۰ نفر
۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۲۷

یک استاد دانشگاه می گوید: مبادلات تجاری تسلیحاتی سوریه با روسیه حدود 1 میلیارد دلار و مبادلات تجاری غیرتسلیحاتی میان دو کشور نیز در حدود 1 تا 5/ 1 میلیارد دلار است.

جهانگیر کرمی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل روسیه در یادداشتی برای خبر در خصوص وتوی روسیه به قطعنامۀ شورای امنیت پیرامون تحولات سوریه می نویسد: تلاش و پافشاری روسها در حمایت از بشار اسد و دولت سوریه این روزها در کانون توجهات رسانه های جهان قرار گرفته است. اما در تحلیل دلایل و ریشه های این مسئله باید به چند نکته توجه داشت:
اول اینکه سوریه در منطقه خاورمیانه برای روسیه یک فرصت استراتژیک و در واقع جزء بقایای آخرین متحدان دورۀ شوروی است. از طرفی در شرایط فعلی، حمایت از متحدین در منطقه ای که موازنۀ بازیها و تحولات به زیان روسیه قلم خورده است، این مسئله موضوعی حیثیتی برای روسیه می باشد. این موضوع را باید در کنار نگرانی های روسیه از قدرت مندی بیشتر ترکیه و نیز قدرت یابی جریان های اسلام گرای سلفی و اخوانی در نظر گرفت.
کرمی می افزاید: ملاحظات اقتصادی نیز بخش دیگری از دلایل این حمایت هاست. مبادلات تجاری تسلیحاتی سوریه با روسیه حدود 1 میلیارد دلار و مبادلات تجاری غیرتسلیحاتی میان دو کشور نیز در حدود 1 تا 5/1 میلیارد دلار است. اگرچه این رقم خیلی مهم نیست، اما این مسئله در خور توجه است که روسیه شریک اصلی و اولین فروشنده تسلیحات به کشور سوریه است و این یک شراکت با قدمتی 45 ساله می باشد. در تحلیل این شراکت باید گفت که این امر برای سوریه بیشتر در جهت حفظ موازنۀ استراتژیک با اسراییل است و برای روسیه در جهت حفظ نفوذ استراتژیک برای محدودسازی ترکیه و حضور در معادلات خاورمیانه. از این رو حفظ ارتباط تسلیحاتی، و پایگاه نظامی و طبعاً حفظ حکومت بشار اسد از اولویت های مهم روسهاست.
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید

51263

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    61 1
    .. .. خدا نگذرد از روسیه.......... . . زمان جنگ شهرها بین ایران و عراق به هر دو کشور موشک دور برد به قیمت نیم میلیون دلار می فروخت .... . .
  • بدون نام IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    24 0
    بالاخره حمايتهاي بي چون چراي برادران روس وچيني از سوريه بايد دلايلي داشته باشه ...
  • بدون نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    30 0
    لطفا امار كمكهاي ايران به سوريه را هم اعلام كنيد .
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    5 0
    روسیه خیلی موذیه.فقط به فکر منافع خودشه