رنگ قرمز زیبای بال کفشدوزک‌ها نوعی هشدار طبیعی است و هر چقدر کفشدوزک سمی‌تر باشد، شدت این هشدار بیشتر خواهد بود. کفشدوزک‌های سمی‌تر نسبت به همنوعان دیگر خودشان در دوران شفیرگی رژیم غذایی بهتری دارند.

محبوبه عمیدی: رنگ قرمز روشن این کفش‌دوزک خوشمزه را نه‌تنها شکارچی‌ها که شما هم نمی‌توانید به فال نیک بگیرید. این رنگ زنده زیبا تنها یک هشدار است و نشان می‌دهد کفشدوزکی که سرحال‌تر و خوش‌رنگ و لعاب‌تر از همنوعان نارنجی یا زرد رنگش به نظر می‌رسد، به مراتب سمی‌تر از آنهاست.

 کفشدوزک

به گزارش نیوساینتیست، این قرمز پررنگ نشان می‌دهد کفشدوزک هنگامی که شفیره بوده از رژیم غذایی بهتری استفاده کرده است. جان بلونت و همکارانش در دانشگاه اکستر در انگلستان با انجام تحقیقی به این نتیجه رسیدند که کفشدوزک‌هایی که در شفیرگی بهتر تغذیه شده‌اند، در طبیعت ساده‌تر دیده می‌شوند و سمی‌ترند. آنها موفق شدند برای اولین‌بار اثبات کنند که میان تفاوت‌های فردی اعضای یک گونه در نشانه‌های هشدار و میزان سمی بودن هر کدام - مانند شدت رنگ قرمز در گونه‌ای از کفشدوزک‌ها و سمی بودن آن - ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

این محققان کفش‌دوزک‌‌ها را با رژیم‌های غذایی متفاوت پرورش دادند تا ببینند غذای آنها چگونه می‌‌تواند روی ظاهر و سپر دفاعی‌شان تأثیر داشته باشد.

بد نیست بدانید این تنها شکارچیان کفشدوزک‌ها نیستند که باید نگران اثرات مرگبار نزدیک شدن به این حشره به ظاهر بی‌آزار باشند.  تحقیق دیگری که همین هفته منتشر شده نشان می‌دهد گونه مهاجمی از کفشدوزک‌ها که همنوع‌خوار است و از قاره آمریکا وارد اروپا شده، کفشدوزک‌های بومی این منطقه را قلع‌وقمع می‌کند. این حشره با گزیدن انسان ها هم حساسیت پوستی و خارش ایجاد خواهد کرد.  

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    31 5
    زنده باد کفشدوزک! که مثل بعضی از ما آدم ها نیست، بعضی آدم ها هرچی سمی تر باشند ظاهرشون ملایم تره، ساده تره، بی رنگ تره
  • شهروز US ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    7 4
    صداقت طبیعت رو عشقه
  • فهیم پور RO ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    6 4
    درود . جالب است بدانید که کفشدوزک در ایران توسط یک کارآفرینی قزوینی برای مبارزه با آفات ، پرورش داده می شود