جمعه گذشته در حالی که شهروندان زیادی در پیست اسکی تاریک دره همدان بودند و یک خودروی برف‌کوب در حال آماده‌سازی‌ پیست برای مسابقات بود ناگهان بهمن ریزش کرد. به غیر از راننده، یک مربی اسکی نیز داخل خودروی برف کوب بود که در چشم بر هم زدنی، هر دوی آنها زیر خروارها برف گرفتار شدند.

حسن قهرمانی مطلق- مدیر بحران شهرستان همدان- ساعاتی بعداز این اتفاق گفت: این حادثه ساعت 12:30 رخ داد و فواد آزادیان و اکبر سماوات در زیر برف مدفون شده‌اند. پیست اسکی همدان در حال آماده شدن برای مسابقات بوده که وقوع بهمن این دو نفر را گرفتار کرده است. در حال حاضر صد نفر از نیروهای امدادی مشغول بررسی حادثه و یافتن این دو نفر هستند.
با توجه به وسعت منطقه‌ای که بهمن در آن سقوط کرده بود، 2 گروه تجسس از استان‌های همجوار نیز به گروه‌های امدادی همدان پیوستند و این در حالی بود که یک فروند چرخبال هلال احمر نیز برای یافتن حادثه‌دیدگان وارد عمل شد.
 ارتفاع بهمن در این منطقه 10 تا 15 متر گزارش شده و همین مسئله باعث شده که عملیات جست‌وجو با کندی پیش برود. از سوی دیگر برخی از شاهدان گفته‌اند که علاوه بر مربی اسکی و راننده خودروی برف کوب، 3کوهنورد نیز در ارتفاعات تاریک دره گرفتار بهمن شده‌اند و به همین دلیل دامنه جست‌وجوی تیم‌های امدادی گسترش یافت.
  اما تا عصر روز شنبه، هیچ‌یک از افرادی که در بهمن گرفتار شده‌اند، پیدا نشدند.  


یافتن مفقودان پیست همدان از زیر یک میلیون متر مکعب برف آسان نیست
کارشناس بهمن شناسی کشور . علی شکرآبی که برای کمک به عملیات تجسس برای یافتن اجساد حادثه دیدگان بهمن به همدان سفر کرده بود، اعلام کردکه یافتن مفقودان حادثه سقوط بهمن در پیست تاریک دره همدان از زیر یک میلیون متر مکعب برف کاری آسان نی ستریزش بهمن باعث تجمع یک میلیون متر مکعب برف در سطحی به طول یک کیلومتر‌، عرض یکصد متر و عمق بیش از 12 متر بر روی پیست اسکی شده که جست و جو را برای یافتن مفقودان مشکل ساخته است.
این کارشناس بهمن شناسی اضافه کرد: ریزش بهمن در منطقه تاریک دره همدان به این حجم گسترده در 50 سال اخیر سابقه نداشته است. وی افزود: هم اکنون به دلیل رطوبت بالا ،برودت شدید هوا، برف انباشته شده به صورت 'بتون' است و به راحتی نمی توان در این منطقه حفاری کرد.
فاصله بارش برف در همدان که نوبت اول آن در آبان ماه و نوبت دوم در هفته گذشته بود، باعث یخ زدگی در زیر سطح برف شد و همین مساله به سقوط بهمن از تمامی شیارهای پیست مسابقه تاریک دره منجر شده بود.

 

جسد ها پیدا شد/فداکاری دونفر
بالاخره با تلاش جسد "اکبر سماوات" راننده برف کوب که در حادثه سقوط بهمن مفقود شده بود، روز دوشنبه از زیر برف بیرون کشیده شد.  بعد از ظهر یکشنبه نیز، جسد "سمیه قهرمانی" یکی از اسکی بازان گرفتار شده در سقوط بهمن توسط امدادگران مستقر در منطقه پیدا شده بود.اگرچه که به غیر از این دو نفر دو نفردیگر هم ناپدید شده بودند.پس از گذشت پنج روز پیدا شدند.
اجساد 'فرهاد میرزا جانیانی' و 'فواد آزادیان' توسط گروه های امدادی مستقر در منطقه از عمق 8 متری برف خارج شدند. عملیات جستجو و امداد رسانی برای مفقود شدگان با یافتن چهارمین جسد رسما پایان یافت.
مدیر کل ورزش و جوانان همدان میگوید: 'فواد آزادیان' مدیر فنی و 'اکبر سماوات' راننده خودروی پیست کوب منطقه تاریک دره با فداکاری خود جان 30 نفر را نجات دادند.
سید عبدی افتخاری افزود: آزادیان در نخستین گام پس از نامساعد بودن شرایط جوی اقدام به تخلیه پیست مبتدی می کند و برای اطمینان از نبود اسکی بازان به پیست دوم می رود که به فاصله نیم ساعت با سقوط بهمن روبه رو می شود. از خود گذشتگی فواد آزادیان باعث در امان ماندن 150 اسکی باز و خانواده حاضر در پیست شد اما متاسفانه وی به هنگام خروج دو اسکی باز (زوج جوان مفقود شده) در مسیر بهمن قرار گرفت. شدت بهمن در پیست تاریک دره به قدری بالا بوده که تمامی برف های شیارهای منتهی به پیست به سمت پایین ریزش کرده است. خانواده های بسیاری برای اسکی بازی در روز حادثه در پیست حضور داشتند که ت 'فواد آزادیان' و 'اکبر سماوات' باعث نجات آنان شد.


45282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    91 3
    چقدر دردناک... خدایا به خانواده هاشون صبر بده
    • بدون نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
      37 2
      برای کسی که به این جمله منفی داده چه واژه ای پیشنهاد می دهید؟...
  • بدون نام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    30 3
    اسکی بازها چه بد مردند