۰ نفر
۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۵

استرس و نگرانی مداوم خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

 استرس و نگرانی مداوم خطر سکته قلبی را افزایش می‌دهد، اما هنوز دانشمندان متوجه نشده‌اند که آیا استرس خودش باعث بروز سکته‌ قلبی می‌شود یا رفتارهایی که فرد به دلیل داشتن استرس مانند سیگار کشیدن پی‌درپی از خود نشان می‌دهد باعث بروز سکته می‌شود.

به طور شهودی همه ما با تأثیر استرس در سلامت روحی و جسمی خود آشنا هستیم. زمانی که ما دچار نگرانی‌ هستیم سیستم ایمنی بدن ضعیف‌تر عمل می‌کند و به همین دلیل ما راحت‌تر دچار بیماری می‌شویم.

دانشمندان برای بررسی استرس و اثر آن در بروز بیماری قلبی تحقیقی را روی 566 فردی که قبلاً دچار سکته قلبی شده و 593 فرد سالم به انجام رساندند. در این تحقیقات مشخص شد استرس‌ها و نگرانی‌های موقتی و کوتاه‌مدت خطر چندانی برای انسان به همراه ندارد اما اگر این استرس حالت دائمی به خود بگیرد می‌تواند خطرات بسیاری برای انسان به همراه داشته باشد.

دانشمندان طی این بررسی‌ها به تأثیر واقعی استرس روی بدن انسان پی بردند. در صورتی که انسان به طور مداوم دچار نگرانی باشد، بدن او هورمونی به نام هورمون استرس تولید می‌کند. این هورمون باعث افزایش فشار خون و بالا رفتن ضربان قلب شده که این موضوع می‌تواند فشار زیادی به رگ‌های قلبی وارد کند. در صورتی که این حالت برای مدت طولانی ادامه پیدا کند می‌تواند خطر حمله قلبی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

البته نوع رفتار فرد در مواجهه با استرس نیز در بروز بیماری‌های قلبی بسیار مؤثر است. برای مثال افرادی که دچار استرس‌های دائمی هستند نسبت به دیگران بیش‌تر اقدام به سیگار کشیدن یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌کنند که این موضوع هم می‌تواند در بروز سکته‌های قلبی مؤثر باشد. در حقیقت استرس می‌تواند شیوه زندگی کردن افراد را به طور قابل توجهی تغییر داده و در جهت ناسالم هدایت کند.

این تحقیقات توسط دانشمندان سوئدی و با همکاری سازمان سکته قلبی و مرکز تحقیقاتی این کشور به انجام رسیده است.

این دانشمندان طی تحقیقات خود متوجه شدند نگرانی‌های دائمی می‌تواند خطر ابتلا به سکته قلبی را تا سه برابر افزایش دهد. همچنین نگرانی باعث می‌شود میزان مصرف سیگار نیز بالا رود که این به نوبه خود می‌تواند خطر سکته قلبی را بالا ببرد. در تحقیق دیگری مشخص شده بود زنانی که بیش از 40 بار در طول شبانه‌روز اقدام به کشیدن سیگار می‌کنند احتمال سکته‌ قلبی را تا 9 برابر افزایش می‌دهند.

گاردین، 2 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =