احمدی‌نژاد با دو لایه آشکار و پنهان وارد عرصه انتخابات شدند. این حلقه به دلیل اینکه حساسیت‌‌هایی در جامعه علیه آنان به وجود نیاید، پنهان عمل می‌کنند و لایه آشکار این حلقه نیز قصد دارد 2 لیست انتخاباتی ارائه دهد.
·          گروه‌هایی نزدیک به محسن رضایی و یا علی مطهری نیز گروه‌هایی تشکیل دادند و قصد ارائه لیست واحد دارند.
·         در انتخابات مجلس نهم دو جریان انحرافی و دوم خرداد لایه پنهان دارند. قطعاً برخی از دوم خردادی‌ها با دشمن همکاری داشتند و ادله‌ها علیه آنان مشهود است و در حال حاضر از صحنه سیاسی دور هستند.
·         جریان دوم خرداد چندین حزب دارد و در حال حاضر به غیر از حزب مردم‌سالاری چند حزب دیگر نیز در انتخابات آتی شرکت دارند. پس چطور می‌توان گفت که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکرده‌اند و یا اینکه چون احزاب تندرو اصلاح‌طلب در این انتخابات حضور ندارند، انتخابات موفقی برگزار نخواهد شد. آقای تابش چند سال است که رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس است و آیا می‌توان گفت که وی اصلاح‌طلب نیست؟ آیا می‌شود براساس وضع هواشناسی که خودمان تعیین می‌کنیم، سخن بگوییم؟ آريالاي زيباکلام بر اساس هواشناسي​اي که مي کند هر روز يک حرف ميزند! يک روز مي گويد جاسبيخوب است و يک روز مي​گويد بد است!
·         سابقه نداشت که در ابتدای کار یک دولت، نمایندگان مجلس رأی عدم اعتماد به وزیران دولت دهند و در فاصله کوتاهی چند وزیر را استیضاح کنند. آیا تنها آقایان توکلی و مطهری رأی اعتماد به وزیران احمدی‌نژاد داده‌اند؟
/2929
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • EHSAN.sali IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    1 41
    سلام هردو خوب سخن گفتند... "یاحق"