۰ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۶

بحران بازنشستگی، بحران وعده داده شده اجتماع ایران است. اجتماعی که از نیمه دهه 90 میلادی، یکی از جوانترین کشورهای جهان شناخته شد و البته تا سال 2020، یکی از میانسالترین کشورهای دنیاست.

امید کریمی: فعالان حوزه بازنشستگی هر امتیازی که اکنون برای بازنشسته های لشکری و کشوری و بیمه ای بگیرند، 15-20 سال دیگر، می شود عصای دست انبوه متولدان دهه 60 خورشیدی ایران و البته اگر اکنون دولت و تامین اجتماعی، برای افزایش حقوق بازنشسته ها مقاومت می کنند و حتی کسی زیر بار توصیه اکید رئیس جمهور برای افزایش حقوق بازنشسته ها نمی رود، به دلیل همین توقع سازی است.

شاید متولیان دولتی امور بازنشسته ها به کشورهای سالخورده اروپایی نگاه می کنند که اکنون با بحران سالمندی دست و پنجه نرم می کنند و بخش بزرگی از درآمد خالص ملی را به بخش بزرگی از جامعه می بخشند که بالای 60-65 سال سن دارد. هرچند که بخشی از جامعه بازنشسته ایرانی، دوباره به کار بر می گردند تا هم باری از دوش خانواده بردارند و هم اعتراض جوانان بیکار را به کارکردن دوباره میانسالان و سالمندان به جان بخرند

به هر حال چه ترس از افزایش وجود داشته باشد و چه دولتیان بی محابا به استقبال بازنشستگی و بازنشستگان بروند، اکنون یک واقعیت تلخ وجود دارد؛ 80 بازنشسته ها، زیر خط فقر زندگی می کنند. این حرف دل بازنشسته هاست که از زبان علی اکبر خبازها، رییس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی است که در گفتگویی با خبرآنلاین، به آن اعتراف کرد و البته از رویاهایی گفت که بازنشسته ها به آنها فکر می کنند.

اما رویای افزایش حقوق بازنشستگان چند ماهی هست که به زبان مسوولان دولتی نشسته است. ابتدای آذرماه محمود احمدی نژاد به زیردستانش دستور داد هرچه زودتر حقوق بازنشسته ها را زیاد کنند و البته تا پایان آذر هم این اتفاق بیفتد. او گفت: "اگر خداوند عمری به بنده داد و سال آینده در این روز در خدمت شما بودم انشاءالله آن روز تمام مطالبات شما پرداخته شده است." 

اما سه هفته بعد، رحمت الله حافظی، رییس سابق سازمان تامین اجتماعی، توپ را در زمین دولت انداخت. او گفت: "افزایش حقوق‌ها طبق قانون بایستی بر اساس میزان تورم باشد. حقوق کارمندان را دولت تعیین و ابلاغ می‌کند و در سال 90 افزایش 10 درصدی را داشته‌ایم."

او همچنین درباره همسان سازی حقوق بازنشسته ها گفت: "در سال 90 مصوب شد 1200 میلیارد تومان در قالب سهام به منظور همسان سازی حقوق در نظر گرفته شود که این بودجه نیز تاکنون به سازمان ارائه نشده که امیدواریم هر چه زودتر انجام شود."

این درحالی بود که پیش از آن گفته شده بود "سازمان تامین اجتماعی هنوز بابت اجرای ناقص قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال 88 حدود 1500 میلیارد تومان به بازنشستگان تامین اجتماعی بدهکار است."

علاوه بر افزایش حقوق، بیمه تکمیلی بازنشسته ها هم داستانی جدا برای خودش دارد: "بر اساس طرح اجرایی جدید بیمه تکمیلی از مقرری هر بازنشستهبا ا تامین اجتماعی در تهران بدون احتساب افراد خانواده، مبلغ شش هزار و 700تومان کسر می‌شود. این در حالی است که بسیاری از افراد بازنشسته انتقاداتی جدی به اصل موضوع یعنی بیمه‌های درمان تکمیلی و نحوه اجرای آن دارند." 

با این حال اگر حقوق بازنشسته ها افزایش داشته باشد، بیمه تکمیلی و پولی که بابت آن گرفته می شود، به چشم نمی آید. هرچند که گفته شود بخش بزرگی از درامد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، به بازنشسته ها اختصاص داده شده است.

با این حال، مهم هنوز این است که مطالبات معوق بازنشسته ها کی پرداخت می شود؟ دستور رییس جمهور برای پرداخت مطالبات تا پایان آذر اجرا نشد، وعده پرداخت پس از مستمری آذرماه هم عملی نشد و البته اکنون وعده داده شده است که تا پایان سال پرداخت می شود.

 خبازها البته معتقد است بی عدالتی هم میان بازنشسته های لشکری، کشوری و تامین اجتماعی زیاد است. او به خبرآنلاین می گوید: "هم اکنون هیچیک از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مانند حق عائله مندی، بن، حق سفر و ... بازنشستگان همانند بازنشستگان لشکری و کشوری نیست."

هرچند که می گوید اتفاقات مثبتی هم برای بازنشسته های تامین اجتماعی افتاده است: "نگرانی‌ها و دغدغه‌های بازنشستگان و همسران آنها از بابت نصف شدن مستمری پرداختی به آنها و نگرانی‌هایی که از بابت تامین معاش بازماندگان در این زمینه وجود داشت، موجب شد مسوولان سازمان تامین اجتماعی در تیرماه امسال ماده 83 قانون تامین اجتماعی را مورد بازنگری قرار دهند. با اصلاح ماده 83 قانون تامین اجتماعی مبنی بر پرداخت تنها‌ 50‌ درصد مستمری ‌استحقاقی‌ به همسران مردان متوفی تحت‌پوشش این سازمان که فرزند تحت تکفلی ندارند، این دسته از زنان حقوق کامل و به عبارتی صددرصد حقوق همسران خود را دریافت می‌کنند."

خبازها همچنین درباره افزایش حقوق بازنشسته ها در سال آینده می گوید: "بازنشسته ها اعلام کردند که چنانچه میزان افزایش حقوقشان کمتر از نرخ رسمی تورم کشور که بانک مرکزی آن را13.5 درصد اعلام کرده باشد، کار را به دیوان عدالت اداری می‌سپارند."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    35 0
    به قول شاعر: اكنون كه دردست توام مرحمتي كن فرداكه شوم خاك چه سود اشك ندامت هم اكنون كه زنده ايم نگذاريد خجالت زن وبچه وداماد ونوه رابكشيم بعد ازمرگمان چه فايده اي كه حقوقمان چقدراست و به چه كسي تعلق ميگيرد.
  • کارمند IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    11 0
    وقتی دولت زیر بار تعهداتش به تامین اجتماعی نمی رود و هر روز معافیت های بیشتری بر حق بیمه ها اعمال میکند پولی برای پرداخت نمی ماند.حساب دودو چهارتاست .
  • رضا IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    20 0
    ما که چشمون از این دولت مردمی !!!!!!!!!!!!!!! آب نمیخوره
  • بدون نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    7 0
    سازمان تامین اجتماعی که ظاهرا جزو سازمانهای غیر دولتی هست ولی تحت انقیاد دولت اداره میشه اگر برای بیمه شده آب نداره برای دولتی که نان را از سفره مردم برمیداره قطعا یک گنجه .عدالت یعنی همین که دولت انجام میده بی اعتنایی به قشر ضعیف جامعه و ندادن حق آنها .اگر غیر از این هست چرا دولت به جای پرداخت تعهداتش به سازمان را انجام نمیده و چرا از منابع این سازمان به نفع خودش سو استفاده میکنه .کار به جایی رسیده که بیمارستانهای سازمان برای انجام بعضی از آزمایشات پزشکی طلب پول میکنند.یک نکته را به دولت باید گفت آوردن پول نفت سر سفره مردم پیشکش نان را از سفره مردم برندارید.لطفا دست از سر این سازمان بردارید
  • بدون نام IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    6 0
    من همچشمون از این دولت مردمی !!!!!!!!!!!!!!! آب نمیخوره
  • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    4 0
    عدلت بیش کش دولت ودولتمردان تبعض چرا چرا میبایست اینقدر اختلاف بین حقوق بازنشستگان کشوری ولشگری بابازنشستگان تامین اجتمای باشد گناه ما تامین اجتمایها چیست جونکه در هیات دولت از نیروهای تامین اجتمای کسی عضو دولت نیست یا اینکه ما تامین اجتمایها از این ملت جدا هستیم رهبر اتقلاب فرمودند بایستی با فقر فساد و تبیض مبازه شود ما اکثریت تامین اجتمای زیر خط فقر زندگی میکنیم بنابر این نتیجه میگیریم دولتمردان مبارزه بافقز وتبیض وفساد را اینگونه عملی نمودند